Pagina 15 van 15

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Geplaatst: 23 mar 2022 22:49
door Isa
spridget schreef: 25 sep 2017 11:46 ik rij sind anderhalf jaar met een 1.9 tdi (1Z) met orginele turbo en intercooler met "aangepaste" mechanische pomp en ASS bak en 195-80-15 achter. door de korte 1 kan ik in de 2 wegrijden. tot een km90/h is de bus vlot onderweg en vlieg snel door de 1e 3 versnellingen. ik mis alleen wat koppel rond de 100 km/h met tegenwind. toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps. top niet geprobeer maar rond de 125 op de teller word het toerental me te hoog. 110 is gevoelsmatig ook wel de max om langere tijd te rijden. wat ik merk aan het verbruik is dat het niet uitmaakt hoe ik rij (zelfs met aanhangwagen) , meestal 1:12/13 en dit geeft me het idee dat de pomp niet meer diesel kan inspuiten terwijl het meer kan verwerken.

zou graag een electrische tdi er van maken of een betere pomp met aangepaste bak
Welke donor auto had je gebruikt?

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Geplaatst: 23 mar 2022 22:49
door Isa
spridget schreef: 25 sep 2017 11:46 ik rij sind anderhalf jaar met een 1.9 tdi (1Z) met orginele turbo en intercooler met "aangepaste" mechanische pomp en ASS bak en 195-80-15 achter. door de korte 1 kan ik in de 2 wegrijden. tot een km90/h is de bus vlot onderweg en vlieg snel door de 1e 3 versnellingen. ik mis alleen wat koppel rond de 100 km/h met tegenwind. toerental is ongeveer 3300 bij 110km/h gps. top niet geprobeer maar rond de 125 op de teller word het toerental me te hoog. 110 is gevoelsmatig ook wel de max om langere tijd te rijden. wat ik merk aan het verbruik is dat het niet uitmaakt hoe ik rij (zelfs met aanhangwagen) , meestal 1:12/13 en dit geeft me het idee dat de pomp niet meer diesel kan inspuiten terwijl het meer kan verwerken.

zou graag een electrische tdi er van maken of een betere pomp met aangepaste bak
Welke donor auto had je gebruikt?

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 13 mei 2022 10:39
door Johannus
paul1976 schreef: 10 mei 2021 10:36 Je aangepast bakhuis leeghalen, donor bak zoeken met de juiste verhoudingen en dan die interne bakdelen in je aangepaste bakhuis. Dan sla je twee vliegen in een klap: De juiste bakverhouding en je weet hoe de kwaliteit is van de donorbak.
Succes, Gr. Paul
Jaartje verder. Inmiddels rijdt ie weer!

Hoop werk verricht aan kabelboom en motorruimte terwijl de bak bij de revisieboer was. Via via uiteindelijk uitgekomen bij https://nmb-motoren.nl/ in Groningen. Differentiëel was volledig verbrand, want tja, zonder olie. Lange droge doorhaler bij klaverblad heeft 'm waarschijnlijk de das omgedaan ( eigen conclusie).

Lang verhaal nog langer: andere verhoudingen voor 1e versnelling niet haalbaar: dan ook 2e anders. En dan gat tussen 2 en 3 te groot, etc etc etc. Besloten voor een compleet nieuw/gereviseerd binnenwerk te gaan met dezelfde verhoudingen als ik al had. Bak + blok hangen er weer in. Ondertussen de remmen achter volledig vernieuwd, incl trommels: Eigenlijk alleen de ankerplaat is nog oud.

Nu, na 1,5 jaar stilstaan, hoor en voel ik echter bij het rijden een rommeltje. Ik dacht eerste wiellager linksvoor (klein beetje speling op beide voorwielen), nastellen hielp niet. Nieuwe lagers gezet. Nope. Heel de bus trilt iets bij bocht naar rechts en bij rechtuitrijden onder last. Bocht naar links of gas los = geen lawaai of gerammel.

Omdat de aandrijfas net een beetje sleept tegen de binnenkant van de draagarm, kon ik het niet goed horen bij draaien aan het wiel. Maar eenmaal bij de garage op een 4 koloms brug, steun onder de draagarm zodat wiel vrij kan draaien: KNAK - KNAK - KNAK tijdens het draaien aan het achterwiel.

Homokineet verdacht.

