koudestartprobleem met mijn diesel

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door vwt3fan »

De amperetang werkt geweldig [[thumbup]]
Gisteravond, na het ophalen ervan, thuisgekomen, ligt mijn zoontje nog eens niet in bed.
Meteen maar met de tang dreigend knippend op hem af om hem bij de neus te pakken, en ja hoor, hij wist niet hoe snel die boven moest zijn! Ideaal zo'n amperetang [[toast]]

Maarre, met dat meten heb je gelijk Jaap. Ik zag je berichtje vanochtend al, maar heb net toch ff geprobeerd. Dat meten doet ie niet zo goed helaas..... [[sad]]
Laatst gewijzigd door vwt3fan op 15 mar 2010 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

die duurdere heb ik. impulsief momentje :oops: maar die tang natuurlijk nog nooit nodig gehad.als je wil mag je hem wel proberen.
Wouter
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door y939 »

Het is niet goed voor de gloeibugies ze heel vaak achtereenvolgens te activeren. Ze gaan daarbij kapot. Het klopt wel dat een bougie welke gloeit niet voldoende is. De tip moet volgens bosch ook 850 graden celsius bereiken. Het maag ook zijn dat een verstuiver het koud niet goed doet en druppelt. 2300 touren zijn ook erg hoog. De koutstart zul denk ik niet goed zijn. Omdat hij start weet je tenminste zeker dat de compressie van de motor goed is. Het kan ook in een van de cilinders water in zitten. de motor loop daarmee wel normaal wanneer hij warmgelopen is. Heb ik bij een JX all een keer gehad. Omdat alle 4 bougies gloeien zul je ook 48 ampère meten kunnen. Is het relais kapot en de tijd is te kort voor gloeien zul het ook niet werken omdat ze wel gloeien alleen niet de temperatuur halen. Ik vind 10 seconden iets weinig.
groetjes peer
Gebruikersavatar
DoKaLeo
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 sep 2009 19:32
Locatie: Graz, Oostenrijk

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door DoKaLeo »

Hi Rob,

Water in een Cilinder? Ik dacht altijd dat het dan gelijk begint te kraken en te knallen en je het Motertje weg kan gooien (Waterslag).

Probeer anders eens ca. 40 sekonden voor te gloeien door een Startkabel aan de eerste Gloeibougie te hangen en deze direkt met de (of een) Accu te verbinden, Maar wel sochtens voor het eerste rijden natuurlijk, als alles lekker kkkkkoud is. Als het dan beter gaat weet je dat je probleem in de verzorging van het gloeisysteem is.
Groetjes Leo

- T2 Camper, 2,0l CJ
- T3 DoKa Syncro 14" BFG all Terrain TA, 1986, 1,9l AAZ, ZA.
- T3 Syncro Bus 14" op 215 75 15" BFG AT, AAZ, 2 Sperren, bj 1989.
- Opel Vivaro

http://www.astreinleo.at
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Nou,en of! Dat Wouter een grote, mooie en prima metende amperetang heeft! Gisteravond heeft Wouter gemeten. Ik had het kabeltje dat aan de koelwaterslangflens zit losgehaald en daarom gloeit ie zijn maximale tijd, ongeacht of de motor warm en koud is. Daarna ik achter het stuur en Wouter meten met zijn Tang en volgens hem was het keurig 48 Ampere. Dus dat schijnt wel allemaal in orde te zijn.
Maar wat is dan wel de oorzaak? De brandstofpomp komt uit mijn vorige bus en zal nu wel zo rond de 300.000 km achter de kiezen hebben, maar ik kan er geen lekkages bespeuren en ook zitten er geen bubbeltjes in de brandstofleiding.

Ik heb een half uurtje geleden een koude start gedaan en geen gas bijgegeven maar ben bij de motor gaan kijken. Het zal nu een graad of 5 zijn hiero. Na zo'n 10 seconden gloeien gaat het lampje op het dashboard uit en startte ik hem. Hij slaat meteen aan, en volgens mij ook wel op alle cilinders, maar na 1 seconde vallen 1 of 2 cilinders (af en toe) uit. En met die uitval puft er rook uit de uitlaat. Hij heeft zo ongeveer 30 seconden stationair gelopen, viel toen helemaal stil. Weer gestart en weer stationair lopen met zo'n 4 cilinderuitvallen en rookpufjes per seconde. Na zo'n 3 minuten stationair laten lopen verbetert er niets. Daarna ff 10 seconden 2000 toeren laten draaien, alle cilinders doen mee en geen rook. Dan weer stationair en begint 1 cilinder weer te puffen.
Ik zal deze week wel eens een filmpie maken van het startgedrag en ergens op internet zetten, wie weet dat iemand iets opvalt.

Misschien is een zuigerveer beschadigd en dat ie daarom raar doet op 1 cilinder??? Ik zou als volgende stap eens de compresie kunnen meten. Andere ideeen en tips zijn van harte welkom.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door y939 »

Druppelnde verstuiver! denk ik. een gewoon naar de tijden kijken. het is maar alleen en dieseltje zonder techniek en normaal binnen max 2 uren bijna alle foutjes te vinden. De Relais is dus ook niet goed of de leiding naar toe omdat hij naar 10 sec afslaat.
groetjes peer
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag T3'ers
Ter info:

Een foto van een multitester ,goed voor lage stroomsterkten ,tot 20Ampère.
Afbeelding

Een foto van een gelijkstroom-Ampère-tang.
Afbeelding

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
y939
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:50
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door y939 »

Wat vragen ze voor de tang? Ze lijkt ene van Conrad te zijn?
groetjes peer
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door krisg »

Bij Makro (althans in Belgie) kan je er één vinden voor 70€, klein model, AC en DC stroom.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door Leo M »

y939 schreef:Wat vragen ze voor de tang? Ze lijkt ene van Conrad te zijn?
Dag Peer
Ja ,idd van bij Conrad,145€
Deze A-tang

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door vwt3fan »

beste forumleden.
Garages schijnen dit euvel in 2 uren op te lossen, bij mij duurt het nu al bijna 2 jaren en de oplossing is nog niet in zicht....
Nu heb ik er ook niet zo veel haast mee. Wel heb ik 2 weken geleden andere verstuivers er in gezet, het gaf geen enkele verbetering. Maar weet ik in ieder geval dat deze verstuivers oke zijn :)
Wat mij wel opvalt is dat mijn bus steeds slechter koud gaat starten! Als de negatieve spiraal doorzet zou ik komende winter wel eens de motor helemaal niet meer aan het lopen kunnen krijgen, dus moet ik het voor die tijd opgelost hebben!
Wat mij opvalt is dat de motor altijd wel meteen aanslaat en de eerste seconde wel goed loopt op alle cilinders. Dan wordt het ras slechter met veel rook en inmiddels houdt ie er na enkele seconden zelfs helemaal mee op. Welnu, ik heb er maar eens een filmpie van gemaakt en op youtube gezet, het is te vinden op: http://www.youtube.com/watch?v=fnuPqTxiRCI

Als iemand de symptomen herkent dan verneem ik het graag!
Anders wordt de volgende stap maar eens de compressie te gaan meten in alle cilinders en daarna de oorspronkelijke verstuivers er weer in zetten.
Zoals ereder vermeld is de brandstofpomp niet meer de nieuwste, ik vermoed dat ie zo rond de 350.000 gelopen heeft, maar zou ook 250.000 kunnen zijn.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door vwt3fan »

beste leden.
Vandaag heb ik een compressietest gedaan en op bijgaande fotos het resultaat!
Van voor naar achter:
cylinder 1: 430 PSI 30bar
cylinder 2: 405 psi 29bar
cylinder 3: 435 psi 30bar
cylinder 4: 420 psi 29,5bar

Het werkplaatsboek geeft 34 bar aan als standaard en de minimumwaarde die het moet hebben is 28 bar. Hoewel het resultaat enigzins teleustelt voor de nog maar zo'n 70.000 km gereden motor, zitten alle cylinders dus in het groene. Dus daar kan het slechte koudstarten ook niet vandaan komen.
Tsja, en wat nu? Waar nu de oorzaak te zoeken, laat staan vinden?
Misschien dan maar eens de brandstofpomp vervangen, die komt nog van mijn vorige jx vanagon, evenals de Vbak die inmiddels lekkage vertoont en een diti turbo waar volgens de reviseur ook al flink de sleet op zit.

En ik heb een vraag over de door mij gemeten compressiewaarde. Ik heb ze gemeten met een klokje aan een slang die met een koppeling in het verstuivergat zit. Maakt het voor de compressie uit dat die slang er tussen zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Met het meten van de compressie van cyl4 begon mijn dochtertje te jengelen, moest ik zaken snel afhandelen en vergat ik een nieuw plaatje in de verstuiveropening te stoppen. Verstuiver er met 60nm ingedraaid en merkte ik op dat ik dat nieuwe plaatje vergeten was. Toch maar weer ff de verstuiver losgedraaid om een nieuw plaatje er in te leggen.,Blijkt dat oude plaatje inmiddels gebroken te zijn en het middelste deel zat er vast in. Met een geprepareerde rijwielspaak heb ik gelukkig de afgebroken ringkern er wel uitgekregen :) Maar dus bewijs dat er echt altijd nieuwe plaatjes in moeten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Voormalig lid 91

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

ik denk dat je wat teveel verwacht. Ik vindt de bus best goed starten.

- geef eens gas na het starten als de bus loopt
- vervang de gloeibougies (bosch duratherm chromium)
- Zet er als je beter gedrag na het starten wil eens een opel voorgloei relais op met nagloeien.

Onze bussen hebben weinig elektronica. Er wordt verwacht dat je daarmee om kunt gaan. Op je filmpje zie ik dat de motor bij het opwarmen (na 2e poging) steeds beter gaat lopen. Wat er dus gebeurt is dat de motor met de weinige ingespoten diesel (stationair lopen) te weinig opwarmt om goed te gaan lopen. Nagloeien kan dit verbeteren.
Gebruikersavatar
veeweet3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 557
Lid geworden op: 11 jun 2009 09:36

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door veeweet3 »

zo starte ik mn oude peugeot 504 diesel bij echt winterweer <0graden:

eerst voor het gloeien de motor een slag laten draaien met gaspendaal in. (dan spuit er diesel onverbrand in je cilinder met een beetje mazzel zelfs op de koude gloeibougies)

daarna 2 x achterelkaar voorgloeien en starten maar.

de onverbrande diesel van de eerste omwenteling wordt dan extra verwarmd/vergast en dat kan m net even een duwtje in de rug geven bij koud weer.

grt joachim
groeten ut t veen,
met een WBX '83 t3 2.2 136Pk subaru op LPG
joachim
Voormalig lid 91

Re: koudestartprobleem met mijn diesel

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

wordt ook bij T3 aangeraden, geld denk ik voor alle mechanische diesels
Plaats reactie