1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

1z 90 pk uit Audi a4 met cpc 5bak voor de 1z uit Audi a4 de bakken van de 1z hebben een langere 1 en 2 tov afn bakken waardoor optrekken met zware last makkelijker gaat. Dus ook geschikt voor een afn.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Laat ik het iets ander stellen:

Het vermogen dat benodigd is om de bus met circa 100 km/h tegen de wind in te duwen, is bij de JX pas beschikbaar zo rond 4000 toeren.

Afbeelding

Die zelfde hoeveelheid vermogen is bij een TDI ( voorbeeld AFN ) reeds bij 2000 toeren beschikbaar:

Afbeelding

Zou je met exact dezelfde bak dus 100 km/h rijden, dan heeft de AFN bij 100 km/h en circa 4000 toeren dus vermogen te over.

Maar het surplus aan vermogen is niet de enige reden dat een 1.9 TDI liever minder toeren draait dan een JX. De zuigersnelheid van een 1.9 lange slag is ook echt wel van belang.. Die 'iets' grotere slag zorgt wel voor een veel hogere zuigersnelheid. Dat geeft inwendig een hoop verlies: Een blokje aluminum dat je met 1,5 keer zo hoge snelheid heen en weer slingert, 'kost' gewoon meer energie.

Jij (hylkeanne) rijdt een hybride blokje? (als in: samengesteld motortje? 1.7 TDI?) Dat is wel gaaf! Frankenstein hou ik wel van :-)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kijk, nu is het weer helder... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Ik hoop 't :-)

't is ook niet de bedoeling 'gelijk' te krijgen ofzo: iedereen mag voor zich zelf beslissen wat ie het beste vind voor zijn bus.

Anyhoe: De originele bak ( 4 bak ) ABH, draait bij

RPM: 4000
Rolomtrek: 1987mm (bandenmaat: 185R14)
51kW 70Pk
JX
ABH
Diff: 5,43 km/h-4
1 3,78 23,23
2 2,06 42,63
3 1,23 71,40
4 0,78 112,59

Hier in, verhoudingen, differentieel, en behaalde snelheid.
Wat dan redelijk klopt qua topsnelheid ( zoals ik deze ervaren heb: heel veel harder gaat (ging!) het echt niet


RPM: 4000 - 2500
Rolomtrek: 1987mm (bandenmaat: 185R14)
66kW 90Pk
1Z
CPC (Audi A4 I presume)

Diff: 3,889 km/h-4 - km/h-2,5
1 3,500 35,04 - 21,90
2 1,842 66,57 - 41,61
3 1,156 106,08 - 66,30
4 0,838 146,33 - 91,45
5 0,683 179,54 - 112,21

Komt al meer in de richting: de schuingedrukte getallen zijn bij 2500 RPM. Cruizen bij 2500 rpm lijkt mij wel mooi. De topsnelheid ( ik ga even uit van 4000 RPM, dat ie dat zou halen in 5 ) vind ik echter wel wat hoog: Denk niet dat ie het haalt, en als ik kijk naar de 4e versnelling: doortrekken in 4 om flink gang te krijgen, zou bij 135 ook wel mogen stoppen.

RPM: 4000 - 2500
Rolomtrek: 1987mm (bandenmaat: 185R14)
EHV
Diff: 3,700 km/h-4 - km/h-2,5
1 3,778 34,12 - 21,32
2 2,176 59,23 - 37,02
3 1,429 90,19 - 56,37
4 1,029 125,25 - 78,28
5 0,838 153,80 - 96,13

Lijkt ook wel goed: top snelheid van 153 ( ga ik vanuit dat haalbaar is ), en redelijk korte versnellingen tot aan de 4. De 5e werkt dan echt als overdrive. Maar denk dat dit toch uiteindelijk 'wat aan de korte kant' zit.

Puur op gevoel lijkt mij een bak iets korter dan CYP passen bij een 1Z in een T3: Een Audi A4 waar deze uit komt heeft toch wel een veel betere stroomlijn dan een T3. En is veel lichter.

Dus, even zoeken: Sharan/Alhambra, lompe grote personen MPV van VW/Seat. Ook geleverd met AFN Blok ( overdwars, dus bak is niet bruikbaar)

RPM: 4000 - 2500
Rolomtrek: 1987mm (bandenmaat: 185R14) (ik ben hier even uitgegaan van de bandenmaat van de T3, niet van de Sharan).
AFN Sharan/Alhambra
DJY (querbau)
Sharan
Diff 4,24 km/h-4 - km/h-2,5
1 3,58 31,42 - 19,64
2 2,05 54,86 - 34,29
3 1,35 83,31 - 52,07
4 0,92 122,25 - 76,41
5 0,67 167,87 - 104,92




Wat een feest... wat een feest... Waarschijnlijk wordt het gewoon een bak die qua prijs en 'verwachte betrouwbaarheid' in de buurt komt van mijn budget, maar 't is wel leuk/goed om eens uit te zoeken wat wel en wat niet past. De DWE/DJE/DDZ bakken zitten nog het mooist in de buurt van de Sharan, de DVZ/DHY komen ook in de buurt. ( ja, ik heb een heel excelletje gebouwd)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door luizenbos »

1.9 1y motor met turbo
5 bak ABH standaard

Nog zonder nog de grotere banden tja :buiken: dat vond die niet echt fijn daarom grotere banden later :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Johannus schreef: 22 sep 2017 12:41 De DWE/DJE/DDZ bakken zitten nog het mooist in de buurt van de Sharan, de DVZ/DHY komen ook in de buurt. ( ja, ik heb een heel excelletje gebouwd)
Daarom heb ik een DJE bak op de kop getikt [[thumbup]]
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Leuk om te zien heeft de cpc nou de hoogste snelheid bij 2500 toeren in zijn 5 dus in theorie de minste toeren bij 100? (Ideaal om te cruisen) :mrgreen:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Hmm.


Versnellingsbakken en verhoudingen: Even om het even.

Vandaag een nuttig dagje gehad: ben de JX aan het voorbereiden geweest voor een reis naar de eeuwige jachtvelden. Lees: Alles los halen om het blok uit de bus te laten zakken.

Resterend:
Motor:
- Koudestartversneller
- Motorsteun links
- Motorsteun rechts

Bak:
- Aandrijfassen
- Schakelmechaniek
- Koppelingscilinder
- Baksteun

----

De motor heb ik zover kaal gemaakt:
- Uitlaat tot aan turbo eraf
- Inlaat tot aan turbo eraf
- Brandstofleidingen tot aan filter eraf
- Alle waterslangen eraf
- Alle snoertjes eraf
- Accu eruit, inclusief alle surplus bekabeling van standverwarming extra accu etc etc etc
- Dynamo + steun + waterpomp eraf

Oliefilter heb ik voorals nog laten zitten. Maar olie is eraf, en olie-vulbuis is er ook vanaf.

Aan de onderkant is de motorbeschermingbeplating eronder uit, en is er nu vrij zicht op de grond vanuit het motorruim.

Enige wat ik echt gesloopt heb, is de vacuumpomp. Ik wist al dat het een bros pijpje is ( had het hier op het forum al eens gelezen ), maar helaas was het stukje slang toch echt te veel gehecht aan het stukje tule, en zei de boel krak. Gelukkig zit op het AFN blok ook gewoon een vacuumpompje.

De donor-Golf staat vlak bij de bus, dus af en toe kon ik even onder de kap loeren. Wat mij vooral opviel is de hoogte van het blok rond het klepdeksel: Het inlaatspruitstuk is veel hoger, en met de EGR klep/regeling wordt het nogal groot en lomp daaro, in die hoek in de bus.


Vragen aan u allen:

- De koude start versnellerkabel heb ik niet meer nodig, maar om nou 'knip' te zeggen vind ik zo bot: hoe demonteer ik die eenvoudig? Diesel pomp eraf?

- De pasplaat tussen bak en blok: Is daar een ander adresje voor dan enkel die Tim uit Engeland? Of is er ook een Nederlandse of Duitse variant?

- Het blok moet wat zakken, en iets naar voren: Hoe bewerkstellig je dat? De motor rust met twee motorsteunen in een soort oren, die vast zitten op een soort 'dragers': Twee buizen die onder de bus vast zitten. Laat je de dragers zakken? of bewerk je de oren aan de draagbuizen?

- De olievulpijp, en de oliepeilstok: Die wil ik liefst weer gewoon terug hebben: Komt dat een beetje okay uit als het blok in z'n geheel 4 centimeter is gezakt? Of kan ik net zo goed een blindplaatje op het carter zetten, en vullen via de vuldop in het klepdeksel? Die vuldop in het klepdeksel, daar kom ik toch niet vanaf, omdat het originele JX deksel volgens mij niet gaat passen..

- De waterpomp en dynamosteun: Kan ik die ook overzetten op de AFN, of ben ik verplicht de TDI poelies te gebruiken? De AFN komt uit een Golf 3 Avantgarde, dus met alles erop en eraan: airco & stuurbekrachtiging. Dat heb ik niet, en ik ben eigenlijk ook niet van plan dat (stuurbekrachtiging) er nu op te bouwen. Is het mogelijk het TDI blok gewoon te voorzien van de standaard JX waterpomp, standaard dynamo, en standaard v-snaar?

- Is het mogelijk om zonder al te veel moeite het JX inlaatspruitstuk te gebruiken, het originele luchtfilter te hergebruiken, en de intercooler buizen niet OVER het blok te leiden, maar onder het luchtfilter door richting de versnellingsbak? Ik wil eigenlijk liefst de intercooler naast de bak hangen, en niet helemaal naar de plek van de accu. De luchtmassameter in het inlaattraject kan ik wel ergens tussen filter en turbo kwijt denk ik?




Vanochtend 'leefde' ze nog:
Afbeelding

Inmiddels iets verder dan onderstaand zelfs: Slangen er ook echt uit,.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Idd de oren aan de motor dragers 4cm verlagen en 1 naar voren verplaatsen. De dynamo zou moeten passen maar misschien is het handiger hier een dynamo van een aaz voor te zoeken met multiriem. Hier kan namelijk een vrijloop poelie op die de klappen van de afn beter opvangt. Luchtfilter bak van de jx kan je achter het achterlicht schuiven lmm kan je hier gelijk op bevestigen en dan een pijp naar je Turbo. Van de turbo naar de versnellingsbak en dan terug naar het afn inlaatspruitstuk. Deze wijst dan de goeie kant op. :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Vrijlooppoelie?

Ik heb een complete Golf met AFN blok staan: Zit daar ook een vrijloop poelie op? (Multiriem sowieso). Leek mij mooier om de originele waterpomp+dynamo te gebruiken, voor de looks :-) (en ook omdat de dynamo fris gereviseerd is: nog geen 1000 km gedraaid voor de JX overleed)


*edit*
Ah,... vrijloop poelie: Google werkt fantastisch. Een zoekpagina vol met problemen :-) Maar het idee is duidelijk: poelie wordt wel aangedreven door de motor, maar niet afgeremd bij afnemend toerental.

Tja.. okay. nou.. ik kijk wel even wat ik ga doen :-)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
spridget
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 okt 2008 20:56

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door spridget »

ik rij sind anderhalf jaar met een 1.9 tdi (1Z) met orginele turbo en intercooler met "aangepaste" mechanische pomp en ASS bak en 195-80-15 achter. door de korte 1 kan ik in de 2 wegrijden. tot een km90/h is de bus vlot onderweg en vlieg snel door de 1e 3 versnellingen. ik mis alleen wat koppel rond de 100 km/h met tegenwind. toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps. top niet geprobeer maar rond de 125 op de teller word het toerental me te hoog. 110 is gevoelsmatig ook wel de max om langere tijd te rijden. wat ik merk aan het verbruik is dat het niet uitmaakt hoe ik rij (zelfs met aanhangwagen) , meestal 1:12/13 en dit geeft me het idee dat de pomp niet meer diesel kan inspuiten terwijl het meer kan verwerken.

zou graag een electrische tdi er van maken of een betere pomp met aangepaste bak
Groeten Eric

t3- td - jx
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

spridget schreef: 25 sep 2017 11:46 ASS bak en 195-80-15


toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps.
KLOPT! Fijn, een controle op m'n rekensheetje :-) 110 km/h = 109,37 km/h bij 3300 rpm
195/80R 15 = 2177 mm omtrek

5 bak origineel 3300 rpm
ASS
Diff: 4,830 km/h spridget (195/80R15) km/h
1 4,111 19,81 21,71
2 2,130 38,24 41,90
3 1,476 55,19 60,47
4 1,023 79,62 87,24
5 0,816 99,82 109,37


in VET de snelheid met standaard bandenmaat, en in cursief, met Spridget z'n 195/80R15 maat. Klopt precies bij 3300 rpm.

Valt mij op in mijn excelletje: De CPC zit bij 3300 rpm al bij 148 km/h (bij standaard bandenmaat) dus een standaard ASS bak is dan wellicht lang, maar echt niet 'lang genoeg' om met een grotere band achter op te vangen. (IMHO)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Neem de moderne variant. Een multiriem werkt veel beter dan een ouderwetse V snaar.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
spridget
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 okt 2008 20:56

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door spridget »

en wat vinden jullie van 3300 toeren langdurig ??
Groeten Eric

t3- td - jx
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

spridget schreef: 25 sep 2017 15:13 en wat vinden jullie van 3300 toeren langdurig ??
Tja tdi draait graag tussen de 2000 en 3000 toeren er zijn zat voorbeelden te vinden van bakken die onaangepast in de soep zijn gelopen ;) ook hier volgens mij

De aaz dynamo waterpomp en beugel past onder je klep die van een tdi niet dus vandaar de tip ;) je kan ook prima die van de tdi gebruiken maar dan komt hij een stukje door je motor Luik

Edit mijn 1z loopt 1 op 15 bij rustig rij gedrag (100 a 110 op gps)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Ik heb voor mijzelf verzonnen dat 120 km/h een soort richt'lengte' geeft:

120km/h bij > 3000 rpm = te korte bak
120km/h bij < 2600 rpm = te lange bak

DVX, DHW, EHV, EZG = in 5 bij 120 km/h 3121 rpm aan de korte kant

AOE, CPD = in 5 bij 120 km/h 3468 rpm te kort!

DUK = in 5 bij 120 km/h 2455 rpm te lang !

DHF, EEN, APL = in 5 bij 120 km/h 2544 rpm: aan de lange kant:

CPC, DHL, DVS, DVZ, DHY, DWE, DJE, DDZ: allemaal goed ( tussen 2674 en 2938)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie