Verandering van onderwerp! 1Y achter de bult, 1.9 TDI er in!

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

luizenbos schreef: 24 okt 2017 22:55 zelf had ik ook 1y 1900 daar had ik alle jx delen op over gezet dus ook met de turbo dat liep heel gewoon prima weet alleen hoe het moest met wast gate een makkelijke combinatie maar hij liep er prima op

wat hogere wielen en div aan bij aan bouwen maakt het geheel af :wink:

oja als even de carterpan eraf haald zie vanzelf de olie zuigerbodemkoeling zitten kan even niet foto's vinden .
Oeh, ook slim, een waste gate. Ik heb al geluk wat betreft versnellingsbak waarschijnlijk, het is een 1.7d geweest, dus ik heb een vierbak met lange vier! Ik ga als het klaar is eerst even kijken hoe het loopt, en anders kunnen er altijd nog hogere wielen onder.
vwt3fan schreef: 24 okt 2017 23:04 De AAZ heeft geen goede reputatie met maximaal peppen en niet te heet worden....
De KY schijnt koeler te blijven en haal je in ieder geval nog zo'n 80 a 100duizend km als je hem met tegen de 100pk vol berijdt.
Dat is ook wat ik van iedereen hoor, daarom wil ik zo veel mogelijk doen om die temp. omlaag te krijgen met oliekoeler(s) en intercoolers. Het lijkt me niet onmogelijk om dat op orde te krijgen. Toch?
vwt3fan schreef: 24 okt 2017 23:25 ja, zag al zoiets staan van € 1700,- staan voor zo'n mechanische brandstofpomp bij Busscheune.
Maar begreep niet helemaal wat er bij stond, hij is zo duur omdat ie uit delen van 2 pompen in elkaar gezet moet worden of zoiets.
Van dat geld kan je een 1Y aardig peppen en bedrijfszeker maken denk ik :lol:
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Kijk ook eens op de fb pagina vw t3 tdi club Engels talig en daar worden er een hoop omgebouwd naar mechanische land Rover 300 tdi pomp die zijn lang niet zo duur als een gereviseerde jx of aaz pomp die je voor de Turbo zoizo nodig hebt of een aangepaste mechanische tdi pomp. Bijv in be : https://www.2dehands.be/auto-onderdelen ... 21514.html
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Jup zelfde principe ;) alleen is de laro pomp ook gewoon van Bosch net als de jx en vag tdi blokken en zal het wat makkelijker te bouwen zijn 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door Marcel.S »

https://youtu.be/Wz39tnQpArI

Dit was mijn 1.9 SDI nu op de film nog met de dieselpomp van 1.7 maar dat duurt ff voor je 80 rijd.
Later een mechanische pomp laten bouwen , dat ging beter. Alleen hou de V-bak dan in de gaten .
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

Thanks voor je filmpje Marcel!
Maar begrijp ik het nou goed, past de AAZ pomp op een TDI? En wat heb je dan nog aan elektronische rommel? Want dit spreekt mij wel aardig serieus aan moet ik zeggen :D
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door Tjeerd »

hylkeanne schreef: 30 okt 2017 12:21 Daarnaast kan je de ECU zo programmeren dat je bij een TDI bij lage toeren niet zo veel kracht hebt waardoor de versnellingsbak langer mee gaat.Hylke
Als je bak de kracht (lees koppel) niet aankan heb je de verkeerde motor of bak en dit(koppel) heb je nu eenmaal bij een laag toerental, het vermogen(lees pk) zit bij een veel hoger toerental
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

hylkeanne schreef: 30 okt 2017 12:44 Het vermogen is niet relevant. Het enige dat telt is de kracht per omwenteling. Bij een laag toerental is dat aanzienlijk schadelijker voor de versnellingsbak.

Hylke
En daar zit ook het verschil tussen de 90 pk en 110pk tdi. De 110pk heeft een variabele Turbo die nog meer kracht ontwikkeld in de lage toerentallen. De 90 pk heeft een wastegate en die werkt iets later.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door RoonT3 »

In plaats van houtje touwtje oplossingen met samengestelde onderdelen van verschillende motoren is het gewoon mogelijk een elektronisch geregelde dieselmotor af te stemmen op een juiste koppelkromme waarmee je bak gespaard blijft. Dat is makkelijker, goedkoper en beter te realiseren dan proefondervindelijk een mTDI samen te stellen.

In mijn 308 ligt een 1600 diesel met 120pk / 300 Nm...... Motortje is heerlijk maar zou een stuk zachter moeten zijn voor een busbak..... 85 km/u in 6e en hij draait bijna stationair....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door Marcel.S »

hylkeanne schreef: 30 okt 2017 12:21 De SDI in dat filmpje loopt niet zoals het hoort. De motor hoort niet zo te schudden, of de motorsteunen zijn aan vervanging toe. Mijn 1.9 en huidige 1.7 blok zie je niet bewegen. Alleen als je het gas open gooit. Met een mechanische pomp loopt het afgezien van wat ik net zei, ook gewoon niet mooi. De prestaties komen niet in de buurt van wat je met een elektronisch geregelde pomp hebt. Daarnaast kan je de ECU zo programmeren dat je bij een TDI bij lage toeren niet zo veel kracht hebt waardoor de versnellingsbak langer mee gaat.

Hylke
in het filmpje hangt ie er net 5 minuten in, uitlaat en koeling zitten er nog niet op.......
Was ff test of ie het deed.
En de pomp is nog van de 1700 . Later was de nieuwe pomp klaar voor de moter. En liep hij als een zonnetje.
Pomp is gebouwd door iemand met verstand van zaken .kan even niet op z'n naam komen.

Dus niet te snel oordelen, je had het even kunnen vragen waarom hij zo niet mooi liep. Het ging om dat hij liep .
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

Het gaat me niet om het zoveel mogelijk vermogen uit de blokken te halen, tuurlijk, is leuk, maar ik wil (nog) niet mijn bak moeten aanpassen voor het vele vermogen. Een TDI blok met directe inspuiting spreekt me vooral aan om zijn minder hete kop in vergelijking met een 1Y / AAZ. Niet per se omdat je er eventueel met goede ECU heel veel vermogen uit kunt halen. Ik wil hem zo probleemloos mogelijk maken en als er wel wat is dat ik het zelf onderweg kan detecteren en eventueel zelfs repareren.
Het gaat me om degelijkheid, respectievelijke kracht om een beetje vlot op zo'n 110 kmp/u te komen en eventueel wat te kunnen klimmen zonder het zweet in de bilnaad te hebben zeg maar :mrgreen:

Maar als dat alleen te behalen is door of houtje touwtje of een dure pomp aan te schaffen zie ik er van af en ga ik liever de 1Y met turbo optimaliseren...
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er staat momenteel een mTDI brandstofpomp te koop op dit forum...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

Roerdomp schreef: 30 okt 2017 16:11 Er staat momenteel een mTDI brandstofpomp te koop op dit forum...
Oeh, prijs valt me 100% mee, maar ik vind het een beetje tricky en te vroeg om nu al een pomp voor een TDI aan te schaffen terwijl mijn 1Y net uit elkaar ligt :lol:
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door marcel w »

als je een kapotte 1y hebt waar meer aan moet gebeuren dan een nieuwe koppakking kan je waarschijnlijk goedkoper een kaal blok halen op de sloop en die voorzien van een turbo.als je dan zoals al eerder genoemd de pomp goed af stelt een olie en intercooler plaatst kan je prima tussen de 80 en 100pk halen.beetje afhankelijk hoe lang je met het blok wil doen :mrgreen:
als je een motor wil die koeler loopt door de directe inspuiting maar gaan draden bende wil is een M-tdi een prima alternatief.
een 1z tdi met AAZ pomp met een aantal aanpassingen haal je zeker het originele vermogen en is de combinatie waarschijnlijk nog wat zuiniger ook.

groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
JKiers
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2017 00:45

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door JKiers »

Hophop! 1.6td donorblokkie is in ieder geval binnen! :D Afbeelding

De 1Y ligt inmiddels ook al naast de bus en is al aardig kaal gemaakt, na de tentamens verder!
De groeten, Justin
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: 1Y met turbo van 1.6 td!

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Je koopt een blok voor de aanbouw delen maar dit is van een golf. Nu moet je alsnog een uitlaat spruitstuk enz 😉
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie