1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Opzich win je daar wel wat mee. Ik heb ook een zelfgemaakte ( cjhage gemaakte) versnellingsbak steun. Maar doordat mijn bak niet helemaal goed recht (in de lengte) ligt heb ik wat problemen met me homokineten/bak. Ik zit er dus ook aan te twijfelen de baksteun van tim te bestellen :p

De porsche homokineten kun je gewoon van febi bestellen in je lokale onderdelen handel 944/924 en goed opletten op de dikte. Ze moeten 34mm dik zijn ipv 32 zoals die van de bus orgineel.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Robin '84 T3 TD
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 849
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:02
Locatie: Zwolle

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Robin '84 T3 TD »

Leuk dat je jezelf in de TDI ombouw gedompeld hebt Jaap.
Ik heb alles van de sloop gehaald, lees: Voorkant van een golf 3 (1Z) met 227dkm.
V-bak van een A4 (90pk tdi) ook vanwege de juiste overbrenging.
Pasplaat, baksteun en linker motorsteun zelf gemaakt.
Motorsteun buszijde 4cm laten zakken.
Bus 3cm verlaagd met originele Caravelle veren.
Voor extra boost naar alle tevredenheid AFN verstuivers geplaatst met een powerbox en bleedvalve (max 1.25 bar turbodruk) en een afgedopte EGR.
Rij met T3 tellerbak met toerenteller, olietemperatuur meter en turbodrukmeter (alles VDO natuurlijk). Standaard startonderbreker de golf.
Verdere aanpassingen zijn een externe oliekoeler en een intercooler van een audi A6 (naast de v-bak gemonteerd). Demperloze uitlaat (Turbo dempt al) Porsche 924 homokineten.
Oh ja, de zijdezachte overbrenging geschiet d.m.v. een dubbelmassavliegwiel van een audi a6 met 130pk.
De volgende aanpassingen zijn: betere buizen voor de intercooler en afstelling van de brandstofpomp.
Topsnelheid ongeveer 155-160km/h één keer gedaan. Leuk om te weten.
Vermogen schat ik op 125PK koppel 260nm.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Je mag natuurlijk altijd eens komen kijken in Zwolle.

Succes met ombouwen.
Robin, rijd in een modified VW T3 camper.
Peugeot 308SW HDI als leasebak.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Golf Cabriolet 1.9 TDI AFN gekocht

Ongelezen bericht door Johannus »

De Cabbie staat in ieder geval bij de klusschuur. Loopt goed, rookt flink, en jawel, gekocht van een vrouw, die m zo'n 15 jaar lang heeft gereden.

Aankomend weekend ga ik beginnen met de JX te ontmantelen, om 'm uit te gaan bouwen. Hoef 'm niet direct helemaal uit de de bus te hebben, maar kaal genoeg zodat ik 'm in alle rust kan laten zakken uit de bus. Vloeistoffen eruit, slangen los, bedrading loskoppelen, aandrijfassen er tussenuit wellicht. Dat soort.

Ben nog aan het dubben welke versnellingsbak ik zal nemen: Ik heb een camper, maar geen hoogdak. Wel zwaar, maar niet een enorme puist op het dak. De verhoudingen van de versnellingen wil ik dus langer hebben dan huidig ( want JX ), maar ook niet té lang. Ik ben nu gewend om zo'n beetje 100 te toeren, omdat het busje gewoon niet graag sneller wilde, maar als ik hier lees dan 160 km/h mogelijk is, dan zal ik waarschijnlijk wel vaker de 120/130 km/h gaan aanhouden. Ik ben lui, en zou vanaf 80 wel in 5 willen rijden... op de cruisecontrol :-)


Andere optie is nog om de 4 bak te behouden, en deze te voorzien van andere verhoudingen. Daar lees ik weinig over op het internet,..
Vanuit m'n Polo ervaring weet ik: Iedereen wil een 5 bak, maar die bakjes zijn gewoon minder stevig. Als je het bij een 4 bak houd, loopt 't nooooit stuk: geldt dat ook voor de 4 bak van de T3?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door luizenbos »

Zou de 4 bak houden en er of grotere wielen en of hogere banden onder zetten kom je er [[thumbup]] ook
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Met een tdi zijn bandjes alleen niet genoeg.. bak ombouwen is stervens duur audibak geeft een mooi toerental bij 100 van 2100 toeren
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd [[thumbup]]

vind je erg dat grote onzin vind [[sad]] wat moest ik dan met mijn tdi daar had ook de standaard bak
wel met grotere rolomvang van 212,5 --- 225/60/16

tegen over van standaard van 204,71

natuurlijk zijn er luxere manieren om je voort te bewegen direct nodig nee maar ieder moet doen hij of zij in zijn portemonnee wilt doen maar om nou meteen met andere as gaan te beginnen nee

boven 110 pk kun je zorgen gaan maken maar met een beetje beleid en met geen piepende banden blijft het zaakje wel heel
mits je geen syncro heeft en het terrein in wilt
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Wat was het toerental dat je met die banden reed? Een tdi structureel 500 toeren teveel laten draaien draait op den duur niet enkel je bak aan gort. (Let op: op den duur! Het kan maar waarom niet in een keer dat beetje extra investeren) als je een beetje handig bent zijn het niet de kosten.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd

Max. vermogen 66 kW (90 pk) 4000 tpm even op gezocht :mrgreen: dat is bij top .... snelheid ik rij ongeveer 100 soms wat harder .
de banden gaven mij een verlaging van 500 afgelezen toerental . dus zeg 2800 rm :?: weet niet kan het niet meer controleren :D

jij schrijft tdi structureel 500 toeren teveel laten draaien wanneer doe je dat dan :?:

en ook schrijf je beetje extra investeren) als je een beetje handig bent moet je dus wel zijn :!: en ook kunnen doen :!: wat als je beiden niet kan .
het is wel en en hé buiten fin vlak

wat ik bedoel is dat je het voor beginner de weg moeilijker maakt hobbel eerst met de oude bak en later wanneer kennis en geld stijgt kan het later ook doen maar hoeft niet meteen [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Als jij met een orginele tdi bak bij 100kmpu 2100 toeren draait dan zegt het al genoeg als je met grotere banden 100kmpu 2800 toeren draait dan heb je het al over structureel 700 toeren teveel bij een snelheid van 100 ?
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ach het is maar net wat je wilt. Of niet feit blijft dat vag niet voor niets de toerentallen naar beneden heeft gebracht [[bye]]
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door luizenbos »

sjoerd :mrgreen:

2800 toeren was natte vingerwerk van toen --- daar moet je me niet op vast pinnen :wink:

dan praatje originele tdi bak wat is dat , had zelf over mijn 5 bak vw de originele
dit wordt Babylonische spraak wisseling .

ik kap ermee :buiken: dit werk niet zonder woordelijke toelichting [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

luizenbos schreef: 20 sep 2017 15:36 dan praatje originele tdi bak wat is dat , had zelf over mijn 5 bak vw de originele
dit wordt Babylonische spraak wisseling
1 een bak met de juiste overbrenging
2 Dat maak jij ervan.
3 Idd laten we ermee kappen hier schiet niemand iets mee op. [[thumbup]] :buiken:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Maar blijft dat je een diesel niet structureel teveel toeren kunt laten maken, tenzij het maximumtoerental niet begrensd is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Heren heren,..

De reden dan een JX zo veel toeren maakt bij 110 km/h is simpel: Het blokje heeft niet zoveel vermogen, noch koppel om de boel vooruit te stuwen. Een T3 heeft een best frontaal oppervlak, en is in mijn geval nog best zwaar ook. Een JX is een ouderwetse, simpele, turbodiesel die toeren moet maken om vermogen te kunnen leveren: De turbo moet opspoelen, en méér omwentelingen = meer verbrandingsenergie = meer vermogen. Flink toerenmaken vind het blokje ook niet zo'n probleem, want 1.6 liter = korte slag, redelijk vierkant blokje.

Bij een TDI, (AFN in mijn geval ) is het maximum koppel al veel eerder aanwezig. Onderin de kelder is er reeds een schip met koppel beschikbaar. De motor hoeft géén toeren te maken om vermogen te leveren, en in het geval van de AFN zit er ook nog eens een variabele turbo op, zodat ie wat hoger in toeren nog steeds ordentelijk druk kan leveren (zonder dat 't te veel wordt). Toerendraaien is dus niet nodig, en omdat het een 1.9 betreft, met een langere slag ( niet vierkant ), is het ook niet wenselijk om veel toeren te draaien. De zuigersnelheid is veel hoger bij het zelfde toerental, in vergelijk met een 1.6.

Lang verhaal nog langer: Een 1.6 JX TurboDiesel en een 1.9 AFN TDI zijn twee verschillende motortypes, met elk hun eigen karakteristieken. Met de standaard onaangepaste bak draait een 1.9 TDI prima,. maar niet optimaal: Als de bak (te) kort is, is het koppel wat een TDI zo fijn maakt, slechts over een beperkt stukje van de snelheidsbandbreedte beschikbaar, en draait de motor bij bijvoorbeeld 110 km/h méér toeren dan strikt noodzakelijk.

Veel toerendraaien: Het kan prima, de motor kan het aan, maar: Het is niet zo voordelig aan de pomp, je hebt minder profijt van het koppel (als is, met een korte bak, het koppel aan de wielen wel nog een stuk groter! ) en de geluidsproductie is ook méér dan noodzakelijk.

Wat we niet moeten vergeten: Er zijn veel, heel veel verschillende zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Een Caddy (hier boven aangehaald) is veel lichter, met een gestroomlijnder uiterlijk ), dus met exact dezelfde motor zal deze een andere bak hebben dan bijvoorbeeld een Sharan. Ook zal de vergelijkbare Touran, wederom, een andere bak hebben dan de vormgelijke Caddy. Omdat een Caddy minder op comfort, maar meer als 'werkpaard' wordt ingezet.

Ik ben nog zoekende naar de ideale combinatie. Flipped Audi Bak, of toch origineel 4-bak verlengd? Dat een omgebouwde T3 5bak niet ideaal is, begrijp ik reeds: Het koppel van een AFN is gewoon te veel voor dit type bak. Een Audi bak is in principe voor de AFN geschikt, want ook zo geleverd.

Het optimum bereiken: Kan, maar tegen welke kosten?
Om te komen tot de perfecte bak voor mijn bus, kan ik niet naar de verhoudingen kijken zoals gebruikt bij bijvoorbeeld de AFN motor in een Golf of Passat, want deze auto's zijn 'personenauto's' en veel lichter/minder windgevoelig. Een Sharan is al beter, want groter en lomper, maar toch. Ik vermoed dat ik het beste een bak kies waarbij de cruisesnelheid van 110 à 120 rond het ideale toerental zit. Dat zal een relatief korte TDI bak zijn dan denk ik.. 160 km/h hoef ik niet te rijden met de bus (dan vliegt m'n dakje weg), dan vind ik het fijner om snel aan de 120 km/h te zitten.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Inderdaad jij weet in elk geval waar je het over hebt :wink:
Echter zal een tdi in jou geval een afn een onaangepaste bus bak op den duur opvreten. Een 90 pk zal nog wel goed gaan maar ook dat is niet ideaal. En een tdi is gewoon niet gemaakt om hoge toeren te draaien wat uiteindelijk ook zijn weerslag op het blok zal hebben.

Kijk eens bij vw Winkler wat zo'n aangepaste busbak kost vandaar mijn voorkeur voor een audibak ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Winkler schijnt zeer prijzig te zijn, maar dan nog: Een Audi bak pik je zo van de sloop voor bijna een appel en een ei.

Ben benieuwd welke combinaties er hier bekend zijn, en hoe de verhoudingen bevallen:
Wat voor blok heb je (motorcode) + vermogen en welke bakcode heb je er achter hangen ( hoort die bak ook bij de motor? en in welke auto lag deze combinatie?)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie