koelvloeistof 1.6D vervangen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

Aangezien ik volgende week lekker met de nieuwe oude bus richting portugal wil gaan rijden wilde ik even zeker weten dat het koelsysteem naar behoren functioneerd. in alle huidige kilometers nooit problemen mee gehad, maar beter voorkomen dat achteraf balen wink emoticon;)
Nou las ik overal dat dit een koud (haha) kunstje is en vol goede moet er ook aan begonnen. Onderste slang van de radiator eraf gehaald in de hoop dat alle oude koelvloeistof eruit zou lopen maar het reservoir blijft gewoon vol... hoe weet ik zeker dat ik alle oude eruit heb en iemand misschien een idee waar ik zeker nog meer aan moet denken???
Alvast bedankt!!
Jeroen
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

bedankt steven, ga het meteen proberen en laat het daarna weer weten!
ik denk dat ik een ontluchtingsnippel heb, zit naast de radiator bovenop... daar ook niets mee doen?
Groet en dank,
Jeroen
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

image1.JPG
image2.JPG
nou komt het bijvullen... hoe kan ik dit het beste doen, stap voor stap? eentje is het expansie vat en de andere...? of het systeem bij te vullen?

image2.JPG blijft trouwens vol, die kreeg ik niet leeg...

Bedankt alvast!
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door JT3 »

De laatste krijg je leeg door van de eerste foto het slangetje van de blauwe dop los te halen. De kauwgom bij de sensor ziet er erg proffesioneel uit. Ik zou even een nieuwe dichting of sensor plaatsen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door wouter »

Aangezien ik volgende week lekker met de nieuwe oude bus richting portugal wil gaan rijden wilde ik even zeker weten dat het koelsysteem naar behoren functioneerd.
Hoi Jeroen, als dat het doel is, weet ik niet of het vervangen van je koelvloeistof de oplossing is. Het kan zeker geen kwaad, maar is er iets mis met je koelsysteem of is de vloeistof te oud? Weet je welk type koelvloeistof erin zat, waardoor ga je het vervangen (sommige combinaties werkt averechts, zeker als je het systeem niet gaat spoelen)?

Bij controle van je koelsysteem denk ik aan:

-een goede radiateur (geen lekkage / geen verstoppingen (wordt overal warm))
-een werkende ventilator (slaat aan als het moet)
-betrouwbare waterpomp
-goede leidingen / slangen (niet verstopt)

Heb je dit ook overwogen?
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

bedankt voor de reacties alvast! ik kom inderdaad steeds meer "professionele oplossingen tegen" tijdens het klussen. de sensor en "kauwgom" ga ik zeker ook vervangen.
de radiateur is recentelijk vervangen en de ventilator werkt super alleen was de temperatuur sensor volgens mij kopot dus deze ook vervangen.
Het hele koelsystem zojuist doorgespoeld en redelijk vertrouwen in. de waterpomp is het enige punt wat ik niet zou weten, maar vertrouw erop dat ons busje zoveel liefde heeft ontvangen afgelopen tijd dat ze deze zelf uit liefde goed zal houden.
enige problem wat ik momenteel heb is dat de ontluchtingsnippel niet veel liefde heeft Mogen ontangen en beetje zijn beste tijd gehad heeft waardoor ontluchten niet super gaat, is hier een truckje voor om dit te omzeilen?
nogmaals bedankt voor alle antwoorden. en nee ik had geen problemen met het koelsystem maar wil dit ook graag niet krijgen straks ;)

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

gaatje boren en parker erin draaien. mc gyver ontluchting.... maar nieuwe radiator en ouwe ontluchter of hoe moet ik dat zien?

ps dat eerste mag je voor practical joke zien, niet de beste manier natuurlijk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door wouter »

Uit wederzijdse liefde voor je busje zou ik wel op deze eerste reis iets voor pechhulp regelen [[thumbup]] je weet met een T3 maar nooit :roll: maar als het koelsysteem verder prima is, nieuwe vloeistof erin en gaan maar.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

Tot op heden heerlijk gereden in de bus en vol vertrouwen, moet zeggen dat na veel berichten en zoeken op internet het vertrouwen een beetje af neemt...
om mijn vertrouwen in mijn bus weer een beetje terug te winnen even wat vragen nog over dit onderwerp:
mocht het ontluchten niet helemaal super gegaan zijn, in hoeverre lost het koelsysteem dit zelf op?
De temperatuur weergegeven op het dashboard wordt waar gemeten? (achter bij het expansievat of/en voor bij de radiator?)
momenteel duurt het namelijk heel lang voordat de ventilator aanslaat, wat is jullie ervaring. hoe lang zou het normaliter moeten duren voordat deze aanslaat (bij 87-92 graden toch?). deze sensor heb ik namelijk gisteren vervangen, maar dit is de temperatuur boven in de radiator, dus als het koelsysteem niet goed rond gaat (voor wat voor redden dan ook) wordt de motor nog niet echt gekoeld als je niet rijdt...
wellicht veel leeken vragen, maar ben dan ook redelijk goed van vertrouwen (naief ;)) en probeer met life te zijn in iedere handeling met de bus deze vertrouwensband verder uit te bouwen :D
Tot op heden nog helemaal geen problemen gehad, bus start en rijd super... maar naast dat ze er cool uitziet wil ik ze ook lekker koelen ;)
Weer bij voorbaad bedankt voor de reacties, vooral voor de geruststellende reacties zoals: ohhh komt helemaal goed als je dit...dit...en dit even doet.
Thanks en geniet lekker van deze mooie zaterdag!
Jeroen
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Yellow-green schreef: momenteel duurt het namelijk heel lang voordat de ventilator aanslaat,
Bij een diesel slaat de koelventilator zelden aan. Enkel bij file-rijden en lang bergop rijden slaat deze aan.

De temperatuurwijzer hoort net voor of boven het ledje te staan.
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

Top!! dit is waar ik op zat te wachten. nog een vraagje dan maar. het duurt bij mij redelijk lang voordat de terugloop leiding van het koelwater systeem warm wordt. de boverste leidingen wordt wel zo warm dat ik deze met mijn hand niet langer dan 15 seconden vast wil houden. hoe lang duurt het bij jullie motoren (1.6D) dat ook de onderste leidingen warm zijn?
over twee uurtjes ga ik stuk rijden (vught - Nijmegen - kleve) en ik kijk vanavond en morgen nog wel verder. volgende week even kijken of ik een waterstofzuiger kan vinden dan probeer ik het daar ook nog even mee. Gaat helemaal goedkomen vol ik aan mijn koelwater... ;)

Groeten, Jeroen
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

Ja hoop ik ook :). Maar kan het niet zo zijn dat het niet goed rond gaat? de kachel wordt ook warm. heb een rijdende sauna zo. is ook niet zo dat de temperatuur sensor aangeeft dat het te warm wordt. en als ik van stationair meer toeren ga maken loopt de temperatuur stukje terug. maar ja, als ik beetje rond lees en kijk kan en mag niet niets uitsluiten. sensor kan ook oud en kapot zijn. leidingen verstopt (gisteren doorgespoeld met brandslang en wat er achter bij de motor inging kwam er voor onder bij de radiator weer uit...
ontluchten ga ik morgen nog een keertje beetje beter proberen te doen. heb er 8 liter koelvloeistof ingedaan (zou dit genoeg moeten zijn? ja toch?).
ik zal mijn hoofd koel houden, raampje open en lekker chruzen straks ;)
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik had er bijna 14 liter in
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

daar ga ik ook gewoon van uit. Maar lijkt er op dat je niets mag/kan aannemen/uitsluiten. kan het niet ook zo zijn dat het systeem niet goed doorloopt en hierdoor niet warm wordt in de terugloop leidingen? maar als de temperatuur oploopt tijdens stationair en ik voer de toeren op dan loopt de temperatuur gewoon netjes stukje terug. maar goed, kan ik aannemen dat de temperatuur sensor wel naar behoren functioneerd?
sorry voor alle beren op de weg, maar surfen op internet geeft zoveel nieuwe potientele problemen beren op de weg. gelukkig remt de bus prima en doen de lampen het ook, dus met die beren op de weg komt het wel goed ;)
Bedankt voor te tijd en antwoorden! ik ga starten en rijden! hopelijk kom ik nog een T3tje tegen onderweg!
Jeroen!
Yellow-green
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jul 2016 14:35

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Yellow-green »

Bedankt voor alle reacties: Het werkt: https://youtu.be/Hdxl-vPPvZk
Portugal here we come!!!

Groet,
tevreden Jeroen
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: koelvloeistof 1.6D vervangen

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Tip voor het ontluchten:
http://www.teedrie.nl/tips-en-trucs/#koelsysteem [[thumbup]]

ik ga er morgen mee aan de gang heb een voorraadje van 20 liter gehaald.......... :mrgreen:
IMG-20160729-WA0000.jpeg
Gr. André [[bye]]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Plaats reactie