Fijnstoftoeslag

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door hippie »

Ik ook .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

insomnia schreef: 30 nov 2019 15:59 En nu maar hopen dat jouw buren ook de krant lezen :wink:

RIVM geeft stookalert af voor Noord-Nederland - https://nos.nl/l/2312673
Het stinkt als een grote buiten toen ik met de hond buiten was.
Iedereen heeft gewoon zijn hout kachel aan.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door RoonT3 »

stookalert bij koud druilerig weer.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nee hoor, dat is fijn. Stookseizoen begint. Daarentegen stook ik in de zomermaanden niet meer. Aanwas CO² is bij mij groter dan verbruik met 300+ populieren en in 2020/2021 ca. 100 andere loofbomen als linde, esdoorn, eik, beuk, els, es, berk, iep en daarnaast 1,5 ha biodivers ontwikkeling met fauna-akkers, fruitbomen en stukjes permacultuur. Ik heb dit jaar mijn eerste oogst binnen. Smeerwortel voor huidzalfjes, sleedoornbessen voor op de gin/jenever, rozenbottels voor siroop en een hand vol fazanten voor in de pan. Nog een paar jaar en dan hopelijk tijd voor een Zeeuws Reetje van eigen grond. Dat compenseert dan de schade die ze veroorzaken aan mijn boombestand.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 26 nov 2019 18:05Daaruit valt ook op te maken dat de overheid liever de verkapte belasting incasseert dan er streng op toe ziet dat alle auto's die af fabriek een roetfilter hebben, deze ook houden.
Dat gaat ook veranderen; vanaf 1 januari kan de RDW wegkant inspecties uitvoeren met een nieuw ontwikkelde deeltjesteller.
En het is de bedoeling dat vanaf 1 januari 2021 die testmethode deel uit maakt van de APK.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... t-zaterdag
Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ja dat had ik al een tijdje geleden gelezen in de Keurmeester, ook de deeltjes teller en hoe te gebruiken.
Maar een samenzwering theorie aanhangen is natuurlijk leuker :lol:
De technische moeilijkheden zit hem in oa de EGR klep, en de controle op de werking ervan.
Reken er maar op de een ieder die deze voorzieningen (roetfilter en EGR klep) uit zijn auto heeft gehaald, deze er weer in moet zetten.
Omdat ze anders domweg niet voldoen aan de type goedkeuring.

Theo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, ik heb een Land Rover Td5 diesel uit 2001 (en deze auto is nog steeds voorzien van een egr en 'katalysator'). Bij de RDW, in de voertuiggegevens, staat dat het een Euro 3 (geel) motor is met een uitstoot 'fijne deeltjes' van 0,84 g/km. Voor deze auto moet ik straks fijnstoftoeslag gaan betalen. Maar ik denk dat wanneer e.e.a. gecontroleerd gaat worden, de uitstoot rond die genoemde waarde (van 0,84 g/km) zal moeten liggen, want die is vastgelegd. Mocht dat hoger zijn, dan heb ik waarschijnlijk een probleem.
Momenteel is het 'goed' als de roetmeting onder de 3,5 zit.

Groet,

Erik.

p.s. mijn broer heeft net een (diesel) VW bus gekocht, met Euro 4 motor (groen) en een uitstoot fijne deeltjes van 0,008 g/km. Die hoeft dus geen fijnstoftoeslag te betalen, maar de uitstoot zal bij controle, ook wel rond de 0,008 g/km dienen te zitten.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Jij weet gelukkig veel, meer dan wij weten.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Toch blijft het bijzonder. Ik zal de eerste zijn die maatregelen ten gunste van het milieu en de luchtkwaliteit een warm hart toedraagt, maar de inconsequentie in het beleid tussen de verschillende categorieën bronnen van fijnstof is opmerkelijk. Uiteraard is de ene fijnstof de andere niet, maar als je kijkt naar de massale omvang van de beperking van de uitstoot de afgelopen 10 jaar onder de categorie Vervoer en je vergelijkt dat met het achterblijven van reductie van uitstoot uit andere sectoren, dan is er toch sprake van onevenwichtig spreiden van de lasten. De massa kan allemaal wel een beetje meer betalen, het rendement van de maatregelen neemt steeds meer af, maar enkele relatief grote bijdrages blijven buiten schot.
Ook de nationale vuurwerktraditie draagt inmiddels 1% bij aan de jaaruitstoot, waarbij het ook nog om zware metalen gaat, met zeer schadelijke effecten op de gezondheid. Neem daarbij in aanmerking dat het grootste deel van de metalen gewoon via het regenwater in het riool belandt en ik vraag me dan toch af waar we mee bezig zijn. Het is het ene gat met het andere stoppen en maatregelen die echt zinvol zijn, blijven buiten schot, doordat de meerderheid op dit thema ongeorganiseerd is en er een leger lobbyisten in onze mooie regeringsstad achter de duinen rondloopt die de zaak voor hun sector effectief bepleiten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Coen »

Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is of de verhoging eenmalig is of per jaar oplopend.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je zal misschien een WLTP test moeten doen om aan te tonen wat je emissie is? https://www.wltp-info.nl/ Wanneer je aanpassing aan voertuig doet en voor (her)keuring RDW gaat (ook bv camperombouw of zoals ik met dubbel cabine inbouw) wordt je gezien als producent van dat voertuig. Je zal dan moeten aantonen dat je aanpassingen voldoen aan de regels. Dat is bij oudere voertuigen soms makkelijk maar voor nieuwe voertuigen kan je het straks vergeten. Moet je bij camperombouw maar eens aantonen dat je uitstootnorm nog voldoet bij een zwaarder voertuig of aangepaste opbouw. Nu is het zo dat de autoproducenten hier wel mee bezig zijn om rekenmodellen aan te leveren aan carrosseriebouwers. Maar hoe ga je als particulier dat straks doen? Ben ik wel benieuwd naar.

Ik begreep van de RDW dat regelgeving nog lastiger wordt voor ons DIY bouwers.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik zeg, aansluiten bij de boeren en bouwers.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

Ik zou denken dat je 15% toeslag betaald over de mrb die je normaal ook betaald.
Voor auto's ouder dan 40 jaar geldt mrb € 0,- en 15 % daarvan is nog steeds niks.
In 2020 krijg je twee rekeningen eentje voor de mrb en eentje voor de fijnstoftoeslag, maar het is de bedoeling dat in 2021 die fijnstoftoeslag in de mrb verwerkt zit en dan krijg je weer gewoon één rekening.
En bij een camper betaal je het "kwarttarief" en volgens mij daar dan 15% over.

Maar ik ga het wel horen, mijn broer heeft net een diesel camper gekocht.

Groet,

Erik.

p.s. Er zijn een aantal mensen die jaar rond een camper rijden omdat dit scheelt in de mrb.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Coen »

De belasting gaat niet over gebruik. Dan zou je het beter dat via de brandstofaccijns moeten regelen maar dan kun je niet differentiëren op euroklasse. Ik rij in mijn Golf van 2002 10.000 per jaar. Dat is niet verstandig qua financiën maar het is een heerlijke auto met 130 pk (en 239000 km, iemand belangstelling voor een goede donor😉?).
Het is een schot met hagel, deze belastingmaatregel.
Maar goedkoper dan een slooppremie. En nogmaals: zo’n sloopmaatregel betalen we ook zelf via de belasting.
Ben ik het er mee eens? Tja. Kun je het niet eens zijn met een schonere wereld? We moeten terug naar minder mobiliteit.
Vreemd blijft de rigide houding van de rdw. Mijn auto doet het nog prima en een investering in een roetfilter zou best een overweging zijn. Dat loont helaas echter niet.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Kire »

Net de (15%) fijnstoftoeslag betaald voor mijn diesel Land Rover (met grijs kenteken): € 18,- voor een kwartaal.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Fijnstoftoeslag

Ongelezen bericht door Ewout »

En ik kreeg een brief dat ik per abuis was aangeslagen voor mijn V50 diesel, dus dat valt weer mee :D
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Plaats reactie