Motor voorverwamers

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Bolletje88
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2013 19:46
Locatie: Noordoostpolder

Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door Bolletje88 »

Op Syncronauts Lowlands was ik een topic begonnen over motor voorverwarmers (koelvloeistof verwarmers).
Helaas door het webfilter van het schip waar ik momenteel op werk is de site geblokkeerd..

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met motor voorverwarmers in zeer koude gebieden/scandinavie?
Het plan is om eind januari naar scandinavie te gaan, het avontuur in barre omstandigheden opzoeken.
Natuurlijk niet onvoorbereid. Het idee is om een koelvloeistof verwarmer te installeren die werkt op diesel.
Ze zijn er ook van Defa en HotFrog maar dan ben je nog altijd afhankelijk van een stopcontact die je niet in de bergen of bossen zult vinden..

Ebenspacher (hydronic) en Webasto zijn twee merken waar ik nu voor aan het kijken ben, wellicht heeft iemand nog een suggestie of zelfs ervaring hiermee??

mvg,
Paul
Groet,
Paul
-------------------------------------------
VW T3 Westfalia Club Joker 14" Syncro
1.6 TD
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door wesley »

Hallo Paul,

Dit is misschien een optie/idee: http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

Als je deze verwarmer monteert tussen het koelcircuit van de motor kun je hem mooi op temperatuur brengen.
Ook kun je middels een schakeling de ventilator van de kachel aansturen, het mooiste is dit alles via de huishoudaccu te regelen, waarbij je ook een accubewaker toepast.http://www.stroomwinkel.nl/p-2562-batte ... p-40i.aspx

Zelf heb ik ervaring met de Webasto dbw2010, dit systeem gebruikten we bij vrachtauto's, deze werd extern aangesloten middels 4 snelkoppelingen en een stroomstekker.
2 snelkoppelingen voor de diesel, aanvoer en retour.
2 snelkoppelingen voor de koelvloeistof.
Er liepen dan ook waterleidingen onder de accu's door.
Dit systeem werkt perfect alleen is veel te lomp voor een t3, het neemt veel ruimte in, of je moet hem dus extern toepassen en een omvormer erbij aanschaffen van 24volt naar 12 volt.

Je kan ook kiezen voor extra slangen rondom de accu, en meteen een jasje http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8573 ... o-accuhoesom de accu plaatsen dit scheelt heel veel capaciteit van je accu [[thumbup]]
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door bassa »

Hoi Paul,

Zelf helaas geen ervaring mee, wellicht kan ik je voorzien van enkele tips:
Bij veel volvo's was een dergelijk systeem een veel voorkomende accesoire, die dingen waren bedoeld om in zeer koude omstandigheden de motor voor te verwarmen. Compleet met tijdklokje, daar is 2e hands ook nog prima aan te komen.
Tegenwoordig zijn veel moderne auto's ook weer uitgerust met een standkachel. Deze kachels verwarmen het koelwater; precies wat je zoek.
Wellicht iets duurder, wel efficiënter, compacter en een kachel van 4 jaar oud geeft wellicht wat meer zekerheid dan een van 30 jaar oud.

Dat accujasje van conrad is natuurlijk volledig nutteloos. Maar het is wel goed eraan te denken dat een accu bij -30 heel weinig capaciteit overheeft.
Al staat hij bij een T3 gelukkig binnen, waar het wellicht behaaglijk warm blijft met behulp van een .... jawel... standkachel.

Succes met de zoektocht.
Hou je ons op de hoogte??

Groeten Corné
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
Bolletje88
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2013 19:46
Locatie: Noordoostpolder

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door Bolletje88 »

Bedankt voor de snelle reacties, dat geeft de burger moed :D

Was inderdaad al aan het kijken voor de Hydronic 4 van Eberspacher.
De hydronic 4 is kleiner van model dan de hydronic 10 en dus ook een kleinere capaciteit maar ruim voldoende voor een T3.
Wordt ook veel gebruikt om kleine jachten te verwarmen.

Een mooie plek om in te bouwen lijkt mij achter de motoraccu en het rechter achterlicht.
Inbouwmaten van de Hydronic 4 zijn (lxbxh) 230x90x160, zou makkelijk moeten passen.
Ook is het voordeel dat daar de in en uitlaat direct naar buiten kunnen en er ruimte zat is voor de kleine uitlaatdemper achter het rechter achterwiel.
En dan ook gelijk een leiding onder de accu langs, of misschien een ringleiding er omheen.
Dat accujasje van conrad lijkt misschien wel volledig nutteloos, maar het zal maar net dat kleine beetje helpen dat je nog net kan starten.. vind het wel een leuk idee.

De camper is al uitgevoerd met het winterpakket, hete lucht standkachel van eberspacher met timer en de koelvloeistof kachel onder de bank.
Eerste idee was om in te breken in de koelvloeistof leiding naar de kachel onder de bank en een spiraalleiding in de buis van de standkachel te bouwen.
Leuk idee, alleen verwarm je dan ook altijd het interieur en ben ik een beetje twijfelachtig over de uitwerking kwa efficiënte warmte overdracht.

Wat ik me nog wel afvraag, hoeveel liter is het koelwater systeem van een T3 syncro met JX motor?
En waar zou het beste ingebroken kunnen worden in het koelwater systeem voor de afvoer en toevoer naar de verwarmer zodat er een mooie circulatie door het motorblok en de radiator ontstaat zonder dat de pomp van de verwarmer direct tegen de koelwaterpomp van de motor draaid?
Het liefst de pompen parallel van elkaar..
Toevallig iemand een lijntekening van het koelwatersysteem van een T3 met JX op papier staan?

In iedergeval hartelijk dank voor de reacties, word vervolgd.

Groet,
Paul
Groet,
Paul
-------------------------------------------
VW T3 Westfalia Club Joker 14" Syncro
1.6 TD
Voormalig lid 91

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Bolletje88 schreef: hoeveel liter is het koelwater systeem van een T3 syncro met JX motor?
Ongeveer 16 liter
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door wesley »

Misschien een idee om hem tussen de nalooppomp te plaatsen? mits de koelvloeistofverhitter het systeem zoveel verwarmt dat de thermostaat opent.
Als je dan ooit een oliekoeler plaats kun je de olieleidingen meeverwarmen doordat de koelvloestofbuizen ook op temperatuur komen doordat je het hele koelsysteem verwarmt.
Ik weet alleen je persoonlijke voorkeur niet, wil je op het gemakje laten verwarmen, of 5 minuten verwarmen en zsm gaan rijden?
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door bassa »

Misschien een idee om hem tussen de nalooppomp te plaatsen? mits de koelvloeistofverhitter het systeem zoveel verwarmt dat de thermostaat opent.
Waarom zou je dat willen? Je gaat toch niet je koelwater opwarmen om vervolgens die warmte z.s.m. kwijt te raken in de radiator?
Voordeel is gelijk dat je dan +/- 12liter water niet hoeft te verwarmen.
Verder ken ik deze motor en koelsysteem niet, maar de grote koellus (via radiator) is afgesloten door de thermostaat, de Kleine lus (via interieur radiator) wil je ook niet gebruiken, want die kan je dicht gezet zijn. Dan blijven er denk ik niet veel opties over....

groeten corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
Bolletje88
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2013 19:46
Locatie: Noordoostpolder

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door Bolletje88 »

Het idee is niet om de motor zsm te verwarmen om dan gelijk te gaan rijden, mag best 15 tot 30 minuten duren.
De standkachel die ik op het oog heb verpompt ongeveer 250 liter per uur, zo'n 4,1 liter per minuut met een verbruik van 0,27 tot 0,53 liter diesel per uur.
En verwarmt tot circa 85C, zodra de 85C gehaald word schakelt de kachel automatisch over op een pauze stand.
De pomp blijft dan wel nog wel draaien maar het verwarmen stopt.
Hier een werkplaats handleiding: http://butlertechnik.com/download/4w/Eb ... Manual.pdf

Het lijkt mij juist het mooie als al het koelvloeistof verwarmt is, dus ook de radiator.
Gehele systeem op bedrijfstemperatuur en ook gelijk warme lucht voor de aanjager om de voorruit te ontdooien en warme handen aan het stuur.
Ook gezien de capaciteit van de standkachel is het niet heel erg als het een beetje afkoelt door de radiator..

vrg,
Paul
Groet,
Paul
-------------------------------------------
VW T3 Westfalia Club Joker 14" Syncro
1.6 TD
Gebruikersavatar
wesley
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2011 21:02
Locatie: Etten-leur

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door wesley »

Dat moet lukken met een 80 graden thermostaat, ik gok dat in 20 minuutjes de bedrijfstemperatuur wel haalbaar moet zijn.

Om er even op terug te komen:
Dat accujasje van conrad is natuurlijk volledig nutteloos. Maar het is wel goed eraan te denken dat een accu bij -30 heel weinig capaciteit overheeft.
Dat jasje werkt prima als je de warmte rondom je accu wil behouden als je een een extra koelleiding door het jasje laat lopen, zoals ik al aangaf.
Al staat hij bij een T3 gelukkig binnen, waar het wellicht behaaglijk warm blijft met behulp van een .... jawel... standkachel.
Volgens mij staat deze bij een t3 met jx motor achter in de motorruimte?

Ik begrijp je gedachte Corné [[thumbup]]
Echter is mijn ervaring dat in extreme koude, vooral in de Artic het raadzaam is je hele systeem te verwarmen, net zoals je startaccu.

Maar dit zijn mijn persoonlijke ervaring ieder moet zelf bepalen wat hij/zij er mee doet [[toast]]
Groetjes Wesley
Waar ik mezelf het liefst in zie? Een VW T3!
'86 T3 1.9TD AAZ Hefdak Joker Camper
'57 Daf ya 126 legertruck
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door bassa »

verwarmen v/d start accu is denk ik haast noodzakelijk.
de reden dat ik wat kritisch ben op het thermozakje, is dat con rad het laat lijken dat je enkel het hoesje erom hoeft te leggen, je dan een hogere capaciteit hebt...
ga je in dat hoesje verwarming aanleggen wordt het heel anders, en nuttig...


om de kachel radiator ook warmt te maken hoeft er toch geen thermostaatklep open?, wel de handle op het dashboard. Al kan ik me voorstellen dat je die pas weer dicht zet als je weer thuis bent.
Stoken tot de thermostaat klep opent lijkt me eerlijk gezegt nog steeds zinloos. Je raakt dan heel veel warmte kwijt in de grote radiator.
Tijdens lichte belasting blijft bij een dergelijke buitentemperatuur de thermostaat dicht. Dus ook al zou je dat circuit hebben mee gestookt, binnen een paar minuten rijden is het weer koud...

groeten Corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
menno
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 412
Lid geworden op: 13 nov 2011 14:12
Locatie: harlingen

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door menno »

Op dit soort kachels zit een aansluiting op zodra de motor warm is schakelt hij de kachelfan aan.
Die moet je handmatig van te voren in stelen op het dashbord. Dan verwarmt hij de auto.
Groeten Menno
gr Menno
t3 1986 dt1600
cb50 honda,en gazelle Bakbrommer met 4tact blok.
zeilen grinde,wayfarer,oslojol.
Gebruikersavatar
Bolletje88
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2013 19:46
Locatie: Noordoostpolder

Re: Motor voorverwamers

Ongelezen bericht door Bolletje88 »

Bedankt voor alle reacties, inmiddels is er een voorverwamer gekocht met inderdaad een schakeling voor de kachelfan.
Het is een Eberspacher Hydronic D5wsc geworden, mooi klein in formaat en een leuke capaciteit.
Gisteren even proefgedraaid op een eigen gemaakte test bank, word snel warm het water, zag er veel belovend uit.

Het idee is om deze kachel achter het rechter achterlicht en achter de accu in te bouwen, zo zal de accu ook verwarmd worden door de stralingswarmte en de koelwaterslang die ik er naast wil leggen.
Waar ik nog niet uit ben is de connectie in het koelwater systeem, waar in te breken?
Het gehele systeem wil ik voorverwarmd hebben, ook de radiator.
Parallel aan de nakoeling pomp een idee misschien??
Groet,
Paul
-------------------------------------------
VW T3 Westfalia Club Joker 14" Syncro
1.6 TD
Plaats reactie