Bonk, bonk bij achterwiel

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door leof »

Ik vraag de medewerking van de experts hier op ons forum voor de aanpak van het volgende probleem.

Mijn vrouw en ik reizen op het ogenblik door Turkije. (Natuurlijk zullen we bij terugkeer eind mei hiervan verslag doen!)
Wij hebben gisteren voor ee tweede keer een sterk bonkend (en tamelijk angstaanjagend) geluid gehoord bij het rechter achterwiel. Het deed zich elke wielomwenteling voor.  Het geluid hield op bij gas los of bij intrappen koppeling en begon weer met gasgeven. Na stilzetten van de bus heb ik de aandrijfas eens beetgepakt en ik kon die een flink stuk van links naar rechts bewegen. Omdat dat met de as aan de linkerkant ook het geval was leek mij dat op zichzelf het probleem niet. Maar rechts zit de as wat "losser" en kan ik hem richting wiel tegen een aanslag laten komen. Als dat gebeurt hoor je het bonkend geluid ook! 

Toen we daarna weer wegreden om hulp te zoeken bleef het probleem weg! Het bleef 9 dagen en 2.000 km weg om dus gisteren weer terug te keren. Eenmalig. Na stilzetten van de auto en even wachten blijft het probleem nu weer weg.

Ik heb het Bentley boek eens geraadpleegd (heb ik altijd bij me) maar kan alleen een mogelijk probleem in een homokineet bedenken. Blijft dan wel een raadsel waarom zich het maar kort manifesteert.

De vraag is nu wat verstandig is. Als het probleem zich in deze frequentie en met deze eenvoudige "oplossing" voor blijft doen dan komen we er wel mee thuis. Maar misschien veroorzaakt doorrijden extra schade?

Ik ben terughoudend om een lokale monteur om raad te vragen. Hoe leg je een probleem uit als zich dat niet voordoet? Bovendien is een T3 een zeer zeldzaam verschijnsel in Turkije. Ik heb er in anderhalve week ééntje gezien in Trabzon.

Wie kan ons wijze raad geven? Bij voorbaat veel dank!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Als je nu nog in Trabzon bent: een vriend van mij woont daar en heeft behoorlijke ervaring met de T3
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Spotmatic
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1262
Lid geworden op: 13 jul 2012 08:17
Locatie: Dalfsen

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Spotmatic »

Gebruikersavatar
Robin I.
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
Locatie: Groningen

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Robin I. »

Kan idd de homokineet zijn maar wiellager kan ook best.

Ik had soms ook dat hij opeens heel veel geluid maakte en daarna even niet. Krik de auto eens op, pak het wiel aan de bovenkant vast en probeer het heen en weer te trekken. Als je speling voelt zit hier je probleem.
Robin

Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door paramike »

Probeer als eerste de homokineten vol met vet te spuiten.

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Idd homokneet vol vet drukken zit waarschijnlijk niets meer in..
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door servicebus »

Je kunt ook nog als tussenoplossing de aandrijfas er andersom tussen zetten, dan zit de slijtage ahw aan de onbelaste kant van de aandrijving.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door rick »

Is zeker geen wiellager maar de aandrijfas. Een versleten aandrijfas heeft de neiging om zich met geweld naar het wiel te verplaatsen en daar te stuiken. Bij mij was dat vooral bij het optrekken dat de as zich met een klap verplaatste. Dat zijn de eerste tekenen van overmatige slijtage.

Tijdelijke remedie; aandrijfas omdraaien. Dus de huidge bakzijde aan de wielzijde monteren en wat vet erbij spuiten tussen de hoes en de as en wat inmasseren.
Zet de as vast met het bijbehorend moment.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door wouth »

leof schreef: Bovendien is een T3 een zeer zeldzaam verschijnsel in Turkije. Ik heb er in anderhalve week ééntje gezien in Trabzon.

Wie kan ons wijze raad geven? Bij voorbaat veel dank!
Misschien staat er nog ergens een T2 op de sloop?? Of een Golf??
Voor zover ik weet hebben die exact dezelfde homokineten.
Alleen is de lengte van de aandrijfas anders.
Het ombouwen van de homokineet naar een andere/T3 aandrijfas is goed te doen.
Let wel goed op of jouw aandrijfas met 6-kant of met 12-kant inbussen vast zit!!
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door wouter »

Leof,

Dat gebonk ook achterin de bus :lol:

Zelf ook gehad, bij ons bleek het een versleten as / moer te zijn, waardoor de M30 moer los ging zitten. Is bij geen enkele garage (Kroatië / Oostenrijk) ontdekt.. :cry: Thuis (bij Ad) de hele zaak vervangen, incl. wiellagerhuis en remankerplaten.

