Pagina 1 van 2

T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 24 sep 2016 22:11
door Dropmans
Hallo,

Er wordt mij een Westfalia camper met hoog dak en een 2.0 luchtgekoeld aangeboden.

Wat zijn de beperkingen van zo'n motor? Hij zal niet snel zijn, dat begrijp ik, maar is het te doen of bijna onmogelijk?



Groet,
PAco

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 24 sep 2016 22:20
door Roerdomp
Volgens mij is een cruisesnelheid van 110 km-h prima te doen. [[thumbup]] Als er al een nadeel aan een CU luchtboxer is, dan is het de benzineconsumptie.

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 08:04
door Dropmans
Geen zwakke punten ofzo bij zo'n motor?

Loopt dat snel warm?

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 08:43
door Cees
Paco,

Niets mis met een cu hoor, heb er een gehad en 10 jaar heerlijk zuid Europa mee rond gereden.
Radio heb je niet nodig omdat de sound van de boxer zo mooi is.
Natuurlijk moet je rustig aan doen, maar heb je haast als je op vakantie bent?
Nadeel is in de winter, lucht gekoeld heeft een Kachel die niet warm word.
Dekentje over de knieën dus.
Veel plezier met je keuze

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 09:20
door Erik Middel
Wij hebben een 2 liter lucht, cu, en dat bevalt prima! Als je haast en luxe wil moet je niet aan de T3 van bijna 40 jaar oud inmiddels. De motoren zijn verder super, en over het geluid hoeven we de ik niets te zeggen. Prachtig. Enige is de benzineprijs.... Reden voor vakanties naar Luxemburg en Oostenrijk wat mij betreft,

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 09:46
door T3 1981 ons bussie
Ik rij ook een cu en die bevalt goed, hij heeft gewoon op tijd zijn beurten nodig. Rijdt al 4 jaar probleemloos rond. Bezine verbruik is een punt, maar ja je hebt vakantie en het is een hobby. Hobby,s kosten nou eenmaal geld

Groet wim

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 09:58
door Theo Postma
Als je gaat kijken, let goed op de rubber afdichtingen rond de motor.
Als je boven op de motor kijkt, mag je geen grond zien.
Nergens.

Ook alle blikdelen moeten er zijn en om de motor gemonteerd zitten.
Laat je niet afschepen met dat geeft niets hoor of dat is al jaren zo.
Als het al jaren zo is dan weet je ook dat de motor al jaren te heet is geweest bij het rijden.
Verder zijn het probleemloze motoren, en deze moet je ook gebruiken zo als ze voor 40 jaar geleden bedoelt waren.
Slijtage is een normaal iets, motoren van vroeger waren niet van die kwaliteit als wat er nu is.
Hou dit in je achterhoofd bij aankoop.

Theo

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 15:28
door Dropmans
Bedankt voor de reacties allemaal.

De motor zou een goed jaar geleden gereviceerd zijn, nog geen idee in hoeverre of wat er precies aan gebeurt is.

Op wat voor verbruik moeten we ongeveer rekenen?

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 25 sep 2016 19:28
door Erik Middel
1:6 in de bergen. Ik heb mijn brandstofverbruik voor mijn rondje Italië maar even niet uitgerekend, anders zou ik het misschien wel nooit weer doen en dat is jammer.

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 27 sep 2016 09:55
door Gurt
Wij hebben ook een 2.0CU. Genieten hoor :) Gaat prima mee met het verkeer zolang je niet links wilt rijden.
Benzineverbruik is een dingetje en dat was het wel zo'n beetje.

Geert

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 27 sep 2016 13:54
door Tjeerd
Links rijden gaat ook prima...... :mrgreen: in het Verenigd Koninkrijk maar inderdaad als je snel wil rijden zal je wat anders moeten kopen verbruik tussen de 1 op 7 en 8. Heb er nu ruim 15.000 km mee gereden zonder noemenswaardige problemen waaronder Zweden, Duitsland, UK, Frankrijk, België, Luxemburg en nergens is het land zo vlak als in Nederland dus geen probleem met heuvels en afdalen als je de tijd hebt en anders toch maar wat anders kopen

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 03 okt 2016 14:30
door Dropmans
Nou, afgelopen weekend wezen kijken bij de 2.0 CU. Wat een geluid hé !! Tof [[thumbup]] [[thumbup]]

Motortje startte alleen niet in 1 x . Had drie keer wat aanmoediging nodig voordat hij startte.
Verkoper vertelde dat dit altijd zo was. Iets met vocht en wat corrosie wat schoon gemaakt moest worden.
volgens hem, als hij eenmaal liep dan bleef hij lopen, het starten was alleen nooit in 1x.

Nu herinner ik mij dat mijn vader (destijds, jaren 80) af en toe wel eens de verdeelkap er uit haalde en deze schoon maakte en inspoot met vochtwerend middel, en dat het daarna weer een jaartje goed ging.

ik snap dat niemand een glazen bol heeft, maar zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn? Of is het "wishfull thinking" en zijn er andere mogelijkheden die dit beeld geven?

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 03 okt 2016 15:13
door RoonT3
Je zegt het zelf al... Als je de verdelerkap schoonmaakt ben je er een jaartje vanaf. Als een verkoper dat niet even doet voor verkoop maar hij weet het wel te vertellen..... Warm startte die ook niet in 1 keer? Je had natuurlijk gelijk even de verdelerkap eraf kunnen trekken.

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 03 okt 2016 15:48
door Dropmans
Nee, hij heeft er zelf ook geen verstand van
Verkoper vertelde dat dit altijd zo was. Iets met vocht en wat corrosie wat schoon gemaakt moest worden.

Dus hij heeft het helemaal niet over een verdeelkap gehad, dat "verzin" ik.
Mijn vraag is of dit inderdaad het probleem kan zijn.

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 03 okt 2016 16:16
door RoonT3
Jawel, langs stilstand of vocht kan dat geven. Ik heb dat zo vanaf de zomer het natte achterjaar in en vanuit vriesweer de dooi in. Dus 2 x per jaar even kuisen.....

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Geplaatst: 03 okt 2016 16:30
door Theo Postma
Waarom zou iets simpels niet vervangen worden?
Als het idd de verdeler kap is(of iets anders met de ontsteking draden of zo), dan blijf je hier toch niet jaren mee rond rijden?

Theo