Hoi Volkswagenkenners,
Een tijdje geleden stelde ik een vraag over een bonkende motor. Dit heb ik toen met behulp van een aantal kenners weten op te lossen. In eerste instantie dacht ik dat alles oké was maar na een paar testrondjes bleek de motor toch nog maar weinig druk te hebben en verloor ook heel veel olie. Inmiddels heb ik besloten de motor eruit te halen en te kijken wat er aan de hand was. Dit heb ik gedaan en ik heb inmiddels de cilinders (deze waren ovaal), pakkingen en lagers vervangen. Nu ben ik de motor weer in elkaar aan het zetten, het gaat goed! Maar ik snap alleen niet hoe ik de aandrijfas van de ontsteking monteer (naar de verdeler). Hij komt niet op de goede plek te zitten. Ik de eerste cilinder op TDC staan maar hoe krijg ik nu de aandrijfas er in? Het staat niet goed beschreven in het boek van Haynes.
Ik hoop graag van iemand te horen.
Groet, Thijs
Hoe de aandrijfas ontsteking te plaatsen??
- Henk4711
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
- Locatie: Nieuwegein
Re: Hoe de aandrijfas ontsteking te plaatsen??
Thijs
Je mag mij even bellen,is duidelijker uit te leggen als schrijven 0654204678
Groeten
Henk
Je mag mij even bellen,is duidelijker uit te leggen als schrijven 0654204678
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Re: Hoe de aandrijfas ontsteking te plaatsen??
Ik heb mijn blok gereviseerd en ben alles aan het dubbel checken voordat ik m voor t eerst wil starten. Ik vermoed dat ik t asje van de verdeler fout heb geplaatst. Ik heb Haynes boek en Bug Me video gevolgd en dan komt mijn vacuumhuis van de verdeler tegen de luchtkap boven cilinder 4, waardoor ik de verderler niet verder kan draaien om op TDC #1 de rotor naar de markering te laten wijzen. Als ik de verdeler op uiterste positie (vacuumhuis tegen de luchtkap) draai, dan zit er nog 5-8 mm tussen de markering en het midden van het koper op de rotor.
Volgens Haynes zit het asje ongeveer zoals op deze foto met duidelijke "Wrong!":
Ik heb een oude bosch 205, elektronisch.
Nu ben ik druk aan het surfen en kom foto's tegen waarbij de verdeler 180* gedraaid zit tov. mijn positie. Namelijk vacuumhuis richting t midden van het carter. Zoals hier:
viewtopic.php?f=28&t=27094&p=287487&hil ... er#p287487
En hier:
Moet ik de verdeler-as anders op de krukas positioneren, zoals op de laaste afbeelding "Correct"?
Of is er een makkelijker trucje, waardoor ik ook niet het risico loop dat ik t ringetje onder het asje verlies in het carter..?
Bijv. alleen verdeler 180* draaien en bougiekabels in andere volgorde, kan dat? Of vergeet ik dan rekening te houden met het één of ander?
Volgens Haynes zit het asje ongeveer zoals op deze foto met duidelijke "Wrong!":
Ik heb een oude bosch 205, elektronisch.
Nu ben ik druk aan het surfen en kom foto's tegen waarbij de verdeler 180* gedraaid zit tov. mijn positie. Namelijk vacuumhuis richting t midden van het carter. Zoals hier:
viewtopic.php?f=28&t=27094&p=287487&hil ... er#p287487
En hier:
Moet ik de verdeler-as anders op de krukas positioneren, zoals op de laaste afbeelding "Correct"?
Of is er een makkelijker trucje, waardoor ik ook niet het risico loop dat ik t ringetje onder het asje verlies in het carter..?
Bijv. alleen verdeler 180* draaien en bougiekabels in andere volgorde, kan dat? Of vergeet ik dan rekening te houden met het één of ander?
Groeten Jappie
Re: Hoe de aandrijfas ontsteking te plaatsen??
SHIT! Ik dacht, ik neem de gok en draai t asje, zit toch genoeg vet om het ringetje zodat het blijft plakken. Prima, gelukt. Veertje erin, .... NEEE! Veertje verdwijnt in het carter, via t gaatje in de wand net boven het asje....@!!!
Magneet erbij, helaas..
Ojee! Dat veertje ligt nu dus ergens op het distributiewiel van de krukas, denk ik!?
Kan het kwaad als het daar blijft liggen? Het komt uit bij de ditributietandwielen, maar misschien ligt t niet in de weg op de bodem van het carter...? Waarschijnlijk wordt het nu eerst vermalen als ik de krukas draai met alle ongewenste gevolgen van dien! Dus niet laten liggen lijkt me. Enige oplossing is zeker het carter weer splitten en van voren af aan beginnen??? Wat erg k.u.t. Excuse me for my language..
Magneet erbij, helaas..
Ojee! Dat veertje ligt nu dus ergens op het distributiewiel van de krukas, denk ik!?
Kan het kwaad als het daar blijft liggen? Het komt uit bij de ditributietandwielen, maar misschien ligt t niet in de weg op de bodem van het carter...? Waarschijnlijk wordt het nu eerst vermalen als ik de krukas draai met alle ongewenste gevolgen van dien! Dus niet laten liggen lijkt me. Enige oplossing is zeker het carter weer splitten en van voren af aan beginnen??? Wat erg k.u.t. Excuse me for my language..
Groeten Jappie