Gereviseerde CU met SPDIT carbs zoekt iemand die kan helpen met afstellen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
jappie
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 sep 2015 17:01

Gereviseerde CU met SPDIT carbs zoekt iemand die kan helpen met afstellen

Ongelezen bericht door jappie »

Hallo hallo,

Afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het reviseren van mijn CU blok. Hij zit nu weer helemaal in elkaar. Voordat ik hem in de t3 terug wil hangen, lijkt het me makkelijker om nu eerst de boel goed af te (laten) stellen. Wie kan mij daarbij helpen?

Verder heb ik nog twee revisiesetjes in de kast liggen voor de carburateurs. Eerder dacht ik eerst de ongereviseerde carbs op de motor te plaatsen, zodat ik gemakkelijk met de oude instelling het blok in kan laten lopen. Nu is het ook een optie om eerst de carbs nog te reviseren en dan de afstelling van het hele blok en carbs in één keer te (laten) doen. Is dat slimmer?

Wie kan me helpen met afstelling? Liefst tweede helft komende week. Uiteraard tegen passende compensatie (financieel, pils, of...), komen we wel uit. Ik kan het blok in mijn andere auto meenemen en naar de desbetreffende persoon/garage rijden. Omgeving Nijmegen heeft de voorkeur, maar een stukje rijden is ook niet erg.

Technische details:
Overigens gaat t om pdsit 32/34 carbs. De auto zelf is uit 1980, 2l CU motor, type4. Het blok heeft nu nieuwe Webcam nokkenas, mechanische stoters ipv hydraulische, AMC koppen met nieuwe kleppen enzo, Mahler zuigers en cilinders, en weer complete motorbeplating en werkende thermostaat/luchtkleppen.


Alvast bedankt voor alle tips!
Groeten Jappie
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Gereviseerde CU met SPDIT carbs zoekt iemand die kan helpen met afstellen

Ongelezen bericht door wouth »

Misschien eens contact opnemen met:

Henk de Hoog in Overloon
of Wiljan Metselaers in Balgoij

Geen goedkope jongens, maar wel experts (begreep ik).

De originele carbs op een CU zijn lastig af te stellen, zoek iemand die ECHT weet wat hij doet!
I am Wouth and I approve this message
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Gereviseerde CU met SPDIT carbs zoekt iemand die kan helpen met afstellen

Ongelezen bericht door casss »

Hoi Jappie,

ik heb een aardig vergelijkbaar revisie traject doorlopen met mijn cu, inclusief lijnboren en nieuw lagerwerk en nieuwe oliepomp.

Twee praktische tips voor de eerste start;
1: laat eerst de motor rondgaan zonder bobine aangesloten, zodat je oliedruk hebt. Ik heb bij mij de laatste halve liter olie in het blok gegooid via de aansluiting van de oliedrukschakelaar zodat je zsm oliedruk hebt.
2: gooi van te voren wat benzine in je carburateurs als je gaat starten, zodat je niet eerst een poos lang hoeft doortestarten om de carbs vol te pompen.

Succes! Mvg Cas
gr, Cas
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1414
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Gereviseerde CU met SPDIT carbs zoekt iemand die kan helpen met afstellen

Ongelezen bericht door wouth »

Cas, Jappie,

ik heb in het verleden in de racerij gewerkt en daar kenden we het fenomeen "oliedrukstart", hierbij werd er gestart zonder dat de ontsteking aan staat.
De startmotor krijgt het dan wel ff flink voor zijn kiezen (daar is hij op gebouwd) en de accu wordt leeg getrokken (die wordt daarna weer opgeladen), maar je weet 1 ding zeker: het olielampje brandt niet meer, dus ik heb oliedruk!! En dat is eigenlijk het allerbelangrijkst.
Omdat de motor niet loopt en dus geen warmte produceert, kan dit proces helemaal geen kwaad.
Ik heb dus een iets andere visie op tip no. 2 van Cas.

No offence !
I am Wouth and I approve this message
Plaats reactie