kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
kjsollie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:37

kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door kjsollie »

hallo, ik ben helemaal nieuw op t forum.
Samen met mn vriendin hebben we een T3 bus ( geen camper)
nu loopt ie al een tijdje onregelmatig. ik heb er een compressiemeter op gezet ;
rechts ; 10 en 9,4 bar
links 8 en 7,7 bar.
volgens een t3 - specialist moeten er nieuwe kleppen in.
k weet dat het een puist werk is, maar k wil t zelf gaan doen.

is er nog verschil in kleppen ? - iets met gelood- of ongelode- benzine oid??
en waat koop je die dingen ?

heb op het forum gezocht naar dergelijke projecten, maar niks gevonden.
tips ?
KJ Sollie
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door Steven V »

Hoi (hoe heet je?)

Er zijn diverse webshops, bijvoorbeeld Paruzzi die dat vast hebben. Maar weet je zeker dat het aan de kleppen ligt en niet misschien de zuigerveren?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door casss »

Heb je al alle andere dingen gecheckt? Valse lucht, synchroniseren van de 2 carburateurs, verdelerkap? Dat zou ik ook even checken. Wellicht dat hij door een andere reden onregelmatig stationair loopt, en dat die compressieverschillen niet echt de oorzaak zijn.
gr, Cas
Gebruikersavatar
kjsollie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:37

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door kjsollie »

dank voor het meedenken.
Paruzzi heeft kleppen zie ik. ik zi t te denken om alleen links te doen ; rechts heeft nog goeie compressie . scheelt weer werk.
volgens mij zijn alle rubbers goed.
als je m alleen op de startmotor ronddraait ( zonder dat de motor aanslaat) hoor je ook al dat ie niet mooi rondloopt.
tja kleppen of zuigerveren ; hij zal toch uit elkaar moeten.
kleppen leek me dan logischer dan veren , omdat je vaker hort dat die verbranden / lekken.

kj sollie
KJ Sollie
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door Mitch »

Kleppen kan je zien:

Beide koppen er af en dan met de verbrandingskamer omhoog leggen. Bougie er in draaien zodat ze “dicht” zijn. Dan giet je er benzine oid in en kijk je welke het snelste leegloopt. In jouw geval zou het de kant van de lage compressie moeten zijn. Dan ligt het idd aan de kleppen. Anders zou ik toch de zuigerveren verdenken. En dan kom je er met een goed sleutelboek er ook wel uit want de koppen heb je er al af.

Succes, groeten michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
kjsollie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:37

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door kjsollie »

dank !
heb pas begin aug tijd.
eerst maar de motor eruit.
dan kleppen bekijken.
KJ Sollie
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 339
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door René Vis »

Als je de cilinder op luchtdruk zet hoor je of 1 of 2 kleppen lekken of dat het de koppakking is of de zuigerveren
Rene
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Als je de oorzaak van compressie verschil wilt opsporen, inderdaad Rene's methode gebruiken.
Ik weet niet hoe de specialist op basis van deze gegevens op nieuwe kleppen komt; echt verbrande klep piept wel anders en laat grotere compressie verschillen zien... Kleppen met koolafzetting kunnen gewoon opnieuw ingeslepen.

Overigens valt de compressie nog binnen de VAG spec; Sollwert 6-9.5 bar, max unterschied 3 bar.
Voordat mijn motor gereviseerd werd had ik lagere compressie waardes en de motor liep netjes, alleen meestal niet sneller dan 100kmh en veel olieverbruik.

Wat is onregelmatig lopen? Alleen bij stationair of ook bij andere toerentallen en belastingen? Kwam dit plotseling of gelijdelijk? Hoe is onderhouds geschiedenis?
Zoals CAS zegt;
Er kan zomaar een heel andere oorzaak zijn, van iets simpels als een vacuum lek of een doorslaande bougiekabel tot iets complex als een versleten nokkenas.

Ik zou als eerste basis carburatie en ontsteking nakijken in plaats van motor opentrekken en systematisch onderdelen vervangen. Dat laatste is zeker leerzaam en leuk, maar ook kostbaar en vooral frustrerend als daarna het euvel niet verholpen is.

Success!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
Gebruikersavatar
kjsollie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:37

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door kjsollie »

tja,, erg lastig . k weet ook niet wat ik doen moet.
als je start, met de bougie kabels los,( zodat ie niet aanslaat ) hoor je al dat ie niet mooi 'rond' loopt.
daarom dacht ik dat het niks met de ontsteking , carburateurs oid te maken zou hebben.
als ie stationair loopt dan schudt de motor nogal en klinkt het niet mooi regelmatig, (alsof 1 cylinder minder mee doet ?)
hij heeft minder power dan vroeger als je gewoon rijd, maar dan kan ik niet horen dat ie minder mooi rond loopt (omdat de motor dan sneller draait denk ik )
de motor is wel een keer erg heet geworden, omdat er iets was met de thermostaat waardoor die kleppen (die de koellucht toelaten) dicht bleven staan ipv te openen om te koelen.

k vind het ook raar dat je met zo weinig compressieverschil 7,7 versus 10 het zo goed zou horen aan t onregelmatig ronddraaien vd motor.

vraag: kun je ook de kop eraf trekken met de motor nog in de bus?
dan zou ik dat kunnen doen. en die kleppen es goed bekijken.
dan kost me dat hoogstens n nieuwe pakking als t iets anders zou zijn. ???
KJ Sollie
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Ik heb een tijdje niet meer gelezen en niet veel zin om weer zoveel te schrijven.
Ten eerste zou ik je aanraden om wat meer kennis op te doen hoe alles in elkaar zit en hoe het werkt.
Een cilinder kop haal je er niet zomaar af.En dan ???? [[sad]] Nieuwe kleppen,zittingen,geleiders,vlakken [[head]] Of een nieuwe kop en alles wat er dan nog bij komt.Hydr.stoters ????. Op het forum staat voor een paar dagen leeswerk over CU revisie en diverse forum leden die hier op het forum geschreven hebben met verschillende beschrijvingen en foto's (als ze niet verdwenen zijn).
Zoekt en gij zult vinden. [[thumbup]]

Groeten (mijn naam is Henk !!!!)
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
Lievenn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 652
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Locatie: Houthulst (België)

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door Lievenn »

Hoi KJ,

Hoe heb je de compressie gemeten? VW geeft aan "6 - 9,5 bar, slijtgrens 5 bar en max onderling verschil 3 bar. Hoe kom je aan 10 bar nadat de motor reeds x aantal km gelopen heeft?
Groeten,
Lieven

T3 1984 1.9 wbx Canadese vanagon
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door who2010 »

"de motor is wel een keer erg heet geworden, omdat er iets was met de thermostaat waardoor die kleppen (die de koellucht toelaten) dicht bleven staan ipv te openen om te koelen".

Als de thermostaat bij een CU defect is of het kabeltje wat de kleppen bedient kapot is dan heeft de motor juist maximale koeling, hierdoor kan je dus geen oververhitte motor krijgen. Cilinder 3 heeft het vaak wel wat moeilijker wat betreft de koeling, deze zit in de luchtstroom van de oliekoeler en wordt dus wat warmer dan de rest. Zorg dus dat de koelribben van de cilinders goed schoon zijn evenals de oliekoeler.

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
Gebruikersavatar
kjsollie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:37

Re: kleppen cu motor luchtgekoeld 2 L

Ongelezen bericht door kjsollie »

dank dank allemaal. voor de adviezen,
te heet geworden - thermostaat ; lang verhaal...
op internet had ik ook ergens 10 bar gevonden als max compressie. ja r is verbazing wekkend ; nieuwwaarde . misschien reperatie van de vorige eigenaar ?? geen idee.

Gelukkig viel t allemaal nogal mee ( tot nu toe)
maandag ochtend zijn mn vriendin en ik begonnen , om een uur of 4 hadden we de kop eraf ; t is wat prutsen, maar de motor kon in de bus blijven zitten.
Kop ondersteboven gezet en flink wat heel dunne olie er in gegeoten, vanochtend was dat deels door de kleppen weggesijpeld, dwz lek.
de kleppen losgehaald en ze waren nog redelijk. kon ze zelf inslijpen , dat heeft me bijna de hele dag gekost,
morgen de boel weer in elkaar zetten, en hopelijk is t euvel dan verholpen.
duimen dus..

kj ( ik wordt door iedereen kj genoemd ; officieel klaasjan )
KJ Sollie
Plaats reactie