Pagina 1 van 2

Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 16:50
door Wouter Dijkstra
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds afgelopen weer een trotse eigenaar van een VW Transporter 3 Camper, (Westfalia)
Daar bij ook nieuw op dit forum,
Al een poos naar uitgekeken en nu eindelijk de droom werkelijk gemaakt :D

Enkel nu een probleempje, het stationair lopen van de bus wil niet echt lukken,
Zo dra ik m'n op het gaspedaal leg loopt hij heel netje (imo) zodra ik deze er vanaf haal... uit..

Her en der wat aan het zoeken geweest, daar bij zette ik m'n vraagtekens bij de 2 carburateurs,
De bovenste klep van de rechter (Foto 1) carburateur heeft geen weerstand waarbij de linker (Foto 2) dit wel heeft,
tevens is de benzine toevoer van de rechter carburateur schuin gebogen naar de het midden en de linker staat haaks naar beneden klopt dit wel ?
IMG_2733_1.jpg
IMG_2738_1.jpg
De tegendruk (Vacuum Potje) van de gas hendel lijkt ook negens op te reageren, (Zie foto)
IMG_2739_1.jpg
Mocht er iemand ervaring mee hebben of de oplossing dan hoor ik het graag!

Mvgr Wouter Dijkstra

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 20:26
door John met 'n buske
Dag Wouter,

Mooi, weer een luchtkoeler! En mooi ook dat je zelf op onderzoek uit gaat [[thumbup]] . Helaas is het carburateur gedeelte van een CU een ingewikkelde gasfabriek.
De bovenste kleppen zijn choke kleppen en dienen inderdaad iets weerstand te hebben. Na contact aan zorgt een elektrisch verwarmd bimetaal dat ze na enkele minuten geheel open zijn. Het "vacuum potje" is een demper, zonder vacuum :mrgreen: .

Afstellen van de carbs luistert nauw. Bij te laag stationair toerental kan je beginnen met de stelschroef bovenop de linker carb ietsje uit te draaien. Geeft dit geen goed resultaat dan volgt het echte werk.
Zorg dat je zeker bent van een compressie, goede ontstekingafstelling en ontstekings delen, en ook zeker dat alle vacuum aansluitingen juist zijn aangesloten en lekvrij zijn. Als dat alles in orde is volgt de carburatie.

Bijgaande links geven in stappen aan hoe af te stellen. Let op: Dit is van een T2B met dezelfde carbs. Voor ontsteking volg je de normale T3 procedure; 4-6 graden na BDP met DLS doorgelust en vacuum vervroeging aangesloten bij ca 850 rpm)


Ratwell; Afstel procedures incl exploded views en stuklijsten:
http://www.ratwell.com/technical/DualCarbs.html

Afstel procedures;
http://www.itinerant-air-cooled.com/vie ... php?t=7767

Ik hoop voor je dat t lukt met alleen de stationair schroef :D [[thumbup]]
Succes

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 20:56
door Henk4711
Als de choke klep geen weerstand heeft is het mechanisme (automatische choke) kapot.
Pijpjes moeten alle bij naar beneden staan.
Ik heb je een email met PDF bestand gestuurd .
Groeten
Henk [[thumbup]]

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 21:30
door Wouter Dijkstra
Top John en Henk! [[thumbup]] , dit aan reacties had ik niet verwacht! Helemaal super!

Als de wagen van contact is, is er op de linker carb. wel weerstand van de klep en op de rechter geen lijkt op het eerste oog loos,

Morgen verder onderzoek!

Bedankt!,

Fijne avond allemaal!

Gr Wouter.

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 21:52
door Henk4711
Wouter , de choke kleppen horen te sluiten als je het gas een keer intrapt met contact aan.
Groeten
Henk [[toast]]

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 12 mar 2016 22:02
door Wouter Dijkstra
Gaan we testen!, hoop dat ze beiden werken en enkel het stationair toeren tal maar hoef op te schroeven :mrgreen:

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 10:06
door who2010
Wouter,

Even een aanvulling op het bericht van Henk:
Als de motor koud is: 1x op het gas trappen; de choke kleppen gaan nu dicht.
Hiervoor hoeft het contact niet aan te staan.
Zodra je het contact aanzet krijgen beide chokes 12V. In de "doosjes" zit een bi-metaaltje als veer opgewikkeld.
Door de 12V warmt de veer op en zullen de chokes langzaam terugstellen (ong. 10 min.)
Bij gesloten chokes staat ook de stationair aanslag een paar trapjes hoger op een getrapt schijfje aan de zijkant van de carburateur (in elk geval bij de linker), bij terugdraaien van de chokes komt het aanslagschroefje steeds een trapje lager te staan, hierdoor gaat het stationair toerental van koud naar warm dus langzaamaan steeds verder omlaag tot normaal toerental bij geheel geopende chokes.
Overigens kan je de ring waarmee de doosjes vastzitten wat lossen en de doosjes verdraaien om het begin van openen en de eindstand te beinvloeden. Er staat een tekentje op de doosjes, die zijn een mooi uitgangspunt.

Succes met afstellen!

M.vr.gr.
Willem.

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 11:56
door Wouter Dijkstra
Vroeg uit de veren en snel testen :D,

De bovenste kleppen blijven opstaan zonder contact en met het ik trappen van het gas,

Met contact er op worden deze naar behoren voorzien van spanning enkel gaan deze niet dicht, (Aan beide kanten),

Zouden beide bimetaal regelraatjes defect kunnen zijn ?,

Zijn deze er ook van af te nemen en "handmatig" te testen ? (Losse accu 12v er op bijv) dan zou je toch een asje moeten zien draaien ?

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 15:07
door Tjeerd
Met contact aan komt er spanning op het bimetaal en gaat de klep open zoals beschreven door Willem. je kan de doosjes eraf halen door de 3 schroefjes en de ring te verwijderen dan kan je ook zien of ze aan de chokeklepas gemonteerd zijn of gewoon los hangen(tis in feite gewoon een spiraalveer) wel ff voorzichtig doen.

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 16:29
door Wouter Dijkstra
Het starten gaat al makkelijker, de stelschroef van de linker carburateur een kleine anderhalve slag losser gedraaid maar blijft op een wankel punt en toch nog uitvallen,
De choke kleppen doen van beide praktisch niets, er staat naar behoren spanning op aan / uit wel of geen contact er veranderd niets, als ik deze bimetaal kastjes er af haal om deze te controleren zal er waarschijnlijk een nieuwe pakking tussen moeten ?

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 17:17
door Tjeerd
Zit geen pakking tussen kastjes en carburateur......een soort van afdichtring ff zorgen dat ie heel blijft maar het is geen ramp als ie stuk zou gaan

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 18:43
door Cees
Ik zou nu eerst de onsteking controleren, als die niet goed staat wil hij stationair ook afslaan.
Succes

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 13 mar 2016 21:18
door Henk4711
Ik weet niet welke stelschroef je terug gedraaid hebt,maar terug draaien is minder lucht (gas).Als je gaat draaien moet dat aan beide carburateurs gelijktijdig.
Als de choke werkt,te controleren door gas vol open vast te zetten nadat de choke kleppen gesloten zijn (met contact aan) na ca.4 min.moeten deze weer open staan (10 min.is veel te lang) Choke komt trapsgewijs terug bij gas geven Als de choke huisjes warm worden (met contact aan zijn deze goed.) Links en rechts zijn verschillend (veerspanning draai richting)
Merktekens op de carburateur zijn vaak slecht te vinden.Door de schroefjes iets op te lossen van het choke deksel huis,huis draaien in richting dat de klep dicht moet gaan.
Voel geen je (veer)spanning en beweegt de choke klep niet is of de veer kapot(linker of rechter huisje verwisseld) mee nemer choke as los of afgebroken.
Lees eerst eens de wpl.handleiding eens goed door,daar staat alles duidelijk omschreven met foto's.Probeer gelijk de stationaire sproeiers op werking,die moet je horen tikken door de draad eraf en op te doen met contact aan.Het zelfde geld voor de magneet klep achter op de linker carburateur.
Pakking ringen van het choke huis moeten wel afdichten i.v.m. valse lucht. (ik heb ze wel liggen).
Als er een plugje/dekseltje uit het deksel (achter) van de linker carburateur weg is heb je het zelfde probleem.Loop alle vacuum leidingen na ,ook de rubber T stukken op het inlaat spruitstuk.
Voorlopig weer genoeg getypt [[feuer]]

Groeten
Henk [[thumbup]]

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 14 mar 2016 15:15
door who2010
Goed omschreven Henk [[thumbup]]
Ik heb vandaag even gekeken en inderdaad vanaf koud gaan de chokes open in 4 a 5 minuten (bij mij verschil links en recht iets).

@Wouter:
Het is zoals Henk zegt: eerst ontsteking goed, kleppen goed (ook hydraulische nokvolgers hebben een basisstand) dan pas iets aan je carburateurafstelling gaan doen.
Beter: carburateurs (laten) overhalen. Heb ik ook laten doen en alles werkte in 1x perfect daarna.

Vacuumlekken kan je prima controleren met een bus remmenreiniger.
Als je bij draaiende motor wat remmenreiniger spuit op alle aansluitingen (spruitstuk, carburateurvoet, leidinkjes etc.) dan zal de motor even sneller gaan draaien zodra er remmenreiniger naar binnen gezogen wordt. Daar zit dan een vacuumlek.

Overigens, alles hoort wel goed vast te zitten, vooral de spruitstukken op het blok en de carburateurs op de spruitstukken.

Succes weer!

M.vr.gr.
Willem.

Re: Stagionair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 15 mar 2016 18:59
door Marcel voorbergen
Henk4711 schreef:Als de choke klep geen weerstand heeft is het mechanisme (automatische choke) kapot.
Pijpjes moeten alle bij naar beneden staan.
Ik heb je een email met PDF bestand gestuurd .
Groeten
Henk [[thumbup]]
Goedenavond heren, zelf ook een luchtgekoeld monster met 2.0 benz motor

Mijne slaat 1x af tijdens het rijden, duurt t ff voor hij weer start, dan geen last, denk de choke ,

Henk, zou je mij dat pdf bestandje ook willen sturen? Zal mij weer heul wat tijd schelen,als beginnend knutselaar!

Groetjes, marcel

Re: Stationair afstelling T3 2.0 Luchtgekoeld CU

Geplaatst: 15 mar 2016 20:17
door Wouter Dijkstra
Vanmiddag nog heel snel even wat tijd over en heb 12v regeling eens gecontroleerd op het : klikken of iig een reactie,
Wat mij opviel was dat de Omloop afslagklep vrij los en bij hing en met een "lullig schroefje vastzat klopt dit wel? :shock: ,
Vervolgens de vacuüm slangetjes gecontroleerd, van vanzelfsprekend lopen beide slangetjes naar het luchtfilter, vreemd genoeg kom ik op verschillende afbeeldingen een andere situatie tegen,
En het blokje wat in het luchtfilter deksel zit ook los kan valse lucht aanzuigen, het lijkt mij dat deze met het blikje vast moet komen te zitten toch ?
wat bij mij links zit bij de motoren welke ik via google o.a. tegen komen anders om of compleet anders ingedeeld :shock: ,
Maar goed.. alles op de originele plek laten zitten en vervolgende de aansluit "sokjes" vervangen van de vacuüm slangetjes, (bij het loshalen was alles vrij poreus)

En starten om na te gaan of het überhaupt iets heeft gedaan,

Euh... op dit moment behoorlijk veel "backfires"... ik vermoed dat is als eerst volgende de ontsteking maar eens na ga kijken... :roll: