"Pwief!" (CU kop lekkage)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

"Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Hallo allemaal,

De laatste tijd maakte mijn motor een "Pwief" geluidje tijdens de opwarmfase. De eerste gedachte was dat de koppen los zaten, dus die maar eens aandraaien. Zo gezegd zo gedaan, ik kon ze ongeveer een kwart aandraaien, dus ik dacht: "mooi!". Helaas, de eerste testrit zei al direct dat het niet was opgelost.

Dit weekend dus maar wat grondiger doen, en de koppen eraf. Ik vermoedde dat de dichtringen naar binnen gezogen waren; dit heb ik ooit in een topic van Ohme Henk gezien, die had dezelfde symptomen. Echter, dat was ook niet aan de hand :( Nadere inspectie van de koppen lieten een spoortje zien bij een van de uitlaatkleppen. Hmm, shit, hij lijkt daar te lekken.

Als test heb ik de koppen gevuld met wasbenzine en daarna met een compressor in de in- en uitlaatpoorten geblazen. Resultaat: Alle uitlaatkleppen lek, en twee inlaatkleppen [[sad]]

Als ik geluk heb is het alleen een kwestie van slijpen. De kleppen zien er op het eerste oog nog goed uit, dus hopelijk zijn ze niet verbrand. Hopelijk kan ik deze week nog naar de revisieboer, want ik wil over twee weken op vakantie naar Spanje met de bus. Mocht hij geen tijd hebben, kent iemand nog een goed adresje?

Groeten,

Michiel

P.s Over de oorzaak kan ik duidelijk zijn, dat is mijn eigen schuld. Het blok loopt gewoon te heet. Ik stel al sinds jaar en dag de ontsteking op gevoel af bij keverblokken, en de nacontrole laat altijd zien dat ik het goed doe. Echter, ik heb nu een timinglight gekocht, en blijkt dat ik bij de bus hem 5 graden te vroeg afstel. Dat is echt enorm veel. Eigen schuld, dikke bult ... moet ik maar niet zo eigenwijs zijn ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Hoi Michiel,

misschien heb je geluk en is het idd alleen met het slijpen van de kleppen weer op orde [[uuhhmm]]

groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Cees »

Hoi Michel,

Ik ben net zo stout als jou, ik rij ook met dezelfde voorontsteking. Dan loopt en trekt ze tenminste goed. Waarom slijp je de kleppen niet zelf?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Als ik het kan waarom jij dan niet>
succes
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Ha Cees,

Ik heb die spullen allemaal hier niet (kleppentang, slijper etc... heb wel pasta ;) ), heb je tijd dat ik langskom dat we het "effe" samen doen?

Groeten,

Michiel

P.s. uiteindelijk gaat het om hoeveel hij vervroegt op max. vervroeging. Dat is bij mij nu (zonder vacuumslangen) 30 graden BTDC. Dat schijnt een mooie waarde te zijn (volgens de kenners moet die tussen de 28 en 32 zijn), die stond dus eerst op 35 graden BTDC. Als er iets mis is met het "verlatings"mechanisme, dan kan het zijn dat je hem veel te laat afstelt inderdaad.
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Cees »

Je hebt een pbtje :wink:
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

[[thumbup]]

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Gisteren van Cees een klepverentang gekregen (je krijgt nog wel een keer iets lekkers van me [[toast]] [[thumbup]] ) en meteen aan de slag gegaan.

Resultaat: Uitlaatkleppen hebben allemaal een klein spoortje aan de bovenkant, en een paar inlaatkleppen ook. HEt lijkt alsof ze te zwaar zijn en gaan hangen? De kleppen zelf zijn ook aardig zwaar.

Bij één uitlaatklep (cilinder 1, dus niet 3 ;) ) zie je duidelijk schade zitten. Gelukkig is er nog niks verbrand, dus een kwestie van opnieuw slijpen en klaar.

Wat nou de oorzaak was??? Misschien dat ik de hydraulische kleppen te strak had gesteld? Ik heb het gewoon volgens het boekje gedaan, tegenaan, en dan twee slagen indraaien, maar de volgende keer zal ik dat wat conservatiever doen door hem slechts één slag in te draaien.

Groeten,

Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door youpie123 »

Wow, mooie samenwerking mannen!!! Succes Michiel [[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Cees »

Mooi dat je het spul binnen hebt [[thumbup]]
Ik denk niet dat je de hydraulische kleppen te strak had gesteld, dat is standaard zo twee slagen. Denk eerder dat je het in het nokkenas moet zoeken :oops:
Heb van omhe Henk begrepen dat die nogal aardig aan slijtage gevoelig zijn. Dre heeft me dat ook al eens verteld. Hij had er behoorlijke nerven in begreep ik van hem.
Maar ja om nu nog effe het blok te spitten is erg kort dag.
Bij mijn reserve blok zag het nokkenas er nog goed uit, dus heb ik dat zo gelaten.
Of zou het toch aan de thermostaat liggen :oops: [[sad]]
Iets voor de wintermaanden Michel eerst op vakantie :mrgreen:
succes
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Ha Cees,

De nokkenas is inderdaad een zwak punt, echter, deze gaat "plat" waardoor de kleppen niet meer goed open gaan. Dit betekent dus dat je na verloop van tijd geen vermogen meer hebt omdat je domweg geen lucht kan aanzuigen/wegwerken.

Dit kan geen lekkages in de kleppen veroorzaken bij de kleppen voor zover ik het begrijp.

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Tussendoor nog even een belangrijk klusje, de koelkast repareren. Ik heb hem een dagje op zijn kop gezet, de brandkamer opnieuw geseald (die lekte), en de zekeringhouder van de koelkast was overleden. Ook heb ik de werking van de fan getest en de thermoschakelaar opnieuw vastgezet, die zat niet goed tegen de lamellen aan.

Binnenkort maar even goed testen en hopelijk doet hij het nu goed op 12v, 220v en gas, en waait hij niet meer uit!

Groeten,

Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Hm, ik zit een beetje met de handen in het haar. Het lijkt erop dat de klepzitting van cilinder 1 niet precies in het midden zit (ik zal de reviseur hier nog naar vragen, maar die is er pas woensdag), en deze dus nooit goed heeft afgedicht. Ik kan hem tot ik een ons weeg gaan slijpen, maar weet niet of dat een goed resultaat oplevert.

Een optie is om twee nieuwe koppen te kopen, maar die zijn duur, en ik wil ze dit weekend hebben; dus maar even de vraag waar/wat/wie/hoe.

Zit hier flink te balen, ik wil komend weekend wel op reis [[sad]]

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Das morgen al? :o

Theo
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

Weekend daarop, 24 augustus ;)

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door Dré2100 »

paramike schreef: Het lijkt erop dat de klepzitting van cilinder 1 niet precies in het midden zit
waarschijnlijk is je klepgeleider van cil. 1 niet zuiver meer?
Optie is om je koppen te laten reviseren.... heb ik ook gedaan koste toen een flinke duit
en uiteindelijk toch nieuwe gekocht bij Ahnendorp in Duitsland voor de revisieprijs [[uuhhmm]]


Groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Pwief!" (CU kop lekkage)

Ongelezen bericht door paramike »

De koppen zijn gereviseerd in 2009 met nieuwe kleppen, geleiders en zittingen. Ze hebben nu nog steeds nauwelijks speling. Ik zal morgen wat foto's maken ter verduidelijking. Ik ben er even klaar mee, ik ga er even een nachtje over slapen.

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Plaats reactie