T3 2.1DJ loopt warm

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door RoonT3 »

dj heeft geen koppakking. Maar lekken kan het wel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door René Vis »

Alle waterboxers hebben koppakkingen
Rene

RoonT3
Wandelende vraagbaak

Een koppakking? Een rubber ring, rubber rand van de watermanteldichting en de afdichtpasta. Dat noem ik geen koppakking als bij een reguliere lijnmotor.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik

hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door hippie »

Hoi Michel , heb je al een oorzaak gevonden ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny

infineonz
Kan een VW bus herkennen

Ongelezen bericht door infineonz »

hippie schreef:
26 mar 2020 15:29
Hoi Michel , heb je al een oorzaak gevonden ?
De temperatuurmeter van het dashboard gaf veel te veel aan. (meter dashboard op 80% was koelwater op 90graden)
Heb een analoge VDO meter ingebouwd, sindsdien daar dus achter gekomen.

Wel op vakantie wat hogere analoge temperaturen gemeten, soms tot 105 graden (vooral bij stationair/stilstand na flink te hebben gereden). Koelen via kachel wou dan ook soms niet goed, soms koude lucht, soms heet. Denk dat er nog lucht inzit.

Wanneer ik expansievat volledig vol doe zoals iedereen zegt, gooit hij het bijvulvat ook geheel vol, maar zuigt het niet terug! (met 2 verschillende doppen geprobeerd, type: 1 ventiels Febi)
Heb nu het bijvulvat op max. staan. En expansievat iets boven de min. streep. Nu gooit hij er niks meer uit (net 400KM plankgas gereden)
Bij geen 1 auto zit het expansievat geheel vol, 17 liter water zet nogal wat uit bij 90c...

Dus de oorzaak is nog niet gevonden. Lucht zal dr' wel een keer uitzijn na 3000km...
Groet Michel

Steven V
Definitief bus verslaafd

Ongelezen bericht door Steven V »

infineonz schreef:
11 sep 2020 17:58

Bij geen 1 auto zit het expansievat geheel vol, 17 liter water zet nogal wat uit bij 90c...
Toch is dat hoe het bij mijn T3 moet. En omdat die 17 liter uitzet, is er het overloopvaatje met een indicatie van min en max.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!

hippie

Ongelezen bericht door hippie »

Mooi dat een andere meter betere waarden aangeeft .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny

hylkeanne

Het aanzuigen van koelwater tijdens het afkoelen gebeurt op basis van vacuüm. Wanneer je ergens een (kleine) lekkage hebt zal dit niet werken. Bij te hoge temperaturen loopt de druk hoog op en zal er veel koelwater via de blauwe dop het koelsysteem verlaten. Je kachel hoort altijd warm te zijn. Bij lekkage kan het zijn dat het koelwater niet goed rondgepompt wordt. Het koelwater kan dan ontsnappen via de weg met een lagere weerstand. Soms is een kleine lekkage moeilijk te zien maar kan dit toch de oorzaak zijn van een gebrek aan vacuüm waardoor het koelsysteem langzaam leegloopt.

Vrij recent had ik nog een kleine lekkage bij de niveausensor. Hetzelfde probleem ontstond, het terug aanzuigen op basis van vacuüm lukte niet meer. Een nieuwe sensor die ik altijd bij me heb was de oplossing. Als het koelsysteem niet geheel dicht is zal het niet functioneren. Het tankje dat een expansievat genoemd wordt is idd geen expansievat. Hooguit een expansiedop. Een expansievat bevat voor een deel lucht en dat is niet het geval. Het tankje moet helemaal gevuld zijn. Dit komt doordat het hoogste punt van het koelsysteem de radiateur is aan de voorzijde. Een expansievat bij een auto is altijd het hoogste punt van het koelsysteem. Bij sommige auto's zit dit bij de radiateur ingebouwd of zit dit aan de radiateur vastgemaakt in plaats van een losse tank zoals Volkswagen toepast.

De 17 liter zal niet in zijn geheel 90 graden zijn. Alleen het deel in de motor, in de koelslang naar de radiateur toe, en deels in de radiateur, is heet. Het uitzetten van water gebeurt onder de 20 graden en boven de 20 graden. Het verschil tussen 20 en 40-50 graden (retourtemperatuur) is niet zo groot. De volumetoeneming van 20 naar 100 graden is maar 4 procent. Zeer minimaal dus.

Hylke

Coen

Ongelezen bericht door Coen »

4% van 17 liter is toch zo’n 0,7 liter....
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!

hylkeanne

Zucht. Meet de inhoud van het tankje eens. Die krijg je daarmee bij lange na niet vol.

Hylke

infineonz
Kan een VW bus herkennen

Ongelezen bericht door infineonz »

Gister compressiemeting gedaan cilinders:
2x 12 bar
2x 11,5 bar

Tevens koelsysteem onder 1,2bar gezet, nu veel lekkages waargenomen:
- 2 slangen lekken water bij slangklem (slangklem vernieuwen)
- 1 slangetje oliekoeler->waterpomp lek (slang+klemmen vernieuwen)
- watermantel naar tule pakking lek (pakking vernieuwen)
- extra kachel(radiateur) passagiersruimte lek (kachel kraan-en-radiateur vernieuwen)

Motor nog laten lopen, met druk op het systeem, meter gaat niet op-en-neer op compressieslag
Geen olie bij de koelvloeistof
Geen koelvloeistof bij de olie
Dus koppakking beschouw ik als goed.

Eerst alle lekkages 100% oplossen, nieuwe thermostaat+Expansievat(en dop) dan kijken wat die doet!
Groet Michel

krisg
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door krisg »

Wat de verwarmingsradiator onder de bank betreft: die kraantjes lekken allemaal, de nieuwe van JP ook trouwens.
GoWesty heeft een alternatief maar da's amerikaanse import met bijhorende taksen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<

RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ik heb nog een aantal koperen autokachels liggen uit de jaren 80. Maar nieuw kan je ook universele kachels vinden, https://www.venus.nl/cabinekachel/index.html

hylkeanne

Steven V
Definitief bus verslaafd

Ongelezen bericht door Steven V »

ik zou daar zomers geen bloedhete radiator willen hebben. Bij mij was het ding ook lek kwam ik achter toen ik 'm verwijderde om extra ruimte te hebben. Destijds de slangen afgedopt, maar die zijn bij het opknappen van het koelsysteem nu helemaal vervallen.

Ik snap trouwens een argument van Busschmiede niet: -> durch den ständigen durchfluss des Wärmetauschers wird der Hitzestau am 4. Zylinder unterbunden.

Mag ik er niet vanuit gaan dat als de kachelkranen dicht staan, dat de motor dan goed gekoeld wordt door het circuit naar de radiateur?
Want de slangen naar de extra kachel in de passagiersruimte zijn aftakkingen van de slangen naar de kachel onder het dashboard.

http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... AwNA%3D%3D

Ik heb dus de T-stukken 15C laten vervallen en slangen (11 en 15) op volledige lengte van achter naar voor gekocht.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!

Plaats reactie