1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI (AFN met AUDI v-bak) - RIJDT

Ongelezen bericht door Johannus »

De koning is dood, leve de koning.

Begin dit jaar kocht ik een T3, Panelvancamper, stealthcamper, of gewoon 'de sleeper'. Een mooie witte bus, met 1.6 JX turbodiesel met 4 bak. Bij aanschaf was er een klein 'probleempje' met de motor; af en toe ging het oliedrukcontrolelampje branden, bij warme motor ( snelle rit autosnelweg).
Op goed geluk toch de koop doorlaten gaan, en daar nu de minder rijpe ( lees: zure) vruchten van plukken.

Want, met verse, dikkere olie ( van waarschijnlijk 5W30 naar 10W60 gegaan) leek het probleem opgelost. Er was voldoende druk, de motor snorde vrolijk en alles ging goed.

Ongeveer een maand geleden, ter voorbereiding van de vakantie, de distributieriem laten vervangen, dynamo laten reviseren en alles was eer op streek.
De eerste grote rit naar Groningen echter, ging plots het lampje van het waterniveau aan.... Oi.. Nu, ik had zelf al eens wat water bijgevuld, en bij de riemwissel zei de garage nog dat ze ook wat water hadden moeten bijvullen... maar zo rap een te laag niveau, das niet goed.
De volgende dag, waarschijnlijk door waterslag (water op een zuiger) de distributie van tijd gedraaid tijdens het starten.

Lang verhaal kort: Bij het lichten van het klepdeksel kwam ik smurrie tegen (water olie mengsel) maar óók een ingelopen nokkenas. Smeringsprobleem? Check!

Mijn T3 plezier was van korte duur, maar voor zolang het duurde, was het heel erg leuk.


Wat nu?
- Revisie eigen JX blok: geen functie, want het was reeds een VeGe ruilmotor: Voor de matching numbers hoef ik het niet te doen. Ook is de nokkenas ingelopen, zal deze dus nageslepen moeten, of vervangen. Hoge kosten voorspeld


- Een ander 1.6 JX revisieblok: Kosten zijn te doen. Rond 2000 euro incl btw voor een kaal blok met nieuwe kop. Kan en is nog steeds wel een reële optie denk ik, maar wat schiet ik er mee op? Niet zo veel. De bus doet 't weer, dat natuurlijk wel. Maar toch: Inclusief de camperinbouw blijft 't een zware bus, met een klein torretje als motor.

- 1.9 TD erin: Aantrekkelijk. Zit wat ombouw werk in maar er is wel iets meer vermogen, en de boel kan fijner draaien. Een revisieblok is ongeveer gelijk geprijst als een 1.6 ( circa 2000 euro ).

- TDI erin: Hmm.. Iedereen en z'n moeder lijkt te rijden met een TDI. Geeft meer efficiëntie, want direct injectie, meer koppel en net even meer vermogen, om weer fatsoenlijk mee te komen in het verkeer.
Begrijp mij niet verkeerd: 100 cruizen is heerlijk, en doe ik ook graag, maar ik heb gemerkt dat ik de bus veel vaker en met meer plezier pak dan de Polo, ook omdat ik met m'n 2 kinds dan voorin op de bok zit. In het dagelijks gebruik is het helemaal niet vervelend om 'gas over te houden',.. dus als je 100 rijdt, en je trapt 't gas onderin om een vrachtwagen voorbij te gaan, dat er dan ook daadwerkelijk wat gebeurd!


Komt alleen een rijtje keuzes voorbij:

1.9 TDI's zijn inmiddels ouder aan het worden, lage km standen vind je niet meer zo makkelijk
2.0 TDI's zijn erg modern (electronica), maar interessanter wat eventueel met de juiste-non-sjoemel-software een stuk(je) schoner, leveren méér koppel ( #Hartje-Koppel! )

De 1.9 TDI's kom je echter veel vaker tegen op het interwebs. 66kW is de meest geziene variant. Veel verkocht en pas te maken met een originele versnellingsbak. Ga je voor meer vermogen, maar vooral meer koppel, dan blijken de originele bakken toch vaak te zwak. Er moeten (sowieso?) vaak aanpassingen worden gedaan omdat pas te krijgen (koppeling groter, vliegwiel anders, prise-as anders, verhoudingen aangepast) en ik heb nu 'slechts' een 4 bak.

Het niet aanwezig zijn van een 5 bak, én de wetenschap dat een originele bak sowieso aangepast moet worden, neigt mijn keuze te beinvloeden.. een UN1 bak is een optie, en zelfs subaru-gears kwam ik tegen.. porsche zal ook wel iets in het schap hebben liggen.. maar waarom niet gewoon een Flipped-Audi bak? Die hoort bij het donorblok, uit een complete donorauto, inclusief kabelboom , ecu, pedaalschakelaars etc etc etc??


Mijn plan:
- Aanschaffen complete Audi A4 /A6/ VW Passat met AFN 1.9 TDI ( 110 pk ) en gaan voor de flipped v-bak
Voordelen:
- Bak hoort bij blok, dus zou koppel ruim aan moeten kunnen
- Complete auto = Blok + Bak + kabelboom compleet bij elkaar in één koop.
- Alles wat je nodig hebt voor de ombouw lijkt gewoon tegen goudgeld te koop.

Nadelen:
- Blok moet omlaag, en iets naar voren? Bodemvrijheid neemt af: kan ik de originele bak onder het blok nog wel kwijt ( er zit een enorme motor(geluid)beschermbak rondom het blok nu )
- Blijft een oudere motor, dus km stand zal niet al te laag zijn. Tenzij mazzeltje.
- Een 2.0 TDI kan nog naar véél meer vermogen en véél meer koppel worden aangepast.

Maar ik wil het ei liefst niet zelf opnieuw uitvinden (vooral ook omdat je 't wiel normaal gesproken niet opnieuw uitvind ).

Tips? Hints? Goede ombouw sites? Garage's? Ik neig naar DieselService in Olst, als backup-plan en onderdelen leverancier maar ik weet nog niet of zij ook aan flipped audi versnellingsbakken doen.


Ik kan op en AFN het normale JX turbo uitlaatspruitstuk blijven toepassen, met eventueel de JX turbo (of AFN turbo), en 'redelijk' originele JX uitlaat? Als het blok moet zakken, gaat de uitlaat dan vanzelf mee? En hoe zit dat met de olie-vulpijp? Zakt die met 4cm niet te veel?

Zijn er andere oplossingen? Ik lees iets over 924/944 homokineten???
( "misschien ga ik voor porsche 924/944 homokineten (dan hoef ik de ophangpunten niet aan te passen)" http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... ed#p282469 )


Zijn er andere blokken (motorcodes) naast de AFN die 'nieuwer' zijn, eventueel nog meer vermogen/koppel geven en goed toepasbaar zijn? Is een 115 pk blok uit een 2004 Audi A4 ook bruikbaar,. mocht ik die tegen komen met een mooie kilometerstand,. of haal ik mij dan allerlei ellende op de hals?

Ik heb natuurlijk de zoekfunctie al even gebruikt, en heb gezien dat er verschillenden hier rond rijden met flipped audi vbakken, ( Robin '84 T3 TD - sjoerd_s89_xj-49-dv - impala (?) , maar nog niet echt een duidelijk en compleet topic met valkuilen en mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Johannus op 25 mar 2020 09:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Jaap, een tdi is mooi, maar de inbouw vergt wel wat technische knowhow en een flink budget, omdat ook de versnellingsbak aangepast moet worden als je er wat plezier van wilt hebben. Als je deze technische vaardigheden bezit, kun je ook lowbudget je eigen JX reviseren. Of een benzineblok inbouwen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Tja ik zou zeggen doen! Wel een 110pk afn nemen als je dat toch nog moet aanschaffen en het liefst een golf 3 kabelboom gebruiken. Die kun je zo aanpassen dat je hem met zekeringskast enz kan blijven gebruiken (voor een draadjes leek een heel stuk simpeler dan gaan lopen knippen). Bij een lengte geplaatste tdi moet je overigens wel je motorsteun oliefilterzijde aanpassen en je dynamosteun is giganties. Complete golf 3 kopen en een a4 versnellingsbak,drukgroep,startmotor en vliegwiel is makkelijker/mooier. Google ook op tim shettle voor onderdelen ;). 2.0 tdi zou ik net als de pd tdi niet aan beginnen mbt carterpan, motorsteunen en niet te vergeten kabelbomen. Afn met pd turbo loopt ook als een kogel en ziet er van buiten niet gek veel anders uit dan een jx. Motor moet ongeacht homokineten 4cm omlaag en 1 naar voren. Succes!
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Ik heb gelukkig wel wat ervaring met de lego-steentjes van VW. Meerdere motoren gemixed tot frankenstein machines.. maar allemaal de kleinere Polo motoren..
Maar in de grotere motoren ben ik nog niet zo thuis. De AFN met flipped audi bak spreekt mij aan,. en wil mij vooraf goed inlezen. De TDI ombouw is iets wat al vaker enl anger wordt gedaan, dus vroeg mij vooral af of er inmiddels niet nieuwere of alternatieve motor/bak combinaties beschikbaar zijn..
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Flipped is een budget tdi ombouw die niet onder doet voor un1 of aap bak. (Behalve de rijhoogte) Alles is mogelijk en als je op google vw t3 tdi intikt kom je de meeste soorten ombouw wel tegen. De 1z/ahu/afn hebben zichzelf bewezen tot betrouwbare blokken die relatief makkelijk in te bouwen zijn.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Erik »

