CU moter loopt warm op de Stelvio

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door Tjeerd »

Ook een mogelijkheid is een dampbel in de brandstofleiding deze zit namelijk ook vlakbij warmtebron, nl. de brandstofpomp vlak naast motor beplating
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door casss »

Of het mindere vermogen als gevolg van de ijlere lucht. Ging het olielampje bij stationair branden of op snelheid?
gr, Cas
Gebruikersavatar
tweety
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2016 10:13

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door tweety »

Het olielampje ging bij stationair en licht verhoogt toerental branden...

Gr Jochem
groet,
Jochem
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door casss »

Misschien heb je relatief dunne olie en werd de motor extra warm door de omstandigheden. Zelf gebruik ik 20w50 voor mn CU. Wat heb jij er in zitten?
gr, Cas
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het eerste cijfer zegt iets over de viscositeit bij het opwarmen van de olie.
Die heb heb ik het liefst zo laag mogelijk en het 2e cijfer zegt iets over de viscositeit bij werktemperaturen.
En die zou ik mooi hoog willen hebben.

Theo
Gebruikersavatar
tweety
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2016 10:13

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door tweety »

Ik gebruik op dit moment 15w40 olie.

Groetjes Jochem
groet,
Jochem
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door casss »

Lijkt mij prima 15w40. Dan ben ik het met je eens dat het aannemelijk is dat de motor vrij warm is geweest. Was je olie ook ruim op peil?
gr, Cas
Gebruikersavatar
tweety
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mei 2016 10:13

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door tweety »

Yep, moterolie was ook op peil. Aangezien de bus toen op een steile helling stond en de ik de peiling niet vertrouwde heb ik 3/4 liter toegevoegd. Later na t afdalen op de camping heb bleek r 3/4 liter te veel in te zitten. Deze heb ik toen verwijderd tot normaal niveau. Na t kitten van de koelplaten heb ik geen oververhitting gehad maar eerlijk gezegd hebben we ook steile lange passen vermeden.

Ik vraag me nu wel af, wat mag je van een luchtgekoelde bus in de bergen verwachten? Is/was mijn bus niet in orde of heb ik te veel gevraagd? Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere CU rijders met t rijden in de bergen?

Gr Jochem
groet,
Jochem
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Je hebt met een warme motor en de bus stond scheef, olie gepeild?
Toen bij gevuld, kan best zijn dat dit te veel is geweest en zo schade heeft gemaakt.
Let op het woord kan.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door insomnia »

tweety schreef: 23 jul 2018 21:16 Ik vraag me nu wel af, wat mag je van een luchtgekoelde bus in de bergen verwachten? Is/was mijn bus niet in orde of heb ik te veel gevraagd? Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere CU rijders met t rijden in de bergen?
dit is een goede concrete vraag.
Ik kanhet antwoord helaas niet geven want ik heb geen CU maar de 1.9 DG wbx. Daar heb ik eigenlijk nog nooit echt negatieve ervaringen mee gehad.. (ja wel eens terug naar 1 in bergpassen en lange klimmen in 2 moeten doen (1 km 18% daarna nog 3 km 12% (met aanhanger en volle bepakking) )

De DG geeft geen krimp en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de 2.0 CU hier geen raad mee weet. Ja wellicht minder goed.. Maar geen storing/uitval.

Hopelijk kunnen CU rijders bevestigen of ontkrachten
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

tweety schreef: 23 jul 2018 21:16 Ben ook benieuwd naar ervaringen van andere CU rijders met t rijden in de bergen
Bekijk mijn reisverslagen van afgelopen 10 jaar met 2.0CU; Spanje - Kroatie - Portugal - Oostenrijk etc . Allemaal hartje zomer en geen berg te hoog, nooit heetloper gehad. Voor mijn motorrevisie ging t wel eens erg langzaam, na de revisie een stuk beter. Als het moeilijker wordt (lange hellingen) dan blijf ik meestal relaxt achter een vrachtauto hangen ;-)
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: CU moter loopt warm op de Stelvio

Ongelezen bericht door insomnia »

insomnia schreef: 23 jul 2018 22:12De DG geeft geen krimp en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de 2.0 CU hier geen raad mee weet. Ja wellicht minder goed.. Maar geen storing/uitval.

Hopelijk kunnen CU rijders bevestigen of ontkrachten
John met 'n buske schreef: 26 jul 2018 18:28 Bekijk mijn reisverslagen van afgelopen 10 jaar met 2.0CU; Spanje - Kroatie - Portugal - Oostenrijk etc . Allemaal hartje zomer en geen berg te hoog, nooit heetloper gehad.
Das dus 1 bevestiging :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie