T3 ten dode opgeschreven?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
dsil303
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 107
Lid geworden op: 11 mei 2010 13:14
Locatie: Vlissingen

T3 ten dode opgeschreven?

Ongelezen bericht door dsil303 »

In navolging op deze htread: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 15&t=29087

Voor de zomer wilde mijn bus dus niet meer starten. Na hulp vanuit hier en een tip van de ANWB werd de hallgever als dader aangewezen.
Dus nieuwe hallgever besteld en bus naar de garage gebracht.

De bus heeft daar 10 weken gestaan. De monteur met zijn handen in het haar. Bus nog steeds kapot. Wij verdrietig en verplicht op het laatste moment een andere vakantie te plannen dan met de bus op stap..

Wat is er gedaan?
De hallgever werd vervangen, maar dit bleek het probleem niet te zijn. Hij heeft de oude doorgemeten en die was nog oke.
De oorzaak lag blijkbaar in massa problemen. Hij heeft dit kunnen localiseren tot de computer.
Die is door iemand gesoldeerd want er zou een soort draadbreuk in zitten.
De bus startte weer...

Het volgende probleem diende zich al aan.
Ik leg dit in mijn lekentaal uit, want heb er te weinig verstand van. Zal dus vast wat doms typen, maar goed.
De motor startte wel maar de computer gaf volle gas, dacht dat het buiten min 70 was ofzo, dus maximale choke.
De temperatuur sensoren waren verdacht en zijn voor en achter vervangen.
Probleem was er nog steeds. Oorzaak onbekend. Monteur ten einde raad en ik dus ook.

Hoe uit dit zich? De bus start wel, maar begint direct keihard te gieren/gillen (kan het geluid niet anders omschrijven) en zwarte rook uit te hoesten.
Rijden lukt wel, maar bij het tot stilstand komen moet ik direct gas bijgeven om 'm in leven te houden, anders valt de motor bij stilstand direct uit.

Naast dit probleem zijn de injectoren ook lek. Deze zouden vervangen moeten worden of in ieder geval eruit en gereinigd worden en de O ringen moeten worden vervangen.

De bus is ondertussen geschorst en wij zijn in mineur. Wat kunnen we nog doen met onze bus. We kennen niemand in de buurt van Middelburg met veel verstand van bussen en de bus met ambulance laten ophalen door een bedrijf en laten repareren gaat wellicht meer geld kosten dan we kunnen spenderen. Zeker nu vooraf niet echt bekend is wat er allemaal moet gebeuren.
Verkopen? Tja is een optie, maar ja een bus in de staat en op deze manier verkopen is ook niet zo handig :cry: :cry: :cry:

Bij deze dus een noodkreet of iemand een idee heeft wat het probleem is en daarnaast of iemand tips heeft voor een reparateur in (de buurt van) Zeeland
Mvg,
Walter

T3 Vanagon Atlantic 2.1 - 1990 - Hoogdak
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 ten dode opgeschreven?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met de storing zoals je het allemaal uitlegt wordt het een stappenplan om te kijken waar dit nu zit. Je hebt verschillende elektronica die voor allerlei rare zaken kan zorgen, en dan ook nog in willekeurige relatie tot elkaar.

De garage die de (onderhand ook 2e hands) wisselstukken heeft liggen kan toch wel een paar dagen bezig zijn met uitwisselen en testen. Enkel al je bedrading nalopen op kabelbreuk, massaproblemen etc. kan het nodige in beslag nemen. Veel afhankelijk van de staat van de bus na 25 jaar. Je hebt de bus nu zelf een jaar of 7?

Ik heb zelf een Mv die redelijk goed draait. Af en toe ook zijn nukken maar dan voornamelijk met koud en vochtig weer(bij veel condensvorming) Het kan een optie zijn om stukken te wisselen en te bekijken of er verschil optreed. Ik denk dat ik ook wel een paar adresjes weet voor onderdelen. Maar het blijft ook voor mij trial en error.

Ook al doet de motor het niet, laat je niet gek maken met bodemprijzen, de bus wordt als die verder in nette staat te houden is enkel meer waard. Je MV zal ook de juiste bak hebben die interresant is voor een dieselombouw of ander benzineblok.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 ten dode opgeschreven?

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

"T3 ten dode opgeschreven?" Omdat er iets mis is met je brandstof toevoer / injectie lijkt mij een beetje overdreven? Lijkt mij meer een kwestie van onderhoud en het afstellen van je gasklephuis (huizen? Of heeft een wbx er maar 1?) Stationair afstelling ? Mijn bus van Vianen naar Bruinisse op de ambulance kosten mij iets van 200 euro ofzo iets.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: T3 ten dode opgeschreven?

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

De titel is idd wat overdreven maar:
1. je zoekt / koopt werkplaats handboeken en doet het zelf (tijdrovend maar interessant)
2. je zoekt nu een vakman voor binnen x-tijd en ondertussen sparen, sparen, sparen want goede vakmannen zijn zeldzaam, hebben lange wachttijden, en foutzoeken is een langdurig klusje waardoor het duur is.
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: T3 ten dode opgeschreven?

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

En als eerste je "Lek" bij je injectoren oplossen misschien is er niks aan de hand met je sensoren maar zit het probleem in dat de computer goed registreert ->aanstuurt en vervolgens niet het juiste vermogen levert omdat er een lek in het systeem zit wat vervolgens weer foute waardes aan je computer doorgeeft.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie