lekkage........
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
lekkage........
Vandaag geconstateerd dat Garfield staat te lekken...... niet veel
maar toch!!!
getracht de slangenklem aan te draaien maar deze zit vast gerot... nu
heb ik inmiddels een nieuwe slangenklem en zit internet af te snorren hoe
deze lekkage mogelijk is, op de foto van LeoM zie je dat de pijpstrop los
is gelaten mogelijk dat dit bij Garfield ook aan de hand is.
Heeft iemand dit ook bij de hand gehad en kan je gewoon slang terugduwen
en met een nieuwe slangenklem de boel vast zetten??
Groeten,
André
maar toch!!!
getracht de slangenklem aan te draaien maar deze zit vast gerot... nu
heb ik inmiddels een nieuwe slangenklem en zit internet af te snorren hoe
deze lekkage mogelijk is, op de foto van LeoM zie je dat de pijpstrop los
is gelaten mogelijk dat dit bij Garfield ook aan de hand is.
Heeft iemand dit ook bij de hand gehad en kan je gewoon slang terugduwen
en met een nieuwe slangenklem de boel vast zetten??
Groeten,
André
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: lekkage........
Terug drukken en even met een popnagel borgen.
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: lekkage........
Ja dat kan heel goed.
Er staat me bij de de kunststof buis langzaam oplost, en dan de klemwerking bij de verdikking minder wordt.
Met als resultaat dat de rubber slang er af geduwd wordt.
Nieuwe klem er op, en aandraaien.
Theo
Er staat me bij de de kunststof buis langzaam oplost, en dan de klemwerking bij de verdikking minder wordt.
Met als resultaat dat de rubber slang er af geduwd wordt.
Nieuwe klem er op, en aandraaien.
Theo
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: lekkage........
hoi andre,
door het heet worden, afkoelen en weer heet worden wordt het plastic op de lange duur wat bros, en dat als eerste (kennelijk) op de uiterste rand. ik zie het niet goed op je foto maar ik denk ook dat het de buis van motor naar radiateur zal zijn (moet je dat nou aanvoer of juist afvoer noemen?)
ook weer door heet worden en afkoelen, en heet worden en afkoelen enz. enz. heeft dat metalen inzetstuk de neiging te gaan "wandelen" door de verschillen in uitzetting tussen het metaal en het kunststof.
de kombinatie van dat "wandelen" en het wat bros worden zorgt er dan voor dat de verdikte rand afscheurt die nou juist bedoeld is om dat wandelen tegen te gaan.
betekent dus ook dat je er niet bent met alleen terug duwen en een nieuwe slangklem. jammer voor jou maar je kan maar beter ff de koelvloeistof aftappen voor de motor het voor jou doet.
dus slang er af, rand schoonzagen, inzetstuk schoon maken als dat nodig is, met een föhn oid het einde van de buis verwarmen en het inzetstuk weer helemaal er in drukken.
met dat verwarmen kan je ook die verdikte rand er weer in krijgen en (gedeeltelijk) weer laten klemmen.
dan vervolgens vlak achter de verdikte rand zodat de slang er goed overheen kan 3 popnagels rondom zetten. leo heeft het over parkertjes maar die kunnen zich weer los werken en zijn ook dikker.
als ik jou was zou ik ook even de motorzijde goed controleren, daar is het hoogst waarschijnlijk ook al bezig.
door het heet worden, afkoelen en weer heet worden wordt het plastic op de lange duur wat bros, en dat als eerste (kennelijk) op de uiterste rand. ik zie het niet goed op je foto maar ik denk ook dat het de buis van motor naar radiateur zal zijn (moet je dat nou aanvoer of juist afvoer noemen?)
ook weer door heet worden en afkoelen, en heet worden en afkoelen enz. enz. heeft dat metalen inzetstuk de neiging te gaan "wandelen" door de verschillen in uitzetting tussen het metaal en het kunststof.
de kombinatie van dat "wandelen" en het wat bros worden zorgt er dan voor dat de verdikte rand afscheurt die nou juist bedoeld is om dat wandelen tegen te gaan.
betekent dus ook dat je er niet bent met alleen terug duwen en een nieuwe slangklem. jammer voor jou maar je kan maar beter ff de koelvloeistof aftappen voor de motor het voor jou doet.
dus slang er af, rand schoonzagen, inzetstuk schoon maken als dat nodig is, met een föhn oid het einde van de buis verwarmen en het inzetstuk weer helemaal er in drukken.
met dat verwarmen kan je ook die verdikte rand er weer in krijgen en (gedeeltelijk) weer laten klemmen.
dan vervolgens vlak achter de verdikte rand zodat de slang er goed overheen kan 3 popnagels rondom zetten. leo heeft het over parkertjes maar die kunnen zich weer los werken en zijn ook dikker.
als ik jou was zou ik ook even de motorzijde goed controleren, daar is het hoogst waarschijnlijk ook al bezig.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- Marcel.S
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3180
- Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
- Locatie: Kullen Dalarna
- Contacteer:
Re: lekkage........
dat laatste lijkt me ook het beste, gewoon goed doen , aftappen is niet heel spannend , als je maar zorgt dat je voldoende emmers hebt
en je slaat 2 vliegen in 1 klap , meteen ververst .
het rijdt veel prettiger als je weet dat je het in 1 keer goed gedaan hebt .
en je slaat 2 vliegen in 1 klap , meteen ververst .
het rijdt veel prettiger als je weet dat je het in 1 keer goed gedaan hebt .
