2.1wbx verliest vermogen tijdens rijden
Geplaatst: 05 mei 2019 18:25
Beste Busvrienden,
Mijn fantastische 1990 California met gaat met de 2.1 SS motor als de wind - maar heeft momenteel een onverklaarbaar motorprobleem dat zich in drie fasen uit. Mijn (welwillende) gespecialiseerde garage komt er vooralsnog niet uit dus doe ik graag een beroep op jullie kennis - ideeën en suggesties zijn welkom.
Fase 0: De bus gaat met gemak 110 km/h (gps) @3200 toeren op de snelweg, met grote ruimte onder het gaspedaal ‘handig voor inhalen, maar hoeft niet...’, de versnellingsbak is aangepast waardoor het fijn toeren is. Vanaf een koude start gaat het altijd ongeveer 30 minuten probleemloos. Dan begint fase 1.
Fase 1: na 30 minuten volgen kleine stotteringen en haperingen, even inhouden maar daarna weer verder. Alsof de bus ergens ‘doorheen’ moet. Meestal lukt het, maar grote kans op fase 2.
Fase 2: de toerenteller loopt terug en de snelheid ook. Geluid van de motor is niet opeens hoorbaar anders, maar vermogen valt wel weg. Extra gas geven doet niets. Opeens is de maximale snelheid ongeveer 85-90 km/h (gps). Er gebeuren hierna twee mogelijke dingen: er volgt een hik/schok/bibber vanuit de motor en vermogen komt terug en ik kan weer naar 110, OF vermogen blijft gelijk en 85-90 blijft het maximum bij vol gas, bij een helling op loopt verder terug. Kleine bibbers tijdens het rijden.
Ga ik met fase 2 langs de kant staan dan is stationair niet lekker, optrekken vanuit stilstand is ruk, onmogelijk om de motor in hogere toeren te krijgen, ‘door te trekken’.
Als ik tijdens fase 2 op de snelweg de motor uit en aan zet lijkt het probleem even opgelost, maar komt het via fase 1 en 2 vaak snel weer terug. Soms na 1 minuut, soms na 30 minuten.
Enkele wetenswaardigheden:
- motor loopt op lpg en benzine, bij beiden doen dezelfde problemen zich voor. Bij benzine is het nog erger (minder vermogen).
- problemen zijn begonnen na grote onderhoudsbeurt bij garage, bij dit onderhoud is ook de oude uitlaat (met katalysator) vervangen door een nieuwe (zonder katalysator).
- bougieskabels zijn vervangen.
- bougies zijn goed.
- na eerste kleine zoektocht is geen vacuumlek gevonden
- temperatuursensor koelvloeistof is vervangen.
- luchtmassameter is vervangen.
Ik ben een beetje radeloos en hoop dat jullie enkele waardevolle suggesties kunnen doen. Ik was eigenlijk van plan komende week op reis te gaan, maar lange afstanden rijden zijn geen optie zo.
Bovenstaande oproep heb ik ook op de facebook groep gedaan, maar dit forum heeft naar mijn idee meer specifieke kennis dus hoop dat jullie mee willen denken!
Mijn fantastische 1990 California met gaat met de 2.1 SS motor als de wind - maar heeft momenteel een onverklaarbaar motorprobleem dat zich in drie fasen uit. Mijn (welwillende) gespecialiseerde garage komt er vooralsnog niet uit dus doe ik graag een beroep op jullie kennis - ideeën en suggesties zijn welkom.
Fase 0: De bus gaat met gemak 110 km/h (gps) @3200 toeren op de snelweg, met grote ruimte onder het gaspedaal ‘handig voor inhalen, maar hoeft niet...’, de versnellingsbak is aangepast waardoor het fijn toeren is. Vanaf een koude start gaat het altijd ongeveer 30 minuten probleemloos. Dan begint fase 1.
Fase 1: na 30 minuten volgen kleine stotteringen en haperingen, even inhouden maar daarna weer verder. Alsof de bus ergens ‘doorheen’ moet. Meestal lukt het, maar grote kans op fase 2.
Fase 2: de toerenteller loopt terug en de snelheid ook. Geluid van de motor is niet opeens hoorbaar anders, maar vermogen valt wel weg. Extra gas geven doet niets. Opeens is de maximale snelheid ongeveer 85-90 km/h (gps). Er gebeuren hierna twee mogelijke dingen: er volgt een hik/schok/bibber vanuit de motor en vermogen komt terug en ik kan weer naar 110, OF vermogen blijft gelijk en 85-90 blijft het maximum bij vol gas, bij een helling op loopt verder terug. Kleine bibbers tijdens het rijden.
Ga ik met fase 2 langs de kant staan dan is stationair niet lekker, optrekken vanuit stilstand is ruk, onmogelijk om de motor in hogere toeren te krijgen, ‘door te trekken’.
Als ik tijdens fase 2 op de snelweg de motor uit en aan zet lijkt het probleem even opgelost, maar komt het via fase 1 en 2 vaak snel weer terug. Soms na 1 minuut, soms na 30 minuten.
Enkele wetenswaardigheden:
- motor loopt op lpg en benzine, bij beiden doen dezelfde problemen zich voor. Bij benzine is het nog erger (minder vermogen).
- problemen zijn begonnen na grote onderhoudsbeurt bij garage, bij dit onderhoud is ook de oude uitlaat (met katalysator) vervangen door een nieuwe (zonder katalysator).
- bougieskabels zijn vervangen.
- bougies zijn goed.
- na eerste kleine zoektocht is geen vacuumlek gevonden
- temperatuursensor koelvloeistof is vervangen.
- luchtmassameter is vervangen.
Ik ben een beetje radeloos en hoop dat jullie enkele waardevolle suggesties kunnen doen. Ik was eigenlijk van plan komende week op reis te gaan, maar lange afstanden rijden zijn geen optie zo.
Bovenstaande oproep heb ik ook op de facebook groep gedaan, maar dit forum heeft naar mijn idee meer specifieke kennis dus hoop dat jullie mee willen denken!