CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door jappie »

Beste t3 liefhebbers,

Door de jaren heen heb ik altijd veel oldtimers gehad en moeten sleutelen (Saab/Volvo en nu T3). Elke sleuteluitdaging leer ik weer bij. Nu een revisie van een CU blok. Ga ik dat zelf doen of laat ik het doen? Die vraag heb ik nog altijd niet voor mezelf beantwoord. Om die te beantwoorden heb ik een overzicht van de kosten gemaakt dat me laat zien hoeveel ik kwijt ben en waaraan. Dat overzicht deel ik hier graag om van jullie te horen of ik daarbij de juiste keuzes maak. Met name op compatibiliteit van nieuwe cilinderwanden, cilinders en koppen.

pakkingset compleet € 111,00 https://www.volksrepairs.nl/product/mot ... cv-motoren
krukas lagers std € 76,00 http://www.vwmagazijn.nl/index.php?item ... =1&lang=NL
drijfstanglagers (let op maat!) € 40,25 https://www.volksrepairs.nl/motor-uitla ... tanglagers
nokkenas lagers € 22,60 https://www.volksrepairs.nl/product/nok ... ard-type-4
lagers montage pasta € 7,50 https://www.volksrepairs.nl/product/mon ... be-60-gram
2st kop incl kleppen, veren, zetels, etc. AMC € 720,00 https://tk-carparts.de/zylinderkopf-kom ... 071101061d
4st cilinder zuiger & kamer € 200,00 https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-1918
oliefilter € 14,90 https://www.volksrepairs.nl/product/oliefilter-type-2-4
Ik heb de nokkenas nog niet bekeken, mogelijk is die ook aan vervanging toe.

Totale kosten +/+ € 1.200,-


Als ik 100% zekerheid heb of dit de juiste onderdelen zijn, kan ik afwegen of ik het zelf daarmee ga doen of toch het blok naar een prof breng. Dat laatste biedt meer zekerheid en garantie. En mogelijk valt de prijs van de prof te vergelijken met de kosten die ik anders zelf maak, aangezien een prof misschien de oude/beschadigde onderdelen kan repareren/uitboren en dus minder nieuwe onderdelen aan hoeft te schaffen. Maarja, dat kost hem weer tijd en dat is geld. Mijn tijd is gratis.

Vraag voor jullie als jullie naar mijn lijstje kijken: is dat compatibel met elkaar? zijn er dingen die ontbreken? zijn er betere alternatieven?

Nog wat foto's van demontage en schade:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
Groetjes,
Jasper
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
who2010
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door who2010 »

Ga er maar vanuit dat je ook de nokkenas met lagers moet vervangen.
Bijna zeker ook de hydraulische nokvolgers.
Klepstoters controleren of ze nog recht zijn en of ze allemaal nog de juiste lengte hebben.
Oliekoeler met de juiste boutjes en afdichtingen?
Thermostaat tbv de luchtkleppen?
Benzinepomp?

M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door casss »

Ligt aan jezelf hoe ver je wilt gaan. Dingen die ik ook nog heb gedaan;

Speciaal vloeibaar pakking materiaal, voor tussen de carterhelften. Just to be sure.
Nieuwe nokkenas zoals je zelf aangaf
Boutset om tandwiel aan nwe nokkenas te bevestigen
Oliepomp - hoort eigenlijk wel bij een complete revisie. Echter bijna niet meer aan te komen. Is mij nog wel gelukt gelukkig.
Carter laten lijnboren, is een veelgehoord advies.heeft impact op de maat lagers
Nieuw rubber voor om plaatwerk om de motor
Revisie carburateurs? Lekken vaak langs gasklepas.
Small en bigend lagers. Smallend waren eigenlijk nog goed, kun je mi beter laten zitten. Ik heb ze op maat moeten ruimen, specialistisch klusje.
Gelijk nwe bougies, bougiekabels en verdeler.
Uitlaten nog goed?
Plaatwerk tussen uitlaat en motor, is meestal weggeroest.
V riem voor dynamo.
Inloopolie
Stelmoeren voor klepstoterhevels. Is een aparte mast, controleer op slijtage aan binnenzijde.
gr, Cas
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door René Vis »

Neem een nieuw set zuigers en cilinders van MAHLE , gebruikt weet je niet hoe goed dat nog is ( ovale cilinders , te ver versleten )
https://tk-carparts.de/kolben-und-zylin ... m-29198075
Rene
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door casss »

Tegelijkertijd ben ik ook wel benieuwd naar de historie?
Was er veel olieverbruik? Wat is er gebeurd in de gehavende cilinder? Is de motor heet geweest?

Achteraf gezien had ik waarschijnlijk wel kunnen volstaan met een minder complete aanpak.

Het allermoeilijkste vond ik om materiaal in handen te krijgen van een kwaliteit waar je blind op kunt vertrouwen. Het is niet slechts een kwestie van wat slul bij de vw dealer halen. De meningen verschillen sterk over de kwaliteit van onderdelen die verkrijgbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de nokkenas. Heb gelezen dat je die echt van schleicher zou moeten kopen, als je bij hysro stoters wil blijven. Maar goed, vind het maar?

Idem voor de krukaslagers. Er doet een bericht de rondge dat er foutieve sets in omloop zijn geweest, en de set uit brazilie van veel mindere kwaliteit zijn dan de sets uit duitsland. Geen idee wat je als 'leek' moet geloven.

Dan oliepompen. Er is een en ander aftermarket ye koop, maar ik heb geen ultiem alternatief gevonden op de originele pomp. Als die nog voldoende druk leverde, kun je die maar beter terugzetten denk ik.

Dan brandstofpompen. Ik hou van originele delen. Voor de originele pomp vond ik geen revisiesets meer. De aftermarketpompen die ik wél vond waren Kwalitatief niet naar mijn wens.
gr, Cas
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door jappie »

Bedankt voor de reacties.

Is er een manier om de oliepomp te testen?

Ik heb al een elektrische brandstofpomp die niet origineel is, die zit naast de motor op het chassis van de auto gemonteerd.



Verder is de historie van de auto mij niet bekend. Ik heb hem nu een jaar of 2 gebruikt. Het laatste jaar redelijk intensief (elk weekend afstanden binnen NL). Voordat cilinder 3 niets meer deed hoorde ik wel wat luider tikken.

Olieverbruik was er wel, maar ik heb dat nooit als exorbitant hoog beschouwd (hij lekte ook gewoon olie).

Temperatuur weet ik niet, ik kan me niet herinneren dat het waarschuwingslampje in het dashboard ging branden. (Misschien een temperatuurmeter inbouwen nu de motor er toch uit ligt?)

Het blok heeft echter wel op LPG gelopen, dat is duidelijk te zien aan de overgebleven bevestigingsgaten en leidingen. Hoe lang en hoeveel km dat er in heeft gezeten heb ik geen idee. Maar is wel interessant om weer over na te denken als de auto volgend jaar 40 jaar oud is!
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
dekota
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:53

Re: CU reviseren. Heb ik de juiste onderdelen bij elkaar?

Ongelezen bericht door dekota »

jasper

heb je tom wilsons how to rebuild a aircooled vw engine in je bezit.. ik vond dit een behulpzaam boek met praktische tips...
nokkenas samen met nokvolgers vervangen..
nokkenastandwiel heb ik hergebruikt aangezien deze ook een tollerantiegroep hebben. hiervoor moet hij iets afgedraaid worden om ruimte te maken voor de boutkopjes van de nieuwe nokkenas
demonteer de nokvolgers voor montage. het terugslagklepje zit soms verkeerd om waardoor ze minder goed op druk blijven.
Jeroen

vw t25 camper 1981 tdi verkocht
vw t2b 1977 doka 2l lpg kdfi (in rust tot 2017)
saab 96 v4 1973

vw t4 multivan 1995 2.4D allias slome slak
Plaats reactie