1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3724
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik wil zijn topic niet te veel verpesten hiermee :D dus zet het wel in de verkoop hoek .

Michiel
heb gekeken maar kon het niet zo snel vinden op de velg ook niet na het schoonmaken
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
1 x Honda transalp 600 en nu ook 2x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door yuli »

Hoi Johannus. Dank voor het uitgebreide verslag met foto's betreft de bak aanpassingen. Zeer nuttig wat mij betreft beste verslag op heel het forum hier waarvan de foto's ook nog is werken.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Kleine update:
Vorige zomer ( 2020 , pandemie !) dwars door Europa gereden, zonder al te veel problemen meer dan 5000 km gemaakt.
Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Lichtenstein, Oostenrijk, België: We've seen it all!

Huishoudaccu (oude Polo accu ) stond in Duitsland te koken onder de stoel
(Vervangen voor een nieuw Polo accu bij de locale 'Brezan': Een Polo acco kan ik altijd nog wel gebruiken)
Claxon deed 't in de Italiaanse bergen ineens niet meer
( Uitgebouwd, klap op gegeven, ingebouwd, doet 't weer )
Cruisecontrol wil nog wel eens uitvallen door schakelaar aan rempedaal die niet goed uitgelijnd wil worden.

Motor: Loopt prima, enorm veel bergpassen gepakt, met maar één keer een storing, fout in ECU over de luchtdruk, maar dat was ergens op 2500 meter hoogte ook. Op de top motor uit en motor aan = Problem solved.

Bak: Lekt een beetje op de schakelstang.

Koppeling: De 1e versnelling is naar mijn smaak net iets te lang, waardoor wegrijden op een helling niet ideaal is. Vooral op smalle bergweggetjes was 't serieus niet grappig: Te weinig koppel bij wegrijden (want turbo druk is er nog niet bij lage toeren) waardoor de motor uitvalt, Méér gas = stinkende koppeling.. en met slippende bandjes wegrijden is ook niet echt een optie: die brede sloffen hebben lekker veel grip! Maar 't is allemaal wel gelukt!


En als laatste: Bij thuiskomst bleven de achteruitrijlampen branden: Schakelaar in de bak overleden. En dáár begon de ellende pas écht

Bak zit op z'n kop, dus die bakschakelaar zit nu aan de onderkant. Om geen zooi thuis te maken, heb ik die schakelaar bij een garage laten vervangen. Ik vroeg nog: Als er veel bakolie uit komt, vul 'm dan even bij. Commentaar na reparatie van de garage: Geen probleem hoor, snel gewisseld, er kwam bijna geen olie uit.

Dat hàd een waarschuwing moeten zijn.

Een week later reed ik met koude motor + bak iets te enthausiast de snelweg op.. en bij 120km/h ineens een nieuw geluidje.. vanuit de bak.
OEPS. Onder last maakt de bak lawaai, in álle versnellingen ( de 4 en 5 in iedergeval )

Denk: Misschien helpt t nog als ik de bakolie toch even bij vul.
En er verdwenen zo 3 liters aan bakolie in de bak..
Ai!

Ik denk dat de bak droog gelopen is: Of door de lekkage, of doordat ik bij het opbouwen gewoon slechts 1 liter erin het gekiept ipv alles,.. ik weet 't niet meer, mijn geheugen is niet meer zo fris. IK verwacht schade aan (een lager in) het differentieël. Dat zou verklaren waarom het geluid er onder last bij alle versnellingen is, en is ook te verklaren door de ligging van het diff: Dat ligt normaal onderin de bak, maar doordat de bak nu op z'n kop hangt, hangt het diff nu juist boven in de bak, en zal als eerste droog lopen.

Klote allemaal, en de bus staat dus maar wat te staan nu. Rijdt nog wel, en heeft afgelopen maand ook glansrijk de APK doorstaan. Ik wist niet dat je met een oude diesel zelfs 2 jaar APK goedkeuring kon krijgen, maar blijkbaar heeft ie z'n leeftijd daarvoor al bereikt?!



Nu: Wat te doen:
- Bak
= Lekt nog steeds op schakelstang, ondanks wisselen van keerrringetje op deze stang ( al 2 keer gedaan, blijft lekken: Uitgeslagen of putjes in schakelstang
= Eerste versnelling zou net ietsje korter mogen ( maar dat is meer een wens als een vereiste
= Ergens is er lagerschade opgetreden welke nu voor een zeer laag vertrouwen zorgt ( ik ga er nu zeker niet mee de snelweg op, laat staan mee op vakantie.


Wat is wijsheid?
- Andere bak zoeken, weer laten af-frezen, welke verhoudingen dan, en alles weer pas maken ( startmotor, ontluchting, etc etc)
- Deze bak laten reviseren/repareren; Lekkage aan schakelstang moet sowieso méér zijn dan alleen de keerring. Is het mogelijk een kortere 1e versnelling in te laten bouwen? En is de bak uberhaupt nog te repareren?

Bak moet er sowieso uit, en weer in. Dat is een klusje waar ik op 't moment niet naar uit zie ( wegens m'n gezondheid ), maar om dat nou te 'laten doen'..

Iemand tips voor een goed revisie bedrijf die ervaring heeft met Audi 012 bakken?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3724
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door luizenbos »

Jaap

Dat is knap klote ik weet iemand die alleen niet meer actief op het forum buiten feit of die wil en tijd heeft en zin
https://www.bus-forum.nl/memberlist.php ... file&u=105

je kan hem een mailtje sturen hij heeft de kennis heeft zijn eigen bak ook versterkt en verbeterd

groetjes Frits
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
1 x Honda transalp 600 en nu ook 2x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Plaats reactie