Uit de oude doos

Stort hier je hart uit over alles wat NIET met de VW bus te maken heeft.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Uit de oude doos

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Vroeger kwam ik bij het bus-forum vanwege het opknappen van mijn gele bus. Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar het is maar 8 jaar.
Ik moet nu wel een beetje grinniken om de verhalen. Dit is de reden waarom ik toen mijn bus opknapte. Dus uit de doos;

Skileraar en de autoproblemen - 19 januari 2012
Soms ben ik wat ongelukkig met mijn keuze van auto’s. Vroeger reed ik in oude Land Rovers als ze al reden… Nu had ik een goed uitziende Volkswagen Transporter bus gekocht. Maar ik heb er toch allerlei drama’s mee gehad en ik hoop dat het nu een beetje over is, mijn autoproblemen.

Het begint allemaal zo ongeveer twee maanden voordat ik naar Oostenrijk vertrek. Mijn accu laadt niet meer op en een paar keer heb ik de Wegenwacht nodig om mijn auto weer aan het draaien te krijgen. Bas helpt me uiteindelijk om de auto naar de garage van een vriend te krijgen om te laten repareren. Zes weken voor vertrek staat hij daar, het zal toch wel lukken om hem in die tijd te repareren?

Ik moet mijn huis uit en had gepland mijn busje daarvoor te gebruiken. De auto is nog niet klaar omdat er meer werk aan mijn auto was dan verwacht. Ik krijg gelukkig hulp van mijn ouders en Bart qua verhuizen en vervoer en met Ema pak ik mijn hele huisraad in. Mijn leven in dozen. Het is intussen december en er nog steeds geen teken dat mijn auto klaar is. Af en toe rij ik langs en dan kijk ik of mijn auto überhaupt is verplaatst.

Vlak voor mijn vertrek naar Oostenrijk heb ik wat meer contact met mijn monteur en ik krijg steeds meer het gevoel dat hij het niet op tijd af zal krijgen. de motor is bijna helemaal uit elkaar geweest en moet weer in de motorsteunen gehangen worden. Uiteindelijk op de avond voor vertrek zit de motor er in, maar hij slaat niet aan.

Afbeelding

Een half uur na middernacht geven we het op, ik kan niet met mijn auto naar Oostenrijk. Gelukkig leent mijn moeder haar auto en kan ik op tijd op de cursus verschijnen. Met haar auto rijd ik rond in Oostenrijk terwijl ik contact houd met de monteur. Hij laat enkele dagen na mijn vertrek al weten dat de motor het weer als een zonnetje doet, gelukkig maar, ik ga namelijk na mijn Anwärter (skileraar cursus) mijn moeders auto weer terug ruilen voor de bus.
Het is balen dat ik er helemaal voor heen en weer moet rijden, maar ik heb geen keus. Claire biedt heel lief aan om mee te rijden naar Nederland.

Het is leuk om weer even in Nederland te zijn, mijn ouders verwelkomen me hartelijk en ik krijg een heerlijke maaltijd. Als ik mijn monteur bel om te vragen of mijn auto al klaar is krijg ik weer een negatief bericht. Hij moet nog het één en ander afstellen en er schijnt toch nog olie te lekken vanonder het kleppendeksel vandaan. Hij heeft een nieuw rubber besteld en die komt de volgende dag pas binnen.

Afbeelding

Het verblijf van ons wordt dus met een dag verlengd tot verdriet van Claire die zich verveeld en zo snel mogelijk terug wilt. Ik ga langs de garage om te zorgen dat er wat druk op de reparatie zit en een half uur later rijd ik met mijn auto naar huis! De volgende ochtend vertrek vroeg om de files voor te zijn, mijn ouders staan heel lief vroeg op.

Met gesmeerde broodjes, thermoskan met koffie en gebakken kippenpootjes rijd ik rond iets voor zes uit Warmenhuizen weg. Tegen half acht rijd ik in het donker de oprit van de ouders van Claire op. Na een kopje koffie en een gezellig gesprek vertrekken we weer om kort daarna Duitsland in te rijden.

Na 450 kilometer hoor ik een luide knal en zie ik het lampje van mijn dynamo branden. Mijn batterij wordt niet meer opgeladen… 🙁 We zijn halverwege en omdat het donker is als we aankomen durf ik niet verder te rijden.

Via de TomTom vinden we een A.T.U., een soort Kwikfit, waar ze een nieuwe V-snaar er op zetten. We rijden nog geen 10 kilometer op de snelweg als deze het ook begeeft. Waarschijnlijk is er een probleem met de dynamo omdat er ergens anders geen probleem geweest kan zijn. Mijn monteur heeft het in Nederland netjes in elkaar gezet. Na wat testen concluderen de monteurs van de A.T.U. hetzelfde.

De dynamo slaat vast als hij warm wordt en er moet een nieuwe besteld worden. Claire en ik voelen een soort paniek in en bekijken de opties. Met het OV kost het bij elkaar 270 euro per persoon voor een enkele reis. Mijn reisverzekering dekt helaas geen vervangend vervoer bij auto’s ouder dan zes jaar en ik heb geen dekking voor vervangend vervoer bij de ANWB. Ik besluit een auto te huren en een aantal uur later dan gepland komen we in Fügen aan.

De ANWB houdt me keuring op de hoogte van de vorderingen van mijn auto en op een gegeven moment is het tijd om hem weer op te halen. Dus ik tank de huurauto vol en rijd de 500 kilometer weer terug. De rit naar de garage ging vlekkeloos. De rekening was best hoog, maar met de huurauto er bij had ik dat ook wel verwacht. Eindelijk kan ik mijn busje nu naar Oostenrijk brengen.

Er schijnt iets mis te zijn met een tunnel ergens want ik doe over 200 kilometer ongeveer 5 uur. We kunnen op een strategische plek maar door 1 tunnelbuis en het kost ontzettend veel tijd.

Op een gegeven moment zie ik een dame vragend naar me toe schuifelen bij een tankstation en na een praatje bied ik haar de gewenste lift aan. Ze wilt naar Erlangen, wat niet zo gek ver is van de plek waar ik haar op pik. We eten samen wat van haar uit Italië meegebrachte brood. Ze kwam helemaal vanuit Italië gelift en was bijna thuis.

Afbeelding

De file was nog niet helemaal over en na een half uur hoor ik weer de bekende knal en zie het rode lampje op mijn dashboard oplichten. Alweer is die rot v-snaar gebroken!! De moed zakt in mijn schoenen omdat ik in het donker rijd en nog zeker 250 kilometer moet afleggen. Mijn lifter ziet het en biedt aan om bij haar familie, die ze gaat bezoeken, te logeren om morgen een oplossing voor het probleem te vinden. Ik twijfel… maar ik besluit toch op haar aanbod in te gaan

Ik kom in een vreemd huis, een kunstenaarshuis omdat er allerlei kunst staat en hangt. De mensen zien er vriendelijk uit en ik word zelfs in het Nederlands aangesproken. Een nicht of zus van mijn lifter woont met haar man in Amsterdam en kan intussen al redelijk Nederlands spreken. Er wordt een bed voor mij vrijgemaakt nadat we mijn busje aan de lader zetten en ik val al snel in slaap.

Na een korte douche en een lekker (Duits) ontbijt check ik mijn accu, de batterij-indicator is groen! Dat betekent een volle accu. Ik klets nog even met de mensen die één voor één wakker worden en daarna vertrek ik naar Oostenrijk. Ik rijd het hele stuk in één keer door zonder de auto uit te zetten en na een paar uur rijd ik eindelijk Oostenrijk binnen.

Afbeelding

Na mijn skileraar avontuur trok ik de motor uit de auto.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door Coen »

Soms zit het tegen.... :(
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Jij hebt tenminste wat te vertellen op een verjaardag. :mrgreen:
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ha ha. Ja het is alweer acht jaar geleden. Maar leuke herinneringen idd.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door RVB »

En daarna.... nog problemen gehad met bussen? ... 8)

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

De traditie is... eerst gezeur met de motor. Dan genieten van de bus :) dus met de grijze syncro werd het vrees ik hetzelfde. Daar gaf ik het 1 en ander uit handen wat achteraf niet zo slim was.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Je verhaal begint goed , Soms ben ik wat ongelukkig met mijn keuze van auto’s , zou het nu beter gaan als je morgen een auto koopt ?
Wel ben je uit het goede hout gesneden je bent een volhouder , hoe zal de curling generatie om gaan met zoveel ongemak ?
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door Coen »

Een volhouder ja en volledig irrationeel. Dat zijn de karakter-eigenschappen van een T3-bezitter. :lol:
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Steven V schreef: 27 feb 2020 16:50 wat een verhaal, toen vast niet leuk, maar nu wel leuk om te lezen!
Op het moment dat het gebeurde niet nee. Maar al gauw daarna werd het wel een avontuur :P
VW T3 4 LIVE schreef: 27 feb 2020 20:02 Je verhaal begint goed , Soms ben ik wat ongelukkig met mijn keuze van auto’s , zou het nu beter gaan als je morgen een auto koopt ?
Wel ben je uit het goede hout gesneden je bent een volhouder , hoe zal de curling generatie om gaan met zoveel ongemak ?
Ik heb een jaar geleden een Land Cruiser gekocht. Daar heb ik eigenlijk wel goed aan/mee gedaan. Maar ik was altijd van mening, ik moet 1 goed vervoersmiddel hebben dat zonder zeuren werkt. Dat was altijd mijn motor, tot ik van de motor af gereden en dat is nu de Land Cruiser. Past ook mooi in mijn 4x4 hobby :P
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door hippie »

