oude koelbuizen verwijderen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door 7rider »

De tijd tot T voorjaar wil ik namelijk gebruiken om de bus op een aantal punten goed na te zien en indien nodig te verbeteren. Daarbij heb ik de volgende punten voor ogen: de remmen rondom, alle rubbers en lagers van voor- en achteras en T koelsysteem. Daarnaast lekt de bus olie tussen de bak en het blok. Ben daarom van plan om de bak en het blok uit te bouwen en de nodige keerringen te vernieuwen. Omdat ook T koelsysteem op m’n to do list staat, wil ik natuurlijk graag weten wat ik tegen kan komen, vandaar m’n vragen.
Zal proberen om m’n belevenissen in een apart topic te delen.
De eerste stappen zijn al gezet: heb de complete voorwielophanging al onder de bus vandaan gehaald.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Timon
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2008 10:01
Locatie: amsterdam

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door Timon »

Bij mij was één van de buizen wel doorgerot en gaan lekken. Vervangen door een stuk slang, dus tijd voor nieuwe...
Ik ga van de week eens proberen de tank een stuk te kantelen... :(
tank.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 bouwjaar april 1982
1.6 Diesel CS met DM-bak
Camperinbouw Eurec Cassandra
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door ReneK »

7rider schreef: 24 nov 2019 16:56 Omdat ook T koelsysteem op m’n to do list staat, wil ik natuurlijk graag weten wat ik tegen kan komen, vandaar m’n vragen.
De foto van Lieven met die afgescheurde uiteinden had ook van mij kunnen zijn. Dit lijkt meer regel dan uitzondering (zie ook bij gowesty). Ik heb twee jaar geleden ook het koelsysteem vervangen na een motor revisie.

Enkele aandachtspunten obv mijn ervaring:
-Imitatie thermostaat was bagger. Veel te warme motor onder belasting. Vervangen door een originele Wahler en nu ok.
-Controleer thermostaathuis en verdeelstuk op evt scheuren. Ik heb beiden vervangen door nieuwe originele. Eerst had ik een imitatie thermostaathuis en die lekte langs het deksel.
-Radiator indien oud ook vervangen door goede kwaliteit (er schijnt veel troep te koop te zijn).
-Het gebogen slangetje boven het luchtfilter huis vervangen. Die was bij mij zo bros dat deze bij demontage in tweeën brak.
-De blauwe dop van het voorraadtankje is ook een belangrijk item. Deze bouwde bij mij geen druk meer op waardoor de koelvloeistof snel kookte.
-De ontluchtings ringleiding kan soms behoorlijk verroest zijn. Deze zou ik demonteren voor inspectie.
-Vergeet ook de slangen van de kachelradiator niet te controleren en/of vervangen.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door 7rider »

René ,
Dank je, dat is informatie waar ik mee verder kan. Bedankt. Ik heb de vooras en stabilisator stang er al onderuit. Denk deze week de drager van T reservewiel er onder uit te halen, kan ik alvast beoordelen hoe de radiator en de betreffende aansluitingen eruit zien.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door 7rider »

Ik heb vandaag een eerste blik kunnen werpen op de betreffende koelhuizen. Heb de indruk dat de aansluitingen naar de radiator nog niet zolang geleden zijn vervangen. De koelhuizen zelf kan ik nog niet veel van zeggen. Zal T dan toch los moeten halen en zo ver heb ik het nog niet. Heb wel rond gekeken op internet waarvoor de rvs buizen worden aangeboden en kom dan toch op ruim 260 euro uit. Brengt bij mij de vraag boven of de originele buizen ook nog verkrijgbaar zijn en wat daar de prijs van is. Maar ik heb nog even tijd.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door ReneK »

Bij brickwerks was ik toen nog geen 180 pond kwijt en ik dacht ze bij andere leveranciers ook rond deze prijs gezien te hebben. Misschien nog even verder zoeken [[thumbup]] .

De kunststof versies heb ik alleen nog maar als gebruikt op MP voorbij zien komen maar dat lijkt me niet echt een aanrader.

Gowesty heeft wel een soort reparatieset met verstevigingsbuisjes voor aan de uiteinden van de kunststof buizen.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door 7rider »

Theo, jij hebt het over multiskin buizen. Kun je daar iets meer over vertellen? Heb ze wel gevonden op internet, maar in rollen van 50 meter!! Neem aan dat jij geen volle rol hebt gekocht. Heb je een indicatie van wat het jou heeft gekost?
Hoe heb je de aansluiting op de slangen gemaakt? Ik heb de buizen nog niet losgemaakt, dus weet ook niet wat de interne diameter is.

Groet,

Herman
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De klemmen op de buis zijn 47*15 mm. De buis zal dan ca. 40mm inwendig zijn. Dan heb je een dikke multiskin 50*4 mm nodig (40mm inwendig) Die zijn ook erg stug om te trekken. Daarbij zijn deze slangen tot 70 graden gecertificeerd.

https://www.arsenius.nl/a-55718327/ape- ... mm-5meter/

Moet je ook nog de juiste aansluiting vinden voor je slangen vinden.... Heel misschien dat je de slangen er net over kan krijgen maar hoe ga je ze klemmen op de gladde buis. Een insteekhuls zal ook nodig zijn om vervormen te voorkomen. Wanneer je met de perskoppelingen gaat werken wordt het even zoeken wat je dan kan gebruiken als overgang.

Aan slangen en los spul ben je dan ook gauw 200 euro kwijt en moet je jezelf afvragen of je dat waard is aan werk, gepuzzel en risico.

Bij TK 230 euro voor RVS in GB 180 pond / 210 euroisch
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
TheoT3
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:18
Locatie: Leuven

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door TheoT3 »

Ik was zo wie zo op zoek naar buis in inox of koper of multiskin van 32 mm. De rechte multiskin buizen van diameter 32 en 3 meter lang vond ik toevallig als bij wonder bij een kennis en heb ze gratis gekregen. Multiskin bestaat uit een kern van plastiek dan een fijn laagje aluminium met daarop een fijn laagje plastiek als bescherming. Ik heb de buizen om ze te plooien licht opgewarmd met een hete luchtblazer. De buis( koud ) uiteinden met een metalen doorn wat open gezet (05 a 1mm) zodat deze in de rubberdarm aansluitingen licht spannen. De korte bocht onder de grote radiator heb ik vervangen door een rubber bocht. De verbindingsrubbers kunnen hergebruikt worden indien in goede staat. Ik heb mijn vele jaren ervaring met allerlei leidingen hierbij zeer goed kunnen gebruiken. En zeker de nodige tijd nemen als je hieraan werkt. Als je de werkuren telt kan je er weinig aan verdienen, maar dit kan je van veel zaken zeggen. Tot nu heb ik geen probleem gehad, alleen de slangklemmen eens nagetrokken. Ik heb nog multiskin buizen liggen voor 1 bus .
succes van uit Leuven
theo
Theo

Volkswagen T3 bus 1982 1600 Diesel 4-bak | VW 1200 Jeans Kever 1973
Gebruikersavatar
Timon
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2008 10:01
Locatie: amsterdam

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door Timon »

...heb de tank losgehaald om te kunnen kantelen, maar er zit niet echt veel beweging in.
Kan hem hooguit 5 centimeter kantelen (zie foto), zie ik iets over het hoofd?
Ziet er op de YouTube filmpjes simpel uit maar ik kan niet echt ontdekken waar hij vast blijft hangen...
Iemand tips?
20191202_153647.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T3 bouwjaar april 1982
1.6 Diesel CS met DM-bak
Camperinbouw Eurec Cassandra
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door krisg »

Het kan, en dat zeg ik niet uit ervaring met de tank, dat ze blijft zitten "uit gewoonte" dan helpt het om ze even te overtuigen met beleid :)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door Coen »

Vulslang losgemaakt?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Timon
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2008 10:01
Locatie: amsterdam

Re: oude koelbuizen verwijderen

Ongelezen bericht door Timon »

Nee, dat ga ik zo doen. Misschien helpt dat...
T3 bouwjaar april 1982
1.6 Diesel CS met DM-bak
Camperinbouw Eurec Cassandra
Plaats reactie