invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

We hebben onze 'droom'bus gevonden in Nederland, als we'm daar kopen zou hij moeten ingevoerd worden naar Belgie. Daar knelt het schoentje.

Het gaat om een T3 Club Joker, een campeervoertuig dus.

Stap 1 is duidelijk: uitschrijven in Nederland, exportpapieren in orde brengen en transitplaten + verzekering aanvragen en betalen, totale kost 153,15 €

Stap 2 is ook duidelijk: naar de belgische douane voor een zegel, geen kosten (?)

Stap 3 is ook nog niet echt een probleem: Homologatiekeuring in het keuringstation, kost +/- 160€

Dan duurt het momenteel tot 4 maanden voor je de nodige documenten terugkrijgt.

Stap 4 is naar de tweedehandskeuring alvorens het voertuig te kunnen inschrijven. Hier beginnen de problemen: Op dat moment zijn de transitplaten + verzekering vervallen en kunnen we dus niet legaal de straat op (ttz, we mogen wel naar de keuring rijden, maar zonder platen, geen keuring.)

Het keuringsstation zegt: keuring
- ofwel met de platen van de laatste inschrijving
maar die zijn in Nederland gebleven op dat moment
- ofwel met handelaarsplaten
maar dan kost het mij weer geld, die handelaar gaat dat ook niet gratis doen

Wie heeft al ervaring met deze problemen ? en wie heeft er oplossingen ?

Ik heb een contactpersoon gekregen bij DIV, maar die is er vandaag niet. Ik probeer het morgen weer.


Bijkomende vraag, zijn er bedrijven in Belgie die tegen een schappelijke vergoeding, de import en keuring willen regelen om vervolgens het voertuig aan ons te verkopen ?

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

krisg schreef:Wie heeft al ervaring met deze problemen ? en wie heeft er oplossingen ?

Kris
Heb je de zoek funktie geprobeert Kris?
Zoek dan ook op auteur naam Mario, deze heeft een topic hier over geschreven.
Sucses bij het invoeren [[thumbup]]
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Ik had de topics doorgelezen, maar blijkbaar is er de laatste tijd een en ander veranderd. En ik heb dus specifiek een probleem op gebied van timing. De transitplaten zijn al lang vervallen als de tweedehandskeuring moet plaatshebben, hoe krijg ik 'm dan gekeurd ?

Ik zal morgen eens bellen naar die contactpersoon bij DIV, misschien word ik daar wel wijzer...

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Mario
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 458
Lid geworden op: 03 jul 2005 16:12
Locatie: Oud-Turnhout (België)

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Mario »

hoi,

Ik zou denken dat de transitplaten diegene zijn waar het voertuig het laatst op ingeschreven is, even checken bij het homologatiekeuringsstation (scabblers opgelet).
Belgische, groeten,
Mario en co.
1981 camper 2.0l CU in het rozanje in de folie gerijpt.VERKOCHT!
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Henk4711 »

1981 camper 2.0l CU in het rozanje in de folie gerijpt. GEZOCHT!
:offtopik:
Grapje :buiken: :buiken:
Groeten
Henk [[toast]] [[toast]]
Laatst gewijzigd door Henk4711 op 02 mar 2010 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Mario schreef:hoi,

Ik zou denken dat de transitplaten diegene zijn waar het voertuig het laatst op ingeschreven is, even checken bij het homologatiekeuringsstation (scabblers opgelet).
Klopt, maar die zijn op dat moment niet meer geldig en ook niet meer verzekerd, ik laat jullie weten wat er met die man van DIV uitkomt. Volgens het keuringsstation zou er een uitzondering mogelijk zijn. We zullen zien. We beginnen stilaan de moed te verliezen om die camper ingevoerd te krijgen voor een redelijke kost. [[sad]]

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Mario
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 458
Lid geworden op: 03 jul 2005 16:12
Locatie: Oud-Turnhout (België)

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Mario »

Kris,


Als je een auto verkoopt mag je de vorige platen, zelfs als ze al op een ander voertuig ingeschreven staan, toch nog gebruiken voor de keuring.
Je moet wel even met je verzekering iets regelen om die dag in orde te zijn.
Belgische, groeten,
Mario en co.
1981 camper 2.0l CU in het rozanje in de folie gerijpt.VERKOCHT!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Mario, bedankt voor het antwoord, maar

- De nederlandse platen worden ingeleverd bij de uitvoer daar
- De transitplaten zijn niet meer geldig, niet meer verzekerd en ook niet meer verzekerbaar.

EDIT: of wil dat dan zeggen dat ik alsnog met de transitplaten kan langsgaan als de verzekering ze wil verzekeren ? (Al hebben ze bij KBC al te kennen gegeven dat ze geen transitplaten verzekeren)

Nu kreeg ik daarnet te horen van de verzekeringsagent dat na de invoering bij de douane en de eerste keuring - mits bewijs van de keuring dat het proces lopende is - er al platen en een verzekering kan aangevraagd en verkregen worden. Klopt dit ? Als dit waar is, dan is er geen probleem, dan rijden we zelfs al na een week ofzo, terwijl de keuring nog lopende is.

Kris
Laatst gewijzigd door krisg op 03 mar 2010 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Mario
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 458
Lid geworden op: 03 jul 2005 16:12
Locatie: Oud-Turnhout (België)

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Mario »

Kris,

Ik twijfel daar een beetje aan, maar de verzekeringsagent zou het beter moeten weten dan ik :D .

Ik had indertijd beschikking over garageplaten.
Belgische, groeten,
Mario en co.
1981 camper 2.0l CU in het rozanje in de folie gerijpt.VERKOCHT!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Ik wacht nog af tot ik die persoon bij DIV te pakken krijg, en dan hakken we de knoop door.

Ondertussen ook weer twijfel over de kost van een 'PVG nummer' voor alleenstaand geval, de infokiosk van de overheid heeft het over 91,72€ (kampeervoertuig) terwijl de persoon die ik aan de lijn had bij de keuring zei dat het opgeslagen was naar wel 250€...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Ondertussen nog wat rondgebeld en bij DIV eindelijk iemand te pakken gekregen, vriendelijkheid kennen ze daar ook niet :( .

Het verhaal daar is:

Eerst (zelfs voor fysische invoering) alle papieren naar hen doormailen om aan een PVG nummer/gelijkvormigheidsattest te geraken, dan, minimum 6 weken later, krijg je een factuur van hen 170€, eens die betaald is, krijg je een gelijkvormigheidsattest waarmee je naar de homolgatiekeuring kan. (vreemd dat dat dan nog moet).

Nu, ik versta er hoe langer hoe minder van, dus heb ik beroep gedaan op de dienst 'administratieve vereenvoudiging' van de overheid, ze spreken er veel over, ze pakken ermee uit, dus mogen ze het nu eens waarmaken.

Ik kreeg daar een echt vriendelijke mens aan de lijn die het voor mij gaat uitzoeken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Even :offtopik:
Een nieuwe Fiat 500 komt ook niet door de keuring :mrgreen:
Het blijft wel Belgie, daar kun je van alles verwachten, en ook weer niet.

Probeer het bij een Franstalige inklaring bureau, en vertel je verhaal.
Hoe slecht de Nederlands talige ambtenaren zijn, met al hun regeltjes?
Mss werkt het.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervaring ?

Ongelezen bericht door krisg »

Inklaring is het probleem niet, een overzicht krijgen over de verschillende stappen en hun volgorde is wel een probleem, elke ambtenaar vindt blijkbaar dat zijn deel eerst moet komen. En het is een federale bevoegdheid, dus de taal gaat geen verschil uitmaken :(

Kris
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3047
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervari

Ongelezen bericht door krisg »

Ondertussen zijn we erachter, de desbetreffende camper is helaas ondertussen verkocht aan een ander.

1. uitschrijven in NL en voor export opgeven, transitplaten en verzekering (14 dagen geldig) : 155 €

2. Douane voor vignet 705; 0,10€
3. Keuringsstation voor homologatie keuring: afhankelijk van de bron: 100 tot 160€
4. Of: er is een bestaand PVG nummer waar het voertuig onder valt => gelijkvormigheidsattest onder dat nummer (kostprijs: onbekend)
Of: er is geen PVG => alleenstaand geval => nieuw PVG nummer: 170€
5. inschrijven en verzekeren => je hebt eigen platen
6. 2de handskeuring (?) niet zeker of dit moet
7. rijden

Maar: daarstraks belde ik met een autohandelaar met 'vele westfalias in voorraad' waar de 'limburgse vlaai altijd klaarstaat' en die beweerde botweg en onbeleefd dat invoeren van een camper in Belgie (uit nederland veronderstel ik maar) niet mogelijk is. Vreemd.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1487
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervari

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

krisg schreef:Ondertussen zijn we erachter, de desbetreffende camper is helaas ondertussen verkocht aan een ander.

1. uitschrijven in NL en voor export opgeven, transitplaten en verzekering (14 dagen geldig) : 155 €

2. Douane voor vignet 705; 0,10€
3. Keuringsstation voor homologatie keuring: afhankelijk van de bron: 100 tot 160€
4. Of: er is een bestaand PVG nummer waar het voertuig onder valt => gelijkvormigheidsattest onder dat nummer (kostprijs: onbekend)
Of: er is geen PVG => alleenstaand geval => nieuw PVG nummer: 170€
5. inschrijven en verzekeren => je hebt eigen platen
6. 2de handskeuring (?) niet zeker of dit moet
7. rijden

Maar: daarstraks belde ik met een autohandelaar met 'vele westfalias in voorraad' waar de 'limburgse vlaai altijd klaarstaat' en die beweerde botweg en onbeleefd dat invoeren van een camper in Belgie (uit nederland veronderstel ik maar) niet mogelijk is. Vreemd.
laat me raden, zat die handelaar toevallig in beesel? :buiken:
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Voormalig lid 91

Re: invoering vanuit Nederland naar Belgie, advies en ervari

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Is al veel over geschreven en e.a. blijkt idd lastig te zijn maar niet onmogelijk.

Lastig betekend vooral dat het veel tijd kost
Plaats reactie