motor slaat op hol

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt toch je rijgedrag afstemmen op je specificaties? Maar als je nog een maandje hebt, zou ik wel een beetje voortmaken met een keuze.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Olaf »

Snelste en makkelijkste is terug bouwen naar 1.6td met een revisiemotor. Hier kan je rustig meer toeren mee draaien en bij normaal gebruik en goed ondehoud( ook het koelsysteem!) weer goed voor 100.000 of meer kilometers .
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Steven V schreef: 17 jul 2017 11:47 grotere achterwielen!
Dat was al een paar geschreven Steven :D
Komt niet door lijkt het.

Theo
benny p
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mei 2017 11:48

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door benny p »

Bedankt weer voor de reacties.
Over het rijgedrag aanpassen en de grotere achterwielen, dit heeft toch geen effect als je in frankrijk/spanje berg opwaarts gaat? ik moest altijd terug schakelen naar zijn 3 en op sommige stukken zelfs naar zijn 2, dan maakt de motor veel touren, heeft dit door de korte versnellingsbak direct effect qua schade?

wel heb ik alle informatie van jullie goed in me opgenomen en de keuze gemaakt dat ik de camper te leuk vind om weg te doen!

Ik heb nog wel een vraag qua carroserie, wat zijn de funeste delen waar ik op moet letten? een goede motor in een slechte body schiet natuurlijk ook niet op.
Waar er nu nog roest zit is op wat lasnaadjes, onderkant schuifdeur op de hoekpunten, aantal plekken onder de raamrubbers, bijrijderstoel waar je, je voeten plaatst. Lijkt mij niet echt funeste plaatsen en wat makkelijk zelf te behandelen is?
De draagbalken zien er nog goed uit en zit er geen/weinig roest op.

Gr Benny
Groeten Benny
benny p
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mei 2017 11:48

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door benny p »

Goedemorgen allen,

Laatste update, de camper heeft van de week afscheid genomen bij garage A en is opgehaald door Holthuizen voor een volledige revisie.
Ik hoop dat de kosten enigzins meevallen maar ik zal blij zijn als ik straks eindelijk weer gebruik kan maken van mijn camper.
Mijn term van 10weken aan boord van het schip zitten er volgende week op dus dan is het hoogst tijd om weer lekker te genieten en er met de camper op uit te gaan.

Bedankt voor alle tips, informatie en over het meedenken van problemen en oplossingen! Echt super!

Met vriendelijke groet,

Benny
Groeten Benny
benny p
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mei 2017 11:48

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door benny p »

Goeden avond,

De 1900TD motor is weer bijna klaar om te rijden alleen nu zit ik nog met de versnellingsbak.
Holthuizen besteed dit normaliter uit aan T.Vos maar hij is helaas op vakantie en andere die ik heb benadert kunnen ook niks op korte termijn voor mij betekenen.

Origineel zat er een ABS voor een 1600TD onder, nu heb ik 3 opties via een handelaar in venlo.
- 3H (5bak) 950 euro
- AAP (5bak)normaal voor tdi 2000 euro
Voor deze beide moet er nog wel een overbrenging worden toegepast naar 5 versnellingen wat 350euro kost.
- DU (4bak) 750 euro.

Bij alle drie gaat het om een inruil met mijn huidige bak.
De beste maar ook de duurste is de AAP bak, wat ik heb overwogen maar dit toch niet wil doen aangezien er op alle bakken geen garantie op zit.
De handelaar zit ook al wat langer in het vak en hij zei dat er tussen de 3H bak en de DU bak niet veel verschil in zit. De 3H is officieel voor de 1600TD dus in combinatie met de 1900TD moet je bij die ook snel overschakelen wat niet veel verschil in touren zou uitmaken.
Hij stelde de DU bak voor omdat je daar in de bergen nog genoeg trek kracht mee hebt en qua touren mooi onder de cruciale frequentie zit.

Door zijn verhaal ben ik het meest geïnteresseerd in de DU bak, alleen is dit wel een benzine bak met 60 kw. De 1900TD zal ongeveer 85kw leveren na schatting. Mijn vraag; zal dit een goede combinatie zijn en is het zoals hij het zegt een kwestie van bak omwisselen ondanks dat de een benzine is en de motor een diesel is?

MVG,

Benny
Groeten Benny
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Theo Postma »

ik zal wachten op dhr Vos en daar mijn geld heen brengen.

Theo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Ewout »

Wat een idiote prijzen, helemaal eens met Theo
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maar als je nu een bak voor een TD hebt, zou ik niet weten waarom je een andere bak wilt... :roll:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ewout schreef: 16 aug 2017 20:45 Wat een idiote prijzen, helemaal eens met Theo
De prijzen zijn eerder laag, revisie ga je al uit van 1000+, VAG ruilbak koste ook zo'n 2000.... Voor de gevraagde prijzen en geen garantie geeft het verhaal mij geen goed gevoel. Dat is misschien wat Theo bedoelt, wacht ff tot Tonnie terug is of ga naar iemand die wel 'waar voor jouw geld' levert.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
benny p
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mei 2017 11:48

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door benny p »

Ik vind het ook erg duur maar dit is de enige oplossing. Tonnie is op vakantie en zit tot november vol.. Dan was het geen probleem geweest om te beslissen.

Vandaar dat ik nu aan de goedkoopste optie (du bak) zit te denken zodat ik er deze zomer toch nog gebruik van kan máken.

Maar is dit überhaupt wel mogelijk ivm benzine bak.

Mijn oude bak is volgens Tonnie en de verkoper geen optie om door te blijven rijden. Ja dat kan maar dan max 60kmh..

Benny
Groeten Benny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Coen »

Wat ik niet begrijp in het hele verhaal is dat in het eerste bericht er sprake is van een 1600 td(i). Na revisie is dit een 1900TD geworden :he!!!:
Ik neem aan dat je nu een 4-bak hebt en dat de ombouw naar 5-bak bij de handelaar in Venlo (wiens naam vermoedelijk begint met een H)
350 kost. Maar waarom hou je de ABS-bak niet met grotere wielen? En kijk je eerst eens hoe dat rijdt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoe maak je van een 4bak een 5bak? Dat stukje snap ik niet, wordt bedoeld om in de 5bak het differentieel aan te passen?

Als je van de standaard 185/80/14 naar 195/75/16 of 215/75/15 gaat scheelt dat ca. 7% (90 km/u wordt 96 km/u)

Frank Booten al geprobeerd? http://www.getriebeteilehandel.homepage ... /home.html
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik kan de ABS-bak niet vinden. ABH is er wel voor een 1.6TD...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door Coen »

RoonT3 schreef: 17 aug 2017 06:52 Hoe maak je van een 4bak een 5bak? Dat stukje snap ik niet, wordt bedoeld om in de 5bak het differentieel aan te passen?
Ombouw van het schakelsysteem?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
benny p
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 mei 2017 11:48

Re: motor slaat op hol

Ongelezen bericht door benny p »

De camper met vast hoogdak heeft een abh bak (verkeerd gelezen dus geen abs) er zit een 1900td in. Voor mij is een vier bak ook goed maar met de 5bak kan je op lagere touren rijden in de hogere versnelling. Het ombouwen schijnt niet lastig te zijn alleen moet het schakelmechanisme worden vervangen (400euro).
Het liefs hou ik mijn eigen bak en laat die ombouwen/reviseren alleen wil ik niet nog een maand wachten.
Iemand ervaring met de handelaar uit Venlo? Naam is inderdaad met een M. Klinkt alsof hij er ook veel van af weet maar volgens Holthuizen echt een handelaar vandaar de hoge prijs als het gewenste schaars is.

Benny
Groeten Benny
Plaats reactie