Oververhit CU blok?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door jappie »

Luchtgekoelde 2.0 CU motor. Volgeladen T3 campertje. Gisteren bij een graad of 30 *C zo'n 250 km gereden op de snelweg, 80 km/u gemiddeld. Olielampje ging af en toe wel aan in een bocht, dus ik vermoedde beginnend laag oliepijl en dacht die thuis wel bij te vullen. Bij de laatste ronde bocht viel de kracht uit de auto weg, gas geven ging moeizaam, motor kwam niet in hoge toeren. Dus snel een afslag eerder genomen - bijna thuis - en laatste 3 km binnendoor gereden op lage snelheid en toeren. De laatste straat viel ook de rembekrachtiger weg. Huis gehaald.

Ik heb de motor af laten koelen en 's avonds nog eens proberen te starten. Het draait en loopt wel, maar als ik geen gas geef, slaat hij af. En geef ik wel gas, dan loopt het 'trommelig'. Rembekrachtiger is ook niet terug.

Ik hoop natuurlijk dat de schade meevalt, maar vrees het ergste. Waar kan ik thuis nog naar kijken, wat kan ik meten om te achterhalen wat er kapot gereden is? Of ben ik klaar voor revisie of ander motorblok?

Groeten,
Jasper
Laatst gewijzigd door jappie op 20 jun 2017 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Olaf »

Slang naar de rembekrachtiger of rembekrachtiger zelf lek. Hier zuigt hij nu valse lucht aan wat het slechte lopen verklaard.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door jappie »

Inderdaad! De Y-splitsing vlakbij de inlaat van de motor is lek. Het ventiel iets verderop in de slang werkt ook niet meer, kan ik gewoon 2 kanten op blazen.

Groeten,
Jasper
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Olaf »

Door de valse lucht loopt hij veel te arm en wordt hij te heet. Hopen dat de schade meevalt. Ik zou ook de motorolie en filter vervangen.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Coen »

Watertemperatuur bij een CU :shock:
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Olaf »

Lezen.....
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door jappie »

Slang en ventiel vervangen en motor loopt weer als vanouds. Bedankt Olaf, spot on!

Temperatuurmetertje ga ik me eens even in verdiepen, moet toch niet moeilijk zijn. Scheelt wellicht wel een hoop kopzorgen tijdens rijden op n warme dag.

Groeten,
Jasper
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Olaf »

Top [[thumbup]]
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door wouth »

jappie schreef: 21 jun 2017 11:12 Slang en ventiel vervangen en motor loopt weer als vanouds. Bedankt Olaf, spot on!

Temperatuurmetertje ga ik me eens even in verdiepen, moet toch niet moeilijk zijn. Scheelt wellicht wel een hoop kopzorgen tijdens rijden op n warme dag.

Groeten,
Jasper
WAT voor slang heb je gebruikt?? Is hij hitte- en benzine-bestendig??
En klapt hij niet in elkaar als er vacuum wordt getrokken??
Ik ben n.l. al een tijdje op zoek!
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Henk van Anrooij
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 okt 2012 21:53

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Henk van Anrooij »

Wat gek, ik heb nagenoeg hetzelfde probleem gehad met mijn bus (2.0 CU LBX)
Terugkomend uit Frankrijk inhouden en tikken achterin. Dat rijdt niet lekker ontspannen.
Eenmaal teug in Nederland bus weggebracht voor een APK en liep het motortje weer keurig rond.
Voor de zekerheid nog een VW T3 specialist naar laten kijken en die heeft de bedrading van bougies en dergelijke gecontroleerd en een nieuwe. Acuumslang. Motortje liep weer als vanouds.
Eenmaal weer op weg naar Frankrijk begin het inhouden weer. Bij Breda de weg af en de anwb gebeld.
De motor rook een beetje naar brand en voelde erg warm (heet) aan. Mannetje van de anwb schudde meewarig het hoofd. Dit gaat em niet meer worden. Bussie weggesleept en met een leenauto verder gereisd. Bussie is naar een VW T3 specialist gebracht en die constateerden een kapot krukaslager. Dat betekent een dure revisie. Motor is er inmiddels uit en gaat binnenkort weg voor een revisie. Tot ik dit bericht las. Het zou natuurlijk HEEL veel geld schelen als het zou gaan om een lekke slang en valse lucht.
Ga de garage gelijk vragen of ze daar nog eens naar willen kijken.
Bedankt voor het delen van deze informatie.

Henk van Anrooij
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Heel nebalgrijk... natuurlijk. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door jappie »

Ter aanvulling... Enkele weken later liep de motor nog maar op 3 cilinders. Compressie van cilinder 3 is precies 0. Zou het één hebben kunnen leiden tot het andere?

Inmiddels staat de auto alweer een jaar stil. Destijds heb ik de klepstoters e.d. gecontroleerd en opnieuw met olie gevuld (ik ben de terminologie alweer vergeten, hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel). Dat mocht niet baten. Bougie van cilinder 3 zit ook volledig onder de olie. En voordat deze cilinder volledig weg viel maakte het blok de laatste kilometers wel veel meer herrie.

Morgen ga ik het blok eindelijk eens onder de auto vandaan proberen te halen!

Oftewel, ik trek mijn conclusies: lekke slang -> te arm mengsel -> oververhit -> slijtage opgelopen -> slang gefixt, verder rijden -> slijtage is verder gesleten -> +/- 200 km later cilinder 3 weg...

We zullen zien, kleppen of cilinderveren, dure revisie of toch een beetje geluk?
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Oververhit CU blok?

Ongelezen bericht door wouth »

Tsja Jappie,
ondanks mijn enthousiasme vwb de CU-motor vind ik de aansluiting van het remvacuum bij de 3e cilinder echt een domme zet van VW.
De 3e cilinder krijgt namelijk de minste koellucht, gaat ook altijd als 1e stuk en tot overmaat van ramp wordt daar dan ook nog eens het remvacuum op aangesloten! Op het rechter spruitstuk was m.i. beter geweest.

Ik denk dat jouw conclusie-stappen correct zijn.

Succes met de wederopbouw! [[thumbup]]
I am Wouth and I approve this message
Plaats reactie