Een vriend van mij heeft in zijn T3 een 1.7D mét turbo gebouwd. Dit is goed te doen met de aanbouwdelen van de JX motor. Ik heb hiermee een paar keer gereden en ik was erg verrast door het vermogen van deze oplossing. Het is echt een vlot busje geworden en duidelijk dus ook duidelijk sneller dan mijn JX. Daarnaast is de 1.7D (KY) over het algemeen de beste/sterkste dieselmotor die je kunt aantreffen in de T3. Er is wel een eindoverbrenging aanpassing nodig om ook meer snelheid te ontwikkelen maar dat kan je ook laten. Mocht mijn JX blok er ooit mee stoppen ga ik op zeker voor deze oplossing. De kosten en de hoeveelheid werk is beperkt en het resultaat verrassend goed. Wellicht iets om te overwegen. [[thumbup]]
Laatst gewijzigd door Erik op 15 aug 2017 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Erik schreef: 14 aug 2017 23:37 Daarnaast is de 1.7D (KY) over het algemeen de beste/sterkste motor die je kunt aantreffen in de T3. Er is wel een eindoverbrenging aanpassing nodig om ook meer snelheid te ontwikkelen maar dat kan je ook laten.
Beste orginele diesel motor bedoel je.
Als je dan toch je bak aan moet passen ga dan gelijk voor tdi en ben je egt bang voor draadjes doe dit dan met een mechanische pomp. Veeel meer blokken te vinden dan de ky.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 14 aug 2017 23:04 Bij een lengte geplaatste tdi moet je overigens wel je motorsteun oliefilterzijde aanpassen en je dynamosteun is giganties.
<KNIP>

Complete golf 3 kopen en een a4 versnellingsbak,drukgroep,startmotor en vliegwiel is makkelijker/mooier.
Ik kwam de audi bak + blok + kabelboom + ecu tegen, met allemaal passende sensoren ( snelheidssensor op de bak bijvoorbeeld ) en zag dat als ideale combinatie.

Is de dynamo-steun van de JX toepasbaar?


Echter: Is een in lengte geplaatste motor is anders dan een dwars geplaatste?

Een Seat Toledo voor weinig (dwars geplaatst, vrijwel identiek Golf 3 qua kabelboom) eventueel een optie? Losse bak
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Johannus »

Erik schreef: 14 aug 2017 23:37 Een vriend van mij heeft in zijn T3 een 1.7D mét turbo gebouwd.
Ik heb zelf een Polo zuig-diesel (1.4) naar geblazen diesel omgebouwd, met G40 compressor. Liep heerlijk, met ongeveer 2x het originele koppel, en bijna 100% vermogensstijging. En dat terwijl ik de boel voor gebruik van puur plantaardige olie (PPO) had omgebouwd!.
Maar het is en blijft een indirect ingespoten 'voorkamer/wervelkamer' diesel. Aangezien ik een standkachel op diesel heb (niet voor plantaardige olie geschikt) en de PPO qua kosten/prijs niet meer kan concurreren, ga ik toch echt voor de koppelrijke direct ingespoten diesel. De verdeelpomp TDI is wel simpeler dan de pd-TDI,. dus dat zal het waarschijnlijk toch wel worden.

Qua bak: UN1 of Subarugears lijken mij prijzige oplossingen voor het échte vermogenswerk (geld en kracht) of syncro's. Ik ga voor duurzaam, en VAG-lego. Zo veel als mogelijk uit de VAG schappen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Erik
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:35
Locatie: Hoeksche Waard

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Erik »

Dat is natuurlijk, als het eenmaal goed werkt, het beste en mooiste. Succes met je project iig, ik blijf het volgen [[thumbup]]
Groeten, Erik
===========
T3 1.6TD Club Joker III '89
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Bob »

hylkeanne schreef: 24 apr 2017 23:41 Je kan gewoon de tandwielen van een Passat/A4 bak in een originele behuizing doen. Scheelt een hoop ombouwwerk.

Hylke
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Zo kun je nog veel meer opties opnoemen. Wat dacht je van een Subaru diesel boxer? Daar zijn ook pasplaten voor te koop op je originele bak of Audi bak.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Johannus schreef: 15 aug 2017 10:33 Ik kwam de audi bak + blok + kabelboom + ecu tegen, met allemaal passende sensoren ( snelheidssensor op de bak bijvoorbeeld ) en zag dat als ideale combinatie.

Is de dynamo-steun van de JX toepasbaar?


Echter: Is een in lengte geplaatste motor is anders dan een dwars geplaatste?

Een Seat Toledo voor weinig (dwars geplaatst, vrijwel identiek Golf 3 qua kabelboom) eventueel een optie? Losse bak
Seat toledo durf ik niet te zeggen.
De dwars geplaatste blokken van vag zijn identiek aan de 1.6 td/d van de bus de lengte geplaatste hebben een ander gietsel rondom de dynamo steun en motorsteun waardoor dit niet past (dus ook niet de dynamo van de jx of aaz) snelheids meter is een dingetje. Als je die van de bak wilt gebruiken moet je de kabelboom en dashunit van de audi gebruiken. Dit is een electronische sensor die werkt met magnetische velden. Die van de golf is gewoon een wieltje aan een sensor die draait. Deze heb ik op mijn snelheids kabel pas gemaakt en geeft nu de helft van de snelheid aan (aantal omwentelingen van de kabel geeft maar de helft van het aantal benodigde pulsen aan de sensor.) Hier komt met de tijd nog een kastje vanuit de motorsport tussen die de pulsen verdubbeld en indien grotere bandenmaat aanpast.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Bob schreef: 15 aug 2017 15:16
Bob... Dit was een nog niet verder uitgezochte opmerking waarbij je toch een bak uitelkaar zou moeten halen/een wiel moet uitvinden :roll:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door Jeltuh »

sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: 15 aug 2017 18:28 Seat toledo durf ik niet te zeggen.
De dwars geplaatste blokken van vag zijn identiek aan de 1.6 td/d van de bus de lengte geplaatste hebben een ander gietsel rondom de dynamo steun en motorsteun waardoor dit niet past (dus ook niet de dynamo van de jx of aaz) snelheids meter is een dingetje. Als je die van de bak wilt gebruiken moet je de kabelboom en dashunit van de audi gebruiken. Dit is een electronische sensor die werkt met magnetische velden. Die van de golf is gewoon een wieltje aan een sensor die draait. Deze heb ik op mijn snelheids kabel pas gemaakt en geeft nu de helft van de snelheid aan (aantal omwentelingen van de kabel geeft maar de helft van het aantal benodigde pulsen aan de sensor.) Hier komt met de tijd nog een kastje vanuit de motorsport tussen die de pulsen verdubbeld en indien grotere bandenmaat aanpast.
Wat is er mis met de originele snelheidsmeting? Er zijn pulsgevers te koop die je achterop de te klok kunt schroeven om een snelheids signaal te creëren voor je ECU (voor bijvoorbeeld cruise control) maar dat is niet noodzakelijk.
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
JT3
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 mar 2010 12:38

Re: 1.6 TD (JX) overleden, hallo TDI

Ongelezen bericht door JT3 »

Hallo jaap, in je start topic mis ik toch wel de voors van een 1.9 TD. Dat is toch wel de meest simpele ombouw en met een goede afstelling en een intercooler zul je zeker met gemak een vracht wagen ik kunnen halen. Zwaardere koppeling en warm lopen komen bij mij alleen voor met de caravan en bergen. Voor de test een heerlijke motor die, mits je koelsysteem goed functioneerd, niet warm zal lopen. Als je een 5 bak monteerd met een langere 5, dan rijd je 120 bij 3.000 toeren en dat is heel goed te doen.
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Plaats reactie