T3 2.0 luchtgekoeld

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Dropmans
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2016 11:16

T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Dropmans »

Hallo,

Er wordt mij een Westfalia camper met hoog dak en een 2.0 luchtgekoeld aangeboden.

Wat zijn de beperkingen van zo'n motor? Hij zal niet snel zijn, dat begrijp ik, maar is het te doen of bijna onmogelijk?



Groet,
PAco
Groet, Paco

ex T3-owner, stiekum op zoek naar een nieuwe..
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5008
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Volgens mij is een cruisesnelheid van 110 km-h prima te doen. [[thumbup]] Als er al een nadeel aan een CU luchtboxer is, dan is het de benzineconsumptie.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Steven V »

Volgens mij is er weinig mis met zo'n 2 liter. Ga er eens in rijden en kijk of het je bevalt que optrekken, cruisesnelheid en geluid.
Dropmans
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2016 11:16

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Dropmans »

Geen zwakke punten ofzo bij zo'n motor?

Loopt dat snel warm?
Groet, Paco

ex T3-owner, stiekum op zoek naar een nieuwe..
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Cees »

Paco,

Niets mis met een cu hoor, heb er een gehad en 10 jaar heerlijk zuid Europa mee rond gereden.
Radio heb je niet nodig omdat de sound van de boxer zo mooi is.
Natuurlijk moet je rustig aan doen, maar heb je haast als je op vakantie bent?
Nadeel is in de winter, lucht gekoeld heeft een Kachel die niet warm word.
Dekentje over de knieën dus.
Veel plezier met je keuze
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Wij hebben een 2 liter lucht, cu, en dat bevalt prima! Als je haast en luxe wil moet je niet aan de T3 van bijna 40 jaar oud inmiddels. De motoren zijn verder super, en over het geluid hoeven we de ik niets te zeggen. Prachtig. Enige is de benzineprijs.... Reden voor vakanties naar Luxemburg en Oostenrijk wat mij betreft,
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
T3 1981 ons bussie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:15
Locatie: Nijland

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door T3 1981 ons bussie »

Ik rij ook een cu en die bevalt goed, hij heeft gewoon op tijd zijn beurten nodig. Rijdt al 4 jaar probleemloos rond. Bezine verbruik is een punt, maar ja je hebt vakantie en het is een hobby. Hobby,s kosten nou eenmaal geld

Groet wim
Wim en Elsa

T3 CAMPER 1981 2.0 CU LBX 70PK bamboegeel
Audi A2 2004 1.4 75pk colorstorm sprintblau
Audi A2 2001 1.4 75pk donkergroen metallic
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als je gaat kijken, let goed op de rubber afdichtingen rond de motor.
Als je boven op de motor kijkt, mag je geen grond zien.
Nergens.

Ook alle blikdelen moeten er zijn en om de motor gemonteerd zitten.
Laat je niet afschepen met dat geeft niets hoor of dat is al jaren zo.
Als het al jaren zo is dan weet je ook dat de motor al jaren te heet is geweest bij het rijden.
Verder zijn het probleemloze motoren, en deze moet je ook gebruiken zo als ze voor 40 jaar geleden bedoelt waren.
Slijtage is een normaal iets, motoren van vroeger waren niet van die kwaliteit als wat er nu is.
Hou dit in je achterhoofd bij aankoop.

Theo
Dropmans
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2016 11:16

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Dropmans »

Bedankt voor de reacties allemaal.

De motor zou een goed jaar geleden gereviceerd zijn, nog geen idee in hoeverre of wat er precies aan gebeurt is.

Op wat voor verbruik moeten we ongeveer rekenen?
Groet, Paco

ex T3-owner, stiekum op zoek naar een nieuwe..
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2061
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 858
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Erik Middel »

1:6 in de bergen. Ik heb mijn brandstofverbruik voor mijn rondje Italië maar even niet uitgerekend, anders zou ik het misschien wel nooit weer doen en dat is jammer.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Gurt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 240
Lid geworden op: 01 sep 2015 16:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Gurt »

Wij hebben ook een 2.0CU. Genieten hoor :) Gaat prima mee met het verkeer zolang je niet links wilt rijden.
Benzineverbruik is een dingetje en dat was het wel zo'n beetje.

Geert
Groeten Geert,

en soms Simone
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Links rijden gaat ook prima...... :mrgreen: in het Verenigd Koninkrijk maar inderdaad als je snel wil rijden zal je wat anders moeten kopen verbruik tussen de 1 op 7 en 8. Heb er nu ruim 15.000 km mee gereden zonder noemenswaardige problemen waaronder Zweden, Duitsland, UK, Frankrijk, België, Luxemburg en nergens is het land zo vlak als in Nederland dus geen probleem met heuvels en afdalen als je de tijd hebt en anders toch maar wat anders kopen
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Steven V »

het snel rijden in heuvels / bergen is volgens mij vooral een gevoelskwestie. Is in tijd net zo belangrijk als 110 kmph of 130 kmph rijden op de snelweg. Die bus komt er echt wel bij op, is gewoon een kwestie van terugschakelen en de motor lekker toeren laten maken. En nee, dan gaat het niet snel meer, maar dat is vooral irritant voor snellere wagens achter je. Daar let ik altijd goed op en laat ze er langs, zo snel als dat verkeertechnisch kan. Ik rij dus met veel plezier dwars door de Alpen, Pyreneeën en over de 'Mollemabult'. [[thumbup]]
Dropmans
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2016 11:16

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door Dropmans »

Nou, afgelopen weekend wezen kijken bij de 2.0 CU. Wat een geluid hé !! Tof [[thumbup]] [[thumbup]]

Motortje startte alleen niet in 1 x . Had drie keer wat aanmoediging nodig voordat hij startte.
Verkoper vertelde dat dit altijd zo was. Iets met vocht en wat corrosie wat schoon gemaakt moest worden.
volgens hem, als hij eenmaal liep dan bleef hij lopen, het starten was alleen nooit in 1x.

Nu herinner ik mij dat mijn vader (destijds, jaren 80) af en toe wel eens de verdeelkap er uit haalde en deze schoon maakte en inspoot met vochtwerend middel, en dat het daarna weer een jaartje goed ging.

ik snap dat niemand een glazen bol heeft, maar zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn? Of is het "wishfull thinking" en zijn er andere mogelijkheden die dit beeld geven?
Groet, Paco

ex T3-owner, stiekum op zoek naar een nieuwe..
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2477
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 2.0 luchtgekoeld

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je zegt het zelf al... Als je de verdelerkap schoonmaakt ben je er een jaartje vanaf. Als een verkoper dat niet even doet voor verkoop maar hij weet het wel te vertellen..... Warm startte die ook niet in 1 keer? Je had natuurlijk gelijk even de verdelerkap eraf kunnen trekken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie