1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Geeft hij naast noodloop nog andere foutcodes? Ik zou beginnen met het vervangen van de slangetjes. Toevallig hadden vrienden van mij daar gelijke problemen mee, slangen bleken na al die jaren toch niet meer wat het geweest was.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

VW_Sk8r schreef: 09 mar 2020 12:08 Geeft hij naast noodloop nog andere foutcodes? Ik zou beginnen met het vervangen van de slangetjes. Toevallig hadden vrienden van mij daar gelijke problemen mee, slangen bleken na al die jaren toch niet meer wat het geweest was.
Enkel de noodloop 00575

Bij het uitlezen van kanaal 11 ( tijdens het rijden ) zie ik een 'instelwaarde' van ongeveer 1900 mbar ( dat is dan 0,9 bar laaddruk, want atmosferische druk is ongeveer 1013mbar), maar een bereikte ( meet) waarde van slechts 1240mbar.

Ook opvallend: de eerste paar keer starten en laten draaien hoorde ik de turbo enorm fluiten bij stationaire loop.

Nu hoor ik de turbo helemaal niet meer. Compleet stil.

Spoelt de turbo helemaal niet meer op,.. of zou ie zelfs vast kunnen staan? Dat zal toch niet, bij 0,2bar druk moet ie toch wel 'iets' doen?

Ik ga zo maar eens slangetjes halen ( Brezan? )
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

De variabele schoepen kunnen wel vast komen te zitten of kapot gaan wat dan effect heeft op de prestaties maar voor je de turbo open maakt en alles gaat checken eerste even die slangetjes doen. Als daar het probleem in zit heb je anders voor niks veel werk op je hals gehaald. Gelukt om slangetjes te vinden?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

De lokale brezan rekende iets van 2 euro zoveel de meter. Dus drie meter gehaald.

Even met een schuin oog onder de bus gekeken (in de regen), en gezien dat 't stangetje van de regelaar niet geborgd zat. Stang van de hevel getrokken, en toen schoof de stang maximaal uit. Ergo: de stang stond zeker niet 'in rust' op de hevel van de schoepen. Pas bij maximaal vacuum werden de schoepen dus bedient.

Met het vingertje bleek dat de boel (contra-moer + stelmechaniek) allemaal gangbaar was, en de ik heb de hevel flink ingekort, zodat deze in rust netjes op de hevel kon worden geschoven. Proefritje gedaan, en inmiddels kon ik een gemeten 1400mbar aflezen. Nog een stuk minder dan de gevraagde 1900mbar, maar een stuk beter dan de eerdere 1200mbar... De ECU schoot nu ook pas later in noodloop; voorbij de 80 in drie.

Finetuning zal mogelijk helpen, maar aangezien het klote weer was (en is) en ik buiten op de stoep lig, bekijken we dat later wel weer.

Hoeveel druk levert een AFN turbo normaal? Op 't internet zie ik alleen maar tunings-getallen met grotere intercoolers en andere turbo's. Ik heb de intercooler van de Audi A4 1.9 TDI gebruikt die bij de motor past, en het slangen/buizen systeem is hybride Golf3TDI/AudiA4TDi, beiden AFN, en niet veel anders qua lengte als origineel.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Probleem met druk 'gevonden'. (AFN, 110 pk, variabele turbo VNT15, géén waste-gate)

De verstelling van de Turbo werkt niet goed.
Fout 1: N18 gebruikt ipv N75. Weet niet of dat erg was, maar van de N75 (1H0906627A) uit de donor-Golf was een tule afgebroken, en de N18 zag er het zelfde uit, het onderdeelnummer klopte op de A na, en wist ik veel dat er uberhaupt verschil in zit?!.
Op de sloop een N75 gehaald, vervangen en of het uitmaakt? Geen idee.

Fout 2: De verstelling op de turbo gebeurt met een stangetje dat met een vacuumpotje wordt bedient. De borgclip van de stang op het verstelasje ben ik kwijt geraakt, en dat is nu gemakkelijk, kan ik snel de stang los gooien en kijken of de verstelling nog wel vrij loopt. In eerste ging ik uit van een vastzittende vacuumpot: Die schoot ineens een stukje los toen ik via de output-test (uitlezen: ECU-> output test) de VNT liet 'trainen' ( https://www.gerritspeek.nl/vag-com_turb ... stiek.html )

Rijden: Fantastisch!!! Veel meer druk ( ipv 1200 mbar waaar 1900 mbar gevraagd bij vol gas, nu gewoon 1890mbar druk waar 1900mbar gevraagd) en schoot ook niet meer in noodloop. Feest!

Tweede rondje rijden: Minder feest. Kwam al niet meer boven de 1400mbar uit.. en weer noodloop.

Grr.

Fout 3: Aanname dat de vaccuumpot/verstelling defect is: Begonnen met het uitzoeken hoe die pot te vervangen zonder de turbo uit te bouwen. Moet kunnen, vrij onbereikbaar, maar toch. Stangetje los gegooit, even voelen of de verstelling van de turbo vrij loopt: Neen! Muurvast. Helemaal geen beweging in te krijgen. Ook niet met een motivatie-ijzer ( grote schroevendraaier, hefboom). Ergo: Turbo-verstelling zit vast.

Ben d'r klaar mee intussen. Een twee turbo van de sloop gehaald, ziet er niet fris uit, alles breekt af (als ik 't al los krijg) en ik vraag mij af wat voor ellende ik nu weer gekocht heb. Turbo wisselen = olie uit 't blok, want olie retour, en ook: Turbo erop bouwen deed ik met 't blok naast de auto, nu moet ik onder de bus kruipen en zitten alle bouten natuurlijk ram-vast.

Dus: NU in één kéér goed. Nieuwe turbo!

Keuzes:
- Alleen een nieuw binnenwerk (behuizing is niets mis mee)
- Een ruil-turbo die gereviseerd is ( revisie: iemand heeft er met z'n vingers aangezeten :-) )
- Een nieuwe turbo: ik kom verschillende aanbieders tegen met 'no-name' turbo's?
- Een nieuwe OEM turbo: Een 'echte' Garrett
- Direct door voor de koelkast: een grotere turbo.


Ik neig (hou mij tegen!) Om direct voor een upgrade te gaan; De AFN wordt (werd?) wel vaker voorzien van een VNT17 ipv VNT15, afkomstig van de 130pk TDI, maar omdat 't inmiddels bejaarde techniek betreft vind je op het internet talloze posting/meldingen/berichten die incompleet zijn, dan wel voorzien van onjuiste informatie. Ook gaat 't vaak om Golfjes en worden er allerlei aanpassingen gedaan aan intercoolers, injectoren en weet ik veel wat nog meer.

Heb ik allemaal geen zin in: Een plug and play installatie graag: Het huisje moet sowieso weer aangepast om te passen onder de T3, en ik heb nu net met adapters de VNT15 op z'n plek: Inlaat, uitlaat, intercooler, luchtfilters: alles past perfect.
Maar: ALs er een echte plug-and-play vervanger is die meer druk kan leveren, zonder te veel gedoe,.. en ik koop dan toch een nieuwe turbo, dan liefst meteen die upgrade doen.

Iemand een goed idee?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Goed Om te horen dat je een aantal van je problemen hebt kunnen vinden en oplossen [[thumbup]] wat betreft turbo een nieuw oem of een gereviseerde zou mijn voorkeur hebben. Beetje afhangend van de kosten en of je een revisie bedrijf kan vinden dat goed aan geschreven staat. Grotere turbo zou ik niet aan beginnen klinkt allemaal leuk maar dan moet je weer dingen gaan lopen vermaken. Wat nog eens veel tijd kan kosten terwijl als je plug en play wisselt kun je nu in ieder geval gaan rijden en genieten.
Je kan trouwens ook een stukje slang maken met een plugje er in dat je over de opening in het carter kan schuiven dan lekt het bijna niet. Heb ik ook gedaan toen ik mijn olieretour moest laten aanpassen omdat het lekte.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Ongelezen bericht door Johannus »

Inmiddels een adres gevonden voor een gereviseerde turbo. Gewoon een VNT15, zoals op 't blok hoort..

Benieuwd of ik 'm van de week nog binnen krijg ( voor de totale lockdown welke voor aankomend weekend wordt verwacht..)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

1.6 TD (JX) vervangen door 1.9 TDI (AFN) RIJDT! SCHAKELT! de puntjes op de i

Ongelezen bericht door Johannus »

(Corona)Update

Oude turbo was inderdaad vastgelopen: Niet de turbine zelf, maar het vleugeltjes systeem. Bij de montage heeft een domoor (ik zei de gek) iets niet goed gedaan, één vaantje stond niet goed, het hele mechanisme heeft zich omzeep gewerkt en één vleugeltje is tegen het turbine wiel gelopen.

Uiteindelijk voor een zachtprijsje een nieuwe Garrett VNT15 gekocht, en inmiddels gemonteerd.


De eerste paar ritjes gingen prima, tot ik de snelweg op draaide. Hoewel plankgas, was de topsnelheid toch echt niet ver boven de 110km/h. Raar.
Ik kwam er gelukkig niet veel later achter dat ik 't gaspedaal slechts voor 80% kon indrukken (Ik gebruik de originele gaskabel en het de potmeter van een Golf 3 achterin onder de bank gemonteerd. Inmiddels versteld en dat scheelt.

Ook de lengte van het stangetje voor de verstelling instellen is nog geen sinecure. Ook de borging van die stang is belangrijk(!), want tijdens een van mn laatste ritjes kwam er toch weer een foutmelding bovendrijven over te weinig druk. Nu, zoeken speuren,. blijkt het stangetje weer veelste lang ( of kort, ik vergeet 't steeds) te zijn, en de turbo kon zichzelf niet meer goed verstellen.

Oók weer opgelost. Nòg één keertje kijken dan wat ie doet op de snelweg?
Juust. na 19.00u draaide ik de snelweg op. Gaat prima, de bak is lekker lang en dus rolt ie rustig. Bij 100km/h op de GPS draait de motor 2200rpm in 5.
(dat is zeg maar één streepje voorbij de 100 op de teller). En ik zette de voet maar eens stevig op 't pedaal... op de teller ging de naald netjes en soepel richting de 110, 120, 130, 140... en FLOEPS weg vermogen. Toch niet wéér noodloop? V-max daalde langzaam naar een gangetje of 90, ondanks terugschakelen naar 4 of wat ik ook deed: Nothin more in there.

Uitlezen: jep. Noodloop door druk storing. Maar ik hoor ook iets nieuws. Onder de auto hoor ik de turbo fluiten. Een raar soort fluiten. Een korte blik onder de bus leert mij; De slang naar de intercooler is losgekomen! Dat is balen, maar nog geen ramp. Een stuk siliconenbuis (verbindingsstuk) ligt helaas op de uitlaat maar wonder boven wonder: smelt niet.

De boel weer op elkaar geschoven, en drukloos naar huis gereden: De siliconenslang is qua diameter iets te groot, dus ik moest al flink klemmen met slangklemmen om 'm gemonteerd te krijgen, maar ik denk dat ik nu toch vooral voor een permanentere oplossing moet gaan: de alu buis die nu uit twee stukken bestaat met een stukje siliconen als koppelstuk, moest ik maar tot één buisje laten lassen. Elke koppeling is een potentïële oorzaak van een storing.
Goed om te weten dus dat de boel inderdaad echt wel onder hoge druk staat ( 0,9 bar turbodruk ) en dat de bus met 't volledige gaspedaal tot z'n beschikking ook echt wel voorbij de 120km/h wil en kan. Neen. Het is ZEKER niet de bedoeling om zo hard te rijden. Maar ik ben wel gewoon benieuwd of ik de door mijzelf berekende Vmax ook echt kan halen. (Specifiek deze iets kortere versnellingsbak bij deze AFN motor zou zo rond de 155 moeten uitkomen).


ToDo:

Cruisecontrol: Deze werkt nog niet. De pedaalschakelaars heb ik wel aangesloten ( van de golf3), maar ik heb nóg een schakelaar nodig blijkt. Voor de remlichten. Ook gaan de schakelaars ( instellen!? ) al snel 'uit-instelling' doordat de pedalen in rust 'iets' omhoog kunnen. Iemand hier dezelfde ervaring?
De standaard pedaal sensoren zijn zelfstellend en 'uitrekbaar': Je duwt 't pedaal onderin, trekt de sensor-pal maximaal uit, en laat het pedaal opkomen. De pal schuift nu in tot aan de aanslag, en 'vergrendeld'. Zodra je het pedaal weer indrukt, meet de sensor dat je 't pedaal indrukt
Maar: als je het pedaal laat schieten of met je voet optilt, druk je de sensor nog nèt iets verder in, en is de grondinstelling verlopen: De sensor-pal klikt nog één tandje verder naar binnen, en voila: Ook met de pedalen in rust-stand denkt de sensor dat je het pedaal indrukt.

Iemand ervaring mee?
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Hoppa heel verhaal Jaap. Druk bezig geweest [[thumbup]] Foutje is inderdaad snel gemaakt maar af en toe moet je fouten maken om te leren. Gelukkig dat het leergeld dan nog beperkt blijft. Haha wel handig zo'n begrenzer mocht je n zware voet hebben.

Geen idee hoe je de buizen voor je intercooler hebt lopen maar enige flexibiliteit is toch altijd wel gewenst denk ik. Zorgt er ook voor dat er geen vermoeiing en scheuren van de buizen op treed door trillen en torderen wanneer de motor beweegt bij het gas geven. Hebben je buizen wel een fels rand of iets dergelijks om te voorkomen dat de siliconen slangen er niet afglijden?

Mijn sensoren voor de rem en koppeling geven alleen 0 of 1 (aan/uit). Een iets hoger pedaal maakt daarbij geloof ik niet uit. Maar ik heb nog niet lopen knutselen met cruise control staat op mijn lijstje voor de komende jaren ofzo. Voor het remlicht heb ik de betreffende draad aangesloten op de draad van het remlicht. Zodat deze stroomkrijgt wanneer het licht brand.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

De intercooler (Audi A4) heb ik links aan de bak bevestigd (bestuurderszijde). De koeler zit dus 'star' aan het blok vast; flexibiliteit is niet perse een vereiste.


Het is nu:
Turbo-huis,
rubber-aansluiting,
alupijp-golf3
rubber-aansluiting
intercooler
rubberaansluitng
plasticpijp-golf3
rubberaansluiting
Inlaatspruitstuk-JX

Die Golf 3 pijp heb ik verbouwd zodat ie past: Eerst doorgezaagt omdat de aansluitingen 'Trans' zaten, en ik een 'Cis' configuratie nodig heb, én een van beiden verlengt. Deze had ik gekoppeld met een stuk siliconenslang.

Dit is wat het was:
Afbeelding

(beide stukken zaten onder de bus aan elkaar met een stukje siliconen)


Maar nu ik dus precies weet welke lengte en hoek 't allemaal zit onder de bus, kon ik het aftekenen en laten lassen:

Dit is wat het is geworden
Afbeelding

(onder de ringen zitten de lasjes verborgen)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Wat mij opviel, is dat de buis best wel vol met olie stond. Dit zal de oude turbo zijn geweest neem ik aan. die zo fors olie lekte, òf zou het de carterventilatie zijn?

Hier zie je de buis op z'n plek zitten;
Afbeelding

Hier zat dus een siliconen slang op, om deze twee stukken aan elkaar te houden. Dat schoot los ( mogelijk door de iets te grote diameter siliconen, maar ook door de hoeveelheid olie die zich hier, laagste punt net na de turbo, verzamelde? Of gewoon de 0,9 bar turbodruk).

Uit de losgeschoten slang is best wat olie gekomen,. zie de vettige draagarm!


Nu ziet het er zo uit: Vanaf turbo, over de uitlaat, onder de aandrijfaf, langs de draagarm naar de intercooler. Het is krap, maar bij maximaal inveren, en maximaal uitveren blijft alles helemaal vrij.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Zo op de foto van je oude situatie zie ik 2 gladde pijpen. Daar krijg je een silicone slang eigenlijk bijna niet op geklemd. Zeker niet als de slang ook nog wat aan de ruime kant is. Daarom hebben als die koppel stukken op een opstaand randje. Mijn gedachte is dan ook dat het voornamelijk de turbo druk was, waardoor de slang eraf schoot.
De oude turbo moet haast wel de reden zijn voor die olie, carterventilatie geeft wel vettigheid en op zo’n laagste punt misschien ook wel een klein plasje maar gezien de hoeveelheid km’s die je tot nu toe gereden hebt lijkt meer dan vettigheid en wat drupjes toch niet aannemelijk
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Jep. Ik heb misschien eh, 250 km gereden nu.. Ik heb de tank gevuld met frisse diesel bij z'n eerste rit,. en is nu nog niet eens half leeg.
Buizen waren inderdaad glad, zonder kraag. Maar nu dus mooi één geheel.

Ik moet zeggen: het rijdt heerlijk. Vanochtend even een stukje gereden, incl snelweg, en hij heeft (voor mijn behoefte) power zat. Het is een zware lompe bus, maar hij komt echt goed mee met 't verkeer. Het is geen scheurijzer, maar als je bij 100 km/h in 5 het gas intrapt, voel je wel dat ie er direct aan begint te sleuren.

Moet nu vooral wennen aan alle geluidjes. Ik hoor ergens nog iets 'slepen' dat ik niet vertrouw. Klinkt als een lager, en ik hoop maar dat 't niet uit de bak komt. Je hoort 't tijdens het rijden, is niet afhankelijk van de gekozen versnelling, ingetrapte koppeling of niet, maakt niet uit. Geen idee waar het vandaan komt, want je wordt gemakkelijk gefopt in de bus: De motor klinkt nu alsof ie onder 't gaspedaal verstopt zit.. en dáár zit de motor zeker niet.

Kan ook een geluid zijn dat via de pook versterkt naar binnen komt. Waarom ik de bak vermoed? Omdat 't ongeveer klinkt alsof je een synchro-mesh hoort die nog net niet op 't juiste toerental zit. Maar misschien is 't ook wel gewoon de kilometertellerkabel, een hangende remschijf, een wiellager of naja: wie zal 't zeggen.

Ook een beetje jammer: NIeuwe keerring op de schakelstang heeft niet het gewenste effect gehad: Lekt nog steeds.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Johannus schreef: 27 mar 2020 12:22 Ik moet zeggen: het rijdt heerlijk. Vanochtend even een stukje gereden, incl snelweg, en hij heeft (voor mijn behoefte) power zat. Het is een zware lompe bus, maar hij komt echt goed mee met 't verkeer. Het is geen scheurijzer, maar als je bij 100 km/h in 5 het gas intrapt, voel je wel dat ie er direct aan begint te sleuren.
Heerlijk inderdaad dat gevoel wanneer je het gas in trapt en de bus ook daadwerkelijk reageert in plaats van een halve kilometer later pas wat begint te versnellen.
Haha je word inderdaad makkelijk gefopt :mrgreen: Hopelijk vind je het snel en hoef je er daarna niet meer wakker van te liggen [[thumbup]]
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Kire »

Johannus schreef: 27 mar 2020 12:22Ook een beetje jammer: NIeuwe keerring op de schakelstang heeft niet het gewenste effect gehad: Lekt nog steeds.
Bak ontluchting verstopt?

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

Bakontluchting is het niet: Ik heb een pijpje op de bak gezet, en het originele ontluchtingsdopje zit erop.

Nee, de bak lekt gewoon op de keerring van de schakelstang. keerring vervangen biedt geen soelaas, denk dat ik of er mee moet leven, of die stang moet polijsten ofzo.

Busje rijdt heerlijk trouwens. Cruisecontrol doet 't inmiddels ook. Daarvoor de rempedaal schakelaar uit een Golf 4 gehaald (4 polig ) en die van de Golf 3 (2 polig) eruit gegooit. Koppelingspedaal-aanslag-rubbertje ook verdraait (moet eigenlijk nog een nieuwe in/op) zodat de pedalen goed op 0 blijven staan.

Er zit genoeg kracht in 't blokje, en inmiddels heb ik een setje Mercedes W203 staaltjes gevonden (16") en voorzien van de originele doppen (met keverklemmen van Paruzzi). Staat 'm goed. 205/55R16 ligt er nu op, maar dat zijn de oude bandjes die bij de velgen kwamen. Die ga ik nog vernieuwen. Misshcien dat ik dan 205/60R16 pak. Twijfel. De extra bodemvrijheid is wel welkom, en het misstaat niet denk ik. De oude 14" 185R14C banden waren immers ook heel hoog. Rijdt goed trouwens: Personenwagenbanden met voldoende laadvermogen ipv kneiterharde C banden.

Ik zal eens een foto'tje plaatsen hoe ie er nu bij staat.

Afbeelding

Zonder doppen ziet 't er ook goed uit:

Afbeelding


Beetje jammer dat de schuifdeur nu tegen de wieldop aanloopt.. scheelt echt net niets.. dus aan de bijrijderszijde nog even geen doppen.. Eerst de beugel verbouwen.. Ik hoop 'm niet te hoeven verlengen, enkel even te verzetten ( onder de pers leggen )
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie