JX slaat niet aan

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Johannus schreef: 23 jan 2018 09:13 Oei.
Nokkenaslagerkappen. Die kan/mag je niet verwisselen.
De gaten voor de nokkenas worden, terwijl de lagerkappen gemonteerd zijn, gekotterd. Dus elke kop is inclusief lagerkappen 'uniek'. Wisselen van die kappen kán voor schade zorgen.
Als je de kop gedemonteerd, met losse lagerkappen en met losse nokkenas hebt gekregen, dan weet ik niet of je merktekens hebt waaraan je kan herkennen welke lagerkap waar hoort.
Ik denk dat ik dit dus voor heb. Ik miste een paar lagerkappen en heb die van een andere cilinderkop gebruikt.
Schade.jpg
Op de cilinderkop ziet het er ook zo uit. Is wel maar aan 1 kap maar toch. Ik dacht eerst dat er misschien wat vuil ofzo tussen zat maar heb toch niets gevonden.
Dus als ik het goed begrijp kan ik op zoek gaan naar een andere kop?
Ik ben al aan het overwegen of het niet beter is om er een AAZ ofzo in te leggen. Die zijn dacht ik redelijk plug and play als ik mij niet vergis (wat ik wel vaker wel doe :D ) Een waar ik van weet dat die wel draait en de dieselpomp goed van is. Want ik ga er nu bijvoorbeeld ook van uit dat men turbo nog goed is maar dat kan ook nog tegenvallen.

Toch allemaal is goed over nadenken, zeker omdat het mijn plan al niet was om dit projectje lang bij te houden.
Ik zou liever men tijd/geld/energie in men andere bus willen steken. Ben ik richting een subaru voor aan het denken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Johannus »

Achja. Goed dat je 't in iedergeval gevonden hebt.

Ik draaide ooit de tanden van de distributie toe ik de pakking tussen ontsteking en kop vergat ( polo ). Gelukkig liepen de kleppen vrij ( verbrandingsruimte in de kop), maar toch. Nokkenas geblokkeerd door t ontbreken van een een papieren pakkinkje.. kritisch? Jep!
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi dat je het gevonden hebt! En lopen deed het blok ook al niet. De keuze om nu dan maar te swappen wordt zo wel heel gemakkelijk, denk ik...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door marcel w »

balen,andere kop scoren en die er op zetten.
kop hoeft niet veel te kosten.
anders tdi er in.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
mdeco
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jul 2015 13:55
Locatie: Grote Brogel (B)

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door mdeco »

Ik ben aan het kijken om er een andere motor in te leggen.
Liefst een waar ik van weet dat hij werkt. Ik ga deze week naar jx uit een golf kijken.
Kwestie het toch wat origineel en eenvoudig te houden :)

Even een praktische vraag, ik heb nog nooit een losse motor moeten hanteren. Ik veronderstel dat die
wel wat zwaar is om alleen te heffen. Maar is dat met 2 te doen? In en uit de bus zou ik wel een giraf zoeken,
maar is dat ook nodig om de motor in/uit een remorque te halen?

Ik heb dit allemaal nog nooit gedaan maar dan is dit een goede manier om het te leren. Er is geen haast achter
dus ik kan alles rustig op mijn gemak doen en op dit forum/rest van het internet zijn een schat aan informatie te
vinden.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: JX slaat niet aan

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is met twee man te doen. Het is vooral onhandig en zwaar. Zorg dat hij niet gaat glijden of schommelen. Je kunt de gashevel, brandstofleidingen en het bovendeel van de Golf brandstofpomp inwisselen voor je JX pomponderdelen. Dan past hij ook onder het motordeksel. [[thumbup]] Turbo aansluitingen zijn anders, dus moet je het uitlaatspruitstuk of in ieder geval de turbo ombouwen. (Evenals carterpan). Je bent straks in 1 klap een JX expert. :mrgreen: Veel succes!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie