rood knipperend lampje

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
hess
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:52
Locatie: Breda

rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hess »

Hallo lezers,

Gisteren bij een T3 Caravelle uit '86 wezen kijken met een watergekoelde 1913cm3 benzine motor.
Na het starten van de motor om een proefritje te gaan maken viel me op dat gelijk al het rode lampje op het dashboard met het kannetje begon te knipperen. De eigenaar maakte mij wijs dat deze na verloop van tijd : als de motor warm is deze vanzelf uit zou gaan.
Ik vertrouw dit dus niet helemaal en vandaar dat ik mijn vraag hier even stel wat jullie ervaringen zijn met dit fenomeen.
Het lampje zal vanzelf wel uitgaan maar waarschijnlijk de rest van de bus ook?
Tevens werd verteld dat deze bus was gerepareerd met een lekkage in het koelvloeistof systeem....

Oja, het rode lampje met dat kannetje is dit nou de oliedruk of koelvloeistof of hebben we nog meer keus?

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren heb namelijk wel mijn twijfels over aanschaf van deze bus...
en ja bij twijfel.....nie doen [[bye]]

groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Vissekop »

Hoi Jeroen,

Bij mijn watergekoelde Diesel gaat het zo (inderdaad zoals Steven aangaf).
- Op het moment dat je start, gaat inderdaad het rode oliedruklampje knipperen. Dit blijft hij een aantal seconden doen (zeg max. 10), dan gaat hij uit (ik denk zodra er voldoende druk is opgebouwd).

Dit is normaal, geeft alleen aan dat het systeem werkt, inderdaad wel verwarrend in het begin (er zijn volgens mij meer vragen over geweest), maar kan dus absoluut GEEN kwaad --> geen reden om een goede bus te laten staan!

Het rode lampje geeft de oliedruk aan.

Gr. REmko.
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
hess
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:52
Locatie: Breda

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hess »

Dank voor jullie tips!

Echter was het zo dat het lampje bleef knipperen gedurende 10 a 15 minuten proefrit...

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

En bij een uitgezette motor, maar wel het contact aan, bleef het lampje ook knipperen?


Theo
Gebruikersavatar
hess
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:52
Locatie: Breda

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door hess »

....daar heb ik dus weer niet op gelet....... [[head]]

Jeroen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door RVB »

Remco schreef:
- Op het moment dat je start, gaat inderdaad het rode oliedruklampje knipperen. Dit blijft hij een aantal seconden doen (zeg max. 10), dan gaat hij uit (ik denk zodra er voldoende druk is opgebouwd).
:| 10 seconde eer er druk is opgebouwd? Dat lijkt mij wel heel erg lang. Misschien dat er een inteklligent systeem is dat het lampje langer laat branden. Bij mij was het vroeger 0 seconde; kortom: als d emotor draaide brandde hij nooit. Nu heb ik als de motor een tijdje heeft stilgestaan hooguit 1,5 seconde dat het lampje aan blijft. Dit zou komen doordat er een terugslagklept niet meetr helemaal sluit; het systeem moet zich eerst even volpompen eer de schakelaar de genoeg druk meet, hoor ik als verklaring waar ik genoegen mee neem. maar 10 seconde ... :roll: ik zou dat niet als norm nemen.

Laat staan 10 minuten... :!:

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

RVB schreef:Misschien dat er een inteklligent systeem is dat het lampje langer laat branden.
Een intelligent systeem op een bus van 25 jaar oud? :D Geloof dat maar niet. Oliedrukcontrolelampje moet gelijk uitgaan na het starten en anders is er iets. Hetzij in de sensor, hetzij in de oliepomp en/of terugslagklep. Maar Jeroen, in ieder geval alle reden om nog wat meer busjes te gaan bekijken, of je moet zin hebben in een puzzeltochtje...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door youpie123 »

hess schreef:Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren heb namelijk wel mijn twijfels over aanschaf van deze bus...
en ja bij twijfel.....nie doen [[bye]]
Hoi Jeroen,
Je hebt jezelf al meteen antwoord gegeven :mrgreen:
Maar laat je niet gek maken door een knipperend lampje hoor. Er kan natuurlijk wel wat mis zijn maar het kan ook een fout in de bedrading zijn. Volgens mij moet je die al tegengekomen zijn als je vierkante ogen hebt van het lezen op diverse fora :lol: :lol: :lol:
Weet je trouwens zeker dat het een olielampje was? Dan is het een speciaal model :mrgreen: Meestal knippert het lampje van het koelvloeistofnivo en ook dat hoort geen 10 minuten te zijn. Misschien eens met iemand gaan kijken die er verstand van heeft?

Succes [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door René »

ha jeroen,

Je gevoel van niet OK is helemaal juist, geen oliedruk betekend dat die motor het niet lang meer zal volhouden. Over de oorzaak kun je redetwisten maar zal uitgezocht moeten worden voordat je een goede diagnose kunt maken. Het kan al zijn dat er doodeenvoudig te weinig olie in het motorblok zit, je hebt verkopers in allerlei soorten :wink:

Misschien is het een goede onderhandelingspositie als je weet dat de motor vervangen moet? haal dit van de aankoopprijs af en misschien is het dan alsnog de moeite? Ook bestaat er natuurlijk de optie om de daadwerkelijke oliedruk te laten meten zodat je weet of electronica je in de luren legt

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Roerdomp schreef:Een intelligent systeem op een bus van 25 jaar oud
Ja achter het stuur en met een beetje geluk ook op de passagiersplaats :buiken:
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door youpie123 »

Tjeerd schreef:Ja achter het stuur en met een beetje geluk ook op de passagiersplaats :buiken:
:buiken: [[toast]] :buiken:
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Cees »

Lekker laten staan waar hij staat :he!!!: en dag hoor!
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Jeroen,

Misschien is de staat van de motor helemaal niet van belang als de carrosserie in zeer goede staat is.
Als dat zo is en je neemt wat René zei mee in de onderhandelingen dan heb je een goede uitgangspositie.
Als de carrosserie 'zo zo' is dan moet je er helemaal niet meer over nadenken, ook niet met korting voor de slechte motor.

Groeten
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Vanaf 1985 zit er in onze bus een redelijk intelligent circuitje voor de oliedruk met 2 sensoren.
Mijn vorige auto's en motoren hadden enkel een lampje voor het oliepeil en daar kun je wel even mee doorrijden.
Met hulp van de werkplaatshandleiding of het boek "Jetzt helfe Ich mich selbst" kun je een aantal oorzaken redelijk snel uitsluiten.

Als het eenvoudig op te lossen was geweest had de vorige eigenaar dit waarschijnlijk al gedaan.
Bij twijfel kun je bij een garage of keuringsstation de oliedruk laten meten.
Overigens hoeft een lage oliedruk niet altijd een versleten motor te betekenen.
Een versleten oliepomp is ook mogelijk.
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Tjeerd »

twinpiloot schreef: lampje voor het oliepeil en daar kun je wel even mee doorrijden.
Even een opmerking t.a.v. bovenstaande, RODE lampjes waarschuwen dat er iets niet goed is. TENZIJ je de oorzaak weet is het niet handig om maar klakkeloos door te rijden.Maar zo zal je het ook niet bedoelen neem ik aan :mrgreen:
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: rood knipperend lampje

Ongelezen bericht door Cees »

Ik heb onlangs mijn cu motor voorzien van een externe oliekoeler en nieuwe oliefilter, na opnieuw olie erin te hebben gedaan en te hebben gestart bleef het olielampje langer branden dan normaal. Dat is logisch want de koeler en de filter moesten op druk komen, maar zelfs dan heb ik een onaangenaam gevoel over me. Rode lampjes zitten niet voor niets in de cockpit [[thumbup]]
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Plaats reactie