CU moter loopt warm op de Stelvio
CU moter loopt warm op de Stelvio
Hoi,
Mijn moter is warmgelopen op de Selvio. Ik heb nu de moter afdichtings rubbers helemaal afgekit.
Alle slangen lijken goed te zitten echter ik vermoed dat ik een slang van de dynamo naar t chassis mis...
Wie weet of er op een 2.0 CU een rubberen slang hoort te zitten van de dynamo koeling naar chassis?
Groetjes Jochem
Mijn moter is warmgelopen op de Selvio. Ik heb nu de moter afdichtings rubbers helemaal afgekit.
Alle slangen lijken goed te zitten echter ik vermoed dat ik een slang van de dynamo naar t chassis mis...
Wie weet of er op een 2.0 CU een rubberen slang hoort te zitten van de dynamo koeling naar chassis?
Groetjes Jochem
groet,
Jochem
Jochem
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Die zou in jouw geval (warme motorruimte) zeer nuttig zijn.
Er bestaat inderdaad een harmonica rubber-met-haakse-bocht die koelere lucht uit het chassis zuigt om te voorkomen dat de dynamo afgekoeld wordt met hete lucht uit de motorruimte.
Bij de meeste T3-s ontbreekt dit onderdeel.
Ik heb dat onderdeel in het verleden ook gedemonteerd omdat mijn CU in een T2 zit ingebouwd .
Ik zal eens in de krochten van mijn woning gaan zoeken.
Er bestaat inderdaad een harmonica rubber-met-haakse-bocht die koelere lucht uit het chassis zuigt om te voorkomen dat de dynamo afgekoeld wordt met hete lucht uit de motorruimte.
Bij de meeste T3-s ontbreekt dit onderdeel.
Ik heb dat onderdeel in het verleden ook gedemonteerd omdat mijn CU in een T2 zit ingebouwd .
Ik zal eens in de krochten van mijn woning gaan zoeken.
I am Wouth and I approve this message
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Aha, bedankt alvast voor de info, ik ga een noodoplossing proberen te maken.
Zou top zijn als je t onderdeel vind!
Alvast bedankt
GroetjesJochem
Zou top zijn als je t onderdeel vind!
Alvast bedankt
GroetjesJochem
groet,
Jochem
Jochem
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Ik zou ook graag dat onderdeel eens willen zien want het zit niet bij mijn cu.
Is het een buis die loopt vanuit de 'luchthapperruimte' aan de zijkant naar de dynamo ?
Is het een buis die loopt vanuit de 'luchthapperruimte' aan de zijkant naar de dynamo ?
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Als je deze slang niet hebt, kun je dan voor de warmte het gat in het chassis het beste open laten of juist dicht maken?
Met het chassisdeel bedoel ik de binnenkant waar de achterlichten in zitten gemonteerd, in de moterruimte zie je een rond gat zitten tegenover de dynamo.
Groetjes Jochem
Met het chassisdeel bedoel ik de binnenkant waar de achterlichten in zitten gemonteerd, in de moterruimte zie je een rond gat zitten tegenover de dynamo.
Groetjes Jochem
groet,
Jochem
Jochem
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Tweety heeft antwoord gegeven op de vraag van CU-bus.
Het gat in het chassis mag gerust open blijven.
Het gat in het chassis mag gerust open blijven.
I am Wouth and I approve this message
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Bedankt voor je antwoord Wouth, laat ik t gat voor de vakantie open.
Groetjes Jochem
Groetjes Jochem
groet,
Jochem
Jochem
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Helaas heb ik geen antwoord op je vaag over het warm lopen.
Maar wel een tip: het is "motor" met een "o" dus, een moter bestaat niet.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Het is toch niet zo gek dat je motor warm loop op de Stelvio. Dat hadden we bergop in de herfstvakanties ook al met de 109" of FJ55. Bergaf waren het de remmen
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Is het niet een kwestie van de juiste versnelling kiezen om toeren te maken, weinig toeren weinig koeling.
gr.cees.
gr.cees.
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Heb je wel gecheckt of je thermostaat nog werkt?
Daarnaast;
Origineel heb je volgens mij ook nog een luchtinlaatslang die naar 1 van de luchthappers achter de achterramen loopt. Maar goed, dat zijn denk ik wel marginale zaken.
Daarnaast;
Origineel heb je volgens mij ook nog een luchtinlaatslang die naar 1 van de luchthappers achter de achterramen loopt. Maar goed, dat zijn denk ik wel marginale zaken.
gr, Cas
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Ik moest zoeken wat de Stelvio is, nog nooit van gehoord
Maar daar ga je vrijwillig op rijden, en dan vind je het vreemd dat je motor warm loopt?
http://www.passostelvio.nl/
Ik niet, en zou dit ook zeker niet gedaan hebben met mijn bus.
Daar zou ik wat moderners voor willen gebruiken, een T6 of zo
Theo
Maar daar ga je vrijwillig op rijden, en dan vind je het vreemd dat je motor warm loopt?
http://www.passostelvio.nl/
Ik niet, en zou dit ook zeker niet gedaan hebben met mijn bus.
Daar zou ik wat moderners voor willen gebruiken, een T6 of zo
Theo
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Ik denk dat het stijging percentage niet zo groot is bij de Stelvio, maar de lengte en de grote hoeveelheid bochten.
Dat betekend langzaam rijden en veel vermogen vragen.
En dat dan ruim 20 km lang, das veel hoor.
Ik zou ook nog kijken of je olie koeling vrij en schoon is, er wordt wel verteld dat lucht de belangrijkste koeling is maar eigenlijk doet je olie dit.
Olie zorgt voor warmte afvoer via de wisselaar, onderschat deze bijdrage niet.
En verder moet je afdichting en koelplaten in onberispelijke staat zijn.
Er mag geen straat te zien zijn als je er boven staat is me altijd verteld door ome Henk.
Theo
Dat betekend langzaam rijden en veel vermogen vragen.
En dat dan ruim 20 km lang, das veel hoor.
Ik zou ook nog kijken of je olie koeling vrij en schoon is, er wordt wel verteld dat lucht de belangrijkste koeling is maar eigenlijk doet je olie dit.
Olie zorgt voor warmte afvoer via de wisselaar, onderschat deze bijdrage niet.
En verder moet je afdichting en koelplaten in onberispelijke staat zijn.
Er mag geen straat te zien zijn als je er boven staat is me altijd verteld door ome Henk.
Theo
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1484
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
de stelvio bestond al toen de t3 werd ontwikkeld.
en de t2, en de t1.
ze gingen er overheen met paard en wagen, ezel en wagen, ossen en wagen, te voet en elke andere manier die maar bedacht kan worden.
en toendertijd moest je wel, als je van a naar b wilde komen en dat ding lag er tussen, dan moest je er overheen.
dat het een opgave is, mag duidelijk zijn, of het nou je eigen 2 benen of je 4 cilinders zijn waar je gebruik van maakt.
maar ik denk persoonlijk dat de modernere vervoermiddelen er meer problemen mee zullen hebben als de oudere.
en de t2, en de t1.
ze gingen er overheen met paard en wagen, ezel en wagen, ossen en wagen, te voet en elke andere manier die maar bedacht kan worden.
en toendertijd moest je wel, als je van a naar b wilde komen en dat ding lag er tussen, dan moest je er overheen.
dat het een opgave is, mag duidelijk zijn, of het nou je eigen 2 benen of je 4 cilinders zijn waar je gebruik van maakt.
maar ik denk persoonlijk dat de modernere vervoermiddelen er meer problemen mee zullen hebben als de oudere.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Deze slang (alleen luchtgekoelde motoren)zorgt er alleen voor dat de lucht die je in de auto krijgt "vers" is deze gaat namelijk via de kachel/verwarmings potten naar voor en verder nergens heen. de koellucht voor de dynamo komt gewoon uit de motorruimte.
Als de motor te warm wordt zorgen dat de afdichting tussen de motor en auto goed is(afdicht). Alle koellucht van de motor komt via de oortjes in de motorruimte dus als het buiten heet is word de koeling binnen ook minder.(ik zou ook niet weten hoe je weet dat de motor te warm word er zit normaal geen temperatuur meter op en ik dacht ook dat VW geen waarden heeft staan voor zijn luchgekoelde motoren)
PS. Verse lucht is maar hoe je het bekijkt bij de CU zit ook de uitlaatmonding aan dezelfde kant
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Re: CU moter loopt warm op de Stelvio
Hoi Tjeerd,
Er zit ook bij mij geen temperatuur meter op. Tijdens de beklimming van de Steviopas waarbij de bus regelmatig terug naar zijn 1 moet ivm de steile haarspeldbochten ging het oliedruklampje knipperen waarbij ik merkte dat t vermogen teruguit liep. Moterpeil gecheckt deze was oke.Daarna moeizaam tot niet meer starten en stationair bleef de motor niet meer lopen. Motor 1 uur laten afkoelen en weer gestart zonder problemen maar wel omgedraaid en afgedaald...mijn conclusie was een warmgelopen moter. Ik heb een motor afdichtingsrubber op de beplating zitten maar kon toch nog asfalt zien. Op sommige plaatsen een halve cm deze heb ik afgekit met hittebestendige kit als noodmaatregel...Als ik thuis ben check ik alles nog keertje voor nu is wel de vraag welke pas kan de bus wel of niet aan. Hoop dat de Brennerpas geen problemen gaat geven...
Groetjes Jochem
Er zit ook bij mij geen temperatuur meter op. Tijdens de beklimming van de Steviopas waarbij de bus regelmatig terug naar zijn 1 moet ivm de steile haarspeldbochten ging het oliedruklampje knipperen waarbij ik merkte dat t vermogen teruguit liep. Moterpeil gecheckt deze was oke.Daarna moeizaam tot niet meer starten en stationair bleef de motor niet meer lopen. Motor 1 uur laten afkoelen en weer gestart zonder problemen maar wel omgedraaid en afgedaald...mijn conclusie was een warmgelopen moter. Ik heb een motor afdichtingsrubber op de beplating zitten maar kon toch nog asfalt zien. Op sommige plaatsen een halve cm deze heb ik afgekit met hittebestendige kit als noodmaatregel...Als ik thuis ben check ik alles nog keertje voor nu is wel de vraag welke pas kan de bus wel of niet aan. Hoop dat de Brennerpas geen problemen gaat geven...
Groetjes Jochem
groet,
Jochem
Jochem