ruilmotor of revisie?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Stenke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:35

ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Stenke »

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier en heb niet echt een technische achtergrond maar ik heb een vraagje.
Ik ben trotse eigenaar van een mooie T3 1.9 wbx DF kampeerwagen. Tijdens een reis in Italië verscheen er plots blauwe rook uit de uitlaat terwijl ie ervoor wel lekker draaide.
Mijn garagist wist me te vertellen dat de cirklip van de zuiger tijdens het rijden is gelost en behoorlijk wat schade heeft aangericht in 1 cilinder. Bij het loskoppelen van deze cilinder was de rook weg, en de compressie was ook nog goed.
Hij raadde me echter aan om ineens alle cilinders te vervangen en eventueel onmiddellijk over te gaan naar een motorrevisie of een ruilmotor te installeren.
Kunnen jullie hiermee akkoord gaan?
Ik heb ondertussen deze ruilmotor gevonden - (http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/vw-t ... 734864.htm) - het betreft een DG, klopt het dat ik enkel de ontsteking moet veranderen als ik kom van een DF motor (ik heb ook een nieuwe LPG installatie)? Zou een revisie goedkoper/beter zijn? Zet ik er beter een andere motor in (audi, passat, golf)?
Alvast dank voor jullie hulp!
Stijn

VW T3 1983 wbx DG LPG 1.9 reimo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou een waterboxer niet snel ruilen voor een doorsnee 4 cilinder. Los van dat je best veel (diesel)onderdelen nodig bent, is een boxermotor toch wel een karakteristiek geluid. Bij revisie kun je er weer meer dan dertig jaar tegen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door blauw »

Dag Stenke,

Vorig jaar heb ik een 2e hands uit Dld. gehaald (http://www.ebay-kleinanzeigen.de). Is altijd een gok. Ik moet nu nog de "koppakking" vernieuwen bijvoorbeeld. Voor de rest doet de motor het prima.

Het meeste werk hebben we bij de inbouw van die motor gehad aan de dingen om de motor heen: koelvloeistofslangen. Heel veel uitzoekerij van hoe de slangen lopen. Om te beginnen van de motor naar de lange koelbuizen die naar voren lopen. Maar ook thermostaathuis, en ontluchtingslang bovenlangs de motorruimte. Daar gaan nog wat investeringen in zitten.
In jouw geval moet er voor een DG motor ook een andere carb op volgens mij en wat betreft electronica is het nog veel uitzoeken, allemaal anders bij de DG.

Niet plug and play dus!

Makkelijkste is een DF motor 2e hands. Of een gereviseerde. Zeker wanneer je het aantal pk's genoeg vindt.
Als je toch wat meer power wilt, kun je ook een 2.1 met injectie overwegen of een Subaru motor.

Ik heb een aantal keren het moment dat je nu beleeft, mogen ervaren. Was voor mij telkens moeilijk om te kiezen. Direct geld erin stoppen of aanmodderen en sparen tot een oplossing die aan al je wensen voldoet...
Wanneer je "gewoon" 2000-4000 euro te besteden hebt, kun je bijvoorbeeld een goede ombouw naar Subaru overwegen (afhankelijk van je eigen inbreng qua sleutelen).

Oja, op dit forum zijn we gewend om de berichten altijd af te sluiten met de voornaam, kun je ook in het onderschrift zetten als je het gedoe vindt.

Succes met de beslissing!

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Cheetah »

Ik heb er geen verstand van.... maar ik zou de huidige laten reviseren. ..

Geen gedoe met keuringen. ..aanpassingen. .

En blauw spuiten kan altijd. .of roze..voor de gein...
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb altijd het idee bij zulke aanbieders dat je een mooi geverfd blokkie krijgt maar met wat gereviseerd? Alles binnen de toleranties zegt mij nog niet zoveel. Daarnaast zal je nog genoeg moeten over bouwen, aanpassen of repareren als het niet meezit. Op rijden op LPG heb je vaak geen garantie bij revisiemotoren van de plank.

Ik heb tot nog toe altijd een (draaiend)gebruikt blok uit een sloper nagezien en ingebouwd in 4x4 en bussen zonder noemenswaardige problemen. Het origineel blok bij een paar 4x4's hebben we dan gereviseerd en weer gewisseld zodat de slopermotor reserve was.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Plim
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:47

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Plim »

Ik zou René Vis van Delta revisie eens bellen voor overleg dan komt het vast goed
Groeten van Texel, Paul

1.9Td AAZ met DT
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ik zou een gereviseerd ruiblok uit Engeland regelen. Had ik achteraf ook moeten doen. (Revisie heeft mij bijna 2k aan onderdelen gekost (tijd heb ik er zelf in gestoken)
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Komen die nog uit engeland of is dat de sa import? Ik ben even de verdeler kwijt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Plim
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:47

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Plim »

Die uit Engeland heb ik onlangs uit elkaar gezien, zag er niet best uit. maar het er een van de maandagmorgen zijn geweest.
Dat blok was 2 jaar oud en wederom aan revisie toe

maar ieder zijn keuze
Groeten van Texel, Paul

1.9Td AAZ met DT
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Bedoel je deze Paul? http://theengineshop.info
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Plim
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 jan 2014 16:47

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Plim »

Ik zou niet weten waar het blok vandaan kwam Jelte, alleen dat het een "gereviseerd blok uit Engeland " was

groet Paul
Groeten van Texel, Paul

1.9Td AAZ met DT
Gebruikersavatar
dekota
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:53

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door dekota »

Mijn ervaring met CJ (2l luchtgekoeld) revisie motoren.

Ik dacht ook goed te doen aan een revisie blok van de plank. prijs was flink, maar makkelijk. oude motor inruilen en gelijk de nieuwe mee.
Na 200 km, liep hij niet goed meer. blok weer uitgebouwd en retour. er was een stuk uit de nokkenas gebroken.....

Onder garantie weer een nieuw blok gekregen. 20000 km mee gereden. toen was de nokkenas versleten (3mm kleplift over).
blok gedemonteerd. Ondertussen zelf een ander blok gereviseerd, zodat we konden blijven rijden. 1500 euro aan onderdelen! Maar nu wel goed.. :)
Revisie blok met 20000km:
schade: nokkenas versleten (budget revisie word de nokkenas nageslepen-> harde laag is weg -> snelle slijtage)
2 uitlaatkleppen lichte lekkage. maar een klephoek ingeslepen!! ipv de 3 hoeken volgens het boek. te breed aanligvlak klepzitting.
Vervangen: pakkingset, nokkenas, lifters, nokkenaslagers, 4 uitlaatkleppen. alle kleppen opnieuw ingeslepen (3 hoeken :)) kosten kleine 300 euro en heel veel uren (gelukkig is het hobby).

Achteraf had ik beter mijn "eigen" blok kunnen houden en laten reviseren. had ik betere kwaliteit gekregen voor minder geld..

Ik zou geld stoppen in een goede inspectie / revisie van je eigen blok. Kijk daarbij niet direct naar de prijs, maar vooral naar de kwaliteit.
Een goede revisie kost tijd = manuren.
Jeroen

vw t25 camper 1981 tdi verkocht
vw t2b 1977 doka 2l lpg kdfi (in rust tot 2017)
saab 96 v4 1973

vw t4 multivan 1995 2.4D allias slome slak
Stenke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:35

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Stenke »

Dag iedereen,
Bedankt voor de vele reacties, ik ga de motor ook laten reviseren na jullie ervaringen.
Moesten jullie nog goede adressen weten in België, laat gerust weten, anders ga ik naar Réné :-)
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Stijn

VW T3 1983 wbx DG LPG 1.9 reimo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door krisg »

Van welke streek ben je, dat kan helpen bij het aanraden.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Stenke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:35

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Stenke »

Ik ben van Brussel, heb als 'ns bij beetspeed net over de grens (Kessel) gehoord, maar daar is wachttijd van enkele maanden.
Momenteel is de aanbieding van vwpartshop het aantrekkelijkste en beste op korte termijn, maar als ik de reacties lees, denk ik dat ik
beter nog wat verder zoek. Alvast dank voor de hulp.
Stijn

VW T3 1983 wbx DG LPG 1.9 reimo
Stenke
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:35

Re: ruilmotor of revisie?

Ongelezen bericht door Stenke »

Dag iedereen,

Ondertussen offerte gekregen van Beetspeed - om de prijs wat te drukken ben ik nog wat op zoek naar tweedehands onderdelen ipv deze nieuw te moeten bestellen (in de UK).
Het betreft een drijfstang, cilinderkoppen en een krukas. Weet iemand van jullie waar ik te rade kan gaan? Heb al verscheidene mensen aangeschreven maar negatief. Alvast dank!!
Stijn

VW T3 1983 wbx DG LPG 1.9 reimo
Plaats reactie