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: lekkage........
okee, op zoek naar een hefbrugw.m.weemhoff schreef: ......met dat verwarmen kan je ook die verdikte rand er weer in krijgen en (gedeeltelijk) weer laten klemmen.
dan vervolgens vlak achter de verdikte rand zodat de slang er goed overheen kan 3 popnagels rondom zetten. leo heeft het over parkertjes maar die kunnen zich weer los werken en zijn ook dikker.
als ik jou was zou ik ook even de motorzijde goed controleren, daar is het hoogst waarschijnlijk ook al bezig.
heb inmiddels de slang wel iets kunnen terug duwen en er een slangeklem om gezet
lekkage is voor nu over.......
Thanks voor de info!
gr. André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Re: lekkage........
Hoi André,
Wat Meus beschrijft heeft Ad in 2010 bij mijn koelbuizen in praktijk gebracht en zit nog steeds!!
Succes!!!
Wat Meus beschrijft heeft Ad in 2010 bij mijn koelbuizen in praktijk gebracht en zit nog steeds!!
Succes!!!
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: lekkage........
youpie123 schreef:
Wat Meus beschrijft heeft Ad in 2010 bij mijn koelbuizen in praktijk gebracht en zit nog steeds!!
zaterdag gaan we ermee aan de gang!!!
Gr. André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: lekkage........
Zo, Meus had gelijk.......
zowel radiator als motorzijde waren de proppen aan het wandelen gegaan, de retourpijp zat nog
keurig. Toch in alle pijpen de proppen geborgd met 2 klinknageltjes, zagen er voor de rest nog prima uit!
Kwam er ook gelijk achter dat de v-snaar aan het vergaan was, (sorry ik kom niet zoveel in
de machinekamer) dus daar ook gelijk 2 nieuwe op gezet.
Garfield is weer klaar, Tjeerd bedankt....werkt toch wel lekker met een hefbrug!
Gr. André
zowel radiator als motorzijde waren de proppen aan het wandelen gegaan, de retourpijp zat nog
keurig. Toch in alle pijpen de proppen geborgd met 2 klinknageltjes, zagen er voor de rest nog prima uit!
Kwam er ook gelijk achter dat de v-snaar aan het vergaan was, (sorry ik kom niet zoveel in
de machinekamer) dus daar ook gelijk 2 nieuwe op gezet.
Garfield is weer klaar, Tjeerd bedankt....werkt toch wel lekker met een hefbrug!
Gr. André
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- Marcel.S
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3180
- Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
- Locatie: Kullen Dalarna
- Contacteer:
Re: lekkage........
dat ken er weer ff tegen an
- Jaak
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1551
- Lid geworden op: 04 dec 2006 17:36
- Locatie: Sittard
Re: lekkage........
Goed werk André en mooie uitleg d.m.v. de foto's.
Bedankt.
Bedankt.
Groetjes Jaak (sJaak veur de Ollanders :-)
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
Wij rijden geen VW bus maar een T3 Doka WBX 1.9 1985
Re: lekkage........
Goed werk Tjeerd, zou ik zeggen als ik de foto's zie...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Dré2100
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 4350
- Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
- Locatie: Tuitjenhorn
Re: lekkage........
Nou..........het is niet gegaan zoals het zou moeten gebeuren heb ik naderhand begrepen.
wat is er gebeurd........
De pijp wordt bros en breekt op het eind van de pijp, de eindprop met afgebroken randje
komt naar buiten.
Wat we nu hebben gedaan is: de eindprop incl. afgebroken randje na het verwarmen van de
pijp teruggetikt. 2 popnagels erin en klaar.......
Wat we hadden moeten doen is: de eindprop geheel verwijderen, het afgeboken randje
van de eindprop halen. Het eindstuk van de pijp weer vlak maken (zagen) de pijp verwarmen
en de eindprop met schone verdikking weer in de pijp tikken, dan 2 of 3 popnagels plaatsen
Nu hangen de proppen op 2 klinknagels......... alhoewel de eindprop er verdomd lastig in ging.
Ik heb toch maar de positie van pijp en rubberslang met een Edding stift gemerkt en kan zo controleren of de
eindprop eventueel toch los gaat komen.
Verder ben ik nu wel benieuwd of er meer zijn die het op deze manier hebben gedaan.....
O,ja....wel nieuwe RVS slangenklemmen gebruikt!
Groeten,
André
wat is er gebeurd........
De pijp wordt bros en breekt op het eind van de pijp, de eindprop met afgebroken randje
komt naar buiten.
Wat we nu hebben gedaan is: de eindprop incl. afgebroken randje na het verwarmen van de
pijp teruggetikt. 2 popnagels erin en klaar.......
Wat we hadden moeten doen is: de eindprop geheel verwijderen, het afgeboken randje
van de eindprop halen. Het eindstuk van de pijp weer vlak maken (zagen) de pijp verwarmen
en de eindprop met schone verdikking weer in de pijp tikken, dan 2 of 3 popnagels plaatsen
Nu hangen de proppen op 2 klinknagels......... alhoewel de eindprop er verdomd lastig in ging.
Ik heb toch maar de positie van pijp en rubberslang met een Edding stift gemerkt en kan zo controleren of de
eindprop eventueel toch los gaat komen.
Verder ben ik nu wel benieuwd of er meer zijn die het op deze manier hebben gedaan.....
O,ja....wel nieuwe RVS slangenklemmen gebruikt!
Groeten,
André
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
- Marcel.S
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3180
- Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
- Locatie: Kullen Dalarna
- Contacteer:
Re: lekkage........
misschien tijd om eens voor rvs buizen te sparen Andre , ben je d'r van af .