EeVeeWee schreef: 27 feb 2020 13:04 Jij hebt tenminste wat te vertellen op een verjaardag. :mrgreen:
En nieuwe mensen ontmoet , die je willen helpen .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Inderdaad ja, erg leuk :)

Een andere post die me opviel;
https://dev.beakerbus.nl/2018/slapen-met-4-graden/

De bus doet het, dus er zal gebruik van gemaakt worden! Hij loopt nog niet fantastisch en hij moet eigenlijk nog gespoten worden. Maar hij staat op kenteken en is APK gekeurd. De inrichting is op z’n minst spartaans te noemen. De kachel doet het niet, er is geen bekleding op de wanden en ik heb geen gordijnen. Maar er staat wel een slaapbank in uit een Multivan en ik heb een hele berg dekens om me warm te houden.

De keuken zit er ook niet in, maar ik heb wat Coleman branders om eventueel wat soep en koffie te maken. Dus ik heb er wel zin in om in de bus te slapen! Ik had alleen niet helemaal naar het weer gekeken.

Afbeelding

Reden om te slapen

Ik moet voor mijn oude werkgever een cursus geven in Zwolle. De afstand is niet vreselijk ver van huis, het is maar 120km. Alleen deze kilometers gaan niet persé over de snelweg, dus ben ik toch bijna twee uur onderweg voor een enkele reis. Ik besluit dus om in de buurt te gaan slapen. Samen met Petra google ik naar een geschikte lokatie. Zij vindt er eentje in Hattem en ik sla hem op om hem na de cursus eens op te zoeken. Om 4 uur neem ik afscheid van mijn cursisten en ga ik op zoek, eerst maar eens een supermarkt om wat eten in te slaan.

Bij de Albert Heijn stel ik de coordinaten in die ik had gekregen. Het is een stukje rijden en van het stadscentrum weg, dus dat is een goed teken. Ik rijd het gebied binnen van de Wezepse Heide. De plek die ze had uitgezocht was niet ideaal. Intussen zijn er huizen bijgebouwd en sta je niet meer afgelegen. Ik vind een plekje iets om de hoek, maar als een paar hangjongeren me doorhebben rijd ik toch een stukje verder. Uiteindelijk vind ik in het bos een parkeerplaats waar ik rustig kan staan.

Afbeelding

Gedurende de avond komen nog twee auto’s om me heen staan, maar ik heb het dan allang niet meer door, vanwege de kou ga ik al vroeg slapen. En dat is een nadeel toch met het wildkamperen. De kou. Ik zit met twee truien en een jas aan in de bus en dan voel je toch de warmte uit je trekken. Van mijn tante heb ik twee dekens die ik dan ook om me heen sla, maar ik ga dan niet meer even lekker relaxt werken achter de computer. Als een dood vogeltje zit ik dan te kijken naar een film of serie. Alleen tijdens het eten maken ben ik even actief.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heb ik een kachel die ik straks ga plaatsen al gekocht. Het wordt nu tijd om snel de bus te laten spuiten, want dan kunnen we gaan inrichten en isoleren. Dan heeft een kachel ook wat meer nut, want met het koude blik zal de bus snel afkoelen. Ik moest trouwens de volgende ochtend wel krabben aan de binnenkant van de bus.

Na een week weer terug

Een week later kom ik weer terug en slaap ik weer op mijn parkeerplaatsje. Alleen nu blijf ik twee nachten, dus de tweede nacht zoek ik een andere plek op. Je moet er niet te vaak staan anders gaan de omstanders wellicht klagen. Via Google Maps had ik al wat mooie plekjes gevonden en na mijn cursusdag ging ik op zoek.

Afbeelding

Ik vond een mooi plekje bij een verlaten koffie-boetje. Vermoedelijk is het hier in de zomer bruisend van leven, nu is het een sobere verlaten plek in een mooi bos. Maar ik had nog een andere plek in gedachten en die lag een steenworp verder. Eerst daar eens kijken. De tweede plek ligt op een soort parallel weg en de auto’s passeren op ruime afstand. Het wordt hier echt pikkedonker. Een blijvertje dus.

Ik zit rustig aan een biertje een paar afleveringen van the Black List te kijken. Bij de tweede of derde aflevering komt een auto aan en gaat met zijn koplampen op de bus gericht stil staan. Ik denk; Het is politie, ik ben iemand tot last. Maar de auto rijdt een paar keer heen en weer en niemand stapt uit. Als er een andere auto aan komt rijdt hij snel weer weg, maar die auto doet hetzelfde. Hij knippert zelfs even met groot licht. Dit is vast geen politie en er begint me iets te dagen. Ik begin te googlen naar “Homo Hattem” en inderdaad herken ik mijn parkeerplaats als vaste homo-plaats. Ik wacht tot ook deze auto verdwijnt en ik klim in de bestuurders stoel. Laat de mannen maar hun plekje hebben, dan heb ik wat meer rust.

Ik rijd weer terug naar de verlaten kiosk om daar definitief voor de nacht te parkeren. Deze nacht wordt het -4 en de vocht van mijn adem bevriest op de wollen deken die extra over me heen ligt. Ik slaap in één ruk door tot half 8 de volgende ochtend. Wat een luxe om uit te slapen, ik ruim alles weer op. Bibberend trek ik mijn bevroren kleren aan om ze in een paar minuten weer goed op te warmen. Ik krab de binnenkant van mijn ramen weer eens en ga op pad. Laatste werkdag in Zwolle.

Afbeelding
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door hippie »

Leuk/spannend verhaal .
Heb je de standkachel al ingebouwd ?
In onze bus zit een kachel die werkt op gas ,alleen bij die gaat niet werken bij - 4.
Zit eraan te denken om zo een chinees dieselkachel in te bouwen .
Al veel op you-tube gekeken naar recensies .
Heeft iemand hier meer ervaring ermee ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door Coen »

Ik had een Webasto dieselkachel aan boord maar om te starten vraagt die nogal wat van je huishoudaccu. Weet niet hoe dat met die Chinese exemplaren zit.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

als je zorgt dat je propaangas hebt werkt je gaskachel ook bij -4.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door Kire »

Coen schreef: 05 mar 2020 23:27 Ik had een Webasto dieselkachel aan boord maar om te starten vraagt die nogal wat van je huishoudaccu. Weet niet hoe dat met die Chinese exemplaren zit.
Tja, ik monteer al zo'n 35 jaar Eberspächer hetelucht kachels in mijn dieselauto's (Land Rovers). En zeker 's winters met vorst is het fijn, als het gevroren heeft zet ik 's ochtends en half uurtje voor ik weg ga, de verwarming aan zodat de ruiten al ontdooit zijn en het al lekker warm is in de auto. De standkachel zit gewoon op de startaccu aangesloten (geen extra huishoudaccu). De kachel trekt niet veel stroom, maar als je de kachel dag en nacht laat draaien (die schakelt zelf in en uit indien nodig) en je doet dit een aantal dagen, zonder een fatsoenlijk stuk te rijden zodat de accu weer goed wordt opgeladen, dan start de motor niet meer omdat de accu dan te zwak is. Gelukkig stond ik (in Zwitserland) bij een boer op het erf, dus met een trekker er naast en startkabels, was dat probleem zo opgelost.

En als ik kijk naar een aantal van 'die Chinese exemplaren' dan lijken die verdacht veel op zo'n Eberspächer......alleen veel goedkoper. Of ze net zo goed zijn kan ik niet zeggen.
w.m.weemhoff schreef: 06 mar 2020 00:18 als je zorgt dat je propaangas hebt werkt je gaskachel ook bij -4.
Zeker, ik verwarm mijn huis met propaangas (en houtkachels). Als het goed vriest dan kan het wel voorkomen dat de tank aan de buitenkant een ijslaagje krijgt (ter hoogte van het vloeibare gas).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Uit de oude doos

Ongelezen bericht door a_j »

Die berekening klopt niet helemaal. Die 0,1 liter is zoals je aangeeft per kWh. Die 0.4 l is niet per kWh. ( Tenzij je een Chinese kachel van 1kW hebt, maar die verbruikt echt geen 0,4l/h.

Als ik de specificatie van mijn Eberspacher bekijk heeft die 0,27l/h met afwijking van 10%, dus slechtste geval 0,297 l/h voor 2,3kW. Dat is dus 0,13 liter per kWh.

De Chinese variant gebruikt volgens de specificaties 0,12 tot 0,24 l/h voor een 2kW kachel. Dit komt overeen met max 0,12 liter per kWh. Vergelijkbaar met mijn oude Eberspacher dus. Met deze getallen verdien je de dure Eberspacher dus niet snel terug. (Tenzij de kwaliteit van de Chinese kachel zo slecht is dat ie slechts 2 jaar meegaat.)
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Plaats reactie