DJ motor icm 95 benzine

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Inmiddels nu een aantal weken in Noorwegen op vakantie en het blijkt dat 98 benzine toch niet overal heel makkelijk te krijgen is. Shell en Esso hebben bij de meeste stations nog wel 98 maar ik constateer dat het bij sommige stations vrij recent verdwenen is. Er hangt dan bv nog wel een bord v-power maar de pomp is er dan niet meer. De overige stations zoals Circle-k hebben alleen 95.
Als we gaan rijden zit ik nu iedere keer vooraf al te speuren naar tankstations met 98 en tank ik soms terwijl er nog maar een kwart tank leeg is.
Hoe zijn de ervaringen in andere landen? In Frankrijk heb ik dit in het verleden nog niet geconstateerd.

Ik overweeg de ontsteking te verlaten zodat ik standaard op 95 kan draaien. Dat maakt het leven met de DJ weer wat eenvoudiger. Wie heeft dit ook gedaan en zitten hier nog nadelige gevolgen aan?

Dit issue is overigens alleen van toepassing op DJ motoren ivm de verhoogde compressieverhouding.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Dat zou moeten kunnen.
Normaal staat de ontsteking 10 ± 1° voor BDP, maar bij gebruik van ROZ 95 benzine dien je de ontsteking op 5 - 1° voor BDP te zetten bij de DJ motor (bij ± 850 rpm). Het scheelt natuurlijk wel wat vermogen.
Bij mijn SS motor staat de ontsteking standaard op 5 ± 1° voor BDP.
IMG_1699.jpg
In Frankrijk had ik vorig jaar dat Euro 95 niet overal te verkrijgen was, wel E10 (en dan tankte ik indien mogelijk Euro 98).
Maar na de nodige informatie over ethanol in de benzine, durf ik nu wel E10 te tanken (zonder verdere aanpassingen dan alleen nieuwe brandstofslangen).

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, een Zwitsers familielid heeft een snelle Seat, die overigens prima loopt op Euro 95 (automatisch geregeld), maar hij tankt altijd Euro 98 omdat dan het volle vermogen uit het blokje gehaald kan worden. Scheelt volgens zeggen 25-30 pk.
Inderdaad zijn er toevoegingen die het octaangehalte verhogen (bv. Wynn's Octan 10 +) en die zullen ongetwijfeld het octaangetal verhogen, maar een flesje van dat spul kost zo maar € 15,- en dat per tankbeurt.... (één flesje per 40 - 70 liter Euro 95).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Dank voor de reacties.

Die 5gr verschil is me bekend (ik heb het zelfde werkplaats handboek :wink: ). Ik ben benieuwd of het vermogensverlies merkbaar is. Een topsnelheid van 20km/uur minder lijkt me geen probleem. De huidige topsnelheid past toch niet bij de wegligging :lol:. In de bergen met bv 20% minder vermogen zal wel merkbaar zijn.

Ik heb uit voorzorg een paar flesjes octaan booster meegenomen (ca €7 voor een tank van 40l dacht ik).

Met de Lexus moest ik ook meestal 98 tanken in Frankrijk omdat deze geen 10% Ethanol mag draaien ivm de directe inspuiting.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

ReneK schreef: 20 jul 2019 14:43In de bergen met bv 20% minder vermogen zal wel merkbaar zijn.
Dat zeker, ik merk bij mijn bus al goed als er 8 personen in zitten, dan moet het motortje behoorlijk harder werken en ook de topsnelheid neemt wat af, alleen al door het extra gewicht. En mijn bus moet het al doen met minder pk's.

Groet,

Erik.

p.s. Onder mijn bus zit een originele standkachel, die overigens niet functioneert. En dat laat ik mooi zo, ik hou niet zo van benzine standkachels (het zou niet de eerste bus zijn die daardoor uitbrandt). In mijn Land Rover zit een diesel hetelucht kachel (en dat werkt uitstekend).
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Ha Steven, ik had inderdaad een oude topic gevonden waarin je meldde dat je op 95 draait maar ik was er niet zeker van of dit nog steeds zo was. Weet je nog of je het verschil duidelijk kon merken?

Mogelijk heb ik met mijn "snelle" Ahnendorp nokkenas nog een paar schamele pk'tjes meer dan de standaard DJ :D.

Rijd je overigens ook wel eens op E10? Mijn theorie is dat de DJ dan een te arm mengsel krijgt ivm ontbreken van een lambda regeling maar ik weet of dit dan zodanig is dat het merkbaar of schadelijk is voor de motor. Arme verbranding schijnt voor deze motoren ongezond te zijn ivm de hogere verbrandingstemperatuur (niet te verwarren met de koelvloeistof temperatuur).
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Er zit 'maar' 10% ethanol in de benzine, dus ik denk dat die hogere verbrandingstemperatuur wel mee valt. Er zijn toch ook motoren die op lpg draaien, dat geeft ook een hogere verbrandingstemperatuur.
Maar voor mij is het makkelijk, omdat e.e.a. door de ecu wordt geregeld.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door ReneK »

Ik denk dat ik binnenkort de ontsteking ga verstellen en op 95 ga rijden.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Ik heb gewoon 95 getankt op 10 graden voorontsteking. Theorie en praktijk... Ik heb er altijd weinig van gemerkt maar ik benutte de volledige pk's ook niet dagelijks. Bergop op 3000 toeren houden en rustig blijven :)
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

En de ethanol (5-10%) in de huidige benzine verhoogt ook de klopvastheid, het octaangetal van ethanol zit in de buurt van het octaangetal van lpg (±105).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

Aha, dus de benzine waar ethanol bijgemengd is, is van mindere kwaliteit dan de Euro 95/98 zonder ethanol.
Mijn bus heeft minimaal 91 ROZ nodig, dus wat dat betreft is er niet direct een probleem.

Maar ik vraag mij af of er zo veel ethanol verdwijnt, het brandstofsysteem is een gesloten systeem, wel met een tankontluchting, maar die is ontworpen om lucht aan te kunnen zuigen. Er zal wel meer ethanol in gasvorm boven de benzine in de tank hangen, maar in principe verdwijnt dat niet of nauwelijks.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het gaat als water op je benzine drijven.
Diesel rijders krijgen er er natuurgroen in de tank als dan je wel zeggen.
Vandaar ook de term groene diesel :mrgreen:
Zo eind september zet ik de bus weg, ik heb een benzine, en rond april gaat hij weer uit de stalling.
En dit alles met alle toevoegingen die de moderne pomp te bieden heeft.
En in al de jaren met E5/E10 in de tank, nog nooit iets opgevallen.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarvan, filmpjes van E10?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 23 jul 2019 15:06 't is een beetje als 'mijn bus is toch ook nog nooit afgefikt?'.

Elk jaar weer opnieuw zie je de foto's en filmpjes.

Hylke
Kijk je bus gaat er van af fikken Hylke?
Das wel een vreemde wending in het E5/E10 verhaal.
En jij hebt niet eens een benzine bus 8)

Theo
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 553
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 23 jul 2019 18:10 Nee, dat niet (als je oude slangen hebt, kunnen die wel aangetast worden door de ethanol). Meer zo van 'mij gebeurt het niet en dus is het niet waar'.

Hylke
Dat klopt (ook) niet. Die oude rubber slangen worden niet aangetast door de ethanol, maar die zijn al aangetast door de loodvrije benzine. Die benzine houdt tegelijkertijd de rubberslang ook wat soepel, dus "gaat het goed". De ethanol in de benzine spoelt de benzine uit het rubber, waardoor het rubber hard wordt (en kan scheuren). Als je die zelfde benzineslang zonder benzine erin weglegt wordt het rubber ook hard omdat de benzineresten uiteindelijk verdampen. (Kijk ook hier even: viewtopic.php?f=15&t=30114#p326178) Ethanol is een soort alcohol en is een uitstekend reinigingsmiddel (wat betekent dat eventuele rommel in de tank kan worden opgenomen).
En dat is iets anders dan de plantaardige olie die bij dieselbrandstof wordt toegevoegd. Die plantaardige olie neemt water op (dit doet ethanol overigens ook, dus als je water in de tank hebt dan neemt de ethanol dat op en zo raak je dat water kwijt), alleen willen in die "vochtige" plantaardige olie prima schimmels groeien en dat geeft soms problemen (bij diesels). (Overigens lusten diezelfde schimmels geen alcohol).
Traxx is dieselbrandstof zonder biocomponent.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: DJ motor icm 95 benzine

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 23 jul 2019 11:25 Zeker als de bus een langere tijd stil staat, geen benzine tanken met ethanol wat mij betreft.
Eerst schreef je dit, en daar zette ik mijn ervaring tegenover.
hylkeanne schreef: 23 jul 2019 18:10 Nee, dat niet (als je oude slangen hebt, kunnen die wel aangetast worden door de ethanol). Meer zo van 'mij gebeurt het niet en dus is het niet waar'.
Aannamen die je niet kunt onderbouwen met feiten over mijn bus.
Ik neem niets zo maar aan, en zeker niet als er geen onderbouwing bij zit.
Daarbij vermoed ik dat mijn broer het echt wel weet hoe het zit met slangen en houdbaarheid van benzine en de slangen.
Hij zal het niet op zijn geweten willen hebben dat onze bus af fikt, omdat hij zo iets stoms als benzine slangen niet vervangen zou hebben.

Theo
Plaats reactie