Motor wordt te heet

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

Hallo allemaal!
Wij zijn na twee weken terug uit frankrijk. Ging goed, maar met problemen. Op het moment dat ik vertrouwen begon te krijgen in alle reparaties van deze lente hoorde ik een paar tikken (oververhit? zuigers?). Meteen stil gezet, maar zag niets geks. De gekkigheid begon wel op dat moment.

Motor wordt heel heet na start met veel rook (bougies stuk?) en pas nadat de verwarming aan slaat (zie mijn post TIP) daalt de temperatuur weer. Nog heel wat kilometers gemaakt en thuis gekomen, maar er is wel wat aan de hand natuurlijk.

Ik snap niet helemaal wat er aan de hand is. Hij koelt dus alleen als die verwarming aan staat. Betekent dat dat er een ventilator stuk is? En klopt het dat de verwarming pas na een aantal minuten aan slaat? Laatste stuk naar huis heb ik de motor de hele tijd (4,5 uur) laten lopen omdat ik hem niet meer uit wilde zetten. Als ik de motor uit zet duurt het weer even voor die verwarming aan gaat en in die tijd knippert het olie temperatuur lampje al. Met de nodig stress en schietgebedjes als gevolg. :(

Wie heeft er wat input voor me? Dan kan ik daar mee bij mijn garage beginnen te zoeken naar het probleem.
En andere vraag: wie weet er een goeie VW T3 man rond Mijdrecht :D

Veel dank weer!
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5454
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een volle fles butaangas was toch belangrijker? :-?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door Mitch »

Volgens mij zegt het wel iets als je verwarming wel je motor koelt maar de normale koeling niet.

- thermostaat verstopt, volgens mij is stuk altijd open.
- radiator verstopt
- aanvoer/retour buis naar de radiator verstopt

Alles vervangen: ca 500,- en een paar uur sleutelen. Heb je gelijk 17 liter koelvloeistof en RVS buizen.

Groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

@Michel, tja, toen wel ;) Voor alles is een tijd.

@Mitch, thanks! Daar ga ik even naar kijken dan.

[[thumbup]]
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
rick
Bus guru
Berichten: 5215
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door rick »

Kan het zijn dat je wat termen door elkaar haalt?

bougies ------ verstuivers
verwarming - radiateurventilator

De radiateurventilator kan ook aanslaan nadat de motor is uitgezet. Dat is niet ongewoon onder hete omstandigheden.
Een olielampje dat gaat branden nadat de motor is uitgezet heb ik nog nooit van gehoord.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

@rick Ik bedoelde: de motor uit en daarna weer aan.
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1296
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door Coen »

Knipperen olielampje bij opnieuw starten is normaal. Zelftest van het systeem.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door wouter »

Je schrijft dat de motor te heet wordt. Hoe heb je dat gemeten? Heb je een olietemperatuur meter? Kijk je op het dashboard naar de watertemperatuur? Als je alleen de motor kunt koelen met de verwarming aan, heb je ook de radiateur gevoeld achter de gril? Wordt die warm?

De ventilator achter de radiateur gaat alleen aan bij zware belasting, niet bij een goed koelsysteem (zoals Mitch schrijft: goede buizen, nieuwe radiateur & een werkende thermostaat).
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

@coen, dat snap ik ;)

@iedereen
Hij is bij de garage geweest. Eerst heeft ie de thermostaat vervangen (was niet het probleem, was wel aan vervanging toe, dus mooi).

Er bleek geen massa te staan op de koelventilator (wel plus, geen min) en die deed het dus niet/meer.

Nog wel wat veel rook bij koude start, daar kijken we later naar.

Nu rijdt ie iig weer voor volgend weekend. [[toast]]

Dank voor alle reacties!
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Roerdomp schreef: 08 aug 2017 21:07 Een volle fles butaangas was toch belangrijker? :-?
:buiken:

Vraagje bedoel je met "verwarming" de koelventilator achter de radiateur ? Die zoals je zelf zegt in je eerste post wel aansprong tijdens het rijden. En heb je het verbuik van de koelvloeistof al opgelost of speelt dat ook nog?
Rookt hij alleen de eerste paar minuten na starten of ook als je er zeg een half uur mee gereden hebt?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

Hoi Sjoerd,

Nee, met verwarming bedoel ik de verwarming die je normaal aan zet als je het koud hebt. Die warmte komt van de motor en als je de verwarming aan zet gaat die warmte dus weg bij je motor en kan ie zichzelf beter koelen.

Nou, ik heb vandaag geleerd dat dat reservoir links van je oliepijlstok een overloop is en niet het eigenlijke reservoir. Ik was dus steeds die aan het bijvullen. Met die ene die onder de motor"kap" zit was niets mis en stond netjes tussen min en max. Je bent nooit te oud om te leren... Maar je hebt wel kans dat door die te hoge temperatuur de motor het overschot gebruikte om te koelen. Ik weet het ook niet. Dat deel van de motor, plus het hele verwarmingsstelsel, plus elektronica / electriciteit, daar heb ik nog niet genoeg op gegoogled en geyoutubed om daar iets van te snappen. Stap voor stap he.
Roken doet ie alleen als ie net wakker is. We lijken op elkaar. Na een minuutje is dat wel weg. Maar toch denk ik dat het minder was voor mijn trip.

[[thumbup]]
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

A nu snap ok het.
Die verwarming geeft pas warmte als je blok op temperatuur komt en verwarmt rijwind vanuit de voorgril dit duurt dus even voordat het systeem op warmte is.

Je hebt idd een overloop tankje bij het kleine service luikje. Het tankje zelf rechts achter de accu moet helemaal vol zitten (dus geen min max verhaal) als je wilt dat het overloop tankje correct werkt. Bij warme motor zet de koelvloeistof uit richting het overlooptankje en als er geen lucht in het hoofdtankje zit word dit ook weer teruggezogen hierna toe bij koude motor.

Als het dus uit je overloop tankje verdwijnt kan je nog steeds een lekkage hebben. (Tenzij je motor warm is) dus controleren als de auto is afgekoeld na een lange rit.

Het probleem kan nu ookal opgelost zijn doordat de motor niet meer loeiheet word doordat je ventilator op tijd aanslaat.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14984
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Motor wordt te heet

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het vaatje achter je klep waar je nummerbord ook op zit, das het overloop vaatje.
Het andere vat behoord niet leeg te staan of bij te vullen.

Theo
Plaats reactie