diesel mengen met kerosine of petroleum

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door wouth »

Via de tamtam hoorde ik onlangs dat er wel eens, zo vlak voor de APK, dieselrijders zijn die een andere brandstof in de dieseltank gooien, omdat de kans dat je dan door de roetmeting komt groter is.
Nu ben ik bang dat als deze alternatieve brandstoffen niet vettig zijn, ze funest kunnen zijn voor de dieselpomp.
Wat is een verstandige mengverhouding (met welke brandstof) of kan ik maar beter helemaal niet mengen?
Ik spreek dus over alleen het moment dat je naar de APK gaat.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Tja als je door de roetmeting heen komt met een goed afgestelde motor vraag ik me af waarom je moet bijmengen. Petroleum (lamp olie) kon volgens mij ook meest schone vette brandstof. Zo nebloem olie kun je er ook in gooien 😂
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door luizenbos »

Het is een bekend verschijnsel dat als bijna of regelmatig alleen maar korte stukjes rijd de auto het meest ver vervuild dus ook inwendig en dus dan niet aan zijn bedrijf temperatuur komt die weer nodig is om schoon te rijden .

de makkelijkst manier is gewoon even een stukje snel weg pakken en gewoon even 100 te rijden of ....... :mrgreen: km of 25 .

Of de dag daar voor een langer stuk te gaan rijden neer zetten niet meer aankomen tot de keuring en dan zijn bij gewoon goed onderhoud geen vuiltje aan de lucht [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door wouter »

Ik dacht dat "men" wel eens benzine erdoor gooit, er is ook een scala aan Wynn's producten wat je zou kunnen proberen om de verbranding te verbeteren. Ik ben het wel met Hylke eens dat de regels voor oude voertuigen zo soepel zijn dat je met een redelijke motor hier zo doorheen moet komen.

Ik heb wel een roetmeting gehad na revisie en motorombouw bij de RDW, resultaat was brandschoon (is een tweede keer gemeten omdat de waardes erg laag waren). Ook een keer afkeur met mijn oude motor, daar heeft een Wynn additief en even goed warm rijden voor de test (wat Frits ook zegt) de motor door de APK gekregen.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wouter

klopt benzine deden we omdat er toen nog niet de winter diesel hadden lang geleden :mrgreen: op een volle tank deed ik +- 5 liter benzine om het vlokken tegen te gaan .maar tegenwoordig niet meer nodig .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door koenen »

Wat wij eerder deden voor de roetmeting van een oude diesel was voor de apk de uitlaat vol laten lopen met water (tuinslang erin) en daarna leegrijden/goed warm rijden. Losse aanslag in de uitlaat werd eruit gespoeld (en nieuwe plakte nog wat vast?)
'Geleerd' bij het taxibedrijf waar ik toen werkte waar ze nog een oude volvo 740 diesel hadden lopen met +- 1 miljoen op de klok. Daar hing toch altijd wel een walmpje rook achter, maar altijd glansrijk door de apk :mrgreen:
Ook bij onze ducato camper deden we het zo, met hetzelfde resultaat. Zelfs met vragen van de keurmeester hoe we hem zo schoon kregen 8)
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door wouth »

Heren, mijn grote dank voor al jullie reacties!
Ik zal even een paar dingen verduidelijken:
Mijn bus is van eind 1986 en zou dus inderdaad niet aan strenge eisen hoeven te voldoen, nu ligt er in mijn bus een AAZ-motor, die dus nog jonger is en dus(??) redelijk schoon zou moeten zijn, mede omdat het verbindingsbuisje tussen turbo en uitlaatspruitstuk is verwijderd en ook omdat de carterontluchtingsslang niet op het luchtfilter zit aangesloten.
Toch heeft de APK-keurmeester de vorige keer tot 3 maal toe de motor volgas laten draaien, omdat hij pas bij de 3e keer de uitlaatgasmeting acceptabel vond. Dit ondanks het feit dat ik vlak voor de keuring ongeveer 10 km volgas heb gereden.
Wat mij later wel opviel, was dat het open einde van de carterontluchtingsslang behoorlijk vet was van de uitgeblazen oliedampen.
Zou het carter te vol hebben gezeten?

De tip van water in de uitlaat is zeer creatief [[thumbup]] , omdat ik sinds enkele weken echter geen uitlaatdemper meer heb, maar een volledig open pijp vanaf de turbo, zal er in die pijp niet snel koolstof blijven hangen, lijkt me. :mrgreen: :mrgreen:
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Niet aangesloten carterventilatie zou afkeur moeten zijn. De egr verwijderen zorgt voor een inwendig schonere motor maar door een hogere verbrandings temperatuur voor hogere nox waarde en dus meer vervuiling. De hogere inspuit druk van de latere diesel tdi zorgt eveneens voor meer vervuiling dan een oude zuigdiesel (of dit ook voor de aaz geld durf ik niet te zeggen ) door dat het fijnstof nog fijner is dan bij een oude diesel. Dus wat is schoon ;)
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
marcel w
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1770
Lid geworden op: 03 jan 2010 17:44
Locatie: onderdendam

Re: diesel mengen met kerosine of petroleum

Ongelezen bericht door marcel w »

meestal als een diesel niet door de roetmeting komt ligt het aan de staat van de motor simpel gezegd.enige goede methode om hem er door te krijgen is alles controleren van pomp timing tot verstuiverbeeld,als dat allemaal goed is zou hij zonder moeite door de meting moeten komen.
de motoren waar wij het bij onze bussen over hebben zijn echter meestal al wat jaren onderweg en hebben niet altijd even goed onderhoud gehad en elk jaar de boel tot in de puntjes controleren doet ook niemand.als je dan voor de keuring wat extra zekerheid in wil bouwen kun je een additief er in gooien van bv forte of een scheutje ATF in de tank gooien.dit smeert en reinigt de onderdelen van het brandstof systeem en kan je net door de meting heen helpen.
groet marcel
rijd nooit sneller den je bescherm engel vliegen kan!!!

1982 postbus met hele grote gaten en geen motor projectje
Plaats reactie