Probleem met druk 'gevonden'. (AFN, 110 pk, variabele turbo VNT15, géén waste-gate)
De verstelling van de Turbo werkt niet goed.
Fout 1: N18 gebruikt ipv N75. Weet niet of dat erg was, maar van de N75 (1H0906627A) uit de donor-Golf was een tule afgebroken, en de N18 zag er het zelfde uit, het onderdeelnummer klopte op de A na, en wist ik veel dat er uberhaupt verschil in zit?!.
Op de sloop een N75 gehaald, vervangen en of het uitmaakt? Geen idee.
Fout 2: De verstelling op de turbo gebeurt met een stangetje dat met een vacuumpotje wordt bedient. De borgclip van de stang op het verstelasje ben ik kwijt geraakt, en dat is nu gemakkelijk, kan ik snel de stang los gooien en kijken of de verstelling nog wel vrij loopt. In eerste ging ik uit van een vastzittende vacuumpot: Die schoot ineens een stukje los toen ik via de output-test (uitlezen: ECU-> output test) de VNT liet 'trainen' (
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_turb ... stiek.html )
Rijden: Fantastisch!!! Veel meer druk ( ipv 1200 mbar waaar 1900 mbar gevraagd bij vol gas, nu gewoon 1890mbar druk waar 1900mbar gevraagd) en schoot ook niet meer in noodloop. Feest!
Tweede rondje rijden: Minder feest. Kwam al niet meer boven de 1400mbar uit.. en weer noodloop.
Grr.
Fout 3: Aanname dat de vaccuumpot/verstelling defect is: Begonnen met het uitzoeken hoe die pot te vervangen zonder de turbo uit te bouwen. Moet kunnen, vrij onbereikbaar, maar toch. Stangetje los gegooit, even voelen of de verstelling van de turbo vrij loopt: Neen! Muurvast. Helemaal geen beweging in te krijgen. Ook niet met een motivatie-ijzer ( grote schroevendraaier, hefboom). Ergo: Turbo-verstelling zit vast.
Ben d'r klaar mee intussen. Een twee turbo van de sloop gehaald, ziet er niet fris uit, alles breekt af (als ik 't al los krijg) en ik vraag mij af wat voor ellende ik nu weer gekocht heb. Turbo wisselen = olie uit 't blok, want olie retour, en ook: Turbo erop bouwen deed ik met 't blok naast de auto, nu moet ik onder de bus kruipen en zitten alle bouten natuurlijk ram-vast.
Dus: NU in één kéér goed. Nieuwe turbo!
Keuzes:
- Alleen een nieuw binnenwerk (behuizing is niets mis mee)
- Een ruil-turbo die gereviseerd is ( revisie: iemand heeft er met z'n vingers aangezeten
)
- Een nieuwe turbo: ik kom verschillende aanbieders tegen met 'no-name' turbo's?
- Een nieuwe OEM turbo: Een 'echte' Garrett
- Direct door voor de koelkast: een grotere turbo.
Ik neig (hou mij tegen!) Om direct voor een upgrade te gaan; De AFN wordt (werd?) wel vaker voorzien van een VNT17 ipv VNT15, afkomstig van de 130pk TDI, maar omdat 't inmiddels bejaarde techniek betreft vind je op het internet talloze posting/meldingen/berichten die incompleet zijn, dan wel voorzien van onjuiste informatie. Ook gaat 't vaak om Golfjes en worden er allerlei aanpassingen gedaan aan intercoolers, injectoren en weet ik veel wat nog meer.
Heb ik allemaal geen zin in: Een plug and play installatie graag: Het huisje moet sowieso weer aangepast om te passen onder de T3, en ik heb nu net met adapters de VNT15 op z'n plek: Inlaat, uitlaat, intercooler, luchtfilters: alles past perfect.
Maar: ALs er een echte plug-and-play vervanger is die meer druk kan leveren, zonder te veel gedoe,.. en ik koop dan toch een nieuwe turbo, dan liefst meteen die upgrade doen.
Iemand een goed idee?