Als je de aandrijfassen gaat omdraaien: ik had altijd in mijn hoofd zitten dat je de linker en rechter aandrijfas moest omwisselen in zo'n geval, zonder de as om te draaien. Draairichting blijft dan gelijk. Nu ik het zo opschrijf en er eens over nadenk zou ik eigenlijk niet weten waarom je niet één as wel omdraait en die ander niet laat zitten. :???: Misschien kan één van de experts daar iets slims over zeggen.

Heb je wel de XZN 8mm dop bij je voor de aandrijfassen? Die ligt wel standaard in mijn bus, samen met een setje SKF achterwiellagers 8) Die waren in Kroatië niet snel / goed leverbaar, dus nemen we nu op voorhand maar mee.

Succes!
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door leof »

Wij hebben niet steeds de mogelijkheid te internetten, vandaar deze wat late reactie.

Veel dank voor alle reacties!

We zitten inmiddels in Kars. Als we nog in Trabzon zouden zijn, zou ik zeker jouw vriend hebben geraadpleegd, Danny!

De link van Peter was zeer verhelderend, dank daarvoor! Het lijkt er wel stk op dat er een homokineet versleten is. Het bonken heeft zich gisteren opnieuw voorgedaan. Het was een tamelijk lange helling op in de tweede versnelling, net als de tweede keer. De koppelingen worden dan natuurlijk extra belast. Heen en weer bewegen van de aandrijfas lost het tijdelijk op. 

De suggestie om de aandrijfas om te draaien lijkt mij zeer zinnig! Die ga ik denk ik als eerste proberen. Tenzij ik nog een sloop T3 tegenkom, maar die kans lijkt mij gering. Kan iemand bevetisgen of homokineten van andere Volkswagen-modellen gelijk zijn?

Is er speciaal gereedschap nodig? Kunnen dezelfde inbusbouten hergebruikt worden? Zal wel moeten denk ik...

Ik heb de hoezen geïnspecteerd en die lijken mij niet gescheurd. Vet zou er nog moeten zijn. Zonder vet zou de boel toch veel meer geluid moeten produceren?

Nogmaals veel dank voor deze adviezen. Die kunnen we goed gebruiken hier in het besneeuwde oosten van Turkije. We gaan zo op weg naar Erzurum.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door rick »

Als de hoezen dicht zijn zal er nog genoeg vet zijn. Doe er, als je het juiste vet kunt krijgen, er wat bij en masseer het in de homokineet vanaf de open zijde en vul de beide holle delen van de flens met vet.

Voor het lossen eerst de inbusbout aan binnenzijde goed reinigen zodat de inbussleutel er goed invalt.
Liefst met momentsleutel vastzetten op het juiste moment. Te los, heb je kans dat binnen de kortste keren de aandrijfas los komt (de bouten lossen). Eventueel een klein beetje Locktite als je geen momentsleutel hebt.
Zorg dat onder de bouten de originele geharde geribbelde sluitring ligt. Die zijn tegen het loslopen.
De inbusbouten kun je opnieuw gebruiken. In Nederland bij nieuwe montage omwisselen met originele veeltandinbusbouten.


Succes
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door leof »

Dank voor je info Rick.

Even een kleine update. Door subtieler met het gaspedaal om te gaan heb ik tot nu toe verdere problemen kunnen voorkomen. Ook op hellingen. Hopelijk blijft dat zo.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Voormalig lid 91

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

leof schreef:Kan iemand bevetisgen of homokineten van andere Volkswagen-modellen
Ja. Ook bij de voorwielaandrijvers, maar enkel aan de versnellingsbak kant. De kant van de fusee is anders. Helaas gaat dit niet bij alle modellen op, maar oudere golf passat en lichte audi modellen ws wel.

Ik zou eerst omdraaien, waarbij de as aan dezelfde zijde weer gemonteerd wordt. Dus gewoon de rechter as rechts houden (maar wielzijde naar de bakzijde draaien) en de linker as links. De kogels liggen bij belasting immers altijd tegen dezelfde zijde aan, op deze manier wordt de onbeschadigde zijde gebruikt wat het probleem een ruime tijd kan verhelpen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 933
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door leof »

Dank voor de info!
Ben weer een paar duizend kilometer verder zonder problemen.
Raadselachtig maar ik vind het prima!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: Bonk, bonk bij achterwiel

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Ja dat kan natuurlijk ook gewoon verder rijden zonder dat je zeker weet of er nog vet in je homokneten zit... [[thumbup]]
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Plaats reactie