rood knipperend lampje

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Tjeerd schreef: Even een opmerking t.a.v. bovenstaande, RODE lampjes waarschuwen dat er iets niet goed is. TENZIJ je de oorzaak weet is het niet handig om maar klakkeloos door te rijden.Maar zo zal je het ook niet bedoelen neem ik aan :mrgreen:
Zeker niet. Maar als je weet dat het olielampje een laag oliepeil aangeeft en niet de oliedruk zoals bij de T3 kun je je olie even peilen.
Als deze dan op het minimum staat (meestal de oorzaak) kun je er wel mee thuiskomen.
Met een olielampje dat de oliedruk aangeeft is het zeer onverstandig om door te rijden als de oorzaak onbekend is.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Dag Steven,

Mijn huidige motorfiets, een Yamaha FJR-1300 heeft alleen een oliepeil sensor en geen oliedruk sensor net als mijn vorige motor, een Yamaha XJ 900.
Dat is erg jammer, want als de oliepomp stuk gaat gaat het lampje pas branden als het veel te laat is.
Van mijn vorige auto's weet ik het niet. Daarvan is het olielampje nooit aangegaan ;-)

Van mijn T3 wel. Die heb ik deze zomer in Frankrijk laten afslepen toen het olielampje ging knipperen. De oliedruk bleek na meting in orde, waarna ik de reis heb kunnen voortzetten.
Inmiddels knippert het lampje tijdens het rijden niet meer (alleen bij starten), maar ik heb voor de zekerheid 2 nieuwe oliedruksensors bij me.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
VFRikus
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1217
Lid geworden op: 14 jan 2008 22:01
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door VFRikus »

twinpiloot schreef:Dag Steven,

Mijn huidige motorfiets, een Yamaha FJR-1300 heeft alleen een oliepeil sensor en geen oliedruk sensor net als mijn vorige motor, een Yamaha XJ 900.
Weet je dat wel heel zeker?
Ik kan het me haast niet voorstellen.
Rikus
Al is een auto nog zo snel, een motor achterhaalt hem wel!
Citroen Berlingo 2.0 HDI
Honda VFR 800 FI
Honda CB 550 K3
Naar mijn site!
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

Steven V schreef:Kom op Michel. Mijn T3 is computergestuurd hoor [[thumbup]]
hij had het over intelligent toch :shock:
als bij een rit van 10 a 15 minuten het lampje blijft branden en de motor niet vastloopt denk ik dat het een elektrisch probleem is.. :mrgreen:
en joep, na 85 knipperen ze.........of niet natuurlijk
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door JT3 »

Even mijn ervaringen met een rood knipperend lampje. Eigenlijk vrij snel na de aanschaf van mijn bus had ik problemen met het lampje van de koelvloeistof. Simpel gezegd; na het starten bleef deze knipperen, 3 km rijden, aan en uit zetten en het bleef uit. Er zat voldoende vloeistof (regelmatig controleren en event bijvullen), een aantal keren ontlucht om uit te sluiten dat er nog lucht in het systeem zat en plots was het weg. Raar verhaal maar toch. Speculaties dat de kop lek zou zijn of misschien nog wel een andere oorzaak. Op vakantie gegaan en geen last van gehad, ook niets meer bij hoeven vullen (nou ja 12 liter olie dan wel maar dat staat hier los van).
Na de vakantie is de kop vervangen maar het knipperen hield niet op. Inmiddels ligt er een andere motor er en raad eens…. Het lampje knippert nog.
Overleg gehad met de monteur, hij zoeken en heet vast gesteld dat de stekker die op de sensor gaat niet goed past dus die is vervangen. Nu maar hopen dat het verholpen is.
Zorg er voor dat er genoeg vloeistof in zit door het te controleren (olie en water) dan kun je gaander weg dingen uitsluiten of testen.

Je zult zien (dat hoop ik tenminste in mijn geval) dat het een klein ding de oorzaak is.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag mensen
Ook mijn T3 heeft last van een rood knipperend koelvloeistof-niveau-lampje... :mrgreen:
Twee weken geleden pinkte het lampje,bij de koude start.
Aangezien het hele koelsysteem nieuw is,ook de sensor in het nieuwe expantievat,stond ik alweer verwonderd te kijken.
Even naar het waterpeil gekeken en alles was in orde,ook de twee draadjes naar de sensor even af en op gedaan.Dan maar met knipperend lampje voort gereden.Na enkele km's even het contact af en aan gezet en het knipperen verdween tot deze morgen.
Deze morgen bleef het rode lampje weer flikkeren.Na 7km zette ik het contact af en aan en het flikkeren is weer opgehouden.
Volgens mij zit de relais nr 18 met mijn voeten te spelen,die zorgt voor het X-contact en moet dingen van stroom voorzien als de motor draait.Aangezien ik toch voldoende relais heb liggen,zal er niets anders opzitten dan dit relais even te vervangen en afwachten of het lampje mij verder al dan niet wil gek maken.Maar daarvoor moet het eerst weer blijven knipperen. [[sad]]
Nochtans weet ik uit een ver verleden dat dit soort niveau-sensor goed zijn werk doet,als men koelvloeistof verliest. [[thumbup]]
Maar als er niets aan de hand is,mag het lampje wel ophouden met knipperen. :mrgreen:
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Steven V schreef:een lampje voor oliepeil heb ik nog niet gehad. Daarmee wil ik dus niet zeggen dan ik niet geloof dat dat kan, maar ik ben nieuwsgierig aangelegd dus wil het graag weten. [[thumbup]]
Dag Steven, volgens het instruktieboekje heeft onze Audi naast een oliedruk lampje ook een oliepeil controle lampje. (symbool oliekannetje met de tekst MIN erbij). Ik heb het nog niet zien branden :he!!!:
Er zullen vast wel meer moderne auto's zijn met zo'n controle lampje.
Groet
John
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
hess
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:52
Locatie: Breda

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hess »

Heren,
Dat zijn toch al aardig wat uiteenlopende ervaringen...
Daar kan ik er in ieder geval nog alle kanten mee uit :-)
Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval! [[thumbup]]

Jeroen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Steven V schreef:Ik heb weer wat geleerd in elk geval [[thumbup]]
En ik ook. Een Panda heeft dat dus niet. :lol: Geen schande hoor Steven. Onze Starlet ('86) heeft het ook niet... Maar daarvan vraag ik me wel eens af of er wel lampjes inzitten. Daar gaat nooit iets branden, behalve van de handchoke... :buiken:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Steven V schreef:Zit je mijn Panda te dissen?
Nee man, ik concludeer alleen maar dat een olieniveaulampje ongeveer 30.000 euro kost! [[thumbup]] Maareh, in onze 1.0 rijd ik je naar huis. Top is 165 km/h met 55 PK. Verbruik (niet op die snelheid): 1:16,5. De Starlet was zijn tijd dus ver vooruit. Acceleratiecijfers moeten we het maar niet over hebben... :???: En over airbags al helemaal niet. Ontopic nu weer?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag mensen
In verband met mijn soms pinkend rood lampje,schroefde ik mijn oude zekeringskast los.Zoekend naar relais nr 18 vond ik enkel relais nr 24 op die plaats terug. :he!!!: Volgens deze lijst.Klik komt dat overeen met vensterheffers [[head]] .Die heb ik niet.
Ondertussen vond ik ook zo'n relaislijst op dit forum. [[thumbup]]
Volgens mij is het relais nr 18 mss ooit vervangen door nr 24,die mss hetzelfde doet.In ieder geval heb ik geen relais nr 24 liggen,wel meerdere nr 18.Dus moet die nr 24 er weer uit,volgens mij.
Op het moment dat ik gisteren de relais wou vervangen,pinkte het rode lampje niet.:twisted: Dus even afwachten op een vervolg. :mrgreen:
Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Leo M
† 18-06-2012 R.I.P.
Berichten: 6477
Lid geworden op: 13 jan 2014 15:35
Locatie: B-9160-Eksaarde

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Leo M »

Dag mensen

Via een gouden tip kwam ik op dit topic terecht,KLIK. [[thumbup]]
Ondanks dat ik er destijds zelf op reageerde,was ik de leerrijke leesvoer vergeten.Daarmee kan ik wel aan het opzoekwerk beginnen. :mrgreen:

Groeten Leo M
Groeten Leo M

Al 21 jaar aan de klus met mijn bus.368 000km
1985-T3-camper,na 356 000 Km CS ,nu met revisie 1.7D KY
Onderkantvernieuwing Deel1
Foto's Deel2
Foto's Deel3
Foto's Deel4
Nog wat foto's voor de fotogekken
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hippie »

Leo M schreef: 18 jan 2012 18:44 Dag mensen
Ook mijn T3 heeft last van een rood knipperend koelvloeistof-niveau-lampje... :mrgreen:
Twee weken geleden pinkte het lampje,bij de koude start.
Aangezien het hele koelsysteem nieuw is,ook de sensor in het nieuwe expantievat,stond ik alweer verwonderd te kijken.
Even naar het waterpeil gekeken en alles was in orde,ook de twee draadjes naar de sensor even af en op gedaan.Dan maar met knipperend lampje voort gereden.Na enkele km's even het contact af en aan gezet en het knipperen verdween tot deze morgen.
Deze morgen bleef het rode lampje weer flikkeren.Na 7km zette ik het contact af en aan en het flikkeren is weer opgehouden.
Volgens mij zit de relais nr 18 met mijn voeten te spelen,die zorgt voor het X-contact en moet dingen van stroom voorzien als de motor draait.Aangezien ik toch voldoende relais heb liggen,zal er niets anders opzitten dan dit relais even te vervangen en afwachten of het lampje mij verder al dan niet wil gek maken.Maar daarvoor moet het eerst weer blijven knipperen. [[sad]]
Nochtans weet ik uit een ver verleden dat dit soort niveau-sensor goed zijn werk doet,als men koelvloeistof verliest. [[thumbup]]
Maar als er niets aan de hand is,mag het lampje wel ophouden met knipperen. :mrgreen:
Groeten Leo M
Vandaag voor het eerst meegemaakt ,koelvloeistof lampje bleef knipperen nadat de motor liep .
Motor uitgezet en weer opnieuw gestart , lampje bleef uit .
Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem .
Aankomend weekend maar eens extra ontluchten en contacten schoon maken .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Coen »

Had ik vroeger met mijn Golf 1 ook. Als het lampje ging knipperen moest je gewoon de motor uit en aan zetten.
Zelfde software denk ik.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hippie »

Software in een t3 ???
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Coen »

Zit een IC in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie