Aandrijfas verschillen (lengte)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door wouter »

Mijn bus is van april '82, origineel zit daar aandrijfassen 251501203 met een lengte van 548mm bij. Na ongeveer augustus '82 is het onderdeelnummer van de aandrijfas 251501203G geworden en de lengte aangepast naar 542mm (als ik dit goed opgezocht heb).

Nu vraag ik mij af: heeft dit alleen met de combinatie bouwjaar - versnellingsbak te maken? Zit dezelfde draagarm en astap op dacht ik.

Toen ik de bus kocht was een 3H versnellingsbak ingebouwd. Ik vraag mij nu af of daar de nieuwe assen bij passen. Bij het terugbouwen van de aandrijfassen viel het mij op dat de rechter aandrijfas moeilijk terug kon, hij leek wel te lang. Vandaar ben ik gaan zoeken naar deze verschillen. Zou ik alsnog (links+rechts) nieuwere aandrijfassen moeten terugbouwen? :?:
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Volg 😉 scheelt je toch 12 mm ik kan je vraag echter niet beantwoorden
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ergens in die tijd zijn de nieuwe versnellingsbakken ingevoerd.
omdat de nieuwe bakken iets langer (fysiek) waren is toen ook de motor een stukje naar achteren verplaatst. en daar hoorden dus ook de nieuwe assen bij.
verder heeft, voor zover ik weet, alleen de automaat nog andere assen. die links en rechts verschillend zijn.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door wouter »

Meus, dat was ook mijn eerste gedachte. Dan zouden de bakken van het type 091 de langere assen moeten hebben, de bakken van types 091/1 en 094 niet. De laatste heeft dan een aangepaste neussteun omdat deze nog net iets langer is.

Concreet zijn dit de 4-bakken zijn van de luchtgekoelde motoren (1.6 en 2.0 CU) en de eerste diesels (1.6 CS). Dan ga ik toch maar op zoek naar een set nieuwere aandrijfassen. [[thumbup]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wouter

ik heb er nog 1 liggen van 54.1 kwam van mijn 3h bak af je mag hem hebben tegen verzend en plakband doos verzendkosten :mrgreen:
toch wel gek wand elke homokoten in en uit speling van ruim 3 cm dat de as heen en weer bewogen kan worden dus totaal 6 cm
in mijn ogen zou dat niet op een mm moeten steken . :lol:

zeg ik aan de zijlijn [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door luizenbos »

Steven

Dat kwam omdat ik natuurlijk mijn aandrijf assen aan moest passen aan de Audi bak dus de assen inkorten en pas maken :idea: pagina 87

Wouter
Echter -- zijn situatie die ken ik niet maar als de assen horizontaal onder de auto staan en je kunt ze niet naar Lings of recht bewegen op de homokoneten tja in de 2 kommetjes dan gaat er iets niet goed . :?:
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zitten de homokineten goed in elkaar? Als deze los zijn geweest en de kogels uit de kooi.... je kan hem verkeerd in elkaar zetten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

als je de homokineten verkeerd om in elkaar zet bewegen ze gewoon helemaal niet meer :-)
@steven, ik heb ook nooit gehoord/gelezen dat de assen vervangen werden, of dat het nodig was.
maar het verschil in lengte is toch wel een paar keer voorbij gekomen.
overigens heb ik bij mijn bus ook elke keer het idee gehad dat de rechter as er lastiger tussen ging. nooit er aan gedacht om naar een nummer te gaan zoeken.
het zat zo en het zit zo en het werkt nog altijd prima.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door wouter »

De homokineten werken prima, door een lek in de versnellingsbak is er olie in de linker homokineet gelopen waardoor deze nu wel veel speling heeft. Goed om te lezen dat Meus ook bij de rechteraandrijfas (bijrijder) het idee heeft dat deze er lastiger tussen gaat.

@Frits: je moet om te monteren een randje over bij de flens aan de versnellingsbak, dit randje sluiten buitenom aan op de homokineet. Het is lastig dit randje over te komen, daarna moet je iets uittrekken om te monteren zeg maar. Dat is de situatie met de wielen op de brug en de bak aan de baksteun, de as lijkt hierbij redelijk horizontaal te staan. Ik denk dat het niet echt schade kan veroorzaken, maar er zal een reden zijn waarom VW toch de lengte heeft aangepast. Wel vreemd (maar dat kan toeval zijn) dat er een links/rechts verschil in lijkt te zitten.

Na wat zoeken snap ik niets meer van de prijsstelling. Een complete aandrijfas nieuw/kort type (VW nr 251501203G, SKF nr VKJC 1006) heb je rond de € 130 per stuk, één homokineet (VW nr 211501331B, SKF nr VKJA 8004) is € 65 per stuk (incl. hoes). Gratis as en gratis op de as gemonteerd [[bye]]
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door luizenbos »

Wouter [[thumbup]]

Dat weet ik van het randje heb het zelf meermalen gedaan :D wand ik lees dat je ze met ze wielen op de brug staat als die op as steunen staat hangen je wielen vrij naar beneden dan heb je meer ruimte op dat momend krik je de linker of de rechter --- onder de draag arm omhoog dan komt die vanzelf over dat randje met natuurlijk wat begeleiding en ondersteuning .

dat is mijn manier als die dan weer op de wielen staat staan je assen onder een kleine schuine hoek voor het inveren en bewegen met lading
dan begrijp alleen nog steeds het probleem niet :mrgreen: met de lengte van de assen . :?:

maar als die dan op de wielen staat en neutraal en vrij dan moet als het goed is de assen heen en weer kunnen bewegen ruim 3 cm Lings en ongeveer 3 rechts dat staat los van het monteren op dat momend .

Buiten dat je kering lekke te die dan weer de grijze lagervet verdunt das duidelijk [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Vanwaar mijn interrese kheb een een flippedbox met aandrijfas adapters van tim shettle. Ik heb even navraag gedaan bij hem en hij heeft zijn ombouw op basis van de latere kortere aandrijfassen gemaakt. Dit met de poschehomokineten maakt dat mijn aandrijfassen aan beide kanten 1 cm te lang is. In lange bochten op de snelweg (van de ene snelweg naar de andere) hoor ik nog steeds een kloppen geluid 🙁
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
multirood
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 okt 2012 22:37
Locatie: Antwerpen Belgie

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door multirood »

Dat kloppend geluid in de bocht kan ook van de stabilisatorstang vooraan komen
Daar de rubbers van vervangen lost dit op
Groeten Steven
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Het komt 100% van achter :wink:
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wat doet een lange bocht aan de lengte van je aandrijfassen? Je bedoelt dat door het overhellen/in- of uitveren deze dan onder spanning komen te staan? Dan moet je bij drempels toch ook aardige tikken uitdelen op je assen?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Dat zou idd goed mogelijk zijn ronald alleen valt het medaar niet op daar het moment van inveren veel korter is. Het zou ook kunnen zijn dat de homokineten al een knauw hebben gehad van te scheef gemonteerd te hbben gezeten (zelf baksteun gemaakt enz) vandaar nu de spullen van tim shetlle gebruikt en kom er dus nu achter wat alle verschillen zijn tussen de 82/alles erna.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Aandrijfas verschillen (lengte)

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Het gaat overigens over uitveren daar de bak op zijn kophangt en je dus eigenlijk redelijk op de grens van e homokineten rijd.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Plaats reactie