van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Hallo, ik heb een vraag. Ik rij nu ca. 4 jaar met mijn t3 naar alle tevredenheid.
Ik wil overstappen van een 1.7 d. naar een 1.9 td. Tevens bij de 5 bak (3H) de vijfde versnelling laten verlengen.
Wilde eerst de versnellingsbak laten aanpassen maar dat was niet zo'n goed idee volgens Dieselservice in Olst.
Het blok wat nu in de bus zit is dus een 1.7 diesel waarvan ik 2 jaar geleden de kop heb laten reviseren.
Ik wil eigenlijk deze in zijn geheel verkopen.
Nu is de vraag wie kan mij zeggen welke aanbouwdelen er exact vervangen moeten worden bij de AAZ zodat deze past in de bus, wie kan mij eventueel helpen (uiteraard tegen vergoeding) aan deze spullen. ophalen ligt aan de afstand vanaf zoetermeer
alvast bedankt en groet Johan
Ik wil overstappen van een 1.7 d. naar een 1.9 td. Tevens bij de 5 bak (3H) de vijfde versnelling laten verlengen.
Wilde eerst de versnellingsbak laten aanpassen maar dat was niet zo'n goed idee volgens Dieselservice in Olst.
Het blok wat nu in de bus zit is dus een 1.7 diesel waarvan ik 2 jaar geleden de kop heb laten reviseren.
Ik wil eigenlijk deze in zijn geheel verkopen.
Nu is de vraag wie kan mij zeggen welke aanbouwdelen er exact vervangen moeten worden bij de AAZ zodat deze past in de bus, wie kan mij eventueel helpen (uiteraard tegen vergoeding) aan deze spullen. ophalen ligt aan de afstand vanaf zoetermeer
alvast bedankt en groet Johan
Groeten,
Johan
Johan
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
De aanbouwdelen van je KY zijn meer waard dan de motor, ondanks de gereviseerde cilinderkop. Dus, gewoon de aanbouwdelen van je KY op de AAZ bouwen en de KY tegen een zacht prijsje naar een liefhebber doen. Of de oud ijzer bak.
Maar wat is de reden van je swap? Snelheid, vermogen, brandstofverbruik? De KY is een betrouwbaar blokje. Een AAZ moet je betrouwbaar houden.
Maar wat is de reden van je swap? Snelheid, vermogen, brandstofverbruik? De KY is een betrouwbaar blokje. Een AAZ moet je betrouwbaar houden.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Je kan ook een turbo en brandstofpomp van een 1.6 TD op de KY schroeven.
Dus opbouwen als een JX.
Dan heb je een leuke en betrouwbare motor met een redelijk vermogen.
Voordeel is dat deze setup gemakkelijker hoger in toeren loopt dat een 1.9TD
Dus opbouwen als een JX.
Dan heb je een leuke en betrouwbare motor met een redelijk vermogen.
Voordeel is dat deze setup gemakkelijker hoger in toeren loopt dat een 1.9TD
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Dat is het karakter van van de JX. maar wees gerust, hij presteert ook gewoon in het toerentalbereik van de AAZ. Verschil is dat je bij dezelfde snelheid de AAZ hoog in zijn toerentalbereik rijdt en de JX in een relatief lager toerental in verhouding tot het maximale toerentalbereik. Constructief kan dat zijn voordelen hebben als je een motor niet 100% belast. AAZ staat ook bekend als warmloper in zijn kop, dat is een goede kombinatie wanneer je geen aanpassingen doet in wielmaat en/of bak.
Goed afgestelde JX (of KY turbo)+IC met grotere bandenmaat is een goede en degelijke en bewezen combi.
Goed afgestelde JX (of KY turbo)+IC met grotere bandenmaat is een goede en degelijke en bewezen combi.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Hallo, allereerst bedankt voor jullie reacties
de reden is, dat wij wat verder weg willen op vakantie in de toekomst.
Nu rijdt de bus geweldig met het KY blok maar als de snelheid boven de 85 km komt wordt het wel wat rumoeriger.
dus het is de snelheid en tevens geluid.
Als ik overga naar turbo is het dan wel mogelijk ( verstandig) om de 5e te laten verlengen, en wat heb ik dan aan spullen nodig.
groet
de reden is, dat wij wat verder weg willen op vakantie in de toekomst.
Nu rijdt de bus geweldig met het KY blok maar als de snelheid boven de 85 km komt wordt het wel wat rumoeriger.
dus het is de snelheid en tevens geluid.
Als ik overga naar turbo is het dan wel mogelijk ( verstandig) om de 5e te laten verlengen, en wat heb ik dan aan spullen nodig.
groet
Groeten,
Johan
Johan
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Ik ben niet zo thuis in de prestaties van de diverse motoren, maar heb wel altijd begrepen dat de AAZ geliefd was vanwege de vlakke koppelkromme???
Nadeel van de AAZ is, begreep ik, dat langdurig rijden boven de 4000 RPM funest kan zijn ???
Nadeel van de AAZ is, begreep ik, dat langdurig rijden boven de 4000 RPM funest kan zijn ???
I am Wouth and I approve this message
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Ik reed met mijn AAZ 120 bij 3000 toeren. Moest er niet aan denken om langdurig boven de 4000 te rijden.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Precies. Boven de 100 km/h is het windgeruis meestal hinderlijker dan het motorlawaai. Een turbo op een voorkamerdiesel schroeven levert in de T3 koelingsproblemen op en vraagt extra aanpassingen aan het koelsysteem of met beleid rijden. Als je een simpele swap wilt is de kale 1Y in mijn ogen een betere keus. Paar hogere banden achter en relaxt toeren.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
De tdi is niet de vraag, Hylke. En een 'normale' T3 heeft geen adequate windruis- en afrollawaaipreventie.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Hallo, Vinden jullie het erg dat ik er niets meer van snap.
Kan ik bv. 100 km p/u rijden met b.v. een toerental van rond de 2500 toeren.
kan dit met mijn huidige blok (KY), eventueel met een turbo, grotere velgen e.o met een langere vijf
Kan ik bv. 100 km p/u rijden met b.v. een toerental van rond de 2500 toeren.
kan dit met mijn huidige blok (KY), eventueel met een turbo, grotere velgen e.o met een langere vijf
Groeten,
Johan
Johan
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Nee. Dat kan eenvoudigweg niet. Daarvoor ontbreekt het vermogen. 3000 toeren zou misschien kunnen.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Waarom je niet graag lagere toeren wil draaien is in mijn ogen simpel. Je hebt een bak die ooit ontworpen is voor een motor die veel toeren maakt. Dat betekend dat als je een motor hebt die weinig toeren maakt je dus altijd de overbrenging moet aanpassen meestal in de vorm van een aangepaste bak met bij behorende rekening.
Je kan je bak wel iets aanpassen maar met de originele motor je bak gaan verlengen lijkt me niet ideaal. Bij VW hebben de knappen koppen de bak op de motor afgestemd aan de hand van de vermogens en koppel kurves. Hierdoor presteert die combinatie goed.
Als je meer rust in de tent wil ben ik het met Hylke eens eerst proberen beter te isoleren. Mocht je nu toch echt willen gaan verbouwen zou ik overwegen je in te lezen op ky motoren die als jx zijn op gebouwd veel mensen zijn daar tevreden over. Een AAZ met de juiste bak en oliekoeler is ook een mooie combo. Zelf heb ik een tijd rond gereden met een AAZ in combie met een 3h met aan gepast differentieel en oliekoeler. Of ik hem nu echt beduidend stiller. Vond weet ik niet wel genoot ik enorm van het koppel dat de motor had waardoor hij de bus zonder te veel moeite tegen bergen op duwde.
Je kan je bak wel iets aanpassen maar met de originele motor je bak gaan verlengen lijkt me niet ideaal. Bij VW hebben de knappen koppen de bak op de motor afgestemd aan de hand van de vermogens en koppel kurves. Hierdoor presteert die combinatie goed.
Als je meer rust in de tent wil ben ik het met Hylke eens eerst proberen beter te isoleren. Mocht je nu toch echt willen gaan verbouwen zou ik overwegen je in te lezen op ky motoren die als jx zijn op gebouwd veel mensen zijn daar tevreden over. Een AAZ met de juiste bak en oliekoeler is ook een mooie combo. Zelf heb ik een tijd rond gereden met een AAZ in combie met een 3h met aan gepast differentieel en oliekoeler. Of ik hem nu echt beduidend stiller. Vond weet ik niet wel genoot ik enorm van het koppel dat de motor had waardoor hij de bus zonder te veel moeite tegen bergen op duwde.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- VW_Sk8r
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
- Locatie: Delft
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Wat je ook doet inderdaad ben je altijd wel goed aan het knutselen.
Het verschil in vermogen tussen een jx en een aaz is inderdaad weinig met maar 5pk al geloof ik uit mn hoofd dat een aaz wel 30Nm meer koppel levert iets dat naar mijn idee in onze busjes veel belangrijker is. Aangezien dat er uit eindelijk voor zorgt dat je de heuvel op komt.
Het verschil in vermogen tussen een jx en een aaz is inderdaad weinig met maar 5pk al geloof ik uit mn hoofd dat een aaz wel 30Nm meer koppel levert iets dat naar mijn idee in onze busjes veel belangrijker is. Aangezien dat er uit eindelijk voor zorgt dat je de heuvel op komt.
Mvg Klaas.
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Voor de verhoudingen, toerentallen en snelheden kun je zelf ook eenvoudig rekenen. Zoek eens op "getriebeauslegung.xls t3" en je eerste resultaat is een rekensheet. Dan moet je nog de verhoudingen van je bak ergens opzoeken (voor 3H eenvoudig te vinden) en de prestaties van de AAZ motor, o.a. hier te vinden https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8
Mijn ervaring met een 1Y i.c.m. 3H en standaard banden (en geen preventiemaatregelen tegen geluid ) is dat het praten door lawaai (niet noodzakelijk de motor) boven de 90 km/u (GPS) al niet meer eenvoudig is.
Motorkeuze is heel persoonlijk, rijstijl en verwachtingen over de prestaties van je bus ook Daar kiest iedereen zijn eigen weg.
Mijn ervaring met een 1Y i.c.m. 3H en standaard banden (en geen preventiemaatregelen tegen geluid ) is dat het praten door lawaai (niet noodzakelijk de motor) boven de 90 km/u (GPS) al niet meer eenvoudig is.
Motorkeuze is heel persoonlijk, rijstijl en verwachtingen over de prestaties van je bus ook Daar kiest iedereen zijn eigen weg.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
Is het niet mogelijk om de ky om te bouwen naar sdi? Kan me zomaar voorstellen dat de injectiezooi over te zetten is. Desnoods met de volledige kop.
Maar goed dat is wel een knutselwerk. Eerst maar eens kijken of de koppakking hetzelfde is voordat je de zooi losmaakt.
Groeten Michiel
Maar goed dat is wel een knutselwerk. Eerst maar eens kijken of de koppakking hetzelfde is voordat je de zooi losmaakt.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: van 1.7 d (KY) naar 1.9 td (AAZ)
je zal de zuigers moeten vervangen, de DI hebben hun verbrandingskamer in de zuiger uitgespaard. (d, t, dt, vul zelf maar in.)
zonder die verbrandingskamer krijg je vanzelf een gat in de zuiger.
zonder die verbrandingskamer krijg je vanzelf een gat in de zuiger.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.