Diesel startmotor loopt mee op vliegwiel

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Diesel startmotor loopt mee op vliegwiel

Ongelezen bericht door yuli »

Hallo sleutelaars,

Ik heb een dieselhuis en een diesel startmotor ('82) op een luchtgekoelde 4 bak en benzineonderblok (KR). Nu zit de startmotor bij mij vrijwel direct tegen het vliegwiel (G60), vrijwel geen speling en dit is een probleem. Het vliegwiel van een G60 is als het goed is gelijk aan die van een TDI (denk ik).

Problemen waar ik tegen aan loop;
- Mijn startmotor behuizing raakte (net) een stukje de drukgroep, dit heb ik opgelost door klein stukje weg te dremelen van de behuizing.
- De startmotor tandwiel zit strak tegen de tanden van het vliegwiel. Dit resulteert in een hoop klikken maar niet draaien. Het is me wel gelukt de startmotor rond te laten gaan maar dan blijft die vervolgens mee draaien. De werking van de startmotor buiten de bak getest en is dan correct.

Nu zie ik dat er twee typen diesel startmotoren zijn die van 82 oud type zoals ik nu heb en ik zie een type na '85. Het eerste verschil wat ik zag was de hoek de een 38 graden en de ander 40 graden. Maar wellicht zijn er meer verschillen en had ik beter een andere type kunnen gebruiken?

Is het anders een optie om eventueel met wat opvulringen de afstand te vergroten? Ik zit natuurlijk wel met de fels rand waar ik niet overeen kan.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Diesel startmotor loopt mee op vliegwiel

Ongelezen bericht door yuli »

Ik heb het opgelost door 3 carresorie ringen per bout tussen startmotor en bak geplaatst. Dit gaf een speling van 4 mm en dit was genoeg om het probleem op te lossen.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Diesel startmotor loopt mee op vliegwiel

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Hm raar 5 jaar geleden had ik hetzelfde probleem. Ik branden mijn startmotor door in de drome in frankrijk en daar zaten idd 2 alu plaatjes achter van ongv 4 mm. Sta nu weer in de drome dus puur toeval ;) nieuwe startmotor die ik toen hier monteerde bleef ook meedraaien op de startkrans. Heb uiteindelijk de bus elke keer aangeduwt pp weg naar huis en het toen op laten lossen door de garage maar vraag me nu ook af waarvoor die plaatjes er dan gezeten hebben ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Diesel startmotor loopt mee op vliegwiel

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi dat het opgelost is. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie