Pagina 12 van 15

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 05 mei 2019 21:48
door Johannus
Robin '84 T3 TD schreef: 02 mei 2019 20:33 Ik heb zelf een short-shift setup gemaakt.
Poepsimpel en de schakelwegen zijn 25% korter met de standaard stok uit de vloer :mrgreen:
Met welke basis ben je begonnen? Iveco Daily?

Zit het mechanisme dan net onder de vloer of net op de vloer, onder het rubber manchet? Foto's zijn welkom!

En nog een vraag: Ik heb het mechanisme van een Porsche Boxster 986 op de bak zitten. Komt van de sloop. Ik vind één stangetje er verdacht krom uit zien. Hoort deze soms recht te zijn?

De stang voor de rechts links bediening bedoel ik dan, van het Porsche deel op de bak,..




Qua update: motor loopt!

Begon met 5 of 6 storingen na het aansluiten van de ecu. Die waren snel genoeg gevonden en gewist. Ook de startonderbreker bleek poep simpel.

Toen met de mond de pomp ( en vooral het dieselfilter) ontlucht.

Startmotor laten draaien en met een paar slagen sprong de motor al aan! Compleet zonder voorgloeien zelfs! Loopt mooi rustig. Exact 907 toeren volgens de OBD2 uitlezing. En gaspedaal werkt ook. Turbo fluit. Uitlaat rookt bijna niet.

Nu nog een Intercooler systeem bedenken. Inlaat is nu nog vrij.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 07 mei 2019 11:00
door sjoerd_s89_xj-49-dv
Schakelweg verkorter op een orginele pook is niet meer dan de pook basis 3 a 4 centimeter verhogen waardoor het hefpunt hoger komt te liggen. Je verlaagd dan de pook net zoveel als de verhoging. Nadeel is wel dat je daarmee eigenlijk alleen de beweging van voor naar achter verkort. Zijdelings blijft hetzelfde.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 09 mei 2019 09:18
door Johannus
sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 07 mei 2019 11:00 Schakelweg verkorter op een orginele pook is niet meer dan de pook basis 3 a 4 centimeter verhogen waardoor het hefpunt hoger komt te liggen. Je verlaagd dan de pook net zoveel als de verhoging. Nadeel is wel dat je daarmee eigenlijk alleen de beweging van voor naar achter verkort. Zijdelings blijft hetzelfde.
Ja, dat snap ik.

Maar ik ga naar kabelschakeling.. dat net iets andere koek.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 09 mei 2019 12:26
door sjoerd_s89_xj-49-dv
Klopt jaap. Maar robin heeft volgens mij een standaard pook en geen kabelschakeling. Of je een schakelweg verkorter voor een kabel schakeling kan maken weet ik niet.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 09 mei 2019 12:30
door VW_Sk8r
Als ik me niet vergis moet je bij kabelschakeling de schakelweg verkorter direct aan de bak maken. Door met de lengte van de hendels op de bak te spelen kun je dan zorgen dat de kabels minder afstand hoeven af te leggen en je schakelweg dus korter word.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 10 mei 2019 19:45
door Johannus
Met de Porsche Boxster hendels aan de bak valt weinig te stellen.

Denk dat ik maar eens ga experimenteren met verschillende schakeltorens. Kwam al één bus tegen met kabelschakeling èn een pook op de vloer; ford transit Mk6.

Misschien dáár van afkijken hoe ze met een korte slag toch een behoorlijke bediening hebben gemaakt.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 10 mei 2019 22:06
door VW_Sk8r
Als je wil stellen zul je zelf wat moeten fabrieken. Hendels verlengen of verkorten. Van uit de fabriek houden ze er geen rekening mee dat er gekken zoals wij zijn die een keer bedenken dat het in een bus moet komen :mrgreen:

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 14 mei 2019 20:24
door Johannus
VW_Sk8r schreef: 10 mei 2019 22:06 Als je wil stellen zul je zelf wat moeten fabrieken. Hendels verlengen of verkorten. Van uit de fabriek houden ze er geen rekening mee dat er gekken zoals wij zijn die een keer bedenken dat het in een bus moet komen :mrgreen:
Joh?

Ben er vandaag achter gekomen dat het schakelpatroon van een Audi 012 bak 'anders' is dan de oude T3 bak. Ik ging er vanuit (DOM!) dat de achteruit links naast de 1 zat, dus: pook indrukken, links en naar voren..

Dáár zocht ik ook de achteruit van de 012 bak. Fehl anzeige. Tenminste: ik dácht dat ik er maar niet bij kwam..
Én, nog dommer: Ik voelde en zocht dus ook naar de 5e versnelling. Oók niet te vinden,. want ter controle of ik de bak inderdaad in de 5 had gezet, trok ik de hendel in één rechte lijn weer naar voren, en potverdorie: daar kwam ik toch weer een versnelling tegen. Dus (was mijn gedachte) dáár zat dan de 4, en ik kwam dus met de hendel uit de 3 ipv uit de 5..

Anyhoe: Dom.

Heb vandaag de versnellingspook van een boxster bekeken, en daar zag ik dus ook inderdaad het andere schakelpatroon op staan. Versnellingspook en mechaniek wordt uitgebouwd, en ik ga een poging doen om de boel onder de T3 te bouwen, inclusief de nodige aanpassingen om de schakelweg voldoende te verkorten.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 15 mei 2019 09:19
door sjoerd_s89_xj-49-dv
:buiken: 1 links voor achteruit rechts onder :wink: bij mij zit de achteruit wel links voor :mrgreen:

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 30 jul 2019 11:30
door VW_Sk8r
Hoe staat het inmiddels met dit project? Ben nu zelf ook aan het ombouwen naar tdi dus was even je draadje aan het doorspitten naar handigheidjes.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 01 nov 2019 17:13
door Johannus
Hij loopt, en de hardware is voor 99,9 % klaar.

Schakelt, remt, koppelt, ontkoppelt, enz enz.

Inmiddels zit de intercooler op z'n plek ( links naast de versnellingsbak ) en heb ik slechts één pijpje aangepast van de standaard buizen: de metalen pijp van een Golf 3 AFN vanaf de turbo naar de intercooler heb ik doorgezaagd en met ongeveer 10 cm verlengt. De rest is standaard Audi A4/Golf3 spul. Vanaf de turbo gaat die metalenpijp net tussen uitlaat en aandrijfas door, 'recht' naar voren, dan een A4 intercooler, die redelijk 'recht-op' staat. Ik heb een standaard beugel van een A4 gebruikt, en vanaf de bovenkant gebruik ik één pijp naar de inlaat (Jetta 2 eco-diesel inlaatbochtje, T3 JX inlaatspruitstuk géén EGR klep). De koppeling tussen die pijp en de inlaat is een stuk ingekorte slang. Aangezien alles aan de motor/bak hangt zit het strak en hoeft er niet zoveel flexibel te zijn. Weer een horde genomen.

Afbouwen = kabelboom afwerken (alles werkt al, kleine dingetjes zoals een oliedrukmeter komt er nog bij) en het vacummsysteem voor de VNT15 turbo nog aansluiten/uitzoeken. De remmen zijn inmiddels ontlucht, dus met een beetje pech is ie binnen een maand APK waardig.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 03 nov 2019 15:43
door Johannus
Help

Alles aangesloten van de N75 t/m de intercooler.

Alles.

Bij gasgeven klinkt alles goed. Maar boven een bepaald toerental of beter gezegd: boven een bepaalde inlaatdruk gaat de beveiligingsklep op het JX inlaatspruitstuk open.

Poef en woosh. Zit m'n haar ineens strak (ik stond achter de bus en er blies iets onder de bus uit!

Bij welke druk gaat die klep open en krijgt de motor dan echt teveel druk ja?

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 03 nov 2019 15:46
door VW_Sk8r
Die klep op de jx gaat vrij vroeg al open. Als het goed is zit er een wastegate op je tdi turbo die gestuurd word door de N75 en heb je dat ventiel op je jx spruitstuk dus helemaal niet nodig.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 24 nov 2019 11:10
door VW_Sk8r
gelukt Jaap?

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 02 mar 2020 11:19
door Johannus
Het is even stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten.

Overdrukklep op 't JX spruitstuk: Uitgebouwd en een opmaat gemaakte (draaibank) blindplaat erin gezet: Er is géén overdrukklep meer aanwezig, en dat vind 't motortje best wel fijn.

Andere zaken:
- Kabelschakeling geplaatst ( omkeermechaniek dat ik van Tim Shettle had liggen werkt niet goed (genoeg) met 'm 4 bak pook samen. Dus toch maar voor de schakeltoren gegaan, met Porsche 986 mechaniek op de bak.
- Motor = Storingsvrij

Morgen APK,..

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (Bak gepast met foto's)

Geplaatst: 09 mar 2020 12:04
door Johannus
APK:

Check!

Alleen schiet de ECU in noodloop ( 00575 ) als ik iets te enthausiast doortrek.
Uitlezen van de motor ( code: AFN, 110pk variabele turbo ) laat zien dat ie z'n druk niet haalt: 1,2 bar ipv de gevraagde 1,9 bar ( bij vollast )

Dus ik denk:
- Turbo niet goed (inwendig)
- Aansturing turbo niet goed (N75 niet goed, of niet voldoende vacuüm, of slangetjes lek of iets anders)
- Lekkage in intercooler deel (maar dan zou je verwachten dat ie ergens 'fluit/sisst'
- Iets anders

Iemand ideeën waar te beginnen met zoeken? Heb de bus thuis staan, en géén handje om te helpen. Onder de bus kijken of de pendel van de turbo uberhaupt beweegt is geen optie, want gasgeven/starten én onder de bus kijken te gelijk gaat mijn niet lukken.