Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
HenkieBteV
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 aug 2012 10:25

Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Ongelezen bericht door HenkieBteV »

Hallo,

Even een vraag: heeft er al iemand ervaring met het verwijderen en opnieuw op persen van de bolletjes van het schakelsysteem?
(oud systeem, 1980-er bus)

combined picture.jpg

Ze zouden goed op de gekartelde randjes moeten blijven zitten maar ik vertrouw het nog niet helemaal.


Groet en bedankt vast,

Henk


P.S. hoop gedoe gehad met fotoos uploaden... Ik zie maar 1 bijlage maar blijkbaar hangen er nog 2 aan? Is de website nog OK?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn VW bus: 1980 T3 CU 2.0 benzine luchthapper, hoogdak, al lang geleden tot camper omgebouwd.
Veranderd: Elec benz pomp (+veiligheidsrelais), oliekoeler, empi carbs, 123 ignition, elec vacuum pomp voor de remmen, enz.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Ongelezen bericht door Ewout »

Ik zie 4 foto’s: een (catalogus?) foto met 2 zwarte bollen, een foto van (jouw?) schakelstang met gekartelde randjes en daarna 2 keer dezelfde foto, schakelstang met oude witte bollen/ringen. Verder geen idee hoe je die bollen erop perst.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Eraf met de hamer het is maar een kartel passing.Erop persen in de bankschroef eventueel lijm ofzo gebruiken en ja foto's erop zetten is af en toe lastig...
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Laat de kunststof bollen eerst goed opwarmen in heet water van 80 graden. Dan al naar gelang van de speling met of zonder lijm.
succes
Theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Schakelstang bolletjes (oude schakelsysteem)

Ongelezen bericht door who2010 »

Henk,

Ik denk dat gewoon oppersen genoeg is, zolang de karteltjes nog enige grip hebben blijft het zitten.
Ik heb hetzelfde system en heb de bolletjes een kwart slag gedraaid, een griptang op de platte kantjes gezet en voorzichtig gedraaid.
Je voelt dan de karteltjes tijdens draaien maar het zit nu al weer een paar duizend kilometer en schakelt een stuk nauwkeuriger.

Succes,
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Plaats reactie