dia en foto's scannen

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Met de donkere dagen in het vooruitzicht en geen zin in de garage heb ik maar eens de oude dia gescand eigelijk kwam dat door het motor forum
daar werd de vraag ook gesteld dus werd de interesse weer gewekt .

Nou had ik zo een ding al eens eerst gekocht bij een soort 2dehans winkel en voor 50 euro 1 aan geschaft na wat praten :wink: een Dimage scan dual iv zou een betere moeten zijn had daar voor al een keer bij aldi een andere eens gehaald goed koper ding maare niet echt hanig in gebruik .

Nou kreeg ik de dimage niet niet aan de praat omdat het voor 95 98 xp en 2000 was dus zoeken voor Windows 10 drivers enkele hadden hem wel aan de praat gekregen dus ik niet :???: en vervolgens weer in de kast tja soms moet het snel :mrgreen: verget it .

vandaag er voor gaan zitten de meiden waren al aan de haal met foto boeken halen om de fotos van 30 jaar geleden en ouder om in te plakken maar eerst uitzoeken .

ik aan de slag vanavond en waarachtig [[toast]] het bleek allemaal in het schuif deurtje te zitten effe goed de gebruik aan wijzing lezen tja moet snel he :buiken:

dus wat doe je dan als eerst je oude eigen vw busjes go wat waren we jong :lol: nu nog proberen de kleur wat op te halen maar ben op de goede weg . [[thumbup]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Frits,

Jaren geleden een dia en negatieven scanner (Nikon Coolscan V ED) aangeschaft met de bedoeling om de fotonegatieven te scannen. Dat is er tot nu toe niet van gekomen. Binnenkort zal ik hem weer eens tot leven te roepen. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde want hij draait niet op Windows 10. Dus daar moeten nog wat trucjes toegepast worden om hem te laten werken.

Leuk om zo je oude negatieven weer tot leven te roepen. Er is wel de nodige opensource software voor fotobewerking te vinden. Maar die zal je wel hebben.

Groet
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hai Rik ja daar kwam ik ook achter maar eigenlijk redelijk snel opgelost voor mij moest alleen het schuif deurtje goed doen --------- voor jouw :!: zou dit moeten gaan werken [[thumbup]]

https://www.hamrick.com/nl/vuescan/niko ... river.html ondersteunt 2400 scanners en zou dit voor jouw kunnen werken [[thumbup]]

maar eerst zou ik als je toch nog je eigen oude drivers hebt dus de orginele cd rom dat eerst proberen bij mij werkte het ook Windows herkend een hoop

De open source software voor fotobewerking klopt al wat nodig is in bezit :wink:

Van paint shop pro tot magix photo manager tot adobe lightroom 8)

Ben tevens ook maar bezig geweest met me dv camera alle filmpje op te slaan dat ook gelukt staan nu op de computer , bewerken ..... komt ooit nog is een keer :) nu alleen nog wat , van me video banden doen .morgen videograbber kopen kan ik ook tevens gelijk mijn hi 8 banden erbij pakken .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Frits ,

Bedankt voor de link. Met wat software-aanpassingen moet de oude software wel draaien. Maar dat heb ik alleen bij Windows 7 gedaan.

De videobanden en Hi8 banden heb ik met behulp van een Panasonic harddiskrecorder omgezet. Dat geeft een hele goede kwaliteit als je de invoer doet met de s-video aansluiting. Jouw vast wel bekend. Die geeft een hogere kwaliteit dan de video uitgang. Die recorders kosten bij de kringloop weinig.
Voor zover ik weet geeft deze vorm van overzetten een betere kwaliteit dan via de video-ingang van de computer of zo'n 'tussenzetkastje'. Maar een en ander ligt natuurlijk aan de apparatuur die je gebruikt.

Succes met omzetten!
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door rick »

Frits, nog even een toevoeging.
Ik zou niet Videograbber kopen. De omzetting zal niet met de best mogelijke kwaliteit gebeuren. De recensies zijn ook niet geweldig hier en daar. Probeer het eerst eens met een goede tweedehands harddiskrecorder.Voor 15 euro kun je er wel een vinden. Of lenen. Je hebt dan wel het best mogelijke resultaat. Je kunt de hoogste kwaliteit instellen op de harddiskrecorder en later kijken of je de bestanden met weinig verlies na een H265 format kan encoderen.Dat levert veel kleinere bestanden op. Ik gebruik daar het platform Vidcoder voor dat gebruikt maakt van Handbrake. H265 format wordt (nog) niet door alle mediaspelers herkent.
http://slhck.info/video/2017/03/01/rate-control.html
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door luizenbos »

Rick

Harddiskrecorder is in huis philips vhs s ook net al net hi8 Sony EV-C100 player ooit gekocht in de 80 jaren
voor films montage en nog steeds werken in bezit . hou nou eenmaal van die oude troep :D dus onderling is geen probleem maar wel leuk

Dat is het probleem ook niet maar vroeger hadden de pc een hi8 ingang in de pc video kaart vandaag de dag met de moderne pc alleen hdmi en dv ingang

nou kan ik nog een video kaart kopen met hi8 zal ook de kop niet kosten of een een heel oud pc erbij puur voor dat zo dingen is ook optie

toevallig nou was ik net bij me schoonvader op bezoek en na wat praat werk daarover we delen ongeveer samen de zelfde hobby
kwam die met een konig knvo3420 aan dat gaat wel werken , maar alleen weer scart naar hdmi

en daar zal je weer signaal verliezen hi8 is De standaard heeft een hogere horizontale resolutie dan standaard VHS, namelijk 400 in plaats van 240 pixels per beeldlijn

en daar ga je dus op verliezen wel is waar leuk om het even te proberen :lol: kijken of het gaat later de kwaliteit op schroeven zover als het kan .

maar blijft de over gang naar de computer toe en daar kwam ik met video grabber om de hoe kijken die had namelijk de hi 8 aan sluiting
word vervolgd :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Frits,

Ik heb de Hi8 en de SVHS recorder rechtstreeks via een S-videokabel en audiokabel op de harddiskrecorder aangesloten. Die neemt het dan direct op via de AV ingang op. Die analoge/digitale omzetters in de harddiskrecorders zijn van goede kwaliteit. Daar kunnen die losse apparaatjes, verwacht ik, niet tegenop.

Morgen oliebollen bakken !!! Prettige jaarwisseling.

Groet Rick
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Mijn ervaring komt overeen met deze van Rick. Een losse harddiskrecorder heeft een beter resultaat dan rechtstreeks opnemen op de pc.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door luizenbos »

je hebt gelijk Rick [[thumbup]] ben nu ook bezig wilde eerst via een oud laptop doen die hebt hi8 en dan van dv van laptop naar pc maar zoeken naar een brand progame die het zooitje ziet luktte dus zo gouw niet .

toen jou manier :mrgreen: [[toast]] straks ook via dv aan sluiting van de hartdisk recorder naar pc is proberen via dv .

ook de Prettige jaarwisseling. en ook voor iedereen groetje Frits
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door luizenbos »

En meteen over en uit [[feuer]] sluit net de recorder op de pc ben aan het kijken en hoor pheerpskkekjjfjf [[head]] 1 grote rook wolk .

uit me vhs stinken gouw de stekkers er uit trekken en naar buiten met dat ding wat een lucht [[sad]]

nog wel 1 een gelukje datgene wat ik zowie zo over wilde zetten staat nu op de harddisk afijn word vervolgd
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: dia en foto's scannen

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Frits,

In mijn verhaal komt er bij het omzetten geen pc aan te pas. Je brengt Hi8-cassette-informatie via de analoge s-video aansluiting naar de harde schijf van de harddiskrecorder. Vervolgens kopieerde ik de file naar de dvd(ram) disk. Die dvd stopte ik in de pc.
Alleen als je Hi8 camera of Hi8 afspeelapparatuur een digitale uitgang heeft kun je die naar een (oude) pc overbrengen als de aansluitingen overeenkomen (voltage en polariteit?). Maar beter kun je de uitgang aansluiten op de digitale ingang van de hdrecorder (als ie aanwezig is). Die scart aansuitingen hebben vaak wel een digitale component. Maar dan heb je wel wat overgangstekkers nodig.

Mogelijk is de aansluiting niet mogelijk zoals jij die aansloot.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie