Fijnstoftoeslag

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een houtkachel kan heel hinderlijk zijn. Vooral als er, zoals bij de meeste NL-ers, sprake is van te nat eikenhout in een kachel met veel te veel capaciteit, zonder cleanburnsysteem. Waarom NL-ers van die idioot grote houtkachels kopen is mij een volstrekt raadsel en waarom dat gore eikenhout toch zo favoriet is ook. In NL droogt hout al moeizaam en eiken is helemaal verschrikkelijk. Bij verantwoord stoken in een qua capaciteit passende moderne kachel, blijft de uitstoot beperkt en de overlast ook. Helaas zijn deze voorbeelden schaars.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Of het nu diesels, hout kachels of wat dan ook is. Iedereen heeft er tegenwoordig een mening over en veel mensen denken dat het net zo snel opgelost kan worden als dat ze hun mening op social media kunnen spuien. (geen persoonlijk verwijt) Nu wil ik niet zeggen dat je geen mening mag hebben of dat we niks hoeven te veranderen, alleen ik word zo moe van al die mensen die constant maar lopen te wijzen jij doet het niet goed. Als je de wereld wil veranderen moet je bij jezelf beginnen en hoe je dat wil doen? Dat mag jezelf uit maken zolang je niet jou mening aan een ander opdringt. Ik blijf graag nog even door tuffen in mijn busje op diesel, maar probeer ondertussen wel de halve week vegetarisch te eten, niet te vliegen, "lokaal" te eten en niet onnodig veel spullen te consumeren. Op die manier probeer ik een voor mij behapbare bijdrage te leveren.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 25 nov 2019 20:03Daar gaat nou net de rechtszaak over. [[head]]
In Duitsland keurt de TÜV en die keurt strenger, dan in Nederland met de APK gebeurt. En als zaken achteraf aangepast worden dan dient ook gecontroleerd te worden of dit zo 'blijft'. En dat doet de TÜV. Nederland is nog niet zo ver op dat gebied. (Nederland loopt op andere gebieden voorop; o.a. stiksofuitstoot en psaf).

Maar, succes gewenst!

Groet,

Erik.

p.s. Het staat een ieder vrij om wel een extra roetfilter in te bouwen, dan draag je in ieder geval bij aan een beter milieu, ook al wordt dit dan niet gewaardeerd door de overheid.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

nu dacht ik echt dat de Nederlandse APK regelgeving op een hoger niveau zit dan de Duitse.
Dat is wat ik wel eens lees in het blad de keurmeester van de RDW mbt tot de Europese integratie van keurings regels van de lid staten.


Theo
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Kire schreef: 26 nov 2019 08:34 p.s. Het staat een ieder vrij om wel een extra roetfilter in te bouwen, dan draag je in ieder geval bij aan een beter milieu, ook al wordt dit dan niet gewaardeerd door de overheid.
Zeker waar maar een 20 jaar oude roetfilter er tussen lassen lijk me niet echt een effectieve oplossing. Een nieuwe roetfilter vind ik zonder enige financiële stimulans te duur. Zeker in combinatie met dat ik niet weet of ik deze motor nog de komende 10 jaar er in heb.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1410
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door wouth »

Ik las dit op de site van de RDW:

Hoe bepalen wij of u fijnstoftoeslag moet betalen?

Wij gaan uit van de fijnstofuitstoot die voor uw dieselauto in het kentekenregister van de RDW staat.

Gaat u fijnstoftoeslag betalen?

U betaalt fijnstoftoeslag in deze situaties:
•De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,005 gram/km.
•De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,01 gram/kWh.
•Het roetfilter is verwijderd.
•De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Voor een bestelauto betaalt u fijnstoftoeslag vanaf 12 jaar na de datum 1e toelating.

Ik gok dus dat alle T3-dieselrijders op dit forum hieraan mee moeten doen???
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

Theo Postma schreef: 26 nov 2019 10:01 nu dacht ik echt dat de Nederlandse APK regelgeving op een hoger niveau zit dan de Duitse.
Dat is wat ik wel eens lees in het blad de keurmeester van de RDW mbt tot de Europese integratie van keurings regels van de lid staten.
Juist, dat wist ik niet.
wouth schreef: 26 nov 2019 12:21Ik gok dus dat alle T3-dieselrijders op dit forum hieraan mee moeten doen???
Ja, tenzij het voertuig 40 jaar oud is en vrijstelling heeft voor de MRB, dan (ook) geen fijnstoftoeslag. Ik weet alleen niet wanneer de eerste diesel T3 op de markt is verschenen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Bob »

Kire schreef: 26 nov 2019 12:55 Ja, tenzij het voertuig 40 jaar oud is en vrijstelling heeft voor de MRB, dan (ook) geen fijnstoftoeslag.
Waar staat dat?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Coen »

Als je geen belasting betaalt dan kan hij ok niet met 15% verhoogd worden .... (kan wel maar bedrag blijft 0).
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Misschien met alle T3's alle snelwegen blokkeren, het Malieveld aan gort rijden en 2,9 miljard euro vragen?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ha ha ja zeg tis wat, de gezonheids zorg naar de knoppen, justitie hangt in de wilgen.
Uitkering trekkers moeten bij voorbaat wat doen voor hun uitkering, en streng gecontroleerd worden.
En intussen woed de drugs handel welig en vind de VVD het normaal dat je ook wachtgeld ontvangt (37.000 euro per jaar) met een baan als minister.
Banken wassen vrolijk wit, en dan 2.9 miljard vragen omdat je 70% van de insecten weg gevaagd hebt.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door insomnia »

Fijn dat mensen hier een uitlaatgasklep hebben gevonden

Generaliseren, kammen scheren en modder gooien.

Wellicht nog iets over een piet erbij? Kan er in deze modus ook nog wel bij


Mijn vakgebied wordt genoemd op een manier die geen recht doet.

Maar zoals gezegd hopelijk lucht het op...

En waarom ik dit schrijf? Omdat ik het jammer vind dat ik steeds meer zure en quasi posts zie... jammer :(

En ik wil niemand ermee aanvallen. Het is een constatering waarbij ik van mening ben dat deze modus niets toe voegt.. voor mij steeds meer het resultaat om minder te lezen en aanwezig te zijn.

#doeislief
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

insomnia schreef: 26 nov 2019 17:59 Fijn dat mensen hier een uitlaatgasklep hebben gevonden
Klopt er iets niet aan mijn opsomming?
Dan wil ik dat graag weten, voor het als modder gooien weg gezet gaat worden of als een mening.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door insomnia »

Theo Postma schreef: 26 nov 2019 17:20 Banken wassen vrolijk wit
Ik denk dat je in ieder geval hier iets opsomt op een manier wat feitelijk incorrect is. Overige zaken heb ik geen verstand van
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 26 nov 2019 18:05 Zowel in Duitsland als in Nederland kijkt men naar de aanwezigheid van een roetfilter/katalysator.

Hylke
Ik vermoed dat je nooit goed gekeken hebt hoe de controle van bv een katalysator gebeurt.
Dat is meer dus dan kijken of het er onder/tussen zit.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

insomnia schreef: 26 nov 2019 19:27 Ik denk dat je in ieder geval hier iets opsomt op een manier wat feitelijk incorrect is. Overige zaken heb ik geen verstand van
Rabo, Amro en ING, dat zijn er al 3 van de vier systeembanken.
Lijkt me dan van wel, als ze giga boetes krijgen omdat de zaak niet op orde is mbt witwassen.
Mocht het feitelijk anders zijn, dan wil ik dat graag weten waarom ze de boetes en invallen hebben gehad.

Theo
Plaats reactie