Mijn Bus verhalen

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
tjeddejan23mona
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2016 22:47

Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door tjeddejan23mona »

Beste Bussers,
Ik wilde even mijn verhaal kwijt; het volgende:
Ik ben Tjedde en ik ben al ruim 7 jaar li van de vwbusclub.
Mijn eerste bus (in het jaar 2010) was een T3 vast hoogdak uit 1983 met een DG motorblok. Deze bus was behoorlijk goed, alleen de witte autolaklaag was zo goed als verdwenen. In die tijd woonde mijn zuster in Hongarije en een bezoek met de bus was gepland. Zij had daar al een adresje voor mij waar de bus gespoten kon worden. We (mijn vrouw en ik ) belandden toen voor het spuitwerk bij een loods in een droevig gehucht. Na anderhalve week was ie klaar; twee Hongaren hadden die periode de bus geheel geschuurd en gespoten in de 2 componentenlak. KOSTEN: € 500,- Voor die mensen een flink bedrag en voor ons natuurlijk een lachertje! Terug in Nederland heb ik de bus verkocht want ik wilde een T3 met hefdak….en een breder bed dan die 115 cm. Even tussendoor: De eerste bus heb ik uit Hannover gehaald; ik ben daar met een lichte motorfiets heengereden en met de bus terug (met opgeschroefde kentekenplaten van mijn personen auto in Holland, motorfiets in de bus). De tweede bus idem dito, maar nu vanuit Hamburg. Nu heb ik dan dus ook weer een witte maar wel met hefdak en een bed over de hele breedte. Deze bus heeft helaas 4 jaar buiten gestaan zonder dat er iets mee gebeurde. Het ging even niet. Maar nu staat ze ruim een half jaar lekker binnen en na het verzamelen van info en het demonteren van het e.e.a. (o.a ook de motor 1.6 D) heb ik zelf kantel beugels gemaakt om haar straks op haar zij te leggen. De onderkant moet gestraald worden en veel leidingen en kabels vernieuwd worden. Er ligt wel al een 1.9 TD klaar om straks in te bouwen en er komt stuurbekrachtiging in. Wij (mijn handige schoonzoon en ik) hopen haar in 2018 weer een beetje op te kunnen bouwen. Tevens ben ik bezig met een niet al te grote caravan met achterschade (achterkant is nu recht gemaakt met frame en daar komt een grote klep in/op). H de caravan is verder leeggehaald en de rondzit voorin is nu opklapbaar gemaakt zodat er een motorfiets ingereden kan worden. Dit tezamen met de sterkere bus moet dit het nieuwe vakantie middel gaan worden. Ik zie mij nu al rijden in de bus met de caravan erachter naar bv. Zuid-Frankrijk (wat is er mooier) om aldaar op de camping de motor eruit te halen en daar lekker te toeren. Maar zover zijn we nog niet. Er is nog een flinke weg te gaan. Groet Tjedde.
p.s. Mijn schoonzoon reed voorheen een T4 en ik heb toen voor hem een Luxe T4 uit Berlijn opgehaald (hij wilde e.e.a. overzetten in zijn bus) alleen bleek na de koop de hoogste versnelling van de automaat stuk te zijn. Hij schakelde al bij 60 km p/u over naar de hoogste versnelling welke er niet meer was. Ik kon dus niet harder dan 57 km en moest via allemaal binnenwegen naar Alkmaar. Dit werd dus een zeer lange zit in de bus. Uiteindelijk is mijn schoonzoon mij tegemoet gereden en wij hebben elkaar ontmoet bij oberhausen. Daar ging de sleepkabel eraan en zijn wij met 120 km p/u naar huis gereden. Wat een klamme handen had ik zeg in het begin (afstandje van anderhalve meter) maar gaandeweg begon het wel te wennen. Dat was trouwens de laatste keer dat ik iets rijdend uit Duitsland haal! Groet.
T3 1.9 td westfalia klapdak 1985
Suzuki GSX 1100 F
Als ik haast heb pak ik de motor, als ik alle tijd van de wereld heb pak ik de bus.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door JT3 »

1.9TD met caravan en motor fiets en zuid Frankrijk....

Ik heb nog wel een paar "must haves voor je.

- olie koeler (met ventitaltor) monteren
- handmatig schakelen van je koel ventilator
- intercooler monteren
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door Bob »

1.9TD met volgeladen boot erachter door de Alpen naar Kroatië....

Niks van dat alles, bleef keurig op temperatuur.
Als je koelsysteem maar in orde is gebeurt er niks. Al die koelers zijn lapmiddelen.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door JT3 »

Dan heb ik niks gezegd.....
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
tjeddejan23mona
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2016 22:47

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door tjeddejan23mona »

Jurgen jij schrijft: handmatig schakelen van je koel ventilator! wil je dit uitleggen dan wordt het vast wel duidelijk (zo erg motortechnisch ben ik niet)

Gr Tjedde
T3 1.9 td westfalia klapdak 1985
Suzuki GSX 1100 F
Als ik haast heb pak ik de motor, als ik alle tijd van de wereld heb pak ik de bus.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door casss »

hij bedoelt dat je zelf met een schakelaartje de koelfan aan de radiateur kunt aanzetten.
normaalgesproken gebeurt dat automatisch mbv een temperatuursensor.
gr, Cas
Gebruikersavatar
tjeddejan23mona
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2016 22:47

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door tjeddejan23mona »

Hallo Cas,
Komt bij mij toch de vraag op: Waarom met de hand en niet gewoon via een tempsensor???

Tjedde
T3 1.9 td westfalia klapdak 1985
Suzuki GSX 1100 F
Als ik haast heb pak ik de motor, als ik alle tijd van de wereld heb pak ik de bus.
Gebruikersavatar
JPH
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:34
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door JPH »

Automatisch schakelt stand 1 (langzaam) en met de hand stand 2 (snel)?

Tenminste zo gaat het bij mij..

Maar stand 2 is niet aan te raden voor langer gebruik (zelf proefondervindelijk ondervonden), tenminste niet met de standaard bedrading! Dan heb je namelijk eerder kans op te warme bedrading dan op een te warme motor!
Groeten
Jelte
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Mijn Bus verhalen

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

tjeddejan23mona schreef: 07 okt 2017 21:35 Hallo Cas,
Komt bij mij toch de vraag op: Waarom met de hand en niet gewoon via een tempsensor???

Tjedde
Omdat mensen bang zijn dat Volkswagen een slechte sensor heeft geplaatst? Nee gewoon zorgen dat je radiateur en koelsysteem goed is dan heb je geen "chickenswitch" nodig ;)

Intercooler is leuk je inlaatlucht gaat naar beneden waardoor je meer diesel bij kan spuiten en je dus meer pktjes wint.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie