Gowesty gasklephuis

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door krisg »

En Gowesty laten weten dat het in orde is ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door ReneK »

Fijn dat het opgelost is. Begrijp ik het goed dat de aansluiting van de nieuwe klep met de rubberen afdichtring niet luchtdicht op het inlaatspruitstuk zat?

Hier nog wat info mbt de werking van het vacuüm:
De slang op het inlaatspuitstuk geeft meer vacuüm als de gasklep dicht is. Deze slang gaat naar de achterste aansluiting van de vacuümdoos van de ontsteking en naar de brandstofdrukregelaar. De achterste aansluiting op de vacuümdoos zorgt voor ca 10 graden verlating van de ontsteking als de gasklep dicht is (heeft blijkbaar iets met NOx reductie te maken). Bij een dichte klep wordt ook de brandstofdruk verder gereduceerd om het drukverschil over de injectoren te compenseren. Anders zou de flow door de injectoren toenemen als de uitgaande kant meer vacuüm ziet bij gelijk blijvende brandstofdruk (drukverschil tussen brandstofzijde en uitgaande zijde moet gelijk blijven om de flow gelijk te houden bij dezelfde aansturing door de Digijet).
De vacuümslang tussen gasklep en de voorzijde van de vacuümdoos is simpelweg de vervroeging die bovenop de centrifugaalvervroeging komt.
Als je de rotor en het zwarte afdekkapje daaronder verwijderd kan je de mechaniek in de verdeler heen en weer zien bewegen als je de aansluitingen vacuüm voor zuigt.

Overigens viel het me op dat een deel van je benzineslangen er tamelijk gedateerd uitziet (oa de slangen op het T-stuk naast de carterontluchting). Kost bijna niets en voorkomt misschien een ramp in de toekomst.
Misschien een mooi klusje voor komend voorjaar?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door insomnia »

Steven V schreef: 06 jan 2019 14:28 Thanx. Kan kloppen. Misschien maar een keer doen inderdaad. Alhoewel ik het soms wel fijn vind als het ding zou affikken. :roll:
foei! :wink:

Fijj en goed dat het allemaal weer goed is nu.. Fouten maken is prima.. Je eigen fouten herstellen nog veel beter! [[thumbup]]
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Gelukkig zit je buiten het 'seizoen' te kloten. Daar heb ik wel zo'n pesthekel aan. ;)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door ReneK »

Steven V schreef: 06 jan 2019 14:28 Thanx. Kan kloppen. Misschien maar een keer doen inderdaad. Alhoewel ik het soms wel fijn vind als het ding zou affikken. :roll:
Van wie is ook alweer de slogan "Onderhoud = behoud!" :wink:

Ik zou in ieder geval adviseren ook de plastic doorvoer bij de AFM te vervangen (oa BW verkoopt hiervoor een mooie RVS variant voor) en toch ook zeker de korte slangetjes van de injectoren. Dat is wel een beetje gepiel maar zeker de moeite waard. Uit diverse berichte op oa the samba heb ik vernomen dat als deze slangetjes scheuren de benzine rechtstreeks op de hete uitlaatbuizen lekken en daarmee brand veroorzaken.

Een lekkende koelwaterslang is tijdens je vakantie misschien nog wel te repareren maar een uitgebrande bus is geen eer meer aan te behalen :wink:.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Steven V schreef: 05 jan 2019 12:34
Links de oude rotor, rechts een nieuwe uit mijn voorraadje.
Heb Rikus gevraagd en hij dacht dat de linker gewoon fysiek stuk is gegaan.
Op het verdelerhuis ziet het er normaal uit aldus Rikus.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Daar ga je flink veel plezier van krijgen!

Theo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door Ewout »

Top! Vooral van die twee beugelspiegels gaat je bus een stuk mooier lopen :mrgreen:
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door ReneK »

Die beugelspiegels is een van mijn betere investeringen geweest. Kost een paar centen maar geen seconde spijt van gehad.

De DJ verdelerkap is afgeschermd maar of er verder verschil in zit weet ik niet. In ieder geval het proberen waard.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door wouter »

Kijk, dat is goed nieuws! Mooi dat je alles weer naar wens hebt Steven!
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door krisg »

Ik kijk nu nog eens naar de fotos van het gasklephuis en merk op dat je op de nieuwe dus geen originele cruise control kwijtkan, het bolletje ontbreekt...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Gowesty gasklephuis

Ongelezen bericht door krisg »

ik dacht het wel maar kon het niet met zekerheid zien op de foto's.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie