paul1976 schreef: ↑10 mei 2021 10:36
Je aangepast bakhuis leeghalen, donor bak zoeken met de juiste verhoudingen en dan die interne bakdelen in je aangepaste bakhuis. Dan sla je twee vliegen in een klap: De juiste bakverhouding en je weet hoe de kwaliteit is van de donorbak.
Succes, Gr. Paul
Jaartje verder. Inmiddels rijdt ie weer!
Hoop werk verricht aan kabelboom en motorruimte terwijl de bak bij de revisieboer was. Via via uiteindelijk uitgekomen bij
https://nmb-motoren.nl/ in Groningen. Differentiëel was volledig verbrand, want tja, zonder olie. Lange droge doorhaler bij klaverblad heeft 'm waarschijnlijk de das omgedaan ( eigen conclusie).
Lang verhaal nog langer: andere verhoudingen voor 1e versnelling niet haalbaar: dan ook 2e anders. En dan gat tussen 2 en 3 te groot, etc etc etc. Besloten voor een compleet nieuw/gereviseerd binnenwerk te gaan met dezelfde verhoudingen als ik al had. Bak + blok hangen er weer in. Ondertussen de remmen achter volledig vernieuwd, incl trommels: Eigenlijk alleen de ankerplaat is nog oud.
Nu, na 1,5 jaar stilstaan, hoor en voel ik echter bij het rijden een rommeltje. Ik dacht eerste wiellager linksvoor (klein beetje speling op beide voorwielen), nastellen hielp niet. Nieuwe lagers gezet. Nope. Heel de bus trilt iets bij bocht naar rechts en bij rechtuitrijden onder last. Bocht naar links of gas los = geen lawaai of gerammel.
Omdat de aandrijfas net een beetje sleept tegen de binnenkant van de draagarm, kon ik het niet goed horen bij draaien aan het wiel. Maar eenmaal bij de garage op een 4 koloms brug, steun onder de draagarm zodat wiel vrij kan draaien: KNAK - KNAK - KNAK tijdens het draaien aan het achterwiel.
Homokineet verdacht.
Porsche 944 homokineten zijn net iets 'sterker' uitgevoerd, met in de basis dezelfde maatvoering. OEM: 94433190100 of, met spaties: OEM 944 331 901 00. De hoek waarin de homokineten nog belast kunnen worden is echter (ik vermoed door grotere kogels?) net iets groter. Dat alles heb ik her en der op het interwebs gelezen, maar vind vervolgens maar eens zo'n homokineet tegen 'niet porsche' prijzen? !
SKF heeft de specifieke voor de 944 niet meer in het programma, en biedt als alternatief dus de originele VW homokineten aan. SKF Spidan heeft de 21821 in het programma, maar nergens meer te verkrijgen (op dit moment) GKN Löbro (ken het hele merk niet) heeft ze nog wel in het assortiment, maar ook lang niet overal meer te bestellen: Gkn-lobro 302267
Grote versschil zit 'm in de lengte. Alle andere parameters (diameter, steek, etc) zijn 't zelfde, maar de lengte is van de Porsche 944 homokineten 34mm en origineel VW is slechts 32mm. Lang niet alle onderdelenwebsites vermelden de lengte, en vaak wordt dus voor die Porsche gewoon een homokineet aangeboden die ook passend is voor onderdeelnummer 251 598 101 (Bus). SFK bijvoorbeeld: VKJA 8004 SKF is dus een standaard vw homokineet, de VKJA 8825 (Porsche 944) is niet meer leverbaar.
Waarom ik dit allemaal zo uitgebreid deel? Sharing is caring
Grotere 'draaihoek' mogelijk:
Porsche: 94433190100
Spidan: 21812
GKN Löbro: 302267
SKF: VKJA 8825
o.a. met dank ook aan
https://www.t3-pedia.de/index.php?title ... enflansche ( eerst duwtje richting de juiste 944 homokineet)
4 stuks homokineten van GKN Löbro zijn nu dus inmiddels onderweg..