Porsche 944 homokineten zijn net iets 'sterker' uitgevoerd, met in de basis dezelfde maatvoering. OEM: 94433190100 of, met spaties: OEM 944 331 901 00. De hoek waarin de homokineten nog belast kunnen worden is echter (ik vermoed door grotere kogels?) net iets groter. Dat alles heb ik her en der op het interwebs gelezen, maar vind vervolgens maar eens zo'n homokineet tegen 'niet porsche' prijzen? !

SKF heeft de specifieke voor de 944 niet meer in het programma, en biedt als alternatief dus de originele VW homokineten aan. SKF Spidan heeft de 21821 in het programma, maar nergens meer te verkrijgen (op dit moment) GKN Löbro (ken het hele merk niet) heeft ze nog wel in het assortiment, maar ook lang niet overal meer te bestellen: Gkn-lobro 302267

Grote versschil zit 'm in de lengte. Alle andere parameters (diameter, steek, etc) zijn 't zelfde, maar de lengte is van de Porsche 944 homokineten 34mm en origineel VW is slechts 32mm. Lang niet alle onderdelenwebsites vermelden de lengte, en vaak wordt dus voor die Porsche gewoon een homokineet aangeboden die ook passend is voor onderdeelnummer 251 598 101 (Bus). SFK bijvoorbeeld: VKJA 8004 SKF is dus een standaard vw homokineet, de VKJA 8825 (Porsche 944) is niet meer leverbaar.

Waarom ik dit allemaal zo uitgebreid deel? Sharing is caring :-)

Grotere 'draaihoek' mogelijk:
Porsche: 94433190100
Spidan: 21812
GKN Löbro: 302267
SKF: VKJA 8825

o.a. met dank ook aan https://www.t3-pedia.de/index.php?title ... enflansche ( eerst duwtje richting de juiste 944 homokineet)

4 stuks homokineten van GKN Löbro zijn nu dus inmiddels onderweg..

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 13 mei 2022 22:45
door blauw
Dank voor het delen Johannes! Hoe je dat allemaal “zomaar even” aanpakt…

Groeten, Arjan

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 13 mei 2022 23:19
door Roerdomp
Ik ben benieuwd wat je van de GKN Löbro's vindt. Löbro (Made in W-Germany) was de OEM leverancier van VW, maar ik heb ook 1 nieuwere GKN Löbro (wel al > 10 jaar oud) en dat is een heel andere afwerking en kwaliteitsbeleving dan het origineel. Vooral in de loopbanen van de kogels. Veel ruwer. De nieuwe SKF die ik monteerde zagen er een stuk beter afgewerkt uit, maar die moeten zich nog bewijzen.
Je weet hoe je kunt zien wat de aszijde is, neem ik aan?

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 17 mei 2022 16:38
door Johannus
Roerdomp schreef: 13 mei 2022 23:19 Ik ben benieuwd wat je van de GKN Löbro's vindt. Löbro (Made in W-Germany) was de OEM leverancier van VW, maar ik heb ook 1 nieuwere GKN Löbro (wel al > 10 jaar oud) en dat is een heel andere afwerking en kwaliteitsbeleving dan het origineel. Vooral in de loopbanen van de kogels. Veel ruwer. De nieuwe SKF die ik monteerde zagen er een stuk beter afgewerkt uit, maar die moeten zich nog bewijzen.
Je weet hoe je kunt zien wat de aszijde is, neem ik aan?
SKF levert alleen nog de VKJA8004 als vervanging. Dus de versie voor de bus is nu ook de versie voor de Porsche 944.

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Als ik de keuze had gehad was ik voor een (voor mij) bekender merk gegaan. SKF of FAG of Spidan.. maar ik kan enkel nog deze vinden.

Ik kwam ook al complete assen tegen voor vw bus, op duitse bus onderdelen sites. Rond de 80 euro, volledige as incl homokineten. Wat is dat voor kwaliteit dan? Ik ben toch maar voor de Porsche (iets grotere hoek) homokineten gegaan ipv nieuwe assen.

Hoe ik kan zien welke zijde de aszijde is? Ik neem aan dat ik daar wel uit kom ;-P

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 17 mei 2022 18:07
door Roerdomp
De bakzijde of fuseezijde van de rollerkooi is volledig vlak en de steekaszijde is aan de binnenkant schuin, zodat de assen een grotere hoek kunnen maken. Als je het ziet, begrijp je het... ;) Verder is GKN-Löbro echt wel een gerenomeerd merk, dus zal wel goed zijn. Maar zoals gezegd viel mij de ruwe afwerking van de rollerbanen wel op. Maar misschien is dit ook wel strategie om het homokineetvet beter vast te houden???

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 19 mei 2022 08:54
door Johannus
Voor de duidelijkheid, foto's. Groot

De zijde met de 'rand' aan de buitenkant is de zijde van de flens/wielzijde:

Afbeelding


De zijde zonder rand, daar komt de rubber manchet op, as zijde:
Afbeelding

Inderdaad, de buitenste kooi voelt niet super glas aan, eerder 'grof' aan , krijg het niet goed op beeld, maar de streepjes op het huis (lijkt bijna 3D geprint :buiken: ) zijn het niet. De banen waar de kogels in rollen, tja. die zijn zeker niet spiegelglad gepolijst.

Afbeelding





---
Afbeelding

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 23 mei 2022 11:02
door Johannus
Afbeelding

Oud en nieuw. Je ziet goed het hoogte verschil: de 34 mm links, Porsche 944, en de 32 mm rechts, Volkswagen T3. Verder zijn ze optisch redelijk gelijk.
Welke kant richting de as en welke richting de bak/wiel moest was ook, gelukkig, vrij gemakkelijk te achterhalen. Thankx nog voor de tip Roerdomp!

Alle oude homokineten waren voorzien van slijtage plekken. De een wat meer dan de ander. Welke er nu daadwerkelijk voor lawaai zorgde weet ik niet eens. Putten en zelfs een defecte hoes gevonden (in de linker draagarm, zie je niets van, kogels echt nog wel goed genoeg in het vet).

Ook was op één zijde van een as er behoorlijk lomp omgegaan met de spie-banen. Slijptol nodig gehad om oude ster/kern te verwijderen. Vervolgens de spiebanen aan het uiteinde met vijltje weer in orde gebracht.

Maar: alles hersteld, 4 nieuwe homokineten erop. Rijdt weer als een zonnetje. Vanochtend fluitend naar m'n werk ( 't fluitje van de turbo deed fijn mee)


Next: Ik wil m'n schakeltoren die nu in de cabine staat toch wel graag kwijt. Via de LT28 club kwam ik (weer) die Ford transit kabelschakeling-met-pook-op-de-vloer tegen. Ik ga eens puzzelen. Vooral omdat m'n omdraaibankje niet meer kan omdraaien sinds de schakeltoren midden in de bus staat, en omdat ik de pook nu sowieso iets te ver naar rechts vind staan.

Hopelijk heb ik nog voor de zomer (zweden) de pook weer op de vloer. .

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 13 mar 2023 22:20
door Johannus
Ik kreeg in mn mail een bericht van cjhage. Geen idee hoe ik daar op moet reageren: ik zie geen prive berichten en heb geen reply adres, dus Cornelis: misschien lees je het hier:

Voor het plaatsen van de 944 homekineten van Löbro hoef je verder niets aan te passen. De hoes de erbij komt is wel wat krap of juist ruim. Weet t niet meer exact. Maar misschien dus enkel een tywrap ipv een stalen slangklem gebruikt?

Als je assen onbeschadigd zijn, is het een simpele en directe vervanging van de standaard vw homokineten. Bij mij was het vooral gekloot de oude homokineten van de assen af te krijgen.

Succes. Ze zitten er bij mij nu eh,. Duizenden kilometers onderz en geen centje pijn.

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 20 mar 2023 19:08
door cjhage
Hoi Jaap

Ik snapte al niet waarom de pb niet werkte
Maar nu zie ik je bericht hier
Ik heb namelijk anderhalf jaar geleden uit voorzorg de beide aandrijfassen vervangen ik dacht laat ik SKF assen nemen dan zit ik safe maar helaas
Er zat een rare ronk in al een tijdje en sinds pas begon hij ook te kraken ik dacht dat de remmen aanliepen ofzo want ja die assen zijn nieuw
Ik de bus op de brug gezet en zie ik dat de stof hoezen kapot waren dus ik de assen er maar vanaf gehaald en schoongemaakt en dan zie ik dat de binnenring flink beschadigd is aan één kant dus ik heb die binnen ring omgedraaid en kraakt niet meer dus ik kan er wel weer een paar maanden tegenaan

Maar ik ga dan zowiezo die lobro bestellen

Bedankt

Groetjes Cornelis

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 09 apr 2023 10:49
door tditje
Leg de de versnellingsbak (Langsbak van een Audi) dan op ze,n kop????

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Geplaatst: 09 apr 2023 18:48
door tditje
TDI in mijn T1