Aandrijfas verschillen (lengte)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door wouter »

Frits, ergens moet op die 3cm speling denk ik de lengte van de assen niet uitmaken, merkwaardig is wel weer dat de SKF aandrijfas (VKJC 1006) een lengte heeft van 537mm. Dat is nog weer een 5mm korter tov de VW lengte voor de latere aandrijfassen. Volgens mij is er maar één stand van de draagarm waarbij de lengte tot aan de versnellingsbak minimaal is, als de as daar past dan is hij niet te lang.. Een te korte as beperkt de maximale uitslag, waarom ze de as dan nog korter hebben gemaakt is mij een raadsel. [[thumbup]] :roll:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi, ik ben me aan het oriënteren op homokineten en ik zag inderdaad dat die van de SKF net ietsje korter is (5mm) dan het origineel. Hier op het forum is dat al eerder opgemerkt, maar verder niet op ingegaan. Zou deze kleine inkorting verder geen kwaad kunnen? Ik dacht er aan een goed merkding te kopen, maar als dat averechts werkt, kan ik net zo goed een goedkope versie kopen.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

[sarcasme aan] Koop een JP die is 542mm en kost minder als de helft. [/sarcasme uit]

Als ik goed interpreteer heeft TK een 541(540) aandrijfas van Metzger. Kost 2/3 van de SKF.

Die paar mm maakt niet echt uit denk ik, je kan bij twijfel een spacer plaatsen. (volgens mij zijn daar aanbieders voor)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door blauw »

Dank je Ronald,
Ik heb verschillende aanbieders vergeleken. Veel verkopen aandrijfassen van JP. En JP heeft geloof ik Classic Line (opgekocht?) als onderdeel van het concern.
Zo’n aandrijfas zal het best even doen, maar ik wil niet over vijf jaar weer moeten twijfelen of ik de aandrijfas nou hoor of niet.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door hippie »

Weet niet of dit ermee te maken heeft , maar al meerdere berichten/filmpjes gezien waarbij de homkineet verkeerd inelkaar is gezet .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
WOLT3R
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jan 2015 11:19
Locatie: Cothen

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door WOLT3R »

Hoihoi, ter lering en vermaak...

5 jaar geleden beide aandrijfassen vervangen voor nieuwe jp groep. 2 jaar geleden kapotte spiebanen op de linker as dus as slipte in de homokineetkoppeling. Bij de peage parijs, onderweg vanaf Schotland naar z Frankrijk. Bij anwb hulppost nieuwe skf vkjc 1006 laten monteren. Nu weer in z Frankrijk. De skf knarst gruwelijk bij inveren, heeft speling in zijn lengte richting en 2 kapotte hoezen. Ik ben niet vies van wat terrein en hobbels. Ik denk nu dat de skf hoezen kapot zijn gescheurd vanwege de geringere veerweg mogelijkheid/ te kort. Daardoor de koppelingen leeg/kraken/mogelijk versleten. En nu dus weer op zoek naar een liefst langere as in z Frankrijk.
Mijn bus is een 85 1.9d (was cs 1.6) en een 3h bak.

Mvrgr wolter
Met vriendelijke groet,

Wolter

'83 zelfbouw camper. 1.9d AEF 3h
BMW K1100LT daily
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door RVB »

Heel wat jaren geleden heb ik eea nieuw gekocht. Dat was geen succes. O.a. de rubbere afsluitdop van de flens van de aandrijfas bij de VBak werd doorgeprikt, met als gevolg V-bak olie in de homokineet, met als gevolg... blablanla... Dat hele verhaal staat elders hier.

Maar de oplossing was voor mij simpel. 2e hands originele aandrijfassen. Destijds waren die tot mijn verbazing gewoon in grote getalen bij de sloop aanwezig. Die assen zijn van die dingen die gewoon een tijd op de plank kunnen blijven liggen realiseerde ik mij. Ik kocht ze, als ze niet goed waren dan mocht ik ze inruilen. Dat was niet nodig. Ik rij er nog steeds mee in mijn dagelijkse bus. Ik ben niet de enige die deze keuze heeft gemaakt als het gaat aandrijfassen.

Groetjes Rolf



Groetjes Rolf
Plaats reactie