welke nokkenas voor een CU

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Cass
Ik weet inmiddels al heel lang hoe een motor op te bouwen en de start voorgang,Veel van al deze verhalen op internet neem ik met een pot zout.Veelal betreft het opgevoerde motoren.
Lagers ruim van olie voorzien bij montage,nieuwe nokkenas nokken insmeren met molykote BR-2plus.Oliefilter vullen en monteren.Via het gat van de ontsteking kan je wat olie inspuiten op het nokkenas tandwiel.Via de oliedruk schakelaar kan je ook nog wat olie inspuiten.Ontsteking op tijd zetten en kleppen stellen.
Motor starten zonder bougies tot dat er olie uit het gat van de olie druk schakelaar komt,schakelaar monteren. Evt.door starten tot dat er wat olie bij de tuimelaars komt.
Bougies monteren. Controleren of je vonk hebt.Een klein beetje benzine boven in beide carburateurs gooien en starten.Motor zou meteen aan moeten slaan.Een tijdje op choke laten lopen i.v.m.toerental
totdat alle tuimelaars lekker beginnen te spetteren,klepdeksels weer monteren.
Carburateurs afstellen (CO en synchroon)
Ik laat de motoren op de workmate test draaien (verbruik dan ca.10 á 15 ltr.benzine) Zo kan ik ze ook goed afstellen.Hiervoor monteer ik een koppelingshuis waar ik een startmotor op kan monteren.
Groeten
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door casss »

oke, als je al zelfs een test setup op je workmate hebt gebouwd, dan ben je inderdaad al in een verder gevorderd stadium :p
Zie net trouwens pas dat je vlak bij woont.

- Waar laat jij je koppen prepareren?
- Heb je toevallig ook nog een los draadeind liggen om een cilinder te monteren? Er is er 1 zoek, volgens mij de lange.
- Heb je het gedeelte waar de motorsteunen aan komen (dat aan het blok wordt gemonteerd) gestraald?

Moet nog:

- Keerringen voor & achter bestellen
- Krukaslagers, nokkenaslagers en drijfstanglagers bestellen
- Koppen (laten) prepareren
- Tandwiel op nieuwe nokkenas monteren
- Inloopolie bestellen
- Juiste locktite bestellen
- grote vacuumslangen voor carburateurs
- gedurende montage zal ik vast nog wel wat kleinmateriaal ontdekken dat ook wel nuttig is.
- nieuwe reebouten voor het vliegwiel bestellen
- de hele boel monteren :)

Heb al:
- nieuwe pakkingenset
- nieuwe koppen
- nieuwe verdeler en verdelerkap (bosch)
- nieuwe bougies
- nieuwe nokkenas
- nieuwe brandstofpomp
- nieuw luchtfilter
- nieuwe kleine vacuumslanger voor carb's
- nieuwe thermostaat (mexicaans model)
- zo goed als nieuwe koppeling
- nieuwe motorsteun rubbers
- gepoedercoate lichtmetalen velgen
- 2 van de 4 michelin busbanden
- zo goed als nieuwe uitlaten / warmtewisselaars

Motorplaatwerk ga ik schoonmaken en gewoon weer monteren. Mocht de waarde van deze bussen flink stijgen dat het gerechtvaardigd is om daar ook een paar honderd aan uit te geven, maak ik dat tegen die tijd wel weer netjes.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Cas
Ik laat het werk wat ik zelf niet kan doen bij Eras in Utrecht (overvecht) doen.Laat daar het blok meten (hoofdlagers) evt.lijnboren.
Ik heb heel veel onderdelen liggen,moet je maar eens langs komen.
Groeten
Henk
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door casss »

Nokkenas eindelijk zichtbaar, ziet er niet eens zo heel erg slecht uit als je het mij vraagt
Nieuwe gaat sowieso erin, maar wat vinden jullie ervan? De nok lijkt nog aardig scherp

Afbeelding

Afbeelding
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door casss »

hoe kan je bepalen of een blok gelijnboord moet worden?

Hotrod shop zegt:
Kun je in het midden van het lagerbed, dus waar de oliegroef van het lager overheen stond, een verhoging voelen. Dus dat het lagerbed, waar het lager werkelijk gedragen heeft, voelbaar iets dieper ligt, is het carter versleten en moet gelijnboord of vervangen worden.

Haysvwrepair stelt:

The back side of bearings differ from brand to brand. Some bearings have the oil groove on the case side, others have it on the crank side. With the oil groove on the crank side, it makes no mark so you’ll have to rely on two things to determine whether you need an align bore
– a beaten look on the case bore surface
- how the bearing fits into the case.

Het type lager dat er bij mij inzit ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Dus volgens mij kan ik dan niet de methode van hotrod shop volgen. Weet iemand dit?
gr, Cas
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door casss »

inmiddels ligt mijn blok bij een revisiespecialist om alle boringen etc na te meten, zodat ik weet of er gelijnboord dient te worden of niet.
tevens wordt de krukas gecontroleerd.

Klopt het dat de originele nokkenas geen enkel VW merkteken bevat? de nokkenas die ik nu heb liggen zou origineel VW moeten zijn, maar ik zie niets aan de hand waarvan ik dat kan bevestigen.
gr, Cas
Gebruikersavatar
dekota
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:53

Re: welke nokkenas voor een CU

Ongelezen bericht door dekota »

Cas,

De nokkenas heeft geen vw tekens. Het geklonken nokkenas tandwiel wel. Origineel word het als setje geleverd.
Jeroen

vw t25 camper 1981 tdi verkocht
vw t2b 1977 doka 2l lpg kdfi (in rust tot 2017)
saab 96 v4 1973

vw t4 multivan 1995 2.4D allias slome slak
Plaats reactie